Probleem koppeling zxr750r

Fredski

MF'er
13 sep 2003
48
0
België
Hoi mensen,

Een drietal weken geleden heb ik een Kawasaki ZXR-750R uit 1991 gekocht, met 13000km's (hopelijk echte) op de klok. De motorfiets ziet er nog heel goed uit.

Bij de aankoop wist ik dat de fiets wat olie verloor aan de uitgaande as naar het tandwiel, kwestie van een oliekeerring te vervangen en het probleem was opgelost.
Ondertussen heb ik ook de oliekeerringen van de schakelas en de ontkoppelingsas vervangen, alsook de papieren dichting van de carterplaat aan die kant.

De eerstvolgende rit is de motorfiets jammergenoeg op z'n rechterkant gevallen, terwijl hij stilstond maar de motor draaide wel nog.

Vanaf toen is het me beginnen opvallen dat de motorfiets vooruit schiet bij het schakelen naar z'n 1 vanuit stilstand.
Ik heb de fiets op z'n paddock stand gezet en geprobeerd het achterwiel rond te draaien terwijl hij in z'n eerste versnelling staat, met de koppeling ingetrokken.
Dit gebeurd erg moeizaam! Bij hogere versnellingen draait het wiel wat makkelijker rond, maar toch nog steeds niet goed genoeg.

Ik dacht onmiddelijk dat de fiets niet goed ontkoppelt en heb dan ook de hydraulische koppeling bekeken, deze verloor een klein beetje olie, onmiddelijk gereviseerd en de dichting vervangen, werkt terug perfect, maar probleem blijft hetzelfde ;( .

M'n logisch verstand zegt me dat de fiets niet goed ontkoppelt, terwijl ik dan ook weer denk dat het iets anders kan zijn vermits ik in hogere versnellingen wat makkelijker het achterwiel rond krijg...

Ik probeer nu het koppelings-carterdeksel los te krijgen om eens naar de koppeling te kijken, maar ik krijg het (nog) niet los.

Ondertussen stel ik hier even m'n probleem voor en hoop dat iemand een idee heeft wat er aan de hand zou zijn met m'n motor :) .
 
Ik denk ook dat ie niet goed ontkoppeld. Juist bij lagere snelheden ga je dat dan merken omdat de tandwielen dan minder iedeaal tegenover elkaar staan dan bij de hoge snelheden waar het wel werkt.
Ik zou toch de koppeling loshalen, kijken hoe de drukgroep eruit ziet....hij is immer op zn zij gegaan. Omdat het met 13000km het gewoon geen slijtage kan zijn.
Veel succes in ieder geval. :)
 
Er is errug weinig met de motor gereden en dat komt de motor niet ten goed aangezien de rubbers en pakkingen zeer slecht kunnen gaan worden, met als gevolg
lekkages zoals ik bij jouw verhaal lees.Het lijkt me sterk dat er iets ergs aan de hand is aangezien de motor "net ingereden is".Hij ontkoppeld slecht zal wel iets met de koppelingsplaten aan de hand zijn of iets wat niet goed vrij komt.

succes
 
Een aantal zaken....

a) je motor doet vreemd sinds ie is omgevallen (niet op de schakelpook-kant); je demperveren van je koppeling zijn kapot.....Aan rechterkant van fiets koppelingshuis loshalen. Koppelingsplaten eruit halen door die 6 inbusboutjes los te draaien en dan de platen eruit te vissen. Dan de centrale moer loshalen met een luchtsleutel en zo de hele koppeling eruit nemen. Controleren van de axiale veren in de koppeling door even het systeem helemaal uit elkaar te nemen.....is wat werk, maar niet moeilijk. Bij montage van de koppeling wel weer een nieuwe moer gebruiken en borgen!!!!!!!!!!!

b)heb je tijdens de (her)montage de hardmetalen dop weer op de aluminium schakelstift gezet? Die vergeet ik soms ook wel eens...... :z :X Die zit direct achter je hydraulische bediening aan de linkerzijde (twee m6 boutjes). Indien je daar lekkage hebt is het rubbertje van de schakelstift niet 100% meer. Geen probleem, dan maar de hydaulische bediening afkitten :z , daar mag gerust olie komen.

Bekijk de schakelstift even door hem in zijn geheel uit het blok te trekken. daar mogen geen sporen van slijtage in staan.......het kan namelijk zijn dat bepaalde naaldlagertjes waarin deze loopt niet helemaal jofel meer zijn......dan resteert niets anders dan demontage van motorblok en openhalen van ALLES. Om bij je versnellingen te kunnen moeten de blokhelften van elkaar. Cylinders en alles moeten er dan af. ben je zover, dan kan je net zo goed een volledige revisie doen..... ;)

Probleem van de RR is tevens dat de spiebanen van de schaklevorken en de schakelvorken zelf (met name die van de primaire as), tussen 3e en 4 e versnelling erg op elkaar inslijten.....dan zal je dit duo tandwiel moeten vervangen. De schakelwals zelf heb ik nog nooit versleten gezien......maar dat zal het probleem hoogstwaarschijnlijk NIET zijn.

15K met een RR? Erg weinig. dan zou ie nog helemaal geen mankementen MOGEN vertonen.... :Z denk dan ook dat ie wat meer gelopen heeft.

Laatste redmiddel. Probeer 20W50 AGIP Racing olie in die fiets (oliefilter ook vervangen). Die lost veel versnellingsbakproblemen op...... O-)

IK heb er GIGA goede ervaringen mee :}
 
Laatst bewerkt:
Ow, niks nieuw gaan kopen eh. Koppelingen heb ik maar 6 liggen van de RR O-)

Schakelstiften ook, evenals vorken en walsen, maar zoals gezegd die van JOU is NIET versleten, dat weet ik NU al :z

Goed spul wa hier ligt!! ;)
 
Bedankt voor deze zéér nuttige info Mark TT! :}
Ik zit enkel met een vervelend probleempje, ik krijg het koppelingshuis er niet af...
Waarschijnlijk is het de dichting die aan beide zijden blijft kleven waardoor het niet lossen wil.
Ik heb reeds met een rubberen hamer op het koppelingshuis zitten timmeren, maar no go :( .

EDIT: gelukt :)
 
Laatst bewerkt:
Yessss, motoren moeten een eigen olie hebben dus geen auto olie. Castrol superbike is ook erg goed maar wel prijzig. Koop altijd een motorolie geschikt voor motorfietsen liefst een vol syntheet. Oh ja geen half bij vol syntheet gooien he.
 
OMG, auto-olie in een motor :X

Een auto heeft droge koppeling, jouw RR NATTE !!! Die draait in de olie, maar moet wel een bepaalde viscositeit hebben om zijn werk te kunnen doen.

Gooi eerst maar eens goede MOTOR-olie erin, dan praten we verder 8-)

PS probleem zal dan nog niet meteen weg zijn, want je koppelingsplaten zijn doordrenkt van die bagger olie, dat duurt effe voordat de juiste olie op zijn plaats blijft zitten :+

Mijn advies, speol het zaakje een keer door met verse olie en vervang dan . kost je 40 euri meer, maar dan ben je ook verlost van die toei ook :P
 
Laatst bewerkt:
Een vraagje tussendoor, kan de olie niet aan de oorzaak liggen van mijn probleem?

Ik heb nl. gewone half synthetische olie gebruikt van het merk Power, 10W40, die ik ook gebruik voor m'n auto...
Ik zag net dat je al 338 dagen lid bent van dit forum.........nu heb ik even zitten rekenen en kwam uit op dat in 338 dagen al zesmiljoenvierhonderdachtenvijftigduizendnegenhonderdvierendertig keer is verteld geen auto olie in een motor te kieperen.............
 
Een vraagje tussendoor, kan de olie niet aan de oorzaak liggen van mijn probleem?

Ik heb nl. gewone half synthetische olie gebruikt van het merk Power, 10W40, die ik ook gebruik voor m'n auto...

Tering jezus.....jij bent die RR niet waard man!! :(


Maar goed, we geven je nog een kans! Snel een vol-syntheet erin van een GOED merk!!

En eh.....goed naar Mark TT luisteren.... :}

:+
 
Ouch, grove fout van mijn kant |( .
Gelukkig maar een 50tal km mee gereden...
Gisteren de koppelingsplaten losgehaald en die zijn echt nog in perfecte staat, de kilometers die op de klok staan zullen dus hoogstwaarschijnlijk de echte zijn.
Na de koppelingsplaten gereinigd en terug gemonteerd te hebben blijkt de fiets nu wel helemaal te ontkoppelen zoals het moet.

Ik heb me ondertussen MOTORolie gehaald, Motul 5100 Ester 10W50.
Vanavond haal ik ook nog een nieuwe oliefilter om weer met een verse start te beginnen :) .

Ik moet hier echt meer rondhangen op het forum merk ik *D .
 
Ouch, grove fout van mijn kant |( .
Gelukkig maar een 50tal km mee gereden...
Gisteren de koppelingsplaten losgehaald en die zijn echt nog in perfecte staat, de kilometers die op de klok staan zullen dus hoogstwaarschijnlijk de echte zijn.
Na de koppelingsplaten gereinigd en terug gemonteerd te hebben blijkt de fiets nu wel helemaal te ontkoppelen zoals het moet.

Ik heb me ondertussen MOTORolie gehaald, Motul 5100 Ester 10W50.
Vanavond haal ik ook nog een nieuwe oliefilter om weer met een verse start te beginnen :) .

Ik moet hier echt meer rondhangen op het forum merk ik *D .

Goed zo....je begint het te leren!!!

Op dit forum rondhangen kan inderdaad veel nuttige info opleveren...










...maar ook een heleboel onzin.... :Z
 
Ziezo, net terug van een ritje op de RR, zo rond de 100km gereden.
De koppeling is heel wat verbeterd, het wiel draait nu ook terug mooi rond op de paddock stand (in 1e versnelling en koppeling ingetrokken ;) ).
Ik weet echt niet hoe ik het in m'n hoofd heb gehaald om daar die kut-olie in te gieten |( .

Het zal wel nog eventjes duren voor ik dat beest kan temmen vrees ik, zo'n bruut karakter dat deze fiets heeft... }) .

Ik post later wel nog eens pics, nu de bike verder gaan opblinken ;) .
 
Waarom 10w50?..............hoort er geen 10w40in?

De dealer raadde mij deze olie aan en staat ook naast 10W40 als aangegeven olie in de service manual.

Toch maar vlug een kiekje gemaakt, sorry voor de slechte kwaliteit, maar dit weekend maak ik zeker en vast eens betere.

18aug04.jpg
 
Laatst bewerkt:
het is de suzuki GSX-R600 factory service manual 1997-2000 98,1 MB
file heet GSxR600SRAD_96-00_factory_manual.pdf

Ze hebben het bv over GSX-R600V model 97 of GSX-R600W zegt mij niks
jouw misschien wel?

heb je interesse dan hoor ik het wel.
 
Laatst bewerkt:
Moet jij ingelogd zijn om iets op te zoeken. Bij mij geeft hij in ieder geval bij elke zoekterm aan dat hij niks kan vinden wat aan de zoekopdracht voldoet.
Ik ga als volgt te werk:
-Ik ga naar emule.nl
-ik druk op zoeken en voer vervolgens in de bovenste regel suzuki in en druk op zoeken

Doe ik iets verkeerd ofzo? ;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan