Probleem in Turkije: Lassen aan het frame?

10 aug 2004
2
0
Na enkele weken met mijn te zware FJ1200 ('91) over de te slechte Turkse wegen te hebben gecrossed is de ophanging van mijn bagagedrager weer eens afgebroken. Nu wil ik dit hier laten lassen (goedkoper dan in NL) maar weet eigenlijk niet of ik alle elektriek moet afkoppelen. Ik kan me enerzijds voorstellen van wel (electrisch lassen en electronische ontsteking) anderzijds niet (alles hangt uiteindelijk weer aan de massa?).

Wie o wie kan me vertellen of ik alle kabels los moet halen voor ik het lassen laat doen?

Alvast bedankt,
Roger
 
Het wordt wel altijd geadviseerd om gevoelige electronica los te halen als je elektrisch gaat lassen.
Zelf doe ik 't eigenlijk nooit, en heb nog nooit problemen gehad.

Pick you choice :P
 
Naar mijn mening kan je gewoon de accu loskoppelen, en er dan aan lassen.


Ik heb zelf veel gelast(CO2 en TIG), en koppelde altijd de spanning er af bij de aansluitpunten op de accu, en voor de zekerheid, ook de accu verwijderen, en eventueel indien mogelijk, ook de tank er af halen of iig ZEER weinig benzine er in laten 8-)
 
Waar sta je nu? Ik weet een aantal plaatsen waar je goed terecht kan.

Kijk ff goed als je zomaar ergens staat, wat voor lasapparaat het is. Vaak is het alleen een hele dikke travo en dan kan je wel eens ellende krijgen. minimaal de minpool van je accu los.
 
ik zou de accu loshalen inderdaad, en dan kijken waar ze de massa aansluiting van het lasapparaat op je frame vastleggen (zo dicht mogelijk in de buurt ...)
zou ook als je er bij kan de gevoelige electronica loshalen (CDI enzo)
je weet maar nooit...
 
Alles waar een diode of diode schakeling inzit kan door de piekbelasting bij het aanzetten van een electrische las (veel ampere's) naar god geholpen worden. Weet wat je doet en maak een goed massaverbinding bij het lassen
 
Naar mijn mening kan je gewoon de accu loskoppelen, en er dan aan lassen.


Ik heb zelf veel gelast(CO2 en TIG), en koppelde altijd de spanning er af bij de aansluitpunten op de accu, en voor de zekerheid, ook de accu verwijderen, en eventueel indien mogelijk, ook de tank er af halen of iig ZEER weinig benzine er in laten 8-)
Juist bomvol want dan heb je geen benzinedamp.
Benzine zelf brand niet ;)
 
Waar sta je nu? Ik weet een aantal plaatsen waar je goed terecht kan.

Thanx for the reply! Ýk sta nu in de buurt van Izmir maar wilde het lassen laten doen in Selçuk (bij het hotel van een Kawasaki-rijder aldaar). Maar als je een goed adresje weet in de buurt...

Helaas kan ik het beste de CDI loskoppelen die verborgen zit onder een meter plastic... Had ik nu toch maar m'n XT meegenomen |(

Roger
 
De dichtstbijzijde plek die ik weet is de Sanaäy (turks woord voor industrie gebiedje) van Cine, waar een medewerker van Yoshimoto woont. Als je in Izmir bent kun je het beste naar de lokale sanaäy (spreek uit saanaajj) rijden en daar ff rondkijken welke plaatwerks je het meest aanspreekt. Kost toch geen rochel en het vakmanschap is beter dan hier. Vraag van te voren even "kasj para?"

kasj = hoeveel
para = betalen
tammam = okee
tammamme = okee?

en zo kan ik nog een uur doorgaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan