probleem met bezonken benzine

baka

MF veteraan
29 mrt 2002
8.280
2
Hoorn (Noord Holland)
Ik heb mijn motor 4 weken laten staan, en nu wil ie niet meer starten. de accu is nog goed en de startmotor draait maar hij wil niet starten. volgens mij komt dat door bezonken vuil oid?

toen we hem na veel moeite eindelijk aan de praat hadden liep hij goed stationair, dus toen hij goed warm was dacht ik: nou ff wat rijden om die rotzooi eruit te krijgen, maar ik was de straat nog niet uit en hij sloeg al weer af. nu krijg ik hem weer niet gestart.

als ik hem nu aan de praat krijg heeft het dan zin om hem een tijd stationair te laten lopen of lost het vuil daar niet door op?

ik ben zo technisch als een baksteen, dus "even" de carbs schoonmaken e.d. zit er niet in, dan moet ik een werkplaats handboek kopen en dagen sleutelen, dus dat wil ik alleen als laatste redmiddel gebruiken.
 
hai BAKA ben net nieuw hier en ga je proberen te helpen.
Je verteld er niet bij of je de motor met lege/volle tank hebt wegezet.
Als die niet te vol was raad ik je aan om hem vol tegooien met verse prut,vervolgens haal je bij de plaatselijke motorboer een flesje forte 1.
Start de boel opnieuw en laat maar lopen hij zou in begin niet lekker lopen maar aldurende steeds regelmatiger.
Als je vindt dat alle pitjes weer lekker mee draaien ga je een stukkje rijden.
Alrijdende zou je merken dat de motor steeds beter gaat oppakken.
Ik weet zeker dat dit je probleem oplost zoniet dan rest niets meer om de carburators met de hand te reinigen.
Ik vertel dit om dat ik 1 jr het precies hetzelfde heb gehad doordat ik de tank een paar keer te leeg had gereden.

keep on rolling :]
 
hai BAKA ben net nieuw hier en ga je proberen te helpen.
Je verteld er niet bij of je de motor met lege/volle tank hebt wegezet.
Als die niet te vol was raad ik je aan om hem vol tegooien met verse prut,vervolgens haal je bij de plaatselijke motorboer een flesje forte 1.
Start de boel opnieuw en laat maar lopen hij zou in begin niet lekker lopen maar aldurende steeds regelmatiger.
Als je vindt dat alle pitjes weer lekker mee draaien ga je een stukkje rijden.
Alrijdende zou je merken dat de motor steeds beter gaat oppakken.
Ik weet zeker dat dit je probleem oplost zoniet dan rest niets meer om de carburators met de hand te reinigen.
Ik vertel dit om dat ik 1 jr het precies hetzelfde heb gehad doordat ik de tank een paar keer te leeg had gereden.

keep on rolling :]


woohoo thanks, dat ga ik zeker proberen. de tank was half leeg toen ik hem wegzette, en ik heb begrepen dat je het oxidatie probleem voorkomt door hem weg te zetten met een volle tank.
 
Daarmee voorkom je roestvorming in je tank (waar benzine zit komt geen lucht/geen lucht-geen zuurstof geen oxidatie), maar de veroudering van je benzine in je vlotterkamers blijft hetzelfde.
Als je weet dat je een tijdje niet gaat rijden is vooraf je vlotterbakjes even aftappen de beste remedie.
Als je het vergeten bent, dan altijd eerst even aftappen voor je hem gaat starten na een tijd stilstaan, en anders inderdaad een reinigingsmiddel proberen.
 
oke BAKA wat nog even vergat te zeggen dat als je bezinekraan een pri stand heeft gebruik die stand met het starten.
Zo pomp je de verse benzine sneller de carbs in,als de motor eenmaal loopt zet je hem weer terug in de normale stand.
Verders veel succes met operatie fortis 1.

greets xeneos

keep on rolling :]
 
Giet voor de gein eens een kopje benzine in een grotendeels afgedekt aluminium bakje, en laat het eens 4 weken staan in de buitenlucht?
Wedden dat het niet meer brand?
wat een bullshit
mijn motor staat soms maanden stil en die start ook gewoon
4 weken met een halfvolle tank moet echt geen probleem zijn
voor een (echt) lange tijd dan wel helemaal afvullen
 
wat een bullshit
mijn motor staat soms maanden stil en die start ook gewoon
4 weken met een halfvolle tank moet echt geen probleem zijn
voor een (echt) lange tijd dan wel helemaal afvullen

Niet meteen gaan lopen zeiken aub..........het gaat om de voorraad benzine in je carburateurs die veroudert en je sproeiers en allerlei kanaaltjes kan gaan verstoppen. Je tank volhouden heeft alleen maar zin om roestvorming tegen te gaan.
Jij hebt geen carburateurs dus vandaar............
Graag even nadenken en weten waarover je praat als je me af gaat zeiken vind ik wel zo prettig. :)
 
Is benzine dan na 4 weken volgens jou wel "vuil"?
Ik vergeleek niets trouwens, maar dat even terzijde.
Het is gewoon een feit dat de huidige benzine in tegenstelling tot de oude loodhoudende benzine veel eerder gaat indikken en "vergommen".
Als ik jouw redenering van 5 minuten doorstarten ga toepassen dan ben je dus bezig om 5 minuten lang slecht brandbare benzine naar je cylinders te pompen en daardoor je bougies te mollen.
En nogmaals op jouw motor zitten geen carburateurs dus het probleem van een restvoorraadje in een vlotterbak heb je niet.
Als we elkaar nu nog niet begrijpen hou ik er over op, zonde van mijn tijd. :)
 
ik begrijp precies wat jij bedoeld
ik heb een auto gehad met carburateurs en een motor met carburateurs
zelfs een brommer met een carburateur
nu zelfs een kart met een carburateur
wat jij zegt over dat vergommen ,dat verschijnsel ken ik wel
dat is puur vuil uit bezine dat aan de wanden van je vlotterkamer gaat zitten
dit komt door te vaak te ver leeg rijden
dit is allemaal vuil uit benzine die op de wanden slaat
bij te ver leeg rijden komt dit mee en verstopt de sproeier
dit is pas weg na goed en secuur schoonmaken van de carburateurs
misschien bedoelen wij allebij het zelfde maar verwoorden wij het verschillend
 
Nou nog eentje dan.
Toen we nog loodhoudende benzine hadden kon je gerust je motor een half jaar laten staan en was er niks aan de hand.
Nu met die toevoegingen aan moderne benzines is dat niet meer zo, als je nu een carburateur openschroefd waarin een aantal maanden benzine is blijven staan is hij helemaal groen/geel aangeslagen en stinkt vreselijk.
Dat verschijnsel van verouderen van benzine begint echt al na een paar weken, als je me niet geloofd probeer het maar eens uit?
 
net ff de accu opgeladen en gestart, maar hij viel nu veel eerder uit. morgen of overmorgen ff dat spul halen en dat proberen, maar ik koop gelijk ook een handboek, zodat als eht neit lukt dat ik hem uit elkaar kan slopen en crabs en vlotters schoon kan maken. ik hou niet echt van sleutelen maar weten hoe het moet is mischien wel zo nuttig.
 
Eerder voor een how-to leren lezen misschien?
Ik vind het zo jammer als mensen meteen het ergste gaan denken en allerhande overbodige dingen los gaan schroeven.
Misschien moet ik daar eens een onderwerp over openen? :)
 
Eerder voor een how-to leren lezen misschien?
Ik vind het zo jammer als mensen meteen het ergste gaan denken en allerhande overbodige dingen los gaan schroeven.
Misschien moet ik daar eens een onderwerp over openen? :)

mee eens JB dit geval vond ik ook heel herkenbaar vandaar ook mijn advies voordat die jongen zich in een ingewikkeld parket stort ,zoals hij al zelf zei dat ie niet al te technisch was. :}
 
de motor van mijn broer heeft een jaar niet gelopen en hij doet het nog steeds op die benzine.

Het enige waar je mee moet opletten met hele oude benzine is dat de kleppen niet vastplakken aan de klepgeleiding, dan kan het wel eens een revisie kosten (ja dat heb ik zelf wel eens gezien)

Ik blijf er toch echt bij dat benzine niet zodanig verouderd kan zijn zodat hij niet meer wil starten.
Lijkt me meer op vocht in de vlotterbak.
 
de motor van mijn broer heeft een jaar niet gelopen en hij doet het nog steeds op die benzine.

Het enige waar je mee moet opletten met hele oude benzine is dat de kleppen niet vastplakken aan de klepgeleiding, dan kan het wel eens een revisie kosten (ja dat heb ik zelf wel eens gezien)

Ik blijf er toch echt bij dat benzine niet zodanig verouderd kan zijn zodat hij niet meer wil starten.
Lijkt me meer op vocht in de vlotterbak.

Gokje..........je broer heeft ook een injectiefiets?
 
Terug
Bovenaan Onderaan