Probleem bril met prismaglazen op motor

MissWen

MF'er
24 jul 2007
50
0
Nieuw Lekkerland
Hoi,


sinds 6 weken draag ik verplicht een bril met prismaglazen die de stand van met name mijn linkeroog corrigeert. Nu rij ik motor met de zonnebril met die glazen er in.
ik merk dat ik zowiezo mijn vizier een stukje open moet hebben voor het beslaan maar ook bij het wat sneller rijden doe ik normaal gesproken mijn koppie iets lager (achter schermpje meer) alleen dan kijk ik deels over mijn bril heen waardoor ik gelijk dubbel ga zien.
heeft iemand hier een oplossing voor?
Los van niet zo snel rijden, koppie niet naar beneden e.d. :-)
 
heb je normaal altijd een bril op?
anders wennen vrees ik.

beslaat hij me dit weer ook? dan misschien wat ventilatie open zetten van je helm.
 
nee sinds 6 weken draag ik pas een bril.
klopt met dit weer geen slaat van beslaan en heb die ventilatie dingen bij mondstuk opengezet.
 
tja, ik heb al een bril vanaf mijn 2e en ik weet niet beter.
ik moet dus ook mijn hoofd gewoon recht houden anders kijk ik langs mijn bril af.

enigste wat je daaraan kan doen is een bril met grotere glazen denk ik :)
 
tja, ik heb al een bril vanaf mijn 2e en ik weet niet beter.
ik moet dus ook mijn hoofd gewoon recht houden anders kijk ik langs mijn bril af.

enigste wat je daaraan kan doen is een bril met grotere glazen denk ik :)

is er geen vizier op sterkte?
 
en dan vlug een bril opzetten als het vizier open gaat? :P

lijkt me niet echt practisch en waarschijnlijk heel duur
 
De simpelste oplossing is -denk ik- de hoogte van het scherm aan te passen... Of een ander scherm te monteren.

Je kunt hem lager maken zodat je met de helm in de laminaire stroming zit en dus geen gebulder hebt, je kunt er ook voor kiezen het scherm zo hoog te zetten dat je met de helm onder de turbulentie van de ruitrand zit; dat kan ook als je nog over de ruit heen kijkt. Het is een kwestie van proberen.

Mocht je dit overwegen, bij MDI in Haren (bij Oss) kun je proefrijden met verschillende ruiten.
 
heeft jouw visier geen stads-stand? dat je vizier zeg maar 1 cm open gaat staan, zodat er wel ventilatie is (beter dan zo'n ventilatiegaatje) maar niet dat je wind in je gezicht hebt?
 
Ik draag ook een bril heb nooit last van het beslaan van de glazen.
Voordat je gaat rijden.. even mijn bril poetsen met een bril poets doekje.
Kun je kopen bij de Aldi 1 pak 200 doekjes... allemaal apart verpakt.
Dat brengt een anti-condens laag aan op de bril.
Kun je trouwens ook heel goed je (binnenkant) vizier en pinlock mee schoonmaken!
 
Mijn moeder poetstehaar bril vroeger meermaals per dah met de bril poetsdoekjes van de aldi, en dat is haar toch slecht bekomen... In het midden van de brilglazen een grote vlek van krassen. De opticien vertelde haar erna dat hij dat nog al had gezien bij brilglazen, omdat de doekjes van de aldi niet zacht genoeg zijn,en daardoor krassen veroorzaken.
Voor je vizier zal het wel geen probleem zijn...
 
Ik heb ook prismaglazen in mijn bril, maar dat kost even tijd voor je er aan gewend bent, zeker met motor rijden en inderdaad, de vervorming is dusdanig, dat je moet proberen altijd op de goede manier door je glazen heen te kijken, dat vraagt ook gewenning, of zorgen dat je bril niet te klein is. Aparte bril met grote glazen om op te zetten tijdens het motor rijden is ook een optie.
Meer last heb ik 's avonds/'s nachts, het licht van tegenliggers wordt nogal streperig en als ze dan ook nog xenon verlichting hebben, wordt ik er gek van.
 
wat dacht je van de 'snooker-bril'
dennis taylor
dennistaylor.gif

1187274.jpg
 
Hoi,


sinds 6 weken draag ik verplicht een bril met prismaglazen die de stand van met name mijn linkeroog corrigeert. Nu rij ik motor met de zonnebril met die glazen er in.
ik merk dat ik zowiezo mijn vizier een stukje open moet hebben voor het beslaan maar ook bij het wat sneller rijden doe ik normaal gesproken mijn koppie iets lager (achter schermpje meer) alleen dan kijk ik deels over mijn bril heen waardoor ik gelijk dubbel ga zien.
heeft iemand hier een oplossing voor?
Los van niet zo snel rijden, koppie niet naar beneden e.d. :-)

Hier bril met cylinder, neem aan dat je zoiets bedoeld.
Ik heb geen probleem met over m'n bril kijken, behalve bij verkeerslichten.
Maar dan heb ik zicht genoeg om de lichten te zien.
OK, ik heb al jaren cylinders in de glazen, dus ben het ook gewend.
Zal voor jou ook wel wennen, als je het de tijd maar geeft.

Wat voor motor rijd jij?
Op een tour/sporttour motor kijk je een stuk minder snel over je bril dan op een sport/supersport.

Een bril met een beetje grotere glazen zou kunnen helpen.
Om te voorkomen dat je steeds van bril moet wisselen is een helm met ingebouwd zonnevizier aan te raden.

Koppie omlaag: andere ruit monteren zodat je dat niet meer hoeft te doen.

Wat beslaan betreft: bril goed schoonhouden, dat helpt enorm!
Vizier een tikkie open is ook een oplossing.
De Schuberth helmen hebben een mooie stand daarvoor, een 'stad'stand,
welke ik eigenlijk permanent gebruik, ook op de snelweg.

Wat voor helm heb je nu? Heeft die wel voldoende ventilatiemogelijkheden?
 
Ik draag ook een bril heb nooit last van het beslaan van de glazen.
Voordat je gaat rijden.. even mijn bril poetsen met een bril poets doekje.
Kun je kopen bij de Aldi 1 pak 200 doekjes... allemaal apart verpakt.
Dat brengt een anti-condens laag aan op de bril.
Kun je trouwens ook heel goed je (binnenkant) vizier en pinlock mee schoonmaken!
Nooit met dat soort reinigingsdoekjes je vizier, pinlock of helm schoonmaken! De schoonmaakmiddelen in die doekjes tasten de kunststof aan waardoor deze broos wordt en kapot gaat.
 
Zelf jaren met een bril gereden en inderdaad, je mist hier en daar wat helder zicht... ik vrees dat je daar gewoon aan zult moeten wennen ;)

Dit jaar sinds januari lenzen en dat is toch wel een stuk prettiger op de motor imho.
 
tja, ik heb al een bril vanaf mijn 2e en ik weet niet beter.
:^

Bril of lenzen heeft mij nooit verschil gegeven bij het motorrijden met kijken.
Waarschijnlijk moeten je ogen gewoon nog wennen.

Mogelijk draag je zo'n design bril met hele kleine glazen? Dan zou ik een normale bril kopen voor op de motor.

Voor het beslaan bril/helm gewoon turtlewax gebruiken.

Voordeel van een bril t.o.v. lenzen is dat je geen last hebt van insecten/stof in je oog :)
 
Ja, contactlenzen met cylinder is wel mogelijk, maar kost wat.
Plus dat je dan weer aan contactlenzen moet wennen,
er tegen moet kunnen enzo.
Prijs is te overzien. Is maar iets duurder.
Het wennen is eenmalig omdat je het dragen moet opbouwen.
(Dus beginnen met 1 uur p/d en langzaam opbouwen naar hele dagen.)
Nadeel is dat lenzen indoen meer tijd kost dan het opzetten van een bril :)

<edit>
Misschien een handig linkje:
www.optologie.nl

Henk rijdt ook zelf motor...
</edit>
 
Laatst bewerkt:
ben pas bezig met motorrijden, en ben daarvoor naar lenzen overgestapt. Mijn brilmontuur was veel te fragiel. Ik vind ze allesinds veeel beter dan een bril in een helm.

nadelen:
even wennen
niet vergeten uit te doen
sommige mensen verdragen het niet.

voordelen:
geen montuur dat in de weg staat
beslaan behoort tot verleden tijd.
 
Ik ben een absolute leek wat brillen en lenzen betrefd maar eh

Contactlenzen geen optie :?

Suc6



Nope....prisma's kunnen niet worden gecorrigeerd met contactlenzen.
Maar zoals er hier al gezegd werd, is mss een iets grotere bril 'n goeie optie..

@TS
ik weet niet wat voor glazen je in je bril hebt zitten maar een goeie ontspiegeling die vuil en waterafstotend is, helpt al behoorlijk goed tegen aanslaan van je glazen..

Iig nooit anti-aanslagdoekjes of dat soort troep gebruiken..
Helpt vaak maar ff en het beschadigt idd je glazen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan