Probleem carburatie GSX750F 89. revisie?

crazybertje

MF'er
5 okt 2005
151
4
Zoetermeer
inleiding:

Na de motor zo'n 2 weken in bezit te hebben besloot ik om de kleppen te laten stellen en de carburateurs te laten synchroniseren.
De motor liep stationair wat onrustig en in hogere toeren werd het inhouden.

Afgelopen donderdag is de boel dan ook bij BPL afgesteld. Ik heb het gehele proces onder genot van koffie kunnen bijwonen. Wat snel opviel was dat de bougies wit waren uitegslagen, waren ook nog eens de verkeerde! vervangen dus! ;)

een paar kleppen stonden buiten de voorgeschreven toleranties, geen schokbarende dingen gelukkig!

De vraag:

maar nu de sychronisatie, van de 4 carbs stond carb -0,2 bar lager dan de rest, en om precies te zijn op -0,2. de rest stond op -0,4.
wat er ook gedaan werd, de 2e carb kon niet naar die -0,4 toe, daarop zijn alle overige carbs naar -0,2 afgesteld. Wat opviel was dat wanneer de gashendel even snel werd open gedraaid dat carb 2 direct naar de 0 bar schoot, daar waar de rest nog redelijk bleef hangen!

kan iemand vertellen waar dit aan ligt? de motor draait nog steeds ruk, ik kan wel normaal rijden maar even het gas erop is gewoon zinloos gesputter -O-

ik ga zoiezo de carbs eraf halen en geheel open werken en nalopen, maar misschien zijn er nog tips of veel voorkomende kwalen?

ik hoor het graag van jullie!

(ps, carberateurreiniger is er al 3 keer doorheen geweest!)
 
W8 ff

1 carb doet dus niet goed mee?
ps: ik kom vaker bij Patrick

Eerlijk gezegd denk ik dat je de elektrische componenten ook best wel ff eerst moet nalopen.

Tis al een ouwe fiets en dan krijgt die allerlei kwalen ...voor hetzelfde geld trekt die valse lucht ergens (toerenteller zit te klooien?) Klemmen vd carbs te strak aangehaald of niet goed? Of eentje verkeerd? Diafragma ?

Inlaatrubber verdroogd? vlotterbakies even leeg laten lopen?

Kortom er is meer om na te kijken bij zon ouwe fiets ik heb zelf een paar F'en en een R en die fietsen geven soms hele rare bijeffecten bij storingen. Dus is het soms iets heel anders dan het lijkt.

zit eerlijk gezegd meer te denken aan valse lucht


Compressie kan ik wel meten trouwens heb een compressie meter




 
Laatst bewerkt:
inleiding:

Na de motor zo'n 2 weken in bezit te hebben besloot ik om de kleppen te laten stellen en de carburateurs te laten synchroniseren.
De motor liep stationair wat onrustig en in hogere toeren werd het inhouden.

Afgelopen donderdag is de boel dan ook bij BPL afgesteld. Ik heb het gehele proces onder genot van koffie kunnen bijwonen. Wat snel opviel was dat de bougies wit waren uitegslagen, waren ook nog eens de verkeerde! vervangen dus! ;)

een paar kleppen stonden buiten de voorgeschreven toleranties, geen schokbarende dingen gelukkig!

De vraag:

maar nu de sychronisatie, van de 4 carbs stond carb -0,2 bar lager dan de rest, en om precies te zijn op -0,2. de rest stond op -0,4.
wat er ook gedaan werd, de 2e carb kon niet naar die -0,4 toe, daarop zijn alle overige carbs naar -0,2 afgesteld. Wat opviel was dat wanneer de gashendel even snel werd open gedraaid dat carb 2 direct naar de 0 bar schoot, daar waar de rest nog redelijk bleef hangen!

kan iemand vertellen waar dit aan ligt? de motor draait nog steeds ruk, ik kan wel normaal rijden maar even het gas erop is gewoon zinloos gesputter -O-

ik ga zoiezo de carbs eraf halen en geheel open werken en nalopen, maar misschien zijn er nog tips of veel voorkomende kwalen?

ik hoor het graag van jullie!

(ps, carberateurreiniger is er al 3 keer doorheen geweest!)

Zie dat je ook uit z'meer komt, kan je wel helpen, zal wel eea nagemeten moeten worden. Heb Patrick ook wel es geholpen met "lastige" gevallen. Mail even als je meer wilt weten, ik zit in wijk 12.
 
Ik heb ook ooit een 4-tal jaren op en GSX-750F gereden, 90'er. Mij staat me nog bij dat er een modificatie is geweest aan de carburateurs. Wellicht dat dat bij jou nog moet gebeuren ? (iets van een gaatje boren ergens)
Tevens heb ik ook problemen gehad met de carburatie ten gevolge van compressieverlies. Op alle cilinders was nog maar 5,5 bar aanwezig (80K op de klok). Probleem was redelijk opgelost met grotere sproeiers. Maar aangezien er bij jou maar 1 cilinder/carburateur afwijkt denk ik dat je met een andere probleem te maken hebt.

gr Kami
 
Klink alsof een cilinder niet meedoet aan de verbrandig.Dus geen of niet genoeg brandstof of erg veel compressie verlies maar dat zou je echt wel moeten horen. Lijkt dan meer op een boxer motor geluid.

compressie meten! misschien iets verkeerd gegaan met kleppen stellen waardoor er 1 open blijft staan. Is deze goed en je bougie fonkt dan zit het in de aanvoer van benzine. mischien sproeier verstopt.

Tefens hebben de gsxf'jes standaard al iets te kleine sproeiers als je veel in de hogere toeren rijd(kan de witte boegies verklaren als je veel in hoge toeren rijd)


Maar als ik vragen mag is de persoon die het voor je doet een monteur(bedrijf)?
 
Laatst bewerkt:
allereerst bedank voor alle reacties en aanbiedingen! :}

Persoonlijk zoek ik het niet zo snel in de compressie, over alle bougies gezien week er geen één af, geen onderlinge kleurverschillen.

na synchronisatie liep de motor stationair wel veel zuiverder.

ik vermoed toch dat het eerder in de carberateurs zal zitten. ik heb een werkplaatshandboek aangeschaft en gereedschappen ontbreekt het me absoluut niet aan dus ik ga wel eerst die carberateurs nalopen, ik heb zojuist ook een synchronisatiesetje besteld dus dat kan ik dan voortaan ook zelf! ;)

Maar ik kan er helaas nog niet aan beginnen, de motor staat nog op mijn werk en ik zit thuis met een paar hechtingen op mijn kop, vrolijk mijn hoofd gestoten! |(

dus even een paar dagen wachten voordat ik weer kan :]

 
allereerst bedank voor alle reacties en aanbiedingen! :}

Persoonlijk zoek ik het niet zo snel in de compressie, over alle bougies gezien week er geen één af, geen onderlinge kleurverschillen.

na synchronisatie liep de motor stationair wel veel zuiverder.

ik vermoed toch dat het eerder in de carberateurs zal zitten. ik heb een werkplaatshandboek aangeschaft en gereedschappen ontbreekt het me absoluut niet aan dus ik ga wel eerst die carberateurs nalopen, ik heb zojuist ook een synchronisatiesetje besteld dus dat kan ik dan voortaan ook zelf! ;)

Maar ik kan er helaas nog niet aan beginnen, de motor staat nog op mijn werk en ik zit thuis met een paar hechtingen op mijn kop, vrolijk mijn hoofd gestoten! |(

dus even een paar dagen wachten voordat ik weer kan :]

Haal dan je hoofd weg als we de brug laten zakken ...zei nog zotegen je pas op...nee gaat die kijken hoe het werkt.
B|
 
Let ook ff op je chokekabel. Mijn 600F liep ook helemaal ruk, tot ik er achter kwam dat de choke een heel klein beetje open bleef staan. Bij de caburateur kun je de schuif dan 1 of 2 mm terugduwen. Verder hebben de 600's een caburateur en inlaatrubber modificatie gehad. Weet niet of de 750 dat ook moest. Gooi ook eens een flesje reiniger in je tank.
En loop de hele caburateur eens na, zoals al genoemd de membranen o.a.
 
Ik durf niet te zegen of deze ook een modificatie heeft gehad, wat houd deze modificatie precies in?

Er is imiddels al 3x carburateurreiniger meegespoeld, mijn vermoeden gaat toch richting die membramen.

ik zie wel wat ik tegen kom als ik hem open trek! *D
 
Zo prrrrrrfttt... ff het avondeten overgeslagen en 4,5 uur buiten in de kou lopen klooien! :o

Ik heb de carbs eraf gehaald en de alle vlotterkamers en dergelijke nageken en dit zijn de dingen die ik geconstateerd heb:

- 1 carb ontbreek een 0-ring ter afdichting van aansluiting synchronisatie (cilinder 2) foutieve waardes dus! :)
- vlotterkamers allen geheel brandschoon!
- geen enkel membraam gescheurd
- gasnaalden allen lichtjes ingesleten, maar blijven nergens hangen.
- sproeiers niet vervuild
- inlaatspruitstukken niet gescheurd, pakkingen ook in orde!

en dan een wat langer verhaal:

volgens het werkplaatshandboek moet voor de montage alle vlinderkleppen op een bepaalde positie gezet worden :
c1.JPG


deze zijn af te stellen via devolgende stelschroeven:
c2.JPG


nou is het leuke dat op alle carburateurs na de klep van carburateur 2 zich niet laat verdraaien! :N

helaas werd het al laat en de kou hielp ook niet echt mee, dus morgen gaat de boel er weer vanaf! :(
 
Zo prrrrrrfttt... ff het avondeten overgeslagen en 4,5 uur buiten in de kou lopen klooien! :o

Ik heb de carbs eraf gehaald en de alle vlotterkamers en dergelijke nageken en dit zijn de dingen die ik geconstateerd heb:

- 1 carb ontbreek een 0-ring ter afdichting van aansluiting synchronisatie (cilinder 2) foutieve waardes dus! :)
- vlotterkamers allen geheel brandschoon!
- geen enkel membraam gescheurd
- gasnaalden allen lichtjes ingesleten, maar blijven nergens hangen.
- sproeiers niet vervuild
- inlaatspruitstukken niet gescheurd, pakkingen ook in orde!

en dan een wat langer verhaal:

volgens het werkplaatshandboek moet voor de montage alle vlinderkleppen op een bepaalde positie gezet worden :
(Afbeelding)

deze zijn af te stellen via devolgende stelschroeven:
(Afbeelding)

nou is het leuke dat op alle carburateurs na de klep van carburateur 2 zich niet laat verdraaien! :N

helaas werd het al laat en de kou hielp ook niet echt mee, dus morgen gaat de boel er weer vanaf! :(

Nummer 2 is de basiswaarde waar de andere carbs naartoe worden gesteld, zet deze met de centrale stationairschroef zoals het boek omschrijft en zet de andere ongeveer gelijk daarmee, nu heb je een afstelling waarna je correct (weer) kan gaan synchen. Blij dat het geen compressieprobleem is, vind het zo niet erg om geen gelijk te hebben! *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan