probleem krukaslager/versnellingsbaklager

bramvdb

MF'er
25 jul 2016
54
0
hallo iedereen,
mijn eerste post hier op het forum en al meteen een vraag. hoewel ik betwijfel dat ik met mijn type voertuig hier mijn vraag niet mag stellen,wil ik toch een kans wagen. dit omdat ik al veel hier op het forum rond gekeken heb,en ik aangenaam verrast ben van het niveau van antwoorden.wat niet op elk forum te vinden is.
het gaat hier dus om een 50 cc enduro van 98(suzuki tsw). gezien het kinderachtige gedrag op scooterfora's hoop ik hier verder geholpen te worden.

gezien de leeftijd van dit voertuig was ik begonnen aan een volledige revisie. Bij het plaatsen van de krukaslagers is het lager aan de rechterkant op 1 of andere manier 2 milimeter naar boven gekomen(terwijl ik 100% zeker was dat deze goed zat). ik heb dit opgemerkt toen ik het beschermplaatje van het lager terug wou monteren,en duidelijk voelde dat -na deze handeling- de krukas zeer moeizaam rond draaide.

het gaat om deze lager: adult image

dit is het plaatje waar ik het over had:
upload an image

nu vroeg ik mij af hoe ik dit zou kunnen oplossen? met een passende bus op de lager slagen lijkt mij niet best voor de lager zelf. de lagers zijn gemonteerd door gebruik te maken van een oven. is de enige oplossing het blok splitsen en het carter terug in de oven te leggen? kan een lager tegen deze temperatuur? of zijn er andere oplossingen?
hetzelfde verhaal is met een lager van de versnellingsbak,deze is een halve milimeter naar boven gekomen. ik snap niet hoe dit is kunnen gebeuren,aangezien aan deze kant van het carter de lagers heel soepel over de assen ging..

mvg Bram
 
krukas heb ik niet in de vriezer gestoken. aan deze kant van de krukas(rechts) hoort het lager los over de krukas te vallen. ik heb dit getest en deze viel inderdaad er gewoon los over,tot op een bepaald stuk. nu weet ik inderdaad niet of deze ver genoeg over de krukas komt.. links van de krukas(ontstekingskant) heb ik de lager met een lagertrekker (laten) monteren ,carter verwarmd en de krukas met het lager in deze helft gelegd.
 
nee,dit is een nieuwe krukas.wel geen originele,maar een aftermarket. achteraf gezien had ik beter wel gewoon het big end vervangen,dan had ik tenminste nog de originele krukas.
 
Gewoon blok weer splitsen en dan de nieuwe krukas met de oude vergelijken en/of na meten.
Lagers kun je gewoon weer gebruiken want die gaan echt niet stuk van dat beetje tikken op de alu carterhelften.
 
neen,het rechter carterhelft gaat er vlot uit,en de lagers blijven dan mooi in het carter steken. hier komt geen geweld bij aan te pas. ik heb alleen een beetje schrik dat ik het lager beschadig door op de buitenste ring te tikken(zodat deze terug 2 mm dieper komt te liggen) ,als het blok terug gespitst is. maar ik zal maar gewoon proberen zeker? de keerring kan ik dus ook gewoon opnieuw gebruiken?
 
Lager kun je gerust op de buitenste ring weer terug tikken.Wel opletten dat je de kogelkooi niet beschadigd.
Zo lang je aan de nieuwe keerring geen beschadigingen ziet kun je deze gewoon hergebruiken.

Ik heb overigens nog nooit bij geen enkel verticaal deelbaar blok de carter helften verwarmd of de lagers oid in de vriezer gedaan. Gewoon zo demonteren en weer monteren.
En dan heb ik het niet alleen over bromfiets blokjes van kreidler,zundapp, yamaha, benelli maar ook van mijn diverse 125, 250 en 500 cc cross blokken heb ik nog nooit 1 of de beide carter helften verhit of de lagers gekoeld.
Zo strak zijn de diverse passingen namelijk helemaal niet.
 
Laatst bewerkt:
oké mooi. ik heb het telkens zo gedaan,om eerlijk te zijn. zonder deze methode toe te passen lijkt het me persoonlijk zeer moeilijk om hem zonder schade te monteren.(bij dit type blok )
bedankt voor al de hulp althans,ik hou jullie op de hoogte.
 
ik heb op deze lager niet moeten tikken,deze viel perfect op zijn plaats. nadien heb ik gewacht tot het volledig afgekoeld was,alvorens verder te gaan met montage. ook lag het lager er recht in, niet scheef gemonteerd. je hoorde duidelijk een tik als het lager viel op zijn plek.
zou de lager echt overleden zijn? hoezo dan? ik had gehoopt deze nog te kunnen gebruiken,gezien de kostprijs.
nadat ik de 2 carterhelften op elkaar wou plaatsen,heb ik het laatste stukje (als de 2 carterhelften 1 cm van elkaar ongeveer waren) verspreid een paar tikjes moeten geven. wellicht is dit de kracht geweest waardoor het lager iets verschoven is.


Sorry Bram,

Ik heb nog niet gezegd dat lager NU al is overleden.
Maar als je 'm niet meer op een normale manier weet los te krijgen is er wel een grote KANS dat die gaat overlijden. Dus demontage met belijd.
Mss is er iemand die je op het goede spoor kan zetten. Ik zie nu vanaf hier van achter mijn scherm niet de oplossing. Wellicht weet een ander beter!
 
Laatst bewerkt:
er is geen enkele reden om te zeggen dat het lager nu reeds overleden is, want dat is het niet. het is niet omdat de krukas stroef draait dat dat komt door een overleden lager.

bij vertikaal gedeelde carters moet alles perfekt in lijn zijn, is dat niet heb je kans dat de krukas stroef loopt, dat is alles.
tijdens het monteren steeds kontroleren of de krukas soepel loopt op ieder moment. de moment dat je voelt dat hij minder vlot loopt, carter doen "schrikken" door er met een plastieken hamer op te kloppen zodat alles zich hopelijk weer goed in lijn zet. eens je de bouten erin krijgt, geleidelijk aan om en om bouten aandraaien zodat beide carters mooi evenwijdig blijven en ondertussen steeds controleren dat de krukas soepel blijft lopen. nooit verder dicht trekken als hij niet meer soepel draait, maar terug lossen.

en niet zomaar op de krukas kloppen. je kan proberen licht te kloppen op het lager. te hard en je loopt kans dat je je krukas uit lijn klopt !
 
Als ik lagers verwarmd monteer in een zitting blijf ik net zolang rondom op de buitenring tikken totdat ik hoor dat het lager draagt.
Heb de ervaring dat als ik dat niet doe het lager de neiging heeft om terug te kruipen met als gevolg enkele 10e van een mm ruimte tussen zitting en lager.
Wat je zou kunnen doen is de as waarop het lager zit verticaal ondersteunen en dan met een passende ring tegelijkertijd op beide lagercups deze verder op de as kloppen totdat deze tegen de zitting zit.
Dit alles met gepast gevoel.

Succes, Marcel
 
Bedankt, het is gelukt door het blok terug te splitsen,en zachtjes op de buitenring te tikken.dit ging heel vlot. Ik heb maar meteen het borgplaatje gemonteerd,dat dit niet opnieuw zou gebeuren.
Is het normaal dat mijn versnellingsbak niet helemaal rond draait,als ik dit wil doen met mijn hand ?

's video - | Vidme
Dit gaat maar voor een klein stukje. De assen los van elkaar draaien wel mooi soepel rond.maar van op het moment dat ik ze samen voeg,blokkeert die na een kwart draai. Ik heb al van alles geprobeerd,maar niets helpt. Dus nu twijfel ik of dit misschien de bedoeling is.
Mvg
 
Laatst bewerkt:
hallo met de motordokter na lange jaren ervaring in de scooters gehad te hebben kan ik dit met je oplossen maar pas op de lagers die er in gezeten kunnen hebben die kunnen beide een 1mmm dikker zijn met als resultaat dat een kant 2mm opschuift ik zit al van de jaren 80 in de branche moacht je hulpwillen stuur me een berichtje
 
Webcamsex? Mijn excuses hiervoor,dit was niet zichtbaar bij mij! De lagers zitten intussen goed,ik heb enkel nog die vraag of het normaal is dat mijn assen van mijn versnellingsbak niet helemaal kunnen ronddraaien.
 
hallo met de motordokter na lange jaren ervaring in de scooters gehad te hebben kan ik dit met je oplossen maar pas op de lagers die er in gezeten kunnen hebben die kunnen beide een 1mmm dikker zijn met als resultaat dat een kant 2mm opschuift ik zit al van de jaren 80 in de branche moacht je hulpwillen stuur me een berichtje

Heb je ook een nigeriaanse oom? Je hebt 68 posts met zo'n beetje alleen maar verdekte handel
 
Je bedoelt de schakelwals? Na dit te monteren samen met de schakelvorken loopt het inderdaad wel mooi. Maar omdat in mijn werkplaats handboek het anders beschreven stond was ik niet helemaal zeker :) de carters zitten terug op elkaar,alleen het laatste stukje ging moeizaam. Met tikken ging het niet,dan heb ik maar de carterbouten op hun plek gezet en kruislings aangedraaid.. Toen hoorde ik een klak& zat alles op zijn plek. Krukas liep dan wel stroef.. Ik heb die nu gecentreerd en nu loopt die wel soepel. Niets om mij zorgen over te maken ,toch?
 
Dit gaat maar voor een klein stukje. De assen los van elkaar draaien wel mooi soepel rond.maar van op het moment dat ik ze samen voeg,blokkeert die na een kwart draai. Ik heb al van alles geprobeerd,maar niets helpt. Dus nu twijfel ik of dit misschien de bedoeling is.
Mvg

is perfect normaal vermits je schakelwals en vorken nog niet gemonteerd zijn. door de assen vertikaal te plaatsen, zijn waarschijnlijk 2 of misschien wel 3 versnellingen tegelijk ingeschakeld.
zet hem horinzontaal en de 3 tandwielen in neutraal positie en dan zal de andere niet mee draaien. schakel je een versnelling in, zullen beide draaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan