probleem met koeling kawa zx6r 2009

Marc92

MF veteraan
24 nov 2011
2.120
0
Druten
Graag jullie advies over het volgende probleem:

Sinds een +- een week wordt mijn zx6r uit 2009 erg warm in het stadsverkeer, ook bij lagere buitentemperaturen. bij 100 graden zou de ventilator aan moeten slaan, dit gebeurt nu pas bij 112-115 graden. Deze slaat verder wel gewoon aan en werkt dus naar behoren.
Aangezien het waarschuwingslampje van oververhitting bij 115 graden gaat branden is dit dus veel te laat en wordt het blok (als de sensor dus goed werkt) snel te warm.

Als eerste dacht ik aan een luchtbel in het systeem en ik heb toen direct de koelvloeistof vervangen, dit zat er toch al aan te komen. Helaas is het probleem niet opgelost.

Nu twijfel ik tussen de 2 resterende oorzaken, de temperatuursensor zelf of de thermostaat.
Mijn vermoeden gaat naar de sensor aangezien ik zou verwachten dat het koelvloeistof in het reservoir zou moeten koken of zal overlopen als het daadwerkelijk 115 graden zou zijn. Ik denk dus dat de temperatuur op het dashboard niet klopt.

Toch graag jullie visie hierop aangezien alles natuurlijk weer ver weggestopt zit en preventief vervangen dus niet mijn voorkeur heeft ;)
 
Meestal zit de tempsensor in de thermostaat bij de cilinders en de fanschakelaar in de radiator/radiateur, zet allebei maar neer, anders zeg ik het verkeerde :p dan zou je denken dat er inderdaad of een sensor kapot is, dus die bij de thermostaat of in je radiator/radiateur, en anders inderdaad thermostaat of waterpomp kapot. Maar meestal als de thermostaat kapot gaat, gaat ie juist te vroeg open staan volgens mij met een motor die juist niet op temperatuur komt als gevolg. Maar het kan misschien wel andersom zijn, geen idee. Het wordt uitsluiten dus
 
je kan een handboek raadplegen, vast wel op internet te vinden,
ik vermoed de thermoswitch, die kan ook stuk zijn.
De censor stuurt bij mij alleen de temperatuurmeter aan, verder niks.
de thermoswitch zit bij mij in de radiateur, de cencor vaak in de kop of thermostaathuis.
Je kan hem testen in een pannetje water op het fornuis, de contacten of contact en massa verbinden met een multimeter en dan zou die bij de opgegeven temperatuur (zie handboek)een andere weerstand moeten geven dan voordat die temperatuur bereikt is.
Je hebt wel een temp. meter nodig die minimaal tot 120 graden gaat.

Met censor zat je nog redelijk dichtbij het juiste woord. Cencor is dat een nieuwe verbastering van kk?
 
als ik het google... radiator vs radiateur .. is wel iedere radiateur een radiator, maar niet iedere radiator een radiateur :+

Pak een radiator, pleur m voorop je motor, beun er een ventilator achter met wat tyraps. Tadaa een radiateur. Dat is dan ook meteen het verschil, in jip en janneke taal zodat zelfs Hans en v.d.v het snappen. De eerste radiator met een ventilator erachter en die koelt op rijwind moet ik nog tegenkomen.
 
Laatst bewerkt:
als ik het google... radiator vs radiateur .. is wel iedere radiateur een radiator, maar niet iedere radiator een radiateur :+

Radiator ----> Radiator - Wikipedia

Radiateur ---> Radiateur - Wikipedia

Oftewel, beide zijn warmtewisselaar. Waarmee we het bovenstaande verhaal van MotorMuis77 kunnen herleiden tot het volgende;

Als ik het google... warmtewisselaar vs warmtewisselaar .. is wel iedere warmtewisselaar een warmtewisselaar, maar niet iedere warmtewisselaar is een warmtewisselaar :+


Ik hoop dat ik hiermee het dispuut omtrent warmtewisselaars duidelijk uiteen gezet heb.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik kan opmaken uit het WPH is de sensor( of is het censor :? ) en de fan switch een en hetzelfde deel:


full
 
Terug
Bovenaan Onderaan