probleem met een cilinder, 1977 Electra Glide

marcellon

Rookie
20 jun 2010
12
0
olst
ik heb een harley davidson electra glide uit 1977. vorig jaar kreeg ik problemen, motor ging op 1 cilinder lopen en sloeg terug in de carburateur. als hij helemaal koud was ging het nog prima maar na een tijd rijden werd het slechter.in 1e instantie dacht ik aan de bougie kabels maar na die vervangen te hebben bleef het knudde. nu heb ik de bobine vervangen, en kwam ik na het starten van de motor erachter dat de voorste cilinder veel warmer/heter is dan de achterste. kan het een koelingsprobleem zijn met de olie of gewoon een vastloper? wat te doen?
 
Je kan de bougie aan de kabel er toch om de beurt uithalen en de motor op 1 poot laten lopen?(wordt die poot ook nog eens goed belast) en dan kom je er wel achter of hij wel/niet meedoet..
 
Je kan de bougie aan de kabel er toch om de beurt uithalen en de motor op 1 poot laten lopen?(wordt die poot ook nog eens goed belast) en dan kom je er wel achter of hij wel/niet meedoet..
Nee, de makkelijkste manier waarop ik het uit kan leggen is:
Zoals bekend, om een electrisch systeem te laten werken, moet er een gesloten circuit zijn.
(+batterij, schakelaar, lampje, -batterij. Als er ergens tussen de plus en min een onderbreking is, brandt het lampje niet).

De bobine zoals gebruikt bij deze Harley heeft een primair spoel, aan de ene kant aan + aangesloten en de andere kant aan de ontsteking (in de nosecone)
De secondaire spoel zit aan beide zijden via een bougiekabel aan een bougie (Een in de voorste en de ander in de achterste cilinder) aangesloten.

De normale gang van zaken is dan:
De stroomkring in de primaire spoel wordt onderbroken, waardoor er een wisselend magnetisch veld in de bobine ontstaat, waardoor er een spanning in de secondaire spoel ontstaat. Deze spanning gaat dan (even om het te versimpelen) via de bougiekabel van cilinder een, door de bougie van cilinder een, via het blok naar bougie twee, waarna het via de bobinekabel van cilinder twee weer terug gaat naar de bobine. (Gesloten electrisch circuit)

Als je dan de bougiekabel van een van de cilinders afhaalt onderbreek je het circuit en vonken beide bougie’s niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar heeft zo'n Harley echt maar 1 bombine? Er zouden door het verschoven ontstekingstijdstip dan wel 2 opnemers aan de kruk / nokkenas zitten?
 
Maar heeft zo'n Harley echt maar 1 bombine? Er zouden door het verschoven ontstekingstijdstip dan wel 2 opnemers aan de kruk / nokkenas zitten?
Er zit idd origineel maar één bobine op de oudere Harleys.
De contactpunten zitten op de nokkenas.
Twee nokken, voor iedere cilinder een.
 
zelfs dat is niet nodig, als je de dop eraf trekt, springt de vonk wel gewoon over naar de cylinderkop, kan gemakkelijk een centimeter of 2 ver springen

Mocht dat niet werken valen we terug naar plan A

Ik geloof je zomaar, maar met dat kleine vonkie dat ik gewend ben moet er echt een kortsluiter in. Als je er 1 bougie uithaalt zie je 'm al nauwelijks vonken. Ontsteking is dan gewoon heel.. (tank was leeg O-) :X ja, dan stopt-ie er ook mee)
 
Laatst bewerkt:
Nee, de makkelijkste manier waarop ik het uit kan leggen is:
Zoals bekend, om een electrisch systeem te laten werken, moet er een gesloten circuit zijn.
(+batterij, schakelaar, lampje, -batterij. Als er ergens tussen de plus en min een onderbreking is, brandt het lampje niet).

De bobine zoals gebruikt bij deze Harley heeft een primair spoel, aan de ene kant aan + aangesloten en de andere kant aan de ontsteking (in de nosecone)
De secondaire spoel zit aan beide zijden via een bougiekabel aan een bougie (Een in de voorste en de ander in de achterste cilinder) aangesloten.

De normale gang van zaken is dan:
De stroomkring in de primaire spoel wordt onderbroken, waardoor er een wisselend magnetisch veld in de bobine ontstaat, waardoor er een spanning in de secondaire spoel ontstaat. Deze spanning gaat dan (even om het te versimpelen) via de bougiekabel van cilinder een, door de bougie van cilinder een, via het blok naar bougie twee, waarna het via de bobinekabel van cilinder twee weer terug gaat naar de bobine. (Gesloten electrisch circuit)

Als je dan de bougiekabel van een van de cilinders afhaalt onderbreek je het circuit en vonken beide bougie’s niet.
Dat staat er ook niet. Je legt de bougie AANGESLOTEN AAN DE BOUGIEKABEL op de pot.. dat is toch niet zo moeilijk te bedenken?
 
Nee, de makkelijkste manier waarop ik het uit kan leggen is:
Zoals bekend, om een electrisch systeem te laten werken, moet er een gesloten circuit zijn.
(+batterij, schakelaar, lampje, -batterij. Als er ergens tussen de plus en min een onderbreking is, brandt het lampje niet).

De bobine zoals gebruikt bij deze Harley heeft een primair spoel, aan de ene kant aan + aangesloten en de andere kant aan de ontsteking (in de nosecone)
De secondaire spoel zit aan beide zijden via een bougiekabel aan een bougie (Een in de voorste en de ander in de achterste cilinder) aangesloten.

De normale gang van zaken is dan:
De stroomkring in de primaire spoel wordt onderbroken, waardoor er een wisselend magnetisch veld in de bobine ontstaat, waardoor er een spanning in de secondaire spoel ontstaat. Deze spanning gaat dan (even om het te versimpelen) via de bougiekabel van cilinder een, door de bougie van cilinder een, via het blok naar bougie twee, waarna het via de bobinekabel van cilinder twee weer terug gaat naar de bobine. (Gesloten electrisch circuit)

Als je dan de bougiekabel van een van de cilinders afhaalt onderbreek je het circuit en vonken beide bougie’s niet.

Dus als hij op 1 cil loopt kan je de ontsteking uitsluiten?
 
Gezien de mogelijkheden die TS zelf oppert loop ik niet direct over van vertrouwen in diens sleutelcapaciteiten, maar vooruit:

Betreft de ontsteking een module die in de nosecone gemonteerd is of extern?

Het wil nogal eens voorkomen dat dergelijke modules door te warm worden vreemde storingen gaan vertonen.
 
Dat staat er ook niet. Je legt de bougie AANGESLOTEN AAN DE BOUGIEKABEL op de pot.. dat is toch niet zo moeilijk te bedenken?
Oh ja, verkeerd gelezen :$
Maar gezien ts zijn reactie’s zie ik hem wel een kabel lostrekken bij lopende motor. (Kan overigens een schokkende ervaring worden)
 
Gezien de mogelijkheden die TS zelf oppert loop ik niet direct over van vertrouwen in diens sleutelcapaciteiten, maar vooruit:

Betreft de ontsteking een module die in de nosecone gemonteerd is of extern?

Het wil nogal eens voorkomen dat dergelijke modules door te warm worden vreemde storingen gaan vertonen.
Dat is een hele goede :t ,
denk dat er niet veel shovelheads nog op puntjes lopen en die modules kunnen wel eens raar doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan