Probleem met koppeling/versnellingsbak MT-03 (660 cc)

Gebogenvoet

Rookie
20 okt 2018
4
1
Gegroet iedereen

Ik heb een Yamaha MT-03 (660 cc model) waarvan ik de tweede eigenaar ben. Sindskort heb ik een probleem met mijn koppeling/versnelling. Bij het schakelen van 1ste naar 2de versnelling valt de motor soms uit zijn versnelling. Ik heb het 1x voorgehad van zijn 3de versnelling naar 2de.
Ook als ik in druk verkeer rijdt en de koppeling veel moet gebruiken 'schokt' de koppeling wanneer ik de koppelingshendel terug intrek. Het schokken voelt aan alsof de motor nog in zijn versnelling zit en zou stilvallen. De koppeling slipt ook niet, je kan er nog goed mee optrekken.

Weet iemand wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn? De motor is 8 jaar oud en heeft 28 000 km. De ketting en tandwielen zijn nog in goede staat en de koppelingskabel werd onlangs vervangen maar dit had geen effect.
 
Met deze km stand zou je dit soort zaken niet mogen tegenkomen.Mss dat de vorige eigenaar veel wheelies maakte en onder belasting doorschakelde?
Kan ook de arretering van de schakelwals zijn,maar dan zou je in alle versnellingen problemen moeten hebben.
 
Met deze km stand zou je dit soort zaken niet mogen tegenkomen.Mss dat de vorige eigenaar veel wheelies maakte en onder belasting doorschakelde?
Kan ook de arretering van de schakelwals zijn,maar dan zou je in alle versnellingen problemen moeten hebben.

Gisteren nog bij garagist langs geweest. Hij zei dat een schakelvork krom zal zijn: de motor moet eruit en het zou 1400 euro kosten. Hij zei ook dat het raar was op deze km stand. Ikzelf ben er altijd voorzichtig mee omgegaan aangezien het mijn enigste vervoersmiddel is. Balen !
 
Ik zou toch eerst even goed de schakelpook nakijken of deze nog goed op de as zit en in de juiste positie. Ook het schokken tijdens de koppelingshendel inknijpen klinkt niet direct als een versnellingsbakprobleem, eerder als een probleem met de koppeling.
Het uit de versnelling vallen van de 1 naar de 2 en 2 naar de 3 kan een kromme schakelvork zijn. Het kan ook zijn dat de dogs (nokken) op je versnellingsbaktandwielen afgerond (versleten zijn) waardoor ze niet goed in elkaar grijpen tijdens het schakelen. Dit zal na verloop van tijd alleen maar erger worden dan.
 
Vandaag eens een test gedaan: de koppelingskabel zo 'fijn' mogelijk afgesteld, traag in de buurt gereden. Daarna steeds sneller en langer, maar nog altijd voorzichtig. De motor viel geen enkele keer uit versnelling, het schokken was bijna volledig weg. De versnelling waren wel soms 'plakkerig', vooral van 1 naar 2. Morgen ga ik er mee naar mijn werk (10 km file door). Benieuwd naar de resultaten...
 
Na enkele km's te rijden moet het toch iets met de koppeling zijn. De ene keer gaat het schakelen probleemloos, de andere keer blijft hij vastzitten in eerste..
Maar goed, ik kan er nu niet mee rijden want gisteren is mijn voetsteun afgebroken!8)7 Ik stapte er s'morgens op en het brak af zoals een stuk karton.
Dus bij deze een oproep aan iedereen om zijn voetsteunen na te kijken.
 
Welke olie gebruik je voor je motor? En wanneer voor het laatst ververst? Kan ook nog wel eens een verschil geven in een versnellingsbak. Je hebt wel een dry sump systeem dus dat werkt net weer wat anders, ook met olie peilen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan