Probleem met Europeesche verzekeringen

gpz500

MF'er
12 dec 2002
50
0
Rotterdam-Centrum
Ik heb op het moment even een probleem. Iemand heeft tegen mijn (geparkeerde) motor aangereden, waardoor ik wat schade heb. Dus ik mijn verzekeringsmaatschappij ingeschakeld, blijkt dat mijn verzekering opgeschort is wegens het niet betalen van de premie. Nu ben ik driekwart jaar geleden verhuisd, en volgens de Europeesche heb ik geen adreswijziging doorgegeven. Geen idee of dat klopt, kan ik nu niet meer controleren.
Nu willen ze:
a) Mijn schadegeval niet in behandeldeling nemen. Iemand enig idee hoe ik de schade op de tegenpartij verhaal? Direct bij zijn verzekering?
b) Ze willen me geen nieuwe faktuur toezenden, want er is een incasso-procedure gestart blijkbaar.
c) Onduidelijk is of ze me uberhaupt nog (ooit) willen verzekeren.

En dit alles enkel omdat ik (misschien) geen adreswijziging heb gestuurd. Onflexibele instelling, daar baal ik van, alsof ik het leuk vind om onverzekerd rond te rijden.

Moet ik nu per direct een verzekering afsluiten bij een andere verzekeraar, of heb ik dadelijk een dubbele verzekering lopen? Ik wil zo snel mogelijk weer rijden natuurlijk.

Misschien is het verstandig om toch maar even te bellen of je uberhaupt vanaf nu dan wel verzekerd bent. Een verzekering bij een andere maatschappij is met 1 telefoontje afgesloten dus dat zal het probleem niet zijn.

Het is toch knap lullig als er de volgende keer echt iets ernstigs gebeurt en je niet verzekerd blijkt te zijn!!

Succes!

Nee, volgens de Europeesche ben ik op het moment dus niet verzekerd, en ze willen me op het moment ook niet verzekeren. En dit allemaal terwijl ik echt voor 100% te goeder trouw was.

Zonder de moraalridder uit te (willen)hangen O-) Je bent natuurlijk zelf verantwoordelijk voor het regelen van je (verzekerings) zaken. Je kunt je verzekering niet verwijten dat ze je niet kunnen vinden nadat je verhuisd bent als je verzuimd ze een verhuisbericht verzenden. Als je aannemelijk kunt maken dat je ze een verhuisbericht hebt gestuurd ligt het natuurlijk anders maar je twijfelt zelf al....
Is je groene kaart niet in de tussentijd verlopen? Dat zou mij in ieder geval opvallen. Ook betaal ik per jaar een behoorlijk bedrag aan verzekeringspremie, ik zou weten of ik dat wel of niet betaald heb.

Afijn daar heb je nu niets aan, ik zou in ieder geval geen ruzie met ze maken maar ze een brief schrijven waarin je uitlegt dat je het stomweg vergeten bent om ze te informeren over je verhuizing en dat je daar nu pas achter komt. Laat ze merken dat je tegoedertrouw bent en betaal je achterstand in de premie. Naar mijn mening kun je alleen op deze wijze voorkomen dat je op de zwarte lijst komt en dus overal onverzekerbaar bent!

Succes

Denk maar niet dat je je nog elders KUNT verzekeren. Als je wegens wanbetaling te boek staat, sta je op de zwarte lijst, waar alle maatschappijen inzage in hebben. Probeer het met de Europeesche op te lossen, dat zou 't mooist zijn. Niet alle maatschappijen kijken overigens meteen naar die lijst alvorens je te accepteren, maar je moet een aantal vragen beantwoorden , w.o. of je elders ooit geweigerd of geroyeerd bent en als je 'nee' invult en er gebeurt later iets, kunnen ze zich beroepen op wat jij daar hebt ingevult en dat klopt dus niet. Wordt er niks uitbetaald, dus met andere woorden: je bent niet verzekerd. Succes!

GPZ, JIJ bent hier in gebreke. Europeesche handelt juist.
Geen premie: geen verzekering. Schade is voor eigen rekening.
Wat de Europeesche betreft, ik heb de polis erop nageslagen en punt 3.2 letterlijk overgetikt.

3.2 De volledige dekking wordt opgeschort als verzekeringnemer langer dan 30 dagen na premievervaldatum in gebreke is premie te betalen.
Opschorting werkt terug op de premievervaldatum. De dekking wordt hersteld 24 uur nadat de achterstallige premie en eventuele incassokosten door de Europeesche zijn ontvangen. Voor gebeurtenissen die plaatsvinden tijdens de opschorting wordt geen uitkering verleend.

"c) Onduidelijk is of ze me uberhaupt nog (ooit) willen verzekeren"
Wijs ze op hun eigen voorwaarden (punt 3.2) als jij de incasso en premie alsnog betaald kunnen ze je niet weigeren.

Je kunt ook vragen of de kosten gedeeld kunnen worden, aangezien je het niet in verhouding vind staan dat een misverstand op deze manier "gestraft" dient te worden.

Succes ermee.

Laatst bewerkt:
aals je je premie niet betaald ben je niet verzekerd,heb je wel betaald is het een zielige gang van zaken,dan betalen ze niet omdat je bent verhuist,en dat is verder niet belangrijk lijkt mij,wat me niet duidelijk is of je je premie hebt betaald???

Ik ben niet het hele verhaal gelezen, maar buitenom dat:

Als je je fiets verkoopt en je hebt per jaar oid betaalt, dan krijg je bij de Europeesche geen premierestitutie!!
Als je bijv van Aug tot Aug hebt betaald en je verkoopt je fiets in Febr, dan krijg je Maart t/m Aug dus niet meer terug! (Dit geldt hetzelfde als je dus per kwartaal of per maand betaald, alleen de schade is wat minder).
Dat ondervond ik ook :(

Succes ermee!

Wat aangaat de premie, die had dus eigenlijk per eind mei/begin april betaald moeten worden. Maar doordat de post mij niet bereikte had ik dit niet door. En ik heb zoveel verzekeringen lopen (2auto's, de motor, speedboot) dat ik het echt niet door heb als de rekening 1 of 2 maanden later zou komen.
En ik heb mijn archief er eens op nageslagen, ik heb destijds mijn tussenpersoon wel per brief op de hoogte gesteld van de adreswijziging, waarvan ik nog een kopie heb!

Wat aangaat de premie, die had dus eigenlijk per eind mei/begin april betaald moeten worden. Maar doordat de post mij niet bereikte had ik dit niet door. En ik heb zoveel verzekeringen lopen (2auto's, de motor, speedboot) dat ik het echt niet door heb als de rekening 1 of 2 maanden later zou komen.
En ik heb mijn archief er eens op nageslagen, ik heb destijds mijn tussenpersoon wel per brief op de hoogte gesteld van de adreswijziging, waarvan ik nog een kopie heb!

Het je de ze verzekerin g ook via die russenpersoon lopen?
Als dat zo is, is het de verantwoordelijkheid van je tp. BAVAM
Lopen al je andere polissen ook bij de Europeesche?
Als dat zo is dan is het een probleem van de verzekeraar.

Jouw motor is aangereden door een ander, hoe ben je verzekerd met de motor?
Wa Casco: Jij claimt de casco schade op je motor en de verzekeraar verhaalt die schade bij de tegenpartij
Wa: Jij stelt direct de verzekeraar van de tegenpartij aansprakelijk en je doet niets met je eigen verzekeraar. Je betaald netjes de premie op het postkantoor, belt met de verzekeraar en faxt het betalingsbewijs. Dekking binnen 24 uur weer hersteld conform art 3.2

Meer info kun je vast krijgen bij de ombudsman verzekeringen. Zoek maar ff met google op ombudsman.

Uitgangspunt: Jij wilt verzekerd rondrijden, en niet op een zwarte lijst komen en de slotvragen op elk aanvraagformulier naar eer en geweten kunnen beantwoorden.
DUS: loopt je motorpolis via een tp bij de Europeesche: De tp bellen en zeggen dat je een probleem hebt. Hij heeft dan waarschijnlijk de wijziging niet doorgegeven aan de Europeesche. Hij is dan aansprakelijk!
Loopt je polis direkt bij de Europeesche:
Bel met de incassoafdeling, vraag wat je moet betalen, fax het betalingsbewijs en een dag later kun je weer knallen.

Succes en laat het ff weten op het forum

beetje merkwaardig verhaal. Is er iets misgegaan omdat je verhuist bent, of is het gewoon omdat je niets betaald hebt (en de berichten daarvan naar het verkeerde adres zijn gestuurd)?

i.i.g., als iemand je motor omrijd, dan is die andere aansprakelijk, en had je dat al meteen moeten laten verhalen op die persoon, valt onder zijn/haar WA verzekering. Als de persoon er vandoor is en je weet niet wie het is, dan valt het onder die van jouw, maar dus alleen als je betaald hebt.

Dus als je niet betaald hebt, en je kunt het niet verhalen bij de dader, ben je simpel gezegt "Fucked"

Zorg dat je je achterstallige premie betaald (die nu dus al bij het incasso bureau liggen als ik het goed las), en als dat alles weer goed loopt, kun je het altijd nog opzeggen. Openstaande rekening=Zwarte lijst zoals al eerder genoemt werd.

Bedankt voor deze reakties. Dat helpt om alles weer een beetje op een rijtje te krijgen. Ik ga inderdaad de verzekering van de tegenpartij rechtstreeks benaderen. En met de Europeesche kom ik er wel uit denk ik.

Als je de tegenpartij niet kunt achterhalen en je hebt getuigen dan kan je naar Het Waarborgfonds Motorverkeer. Als je de tegenpartij wel weet kan je de verzekeraar rechtstreeks aanschrijven. Zonodig wil ik je wel even helpen. Mail me dan maar even!

grtz Sander

Toch wel lullig. Als je dus geen adrewijziging hebt verstuurd, of zij in ieder geval beweren er geen te hebben ontvangen, én je hebt niet in de gaten dat je ondertussen premie had moeten betalen, dan ben je dus ineens onverzekerd. Maar dat weet je dan dus niet, aanmaningen en een eventueel bericht dat de verzekering is opgeschort heb je immers niet ontvangen.

Toch maar kiezen voor automatische incasso dan?

Als jij je tussenpersoon op de hoogte hebt gesteld, dan kun je hem dus aansprakelijk stellen van het feit dat hij jouw adreswijziging niet heeft doorgegeven. Tenminste, als hij al jouw verzekeringszaken regelt, iig je motorverzekering.

Van je tussenpersoon mag je redelijker wijze verwachten dat hij jouw zaken behartigd en dus de adreswijziging opneemt met je motorverzekering. Nu hij dat niet heeft gedaan is hij in gebreke gebleven, tenslotte regelt hij jouw verzekeringszaken en vangt hij daar een prima vergoeding voor van de maatschappij(en). Laat jouw tussenpersoon de kwestie met de Europeesche maar regelen, zoals hij ook het schade geval zou moeten regelen. Je moet de tegenpartij rechtstreeks aansprakelijk stellen, wat je tussenpersoon met jou zou behoren te bespreken. Verder mag je van geluk spreken dat er niets is gebeurd in je onverzekerde periode... ;)

Inderdaad, dat er niets gebeurd is is wel enorm mazzel. Niet dat ik eerder een schade heb veroorzaakt, maar je weet nooit. Op een dag ben je aan de beurt ga ik maar vanuit. Dan maar hopen dat het iets kleins is.

Hoe dan ook, om de zaak wat te compliceren. Ik heb dus in febr. een brief met adreswijziging gestuurd naar mijn tussenpersoon. (ABM-amro, overigens niets dan lof over de ABN hoe ze het opvatten, staan echt voor me klaar) Maar die is niet in hun systeem verwerkt. De grote "maar" in deze kwestie: Ik heb hierbij het adres gebruikt dat op de polis stond die ik van de Europeesche heb ontvangen. Blijkt dat het adres van de tussenpersoon zoals vermeld op die polis niet klopt!

Snappen jullie het nog? Ik heb echt geen flauw idee wie hier nu in gebreke is gebleven, het is een soort van samenlopen van omstandigheden.

Je hebt dus twee problemen. Die van de tegenpartij is het eenvoudigste: stel de tegenpartij aansprakelijk middels een aangetekende brief aan zijn/haar verzekering.
Dat andere probleem lijkt me een zaak van overleg. Je kunt schuldigen gaan zoeken etc. maar heeft dat wel zin???
Punt blijft dat JIJ verantwoordelijk bent, je verzekering niet betaald hebt en op dit moment onverzekerd rond rijdt. Gewoon betalen en de afmelding bij de RDW ongedaan laten maken.

Terug
Bovenaan Onderaan