Probleem met kettingspannen

Hussie

MF'er
12 jun 2011
46
0
Den Haag
Een paar dagen geleden kwam ik er achter dat de ketting van mijn CBR 600F veel te los hangt.
Nu heb ik 0,0% ervaring met het sleutelen aan motoren maar met het instructieboekje in me hand dacht ik dat ik dit klusje wel aan zal kunnen, ik heb tenslotte geen 2 linkerhanden.
Dus met het gereedschap onder me arm en vol goede moed liep ik naar me motor.
Ik wil beginnen met de wielasmoer aan de rechterkant los draaien zoals in de instructie omschreven is maar ik krijg er totaal geen beweging, wat W40 opgespoten even gewacht en weer proberen maar niets, die moer zit muur vast.

ik dacht dat ik hem linksom los moest draaien maar aan het schroefdraad te zien is het rechtsom klopt dit?
hoeveel kracht heb je nodig om zo moer los te krijgen, ik weeg aardig wat en als ik er met mijn gewicht aan ga hangen komt hij geheid los maar of je hem daarna ooit weer vast krijg in maar de vraag.

is er iemand in de buurt van Ypenburg Den Haag die mijn met dit, voor vele simpele maar voor mijn toch een uiterst moeilijk, klusje kan helpen.
 
Lijkt me dat je de moer gewoon linksom moet draaien (nog nooit anders meegemaakt).

Hoelang is je ratel? Doe er eens een buis omheen zodat je een groter hefboom hebt, ik gok dat die dan zo los is :)

EDIT: je hebt wel de borg eruit gehaald neem ik aan? Of zat die er niet in?

Moer gewoon weer goed aandraaien met de ratel, borg erin en klaar.
 
Laatst bewerkt:
Mits je hem de goede kant op draait krijg je hem echt wel weer vast hoor, liefst met een momentsleutel want nu zit hij waarschijnlijk veels te strak. Maarja inderdaad gewoon de hefboom verlengen en eventueel zelf op gaan staan dan moet het echt wel lukken. Daarna mocht je geen momentsleutel hebben lekker goed vastdraaien maar realiseer dat vast vast is en niet als hij vast zit nog 10 hele omwentelingen proberen te maken.
 
EDIT: je hebt wel de borg eruit gehaald neem ik aan? Of zat die er niet in?

Moer gewoon weer goed aandraaien met de ratel, borg erin en klaar.

Borg? dat staat niet in het instructie boekje, ik heb er even gekeken en er een foto van gemaakt
full
 
Die achteras moeren zitten altijd behoorlijk vast, bij mijn CB450S al met 90 nm. Met alleen een 3/8" rateltje of een ringsleutel krijg je die niet zo maar los. Ik niet tenminste. En inderdaad gewoon linksom draaien.
 
bij zulke dikke bouten die extreem vast zitten, gebruik ik nog weleens een grote bahco, die erom en dan tik met de hamer om los te schrikken
maar het moet ook gewoon lukken met een goede dopsleutel en de hefboom verlengen

succes!
 
bij zulke dikke bouten die extreem vast zitten, gebruik ik nog weleens een grote bahco, die erom en dan tik met de hamer om los te schrikken
maar het moet ook gewoon lukken met een goede dopsleutel en de hefboom verlengen

succes!

eerste les: bahco heeft 2 contactpunten met een bout/moer. ringsleutel 6... dus zodra het enigszins mogelijk is altijd ringsleutel pakken.

tip bij het vastzetten van je wiel: alleen horizontale beweging maken, bij een verticale beweging(sleutel van je af duwen of naar je toe trekken) kan je het wiel scheef in de achterbrug trekken...
 
ik heb altijd een ratel met verlengstuk, komt neer op een arm van een halve meter. En dan nog is het ff kracht zetten. zo zet ik hem ook altijd vast, normale ratel totdat het niet meer gaat en dan met de verlengde nog ff strakzetten.

en niet schrikken als je motor enigzins uit de vering gaat bij t draaien ;)
 
eerste les: bahco heeft 2 contactpunten met een bout/moer. ringsleutel 6... dus zodra het enigszins mogelijk is altijd ringsleutel pakken.

tip bij het vastzetten van je wiel: alleen horizontale beweging maken, bij een verticale beweging(sleutel van je af duwen of naar je toe trekken) kan je het wiel scheef in de achterbrug trekken...

Vroeger nog wel eens een oorveeg van mijn leermeester gekregen omdat ik een steeksleutel gebruikte waar een ringsleutel ook gebruikt kon worden. :)
 
evt imal kruipolie op spuiten, wachten weer proberen, weer spuiten en nogmaals proberen..
anders de andere kant opdraaien.. linksom..

Righty TIGHTY lefty loosy

~[edit]
 
Laatst bewerkt:
ik heb altijd een ratel met verlengstuk, komt neer op een arm van een halve meter. En dan nog is het ff kracht zetten. zo zet ik hem ook altijd vast, normale ratel totdat het niet meer gaat en dan met de verlengde nog ff strakzetten.

en niet schrikken als je motor enigzins uit de vering gaat bij t draaien ;)

Ik dacht dat een ratel er niet echt op gebouwd is om er grote krachten op te zetten.
 
ik heb ook een ratel, 1/2 aansluiting en ongeveer anderhalve hand lange "steel"
daarmee kan het ook, in combinatie met een 5 kg vuistje.
DIE ratel werkt nog steeds, de kleinere uit de zelfde set hapert als een malle...

ach, sommige ratels kunnen best wat hebben maar ik heb ook een moment sleutel gehaald voor de zekerheid, beter voorkomen dan...
 
bij mijn cbr 600f is deze moer "gewoon" linksom los te draaien, deze zit echter wel redelijk vast dus je zal ff wat meer kracht moeten zetten!

(uit mijn hoofd moet deze moer op moment vastgezet worden met 95 Nm...)
 
Terug
Bovenaan Onderaan