probleem krukaslager/versnellingsbaklager

bramvdb

MF'er
25 jul 2016
54
0
hallo iedereen,
mijn eerste post hier op het forum en al meteen een vraag. hoewel ik betwijfel dat ik met mijn type voertuig hier mijn vraag niet mag stellen,wil ik toch een kans wagen. dit omdat ik al veel hier op het forum rond gekeken heb,en ik aangenaam verrast ben van het niveau van antwoorden.wat niet op elk forum te vinden is.
het gaat hier dus om een 50 cc enduro van 98(suzuki tsw). gezien het kinderachtige gedrag op scooterfora's hoop ik hier verder geholpen te worden.

gezien de leeftijd van dit voertuig was ik begonnen aan een volledige revisie. Bij het plaatsen van de krukaslagers is het lager aan de rechterkant op 1 of andere manier 2 milimeter naar boven gekomen(terwijl ik 100% zeker was dat deze goed zat). ik heb dit opgemerkt toen ik het beschermplaatje van het lager terug wou monteren,en duidelijk voelde dat -na deze handeling- de krukas zeer moeizaam rond draaide.

het gaat om deze lager: adult image

dit is het plaatje waar ik het over had:
upload an image

nu vroeg ik mij af hoe ik dit zou kunnen oplossen? met een passende bus op de lager slagen lijkt mij niet best voor de lager zelf. de lagers zijn gemonteerd door gebruik te maken van een oven. is de enige oplossing het blok splitsen en het carter terug in de oven te leggen? kan een lager tegen deze temperatuur? of zijn er andere oplossingen?
hetzelfde verhaal is met een lager van de versnellingsbak,deze is een halve milimeter naar boven gekomen. ik snap niet hoe dit is kunnen gebeuren,aangezien aan deze kant van het carter de lagers heel soepel over de assen ging..

mvg Bram
 
Kleine update.
Blok zit volledig in elkaar,ik heb regelmatig gecheckt of hij nog schakelde. Dat deed hij perfect in elke versnelling. Ik hang het blok onder het frame& ineens schakelt die niet meer?? Er is geen beweging te krijgen in de versnellingspook.
Iets met de schakelvorken/wals?
Ik zie er echt tegenop om het blok nog eens te moeten splitsen..
 
Laatst bewerkt:
Blok onder spanning in het frame? Misschien ergens een ring of pasbusje vergeten.


Carterhelften onder spanning monteren door de bouten aandraaien is altijd een slecht plan, ook bij een MT/MB ;)
 
Laatst bewerkt:
Dit net even gecontroleerd door het blok uit het frame te halen,maar hij schakelt nog steeds niet. Ik begrijp je opmerking wel,maar dan zou hij van begin toch slecht moeten schakelen? Hij schakelde echt perfect in al de versnellingen,heel soepel. Krukas loopt ook heel soepel.
 
Dat is wel vreemd inderdaad, maar er moet ergens iets fout zitten dat kan niet anders.
Je zou nog kunnen proberen de bouten van de carterhelften iets te lossen om te kijken of je dan wel kan schakelen.
Als dat zo is zit er toch iets onder spanning, je zal hoe dan ook het carter weer moeten delen.
 
Sommige blokken schakelen eigenlijk niet fatsoenlijk, tenzij de uitgaande as draait. (GPz blokkie heeft dat... oa)
Draait de krukas wel als je aan het vliegwiel draait? (Ik ben, net als vele andere hier, erg benieuwd hoe hij straks loopt....)
 
Sommige blokken schakelen eigenlijk niet fatsoenlijk, tenzij de uitgaande as draait. (GPz blokkie heeft dat... oa)
Draait de krukas wel als je aan het vliegwiel draait? (Ik ben, net als vele andere hier, erg benieuwd hoe hij straks loopt....)

Is standaard op Kawa's, maar de eerste versnelling moet het altijd doen
 
Waarom ben je hier zo benieuwd naar? Als het zo fout is wat ik aan het doen ben,kan je dit ook gewoon zeggen hoor.. Daarom zit ik hier & kan ik van jullie leren. Waarom hij niet schakelde is ondertussen al opgelost. Ik heb enkel nog problemen met de versnellingspedaal. Die veert namelijk niet terug,dit is de eerste keer dat ik dit voorheb..
 
Waarom ben je hier zo benieuwd naar? Als het zo fout is wat ik aan het doen ben,kan je dit ook gewoon zeggen hoor.. Daarom zit ik hier & kan ik van jullie leren. Waarom hij niet schakelde is ondertussen al opgelost. Ik heb enkel nog problemen met de versnellingspedaal. Die veert namelijk niet terug,dit is de eerste keer dat ik dit voorheb..

Trekveer gebroken?
1552_veerfs1schak01.jpg


shifter-1-fs1-dx1977-uk-394holland-1j5-type_bigma000183e07_0b24.gif


In een ver verleden schakelde mijn Yamaha FS1 brommer nog maar 1 kant op.
Bleek dus dit veertje te zijn.
 
Het is zo dat ik als naar 1ste versnelling ga, de schakelas in die positie blijft zitten. Als ik de schakelas zelf terug wil laten komen neemt die telkens de schakelwals terug mee, waardoor die dus niet in versnelling blijft.
 
Uit respect voor zij die mij geholpen hebben wil ik hun graag nog eens bedanken. Ook met de mededeling dat de tsw al een dag of 6 loopt als een zonnetje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan