Probleem fireblade 900rr 1995

Frank1978

Rookie
8 dec 2021
21
3
De blade heeft het volgende probleem
Stationer loopt deze mooi
Gas geven in de vrij loopt ze mooi en geluidloos bij elk toerental

Nu komt het met rijden dus als ik haar belast hoor ik bij doortrekken heel even een ratel naar mijn iedee komt deze van rechts van het blok
Hoe warmer het blok hoe minder het geratel word dit is alleen met flink doortrekken en het is ook maar even zelfde toerental onbelast geen ratel

Ik dacht eerst de distributie ketting maar onbelast is de ratel niet aanwezig dat is dus mijn punt

Wie weet raad

Thanks
 
Onbelast in zijn neutraal of in de versnelling met het achterwiel opgebokt?
Op de bok gezet het is niet hoorbaar alleen met rijden vanmiddag ff zonder helm geprobeerd hoor je rechts heel ff rrrrrr elke versnelling met doortrekken heb al een hoop meegemaakt maar nu sta ik toch voor een raadsel
 
Vaak is het de nokkenas ketting spanner die niet meer genoeg druk levert, dan krijg je tik en ratel geluiden van de rechter kant van het blok.

Dat kan tikken/ratelen tijdens stationair zijn.
Dat kan ratelen tijdens rijden/optrekken of afremmen zijn vaak tussen de 3500 en 4500 toeren.

Misschien filmpje maken van het geluid? als het een tikje/ rateltje is of als knikkers klinkt is het waarschijnlijk je NAKS die staan er om bekend niet het eeuwige leven te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Een probleem met de NAKS hoor je vooral stationair.
Je schrijft dat ze stationair mooi loopt en bij gasgeven in zijn vrij ook mooi loopt en opgebokt loopt ze ook mooi.
Dan lijkt het me dat je de NAKS kunt uitsluiten. De nokkenassen en kleppen lijken me ook onwaarschijnlijk want die merken weinig verschil van een onbelaste of trekkende motor.

Ze heeft het in alle versnellingen, dus de versnellingsbak lijkt het niet te zijn.

Als het een mechanisch geluid is dan houd je over:
Kantelende zuiger
Small-end
Big-end
Hoofdkrukaslager
Primaire overbrenging

Maar het kan ook aanzuig geluid zijn uit je luchtfilterbox of een lekke uitlaatpakking of gaatje in een uitlaatbocht. Of detonatie (pingelen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan