Probleem met knipperlicht van CB 750 RC42 Seven Fifty 1996

richardepke

Rookie
6 mei 2021
6
1
Hallo allen,

Heb een ( denk ik ) klein probleem met de knipperlchten van mijn Honda CB 750 Seven Fifty uit 1996. Wat is er aan de hand?
Onlangs werkte de knipperlichten en claxxon niet meer. Zekering 15A gechecht, deze was door geslagen. Nieuwe zekering 15A geplaatst maar deze sloeg bij het testen van de knipperlichten gelijk door.
Daarna uit nood een 25A zekering ( had geen 15A meer ) geplaats en probleem was opgelost. 2 dagen later wel weer de 25A zekering vervangen voor 15A zekering en probleem leek te zijn opgelost. Echter na 2 dagen toch weer zekering kapot en nu vaag probleem. De linker voor-en achterknipperlicht werken gewoon. De claxxon doet het ook. Echter de rechter knipperlichten werken niet correct. De knipperlicht rechtsvoor geeft een heel flauw licht, allen een beetje in de gloeidraad. De knipperlicht rechtsachter doet t helemaal niet maar mijn achterlicht knippert heet licht. Hoor wel het relais knipperen dus daar zit volgens mij t probleem niet.
De achterlichten van mijn motor zitten in een Krauser K2 koffersysteem. Kan iemand mij vertellen wat er mis kan zijn?
 
Zoals hierboven al genoemd moet je de bedrading goed nalopen en controleren op beschadigingen, oxide bij connectors, bewegende delen en doorvoeren. Ook even de kabels bij het balhoofd draaipunt bekijken op doorslijten of breuk. Blijkbaar is er sluiting, 15 ampère zekering gaat niet voor niks door. Is best wel forse kortsluitstroom. Je schrijft dat de achterlichten in het koffersysteem zitten. Kijk ook daar eens goed naar of er oxide door regenwater zit. (Ik ken type koffers verder niet). Je kan een lek sluiting of slechte massa hebben, wat allemaal rare effecten geeft.
 
Hallo allen,

Heb een ( denk ik ) klein probleem met de knipperlchten van mijn Honda CB 750 Seven Fifty uit 1996. Wat is er aan de hand?
Onlangs werkte de knipperlichten en claxxon niet meer. Zekering 15A gechecht, deze was door geslagen. Nieuwe zekering 15A geplaatst maar deze sloeg bij het testen van de knipperlichten gelijk door.
Daarna uit nood een 25A zekering ( had geen 15A meer ) geplaats en probleem was opgelost. 2 dagen later wel weer de 25A zekering vervangen voor 15A zekering en probleem leek te zijn opgelost. Echter na 2 dagen toch weer zekering kapot en nu vaag probleem. De linker voor-en achterknipperlicht werken gewoon. De claxxon doet het ook. Echter de rechter knipperlichten werken niet correct. De knipperlicht rechtsvoor geeft een heel flauw licht, allen een beetje in de gloeidraad. De knipperlicht rechtsachter doet t helemaal niet maar mijn achterlicht knippert heet licht. Hoor wel het relais knipperen dus daar zit volgens mij t probleem niet.
De achterlichten van mijn motor zitten in een Krauser K2 koffersysteem. Kan iemand mij vertellen wat er mis kan zijn?
heb je lampjes zelf al gechecked?
 
Uitsluiten, dan weet je het zeker. Ik had vorige week ook knipperlicht problemen, omdat ze het beide niet deden (en ook het dashboard lampje niet) verdacht ik meteen de schakelaar of het relais, i.p.v. even de lampjes open te maken.

Na een uurtje prutsen en klooien, toch maar open gemaakt: voor was het glas los gekomen van de armatuur; vervangen, nog problemen. Achter zag er nog goed uit, maar was toch het probleem; vervangen en problemen opgelost.
 
Massa probleem.

Zoals hierboven al genoemd moet je de bedrading goed nalopen en controleren op beschadigingen, oxide bij connectors, bewegende delen en doorvoeren. Ook even de kabels bij het balhoofd draaipunt bekijken op doorslijten of breuk. Blijkbaar is er sluiting, 15 ampère zekering gaat niet voor niks door. Is best wel forse kortsluitstroom. Je schrijft dat de achterlichten in het koffersysteem zitten. Kijk ook daar eens goed naar of er oxide door regenwater zit. (Ik ken type koffers verder niet). Je kan een lek sluiting of slechte massa hebben, wat allemaal rare effecten geeft.

Hoe kan een massa probleem de zekering er uit drukken? ;)

Tenzij je een te vroege massa ook als een massa probleem ziet, ik noem dat een kortsluiting ;)

db
 
Hoe kan een massa probleem de zekering er uit drukken? ;)
Is ook niet, maar hij schreef ook over heel flauw licht van rechtsvoor knipperlicht. Dan achter knipper doet het weer niet. Zoiets kan typisch zwevende massa zijn. (Even terzijde: Als je met een 3 fase krachtgroep en ongelijke fasebelasting een zwevende massa hebt heb je wel degelijk een probleem waarbij apparaten worden opgeblazen. Krijgen dan immers teveel spanning. Het "nul sterpunt" zweeft dan. Maar dat heeft hier verder niets mee van doen).
 
Vanavond in het zonnetje even de achterkant gedemonteerd en ja hoor daar zat t probleem. De draden van de Krausachterlichten lagen een ietwat bloot wat de storing veroorzaakte. Draden ingetapet en alles weer gemonteerd. Hoef ik morgen tenminste bij het inhalen niet mijn vinger meer uit te steken!!😂😂
Allen bedankt voor jullie goede adviezen! 🙏🏻🙏🏻
 
Terug
Bovenaan Onderaan