Probleem met CV carbs van een Suzuki GSX 1100 F

Status
Niet open voor verdere reacties.

Castlelane

Die hard MF'er
28 mei 2006
277
25
Hellevoetsluis
Ik heb er eentje uit '88. Het probleem is dat enkele van de aan membramen gekoppelde schuiven niet omhoog gaan. Op de rollenbank geeft hij maar 73,5 pk. Nu ben ik geen racer maar er is duidelijk te voelen dat die niet optimaal loopt. Tot 4000 toeren gaat het goed en dan beginnen de problemen. Als je vanaf dat toerental gas geeft smoort hij eerst om daarna langzaam weer toeren te maken. Het behalen van hogere toerentallen heeft hij moeite mee ,zelfs in de lagere versnellingen.
Na het verwijderen van het luchtfilter was goed te zien dat 3 van de 4 schuiven niet omhoog gingen.
Ik heb de membramen er uit gehaald en ik kon de rubbers gewoon verdraaien. Op een duitse http://www.gsxf-1100.de site heb ik gezien dat dit te maken was door op bepaalde punten te solderen zodat het membraam weer vast komt te zitten. Helaas heeft dit niet geholpen.
Mijn vraag is eigenlijk waar het vacuum voor de bovenkant van de membraam vandaan gehaald wordt. Is dat één van de gaatjes aan de cylinderzijde van de carburateur of zit dat ergens anders? Het is trouwens een set Mikuni BST 34SS. Tevens zit er nog speling zoals op het plaatje te zien is.

Greetz Aad

spielung.jpg


scan1.jpg
 
Gedeeltelijke belasting.

Indien de gasklep wordt geopend onstaat er een onderdruk (gestippelde lichtblauwe pijl) waardoor de schuif omhoog gaat en omgevingslucht (gestippelde donkerblauwe pijl) stroomt onder het membraam.Ondertussen wordt een bepaalde hoeveelheid benzine (gele pijl) via de hoofdspoeier aangezogen.Op hetzelfde moment stroomt er lucht (kleine blauwe pijl) via de hoofdsproeier in de naaldsproeier en wordt daar met de benzine vermengt.Dit mengsel stroomt naar de spleet tussen de naaldsproeier en de naald die aan de schuif hangt.Daar wordt dit mengsel gemengd met de hoofdluchtstroom (grote blauwe pijl)Via de geopende gasklep gaat het mengsel dan naar de verbrandingsruimte)

full
 
Vollast.

In principe is de werking hetzelfde als beschreven in gedeeltelijke belasting, echter word de gasklep nu verder geopend.Door een grotere onderdruk zal de schuif nu verder opengaan en dus ook de hoofdluchtstroom groter worden.Om ervoor te zorgen dat er genoeg benzineluchtmengsel word aangevoerd is de naald conisch uitgevoerd.De naald kan meestal op 4 hoogtes worden ingesteld in de schuif waardoor het mogelijk is om je gasmengsel aan te passen.

full




Dus ik denk dat je of de handel eens goed moet reinigen omdat je kanaaltjes vestopt zitten of je moet een gaan spelen met de naald. (hoger zetten betekend meer gasmengsel)

M.vr.gr.
 
Laatst bewerkt:
(heb je trouwens geen uitleg gekregen bij deze uitdraai?)

Ik heb er wel wat uitleg bij gekregen. Conclusie was of te veel benzine of te weinig lucht.
Ik denk dat het weinig helpt om de naalden te laten zakken. Veel meer lucht zal een beter effect hebben. Afgelopen weekend heb ik dus de staat en de werking van de membramen gecontroleerd. Er zitten in ieder geval geen scheuren in.
Compressie heb ik niet gemeten maar ik denk dat die wel goed is. Stationair en tot 4000 toeren loopt hij gewoon netjes.
Het benzineverbruik is ook niet extreem. Dit is 1:15 tot 1:16
 
Laatst bewerkt:
@motostreet

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Het is inderdaad zo als je met perslucht in de bovenste luchtopening van de carburateur spuit de schuif langzaam omhoog gaat. Ik heb dit gedaan met ongeveer 4 bar en zo'n ding om je banden op te pompen.
2 van de 4 gaan dan maar die andere 2 niet. Ik heb ze een paar keer opnieuw er in gezet maar het heeft geen effect.
Ik heb dus als het goed is in de juiste opening gevonden. :)
 
Zo op het oog niet. Op z'n hoogst lekt er misschien lucht weg door de speling die op de foto in de startpost afgebeeld is. Ik ben van plan om een tube curil T te halen en te proberen bij één van de membramen om dat af te dichten.
 
Probleem opgelost.

Met 2 gaatjes van 2 mm doorsnede loopt hij weer als de brandweer.
Ik heb ze geboord in de schuif die aan de membraam vast zit. Hierdoor is de lucht onder de membraam sneller weg waardoor de schuif makkelijker omhoog getrokken wordt. Er zat al een klein gaatje van 1 mm en dat was dus te weinig. Ik had dit al op een Duits forum gelezen. Ik heb eerst de sproeiernaald er uit gehaald om het te proberen want die zit in het midden van de schuif.
Werkte perfect. Misschien ga ik hem nog eens een keertje op de bank zetten in mijn vakantie. Ben benieuwd hoe ver hij dan komt.
Dit is dus de onderkant van de schuif waar de membraam aan vast zit. In de middelste moet de sproeiernaald zitten.

gaatjes.jpg
 
Probleem opgelost.

Met 2 gaatjes van 2 mm doorsnede loopt hij weer als de brandweer.
Ik heb ze geboord in de schuif die aan de membraam vast zit. Hierdoor is de lucht onder de membraam sneller weg waardoor de schuif makkelijker omhoog getrokken wordt. Er zat al een klein gaatje van 1 mm en dat was dus te weinig. Ik had dit al op een Duits forum gelezen. Ik heb eerst de sproeiernaald er uit gehaald om het te proberen want die zit in het midden van de schuif.
Werkte perfect. Misschien ga ik hem nog eens een keertje op de bank zetten in mijn vakantie. Ben benieuwd hoe ver hij dan komt.
Dit is dus de onderkant van de schuif waar de membraam aan vast zit. In de middelste moet de sproeiernaald zitten.

gaatjes.jpg

Probleem opgelost.

Met 2 gaatjes van 2 mm doorsnede loopt hij weer als de brandweer.
Ik heb ze geboord in de schuif die aan de membraam vast zit. Hierdoor is de lucht onder de membraam sneller weg waardoor de schuif makkelijker omhoog getrokken wordt. Er zat al een klein gaatje van 1 mm en dat was dus te weinig. Ik had dit al op een Duits forum gelezen. Ik heb eerst de sproeiernaald er uit gehaald om het te proberen want die zit in het midden van de schuif.
Werkte perfect. Misschien ga ik hem nog eens een keertje op de bank zetten in mijn vakantie. Ben benieuwd hoe ver hij dan komt.
Dit is dus de onderkant van de schuif waar de membraam aan vast zit. In de middelste moet de sproeiernaald zitten.

gaatjes.jpg
Hey Castelane,
Ik zit met hetzelfde probleem en zit er al even op te jagen om het opgelost te krijgen. Nu is het al een oude post maar wilde het toch vragen. Zojuist al even zitten dabben op het duitse forum maar kan de post waar je naar verwijst zo 123 niet vinden. Nu is mijn duits ook maar zozo. Even voor de zekerheid het gaat hier om het membraam met een platte schuif toch. Heb je de afbeelding mogelijk nog ergens in een verloren hoekje toevallig 🤗
 
Oh en... carbs zijn ultrasoon gereinigd. Vlotterhoogtes gesteld. Stationair verhouding ingeregeld. Ben geen echte leek maar voordat ik voor 200 euro rubbers bestel wil ik graag eventuele alternatieven ondernemen. Kapot is het toch al 🤣
 
Hey mannen bedankt voor de reacties.
Probleem hebben we inmiddels achterhaald na wat knutselen en een stap in de juiste richting.

Probleem is dat de rubber delen losgelaten hebben van de kunststof borging waardoor er geen vacuüm meer ontstaat.
Nu heb ik de oplossing met de soldeerbout overwogen maar gezien de dikte van het rubber en dat het nogal nauw komt een alternatieve oplossing gevonden.
Vanwege werk aan de boot nogal wat ervaring met verschillende soorten epoxy. Enkele voordelen mega hechting op zo'n beetje alles super sterke hechting en vooral belangrijk bestand tegen de meeste soorten chemicaliën toegepast op motoren en auto's.

Benodigdheden:

Sneldrogende epoxylijm (Pattex power epoxy 5 min)
1402789

Niet agressieve onvetter. Ik heb die van UPol gebruikt omdat ik die ook gebruik voor lakwerk\spuiten. Stinkt niet zo, ontvet goed zonder direct in te vreten op rubbers etc. en neemt ook meteen siliconen mee.
Tandenborstel
Satéprikker of tandenstoker
Nitril of andere doktershandschoenen geschikt voor epoxy(spul is echt giftige zooi en latex wordt aangetast)

Werkwijze

- Neem de tijd!
- De carburateur deksel verwijderen
- Membraan uitnemen en rand tussen schuif en rubber goed ontvetten met tandenborstel en droogmaken met keukenrol(Rode lijn op foto)
- Gasschuiven op volgorde houden van carburateurs zodat ze later terug geplaatst kunnen worden

- Vervolgens membramen terug passen in de carburateur en zorg dat de centreer lip op de juiste plaats zit. Als de epoxy eenmaal vastzit krijg je het niet meer los. Bij 1 is het rubber toch verdraaid en heb ik de centreerlip af moeten snijden met het risico op spanningen en ongelijkmatige verdeling bij montage.
1402794


- Vanaf hier alle handelingen met handschoenen
- Maak een kleine hoeveelheid lijm aan en mix deze goed door elkaar.
- Breng een klein drupje aan op de buitenzijde, daar waar het membraan de plastic\aluminium van de schuif raken. Dit drupje fungeert als "laspik" zodat de rubber niet meer kan verlopen t.o.v. de gasschuif en zo de centreerlip bij montage op de juiste plek zit. Niet teveel we willen alleen uiteindelijk de rand vullen voor het vacuüm zonder het hele rubber vol te smeren met de epoxy lijm.

1402793


- 15 min wachten. Peukje roken of biertje pakken en de restlijm weg mikken. Handschoenen wisselen dan drinken en/of roken i.c.m. epoxy is af te raden.
- Weer lijm aanmaken en goed mengen (vingerhoedje is meer dan genoeg)
- De punt van de sateprikker in de lijm dopen en zo met kleine beetjes de rand bij de rode lijn opvullen met lijm.
Toen ik dit deed was de buitentemperatuur vrij hoog en begon de lijm al te verdikken na 3 minuten dus ik heb ze 2 aan 2 gedaan.
- Na 1 minuut even draaien om druipen te voorkomen. Eventueel druppeltje verwijderen met keukenpapier.
- Als de lijm verdikt weggooien vanwege verminderde hechting. De cappilaire werking zorgt er ook voor dat de dunne lijm ook nog wel wat dieper tussen de
het rubber en de schuif kruipt. Dikkere lijm doet dat niet. beter is het om weer een beetje nieuwe aan te maken.
- 15 min laten harden. Nog een biertje kan wel het lastigste deel is voorbij
- Controleren of er voldoende lijm tussen zit en of je alles volledig geraakt hebt.
- Handschoenen kunnen weer uit
- Lijm laten uitharden. na 5 min licht belastbaar na 2 uur is de lijm druk bestendig na 24 uur volledig uitgehard.
Bij mij zaten ze er na 2 uur in en voorzichtig getest. Carbs nog even gesynchroniseerd(Aansluitingen zaten er nog op verschil was minimaal.)
Bij gas geven reageerden ze weer soepel.
Na ca. 3 uur de motor weer rijklaar en nu al een week genieten van al die extra pony's.
Over 2 a 3 weken zal ik nogmaals even kijken of het allemaal nog functioneert.

BEESTACHTIGE MACHINE nu
Hoop dat iemand er nog wat aan heeft. Busje lijm kost € 10.-
 
Mooi dat het gelukt is. Klein puntje van aandacht is dat je bij 1 van de membranen materiaal weggesneden hebt, waardoor de membraan/schuifcombinatie lichter is geworden t.o.v de andere. Mogelijk is het dusdanig minimaal dat je er weinig van merkt, maar ik heb begrepen dat het belangrijk kan wezen. (Volgens de Duitse site)

Grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat het gelukt is. Klein puntje van aandacht is dat je bij 1 van de membranen materiaal weggesneden hebt, waardoor de membraan/schuifcombinatie lichter is geworden t.o.v de andere. Mogelijk is het dusdanig minimaal dat je er weinig van merkt, maar ik heb begrepen dat het belangrijk kan wezen. (Volgends de Duitse site)

Grtz,

Cees
Hey Cees,

Sterk punt. Dit was echter aan de bovenkant buiten de rolrand. Word alleen gebruikt om te centreren en de rest erachter buiten het deksel en de top van het huis beweegt. Verwacht dat het geen invloed heeft.
 
Hey mannen bedankt voor de reacties.
Probleem hebben we inmiddels achterhaald na wat knutselen en een stap in de juiste richting.

Probleem is dat de rubber delen losgelaten hebben van de kunststof borging waardoor er geen vacuüm meer ontstaat.
Nu heb ik de oplossing met de soldeerbout overwogen maar gezien de dikte van het rubber en dat het nogal nauw komt een alternatieve oplossing gevonden.
Vanwege werk aan de boot nogal wat ervaring met verschillende soorten epoxy. Enkele voordelen mega hechting op zo'n beetje alles super sterke hechting en vooral belangrijk bestand tegen de meeste soorten chemicaliën toegepast op motoren en auto's.

Benodigdheden:

Sneldrogende epoxylijm (Pattex power epoxy 5 min)Bekijk bijlage 1402789
Niet agressieve onvetter. Ik heb die van UPol gebruikt omdat ik die ook gebruik voor lakwerk\spuiten. Stinkt niet zo, ontvet goed zonder direct in te vreten op rubbers etc. en neemt ook meteen siliconen mee.
Tandenborstel
Satéprikker of tandenstoker
Nitril of andere doktershandschoenen geschikt voor epoxy(spul is echt giftige zooi en latex wordt aangetast)

Werkwijze

- Neem de tijd!
- De carburateur deksel verwijderen
- Membraan uitnemen en rand tussen schuif en rubber goed ontvetten met tandenborstel en droogmaken met keukenrol(Rode lijn op foto)
- Gasschuiven op volgorde houden van carburateurs zodat ze later terug geplaatst kunnen worden

- Vervolgens membramen terug passen in de carburateur en zorg dat de centreer lip op de juiste plaats zit. Als de epoxy eenmaal vastzit krijg je het niet meer los. Bij 1 is het rubber toch verdraaid en heb ik de centreerlip af moeten snijden met het risico op spanningen en ongelijkmatige verdeling bij montage.
Bekijk bijlage 1402794

- Vanaf hier alle handelingen met handschoenen
- Maak een kleine hoeveelheid lijm aan en mix deze goed door elkaar.
- Breng een klein drupje aan op de buitenzijde, daar waar het membraan de plastic\aluminium van de schuif raken. Dit drupje fungeert als "laspik" zodat de rubber niet meer kan verlopen t.o.v. de gasschuif en zo de centreerlip bij montage op de juiste plek zit. Niet teveel we willen alleen uiteindelijk de rand vullen voor het vacuüm zonder het hele rubber vol te smeren met de epoxy lijm.

Bekijk bijlage 1402793

- 15 min wachten. Peukje roken of biertje pakken en de restlijm weg mikken. Handschoenen wisselen dan drinken en/of roken i.c.m. epoxy is af te raden.
- Weer lijm aanmaken en goed mengen (vingerhoedje is meer dan genoeg)
- De punt van de sateprikker in de lijm dopen en zo met kleine beetjes de rand bij de rode lijn opvullen met lijm.
Toen ik dit deed was de buitentemperatuur vrij hoog en begon de lijm al te verdikken na 3 minuten dus ik heb ze 2 aan 2 gedaan.
- Na 1 minuut even draaien om druipen te voorkomen. Eventueel druppeltje verwijderen met keukenpapier.
- Als de lijm verdikt weggooien vanwege verminderde hechting. De cappilaire werking zorgt er ook voor dat de dunne lijm ook nog wel wat dieper tussen de
het rubber en de schuif kruipt. Dikkere lijm doet dat niet. beter is het om weer een beetje nieuwe aan te maken.
- 15 min laten harden. Nog een biertje kan wel het lastigste deel is voorbij
- Controleren of er voldoende lijm tussen zit en of je alles volledig geraakt hebt.
- Handschoenen kunnen weer uit
- Lijm laten uitharden. na 5 min licht belastbaar na 2 uur is de lijm druk bestendig na 24 uur volledig uitgehard.
Bij mij zaten ze er na 2 uur in en voorzichtig getest. Carbs nog even gesynchroniseerd(Aansluitingen zaten er nog op verschil was minimaal.)
Bij gas geven reageerden ze weer soepel.
Na ca. 3 uur de motor weer rijklaar en nu al een week genieten van al die extra pony's.
Over 2 a 3 weken zal ik nogmaals even kijken of het allemaal nog functioneert.

BEESTACHTIGE MACHINE nu
Hoop dat iemand er nog wat aan heeft. Busje lijm kost € 10.-
Kijk, Jij bent good bezig geweest!
Goeie oplossing!
 
Hey mannen bedankt voor de reacties.
Probleem hebben we inmiddels achterhaald na wat knutselen en een stap in de juiste richting.

Probleem is dat de rubber delen losgelaten hebben van de kunststof borging waardoor er geen vacuüm meer ontstaat.
Nu heb ik de oplossing met de soldeerbout overwogen maar gezien de dikte van het rubber en dat het nogal nauw komt een alternatieve oplossing gevonden.
Vanwege werk aan de boot nogal wat ervaring met verschillende soorten epoxy. Enkele voordelen mega hechting op zo'n beetje alles super sterke hechting en vooral belangrijk bestand tegen de meeste soorten chemicaliën toegepast op motoren en auto's.

Benodigdheden:

Sneldrogende epoxylijm (Pattex power epoxy 5 min)Bekijk bijlage 1402789
Niet agressieve onvetter. Ik heb die van UPol gebruikt omdat ik die ook gebruik voor lakwerk\spuiten. Stinkt niet zo, ontvet goed zonder direct in te vreten op rubbers etc. en neemt ook meteen siliconen mee.
Tandenborstel
Satéprikker of tandenstoker
Nitril of andere doktershandschoenen geschikt voor epoxy(spul is echt giftige zooi en latex wordt aangetast)

Werkwijze

- Neem de tijd!
- De carburateur deksel verwijderen
- Membraan uitnemen en rand tussen schuif en rubber goed ontvetten met tandenborstel en droogmaken met keukenrol(Rode lijn op foto)
- Gasschuiven op volgorde houden van carburateurs zodat ze later terug geplaatst kunnen worden

- Vervolgens membramen terug passen in de carburateur en zorg dat de centreer lip op de juiste plaats zit. Als de epoxy eenmaal vastzit krijg je het niet meer los. Bij 1 is het rubber toch verdraaid en heb ik de centreerlip af moeten snijden met het risico op spanningen en ongelijkmatige verdeling bij montage.
Bekijk bijlage 1402794

- Vanaf hier alle handelingen met handschoenen
- Maak een kleine hoeveelheid lijm aan en mix deze goed door elkaar.
- Breng een klein drupje aan op de buitenzijde, daar waar het membraan de plastic\aluminium van de schuif raken. Dit drupje fungeert als "laspik" zodat de rubber niet meer kan verlopen t.o.v. de gasschuif en zo de centreerlip bij montage op de juiste plek zit. Niet teveel we willen alleen uiteindelijk de rand vullen voor het vacuüm zonder het hele rubber vol te smeren met de epoxy lijm.

Bekijk bijlage 1402793

- 15 min wachten. Peukje roken of biertje pakken en de restlijm weg mikken. Handschoenen wisselen dan drinken en/of roken i.c.m. epoxy is af te raden.
- Weer lijm aanmaken en goed mengen (vingerhoedje is meer dan genoeg)
- De punt van de sateprikker in de lijm dopen en zo met kleine beetjes de rand bij de rode lijn opvullen met lijm.
Toen ik dit deed was de buitentemperatuur vrij hoog en begon de lijm al te verdikken na 3 minuten dus ik heb ze 2 aan 2 gedaan.
- Na 1 minuut even draaien om druipen te voorkomen. Eventueel druppeltje verwijderen met keukenpapier.
- Als de lijm verdikt weggooien vanwege verminderde hechting. De cappilaire werking zorgt er ook voor dat de dunne lijm ook nog wel wat dieper tussen de
het rubber en de schuif kruipt. Dikkere lijm doet dat niet. beter is het om weer een beetje nieuwe aan te maken.
- 15 min laten harden. Nog een biertje kan wel het lastigste deel is voorbij
- Controleren of er voldoende lijm tussen zit en of je alles volledig geraakt hebt.
- Handschoenen kunnen weer uit
- Lijm laten uitharden. na 5 min licht belastbaar na 2 uur is de lijm druk bestendig na 24 uur volledig uitgehard.
Bij mij zaten ze er na 2 uur in en voorzichtig getest. Carbs nog even gesynchroniseerd(Aansluitingen zaten er nog op verschil was minimaal.)
Bij gas geven reageerden ze weer soepel.
Na ca. 3 uur de motor weer rijklaar en nu al een week genieten van al die extra pony's.
Over 2 a 3 weken zal ik nogmaals even kijken of het allemaal nog functioneert.

BEESTACHTIGE MACHINE nu
Hoop dat iemand er nog wat aan heeft. Busje lijm kost € 10.-
Update. 10000km verder en het werkt nog steeds. Kan op de grote beun pagina.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan