Probleem met de VFR

MaartenGSXR

MF'er
17 feb 2010
150
0
Hallo MF'ers,


Het nieuwe jaar is nog niet goed op weg of ik heb al een probleem met mijn motor, een Honda VFR750F van 1991.

De motor is sinds deze week terug van een motorblok revisie en toen ik hem gisteravond wilde verplaatsen kreeg ik hem bijna niet vooruit of achteruit geduwd.

Ik heb de motor in Neutraal gezet en in 1ste versnelling, maar in geen van beide standen kan ik de motor gemakkelijk vooruit rollen of achteruit.

Een motorfiets is normaal toch gemakkelijk vooruit/achteruit te duwen?

De remblokken en remschijven zijn ook vervangen, zowel vooraan als achteraan.

Ik heb de dealer niet kunnen bereiken aangezien deze in verlof is.

Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe of waar het probleem zit? Ik ben een leek wat betreft motortechniek.

Alvast bedankt.

Maarten
 
Hoe oud is de remvloeistof?
Oudere remvloestof wil nog wel eens wat werken en duwt dan de blokken tegen de schijven.
Vaak is dit bij doorduwen met een knak weer een stuk minder en bij een paar keer remmen tijdens gebruik helemaal weg, dit komt vooral voor bij koud vochtig weer.
 
Allemaal bedankt voor de reacties.

Ik heb de motor even op zijn middenbok gezet en de beide wielen even rond gedraaid. Voorwiel was mooi vrij, achterwiel zat stroef. Heb de achterremklauw eraf gehaald, deze klemde een beetje aan de remschijf.

Nu, dat de remklauw eraf is viel mij op dat de cilinder niet helemaal terug op zijn plaats zat en dat zal druk gezet hebben op mijn remblok waardoor hij stroef liep. Heb hem nu volledig terug geduwd en ga hem morgen voorzien van nieuwe remvloeistof+ ontluchten.

Hoop dat het dan opgelost is. Toch vind ik het raar dat de mekanieker dit niet gezien heeft?

Maarten
 
Allemaal bedankt voor de reacties.

Ik heb de motor even op zijn middenbok gezet en de beide wielen even rond gedraaid. Voorwiel was mooi vrij, achterwiel zat stroef. Heb de achterremklauw eraf gehaald, deze klemde een beetje aan de remschijf.

Nu, dat de remklauw eraf is viel mij op dat de cilinder niet helemaal terug op zijn plaats zat en dat zal druk gezet hebben op mijn remblok waardoor hij stroef liep. Heb hem nu volledig terug geduwd en ga hem morgen voorzien van nieuwe remvloeistof+ ontluchten.

Hoop dat het dan opgelost is. Toch vind ik het raar dat de mekanieker dit niet gezien heeft?

Maarten


Heb je niet gewoon een verrotte of knalstrak staande ketting??
 
VFR die een motorblokrevisie heeft gehad!!?? Die blokkrn gaan zowat nooit stuk en als ze stuk gaan koop je voor weinig een 2e hands blok. Die blokken zijn relatief goedkoop omdat ze nagenoeg nooit stuk gaan.

En idd: de remzuiger hoort de remblokken net-aan tegen de remschijf te 'drukken', ook in ruststand. Weerstand mag er nauwelijks zijn in rust. Maar aanlopen doen de blokken zowat altijd wel een beetje.
 
Hallo MF'ers,

De remblokken en remschijven zijn ook vervangen, zowel vooraan als achteraan.

Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe of waar het probleem zit? Ik ben een leek wat betreft motortechniek.

Alvast bedankt.

Maarten
Nu, dat de remklauw eraf is viel mij op dat de cilinder niet helemaal terug op zijn plaats zat en dat zal druk gezet hebben op mijn remblok waardoor hij stroef liep. Heb hem nu volledig terug geduwd en ga hem morgen voorzien van nieuwe remvloeistof+ ontluchten.

Hoop dat het dan opgelost is. Toch vind ik het raar dat de mekanieker dit niet gezien heeft?

Maarten


Beste Maarten,

Alles is te leren maar om nu te beginnen met je remmen. Als je het niet goed doet gaat het of bij de eerste keer dat je wilt remmen fout of op een andere willekeurig ogenblik in de toekomst.

Je heb al een paar foutjes gemaakt. Remblokken helemaal terug geduwd daarmee heb je al het vuil op de zuigers wellicht mee naar binnen geduwd. Geen ramp maar was betere als je de zuigers eerst even had schoongemaakt.

Fout twee je remblokken achter staan nu ca 5 mm van je remschijf af. Dat betekend dat je eerst 3 a4 keer je rempedaal moet indrukken voordat de blokken tegen de schijf aan worden gedrukt en je dus gaat remmen. Nu is het achter maar als je dat voor zou doen dan gaat het bij de eerste keer dat je wilt remmen volledig mis.

Wil je het toch doen lees dan dit door en doe het met iemand die ervaring heeft.
How-to: remmen reviseren incl foto's
 
Terug
Bovenaan Onderaan