Probleem met achterlicht Yamaha XTZ 660

Blijepanda

Rookie
29 okt 2019
25
16
Hoofddorp
Beste forum leden,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn Yamaha XTZ 660 98'. Sinds kort valt mijn achterlicht en dagrijverlichting (zitten op zelfde circuit) tijdens het rijden uit. Zodra ik me contact uit zet en weer aanzet dan doet hij het gewoon weer. Ik heb al alle connectoren schoon gemaakt en dit heeft niks geholpen. Het is volgensmij ook geen massa probleem aangezien de rest van me verlichting wel gewoon altijd werkt inclusief me remlicht die op de zelfde plek aard als me achterlicht. Zelf weet ik niet echt meer waar ik het moet zoeken dus ik hoop dat iemand me kan helpen.

grt.
blijepanda
 
Dagrijverlichting? Stadslicht dan zeker, bij dagrijverlichting brandt geen achterlicht.
Maar twijfel maar even aan de stuurschakelaar. contactspray, hard heen en weer halen of in het ergste geval repareren.
 
Kan goed dat ik stadsverlichting bedoel. Er brandt normaal ook een klein lampje in me koplamp die dan samen met me achterlicht uit gaat. De stuurschakelaar heb ik helemaal uit elkaar gehad en schoon gemaakt al viel er niet heel veel schoon te maken daar binnen moet ik zeggen, het zag er nog allemaal goed uit. Verder heb ik ook me achterlicht vervangen maar dat hielp ook niet.
 
Waar ik dat op baseer? vanaf de stuurschakelaar gaat een apart circuitje naar stadslicht, achterlicht en tellers (doen die het wel? Heb je niet gezien hè, nee!) Als groot en dimlicht het doen is de sroomvoorziening in orde, die komt van dezelfde voedende draad vanaf de stuurschakelaar.
Hoe ik het doe?
index.jpg
 
Het is een roodblauwe draad, bij Yamaha, meet eens op de stekkers, daar heb je niet direct gelijk een universeeelmeter voor nodig, kan ook met een lampje. Je kan tussen de blauwrode draad en de massa meten door een punt achter in de stekkertjes te vrotten... Laat je niet misleiden door die schakelaar, soms zit er een solderinkje los, is een Yamahakwaaltje
 
me teller verlichting doet het wel gewoon altijd ook als me achterlicht uitvalt. heb thuis een multimeter liggen, moet ik dan gewoon meten voor voltage? En ik neem aan dat ik hem moet meten terwijl me achterlicht is uitgevallen? Ik ga vanavond dan even wat meetingen doen. heb inderdaad niet goed gekeken naar de solderinkje. Bedankt voor de tips!
 
Nou de tellerverlicting bevestigd dat de schakelaar goed is, dus die hoef je niet meer te bekijken, teller is nl hetzelfde circuitje. Ik weet het niet absoluut zeker maar wat ik ne herinner is dat er één stekkertje voor de stadslichten in of bij de koplamp zit. Ik ga het schema opzoeken... als je het niet aan de praat krijgt ben je genoodzaakt naar Ypenburg te komen...
 
Rechtsonderin het schema zie je 23 en 24, Voorlichtje en achterlicht, die komen (Blauwrood (L/R) vanaf het contactslot, daar zit een aparte schakelaar in voor je stad en achterlicht, daar moet je het in zoeken, mede ook omdat je na effe te wiebelen met het contactslot weer licht hebt, de meting op blauwrood kan je toch uitvoeren. Die zit overigens net zo knullig gesoldeerd als in de bedieningsknoppen. je uitdaging begint dus wel bij het contactslot
 
Mocht je verlichting echt een probleem opleveren kan je Blauwrood met Blauw koppelen... Waarbij ik wel moet zeggen dat ik er niet over nagedacht heb wat dat voor uitwerking heeft als je die draden aan het contactslot laat zitten.
 
@Raymond W heeft in dit topic nog een contactslot, voor een 750, Bouwjaar weet ik niet maar yamaha is een combinatie van Ikea en Lego, alles past op alles

 
Laatst bewerkt:
@Raymond W heeft in dit topic nog een contactslot, voor een 750, Bouwjaar weet ik niet maar yamaha is een combinatie van Ikea en Lego, alles past op alles

Oei, die moest hoognodig ge-update worden.:$
 
Heb net gekeken of ik me contact slot er afkon halen en dit zag er uit als nogal veel werk. Ik heb wel me contact slot via het sleutel gat en het gat aan de onderkant schoon gespoten met contact cleaner dus ik hoop dat dat helpt maar ik betwijvel het. Ik zit er aan te denken om zoals je al eerder had gezegd me parkeerverlichting circuit gewoon 'vast' te maken aan me rijverlichting ciruit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan