probleem Koppelingsmoer

25 okt 2001
38
0
Achterweg 8
Kan iemand mij helpen met het volgende probleem:
Van mijn V45 Sabre ben ik bezig de koppelingsplaten te vervangen. Ik ben helaas gestuit op een zeer koppige moer nl. die in het centrum van het koppelingshuis zit. Deze zit zo ongelooflijk muurvast dat zelfs na kruipolie en de nodig special \'tools\' er nog geen beweging in te krijgen is. Bovendien begint de moer rond te worden. Kop 27 zit op een verlengde (1.3 meter) sleutel en nog is het resultaat nul komma niks. Ik denk er nu al aan om de moer eraf te boren. Heeft iemand een suggestie?
 
is het wel rechts schroefdraad????? Misschien wel links schroefdraad!!! Dit is natuurlijk afhankelijk van de draairichting, fff controleren of in je boekje opzoeken!
 
eh, dat heb ik me dus ook afgevraagd. Je kunt eigenlijk net een stukje bout voelen. Als je je nagel d\'r langs laat glijden voel je dat je rechtsom vast loopt. Zou dus goed moeten zijn. Maarr het is maar een heel klein stukje bout. Weinig gegevens ter beschikking overigens
 
En laten \'schrikken\'.. ? Hamertje en flinke tikjes geven, misschien helpt dat. Ik weet dat je van die speciale schroevendraaiers hebt, waar je op moet slaan. Misschien zijn er wel ook van die speciale sleutels (geen momentsleutel)... \"slagsleutel\", ofzo.
 
Je hebt inderdaad een speciaal stuk gereedschap voor dit soort problemen. Ze heten slagschroevendraaier. Erg handige dingen..!Je schuift dit apparaat over de moer, draaid in de richting die je wil hebben en geeft dan met een flinke hamer een klap op die schroevendraaier en het resultaat zal je verbazen...!!
Zoals iemand voor mij opmerkte, zoek eerst uit welke kant \'los\' is. Voor 90% durf ik zeker te zeggen dat die moer is voorzien van linkse draad, maar dat moet je natuurlijk wel zeker weten anders draai je alles kapot.
 
Probleem opgelost!
Gisteren een 2mm en 3mm staalboor gekocht en met de 12volt (!) boor 2 gaatjes erin geboord. Klap met de schroevendraaier / hamer op het boorgat en toen knapte n\'ie. Nu nog even een nieuwe moer halen. Het was normaal draad.
:)
 
tip

bij mijn honda was de moer \'vastgeslagen\'
d.w.z. dat er ergens op de rand van de moer een stukje metaal tegen de as is vastgeslagen dit is een soort borging

let daar op
o enne slagsleutel lost alles op
 
Wel een beetje laat, maar toch.
Inderdaad zit die moer geborgd.

Maar normaal gesproken hoef je die moer niet los te halen, die moer houdt alleen het koppelingshuis vast en die hoef je niet los te halen om je koppelingsplaten te vervangen.
 
Nou?? Gizzmo, :?

Je zou het moeten zien. Ik heb mijn denkvermogen erop los gelaten en dat van me zwager. Wij konden geen manier vinden om de platen er op een andere wijze uit te halen. Het is trouwens een aparte constructie. Er zit ook geen diafragmaveer in en ook geen spanveren. Ik vraag me nog steeds af hoe de platen trouwens in en uitveren bij het inknijpen van de hendel(typisch Honda). Maar ze doen dat wel! Er zat trouwens niets geborgd. En navraag bij de dealer leert dat de zaak regelmatig zo vast zit dat ze zelf ook deze rigoreuze maatregel moeten nemen.
 
Nou?? Gizzmo, :?

Je zou het moeten zien. Ik heb mijn denkvermogen erop los gelaten en dat van me zwager. Wij konden geen manier vinden om de platen er op een andere wijze uit te halen. Het is trouwens een aparte constructie. Er zit ook geen diafragmaveer in en ook geen spanveren. Ik vraag me nog steeds af hoe de platen trouwens in en uitveren bij het inknijpen van de hendel(typisch Honda). Maar ze doen dat wel! Er zat trouwens niets geborgd. En navraag bij de dealer leert dat de zaak regelmatig zo vast zit dat ze zelf ook deze rigoreuze maatregel moeten nemen.

Ik dekte mezelf ook in door normaal gesproken te zeggen.

En zeg nou zelf, is een Sabre normaal??? })
 
Terug
Bovenaan Onderaan