probleem met laadstroom

dekneet

MF'er
2 aug 2009
48
0
maassluis
motor vrienden
ik heb iets raars met mijn oude cbr600 uit 89
mijn laadstroom bij stationair is 13,8-14,2v en komt op toeren boven de 3500 of hoger niet boven de 14,9 v
als ik mijn licht aanzet lijkt het wel of de accu leeg getrokken wordt met draaiende motor het loopt dan langzaam terug van 14,9 tot 13,2

heb de dynamo al gemeten zoals voorgesteld in het forum hierin geen afwijkingen gevonden met warme en koude motor,ook de regelaar heb ik al gewisseld voor een verse

enige wat niet standaard is aan de moto is dat er xenon is ingebouwd vorig jaar,na de inbouw heb ik hier geen problemen mee gehad

ook de accu is goed deze is doorgemeten door een accu specialist(volle accu 13,4),ook mijn optimate geeft aan dat de accu in goede conditie is
wie heeft er nog optie wat het kan zijn ?? :Z ;( :X
 
ook de accu is goed deze is doorgemeten door een accu specialist(volle accu 13,4),ook mijn optimate geeft aan dat de accu in goede conditie is
wie heeft er nog optie wat het kan zijn ?? :Z ;( :X


Kijk of er niet teveel lekstroom is. Met contact op uit.

test.jpg
 
En wat is het probleem nu?
Wil de motor uiteindelijk niet meer starten?
Als de spanning met licht aan verder stabiel blijft op 13,2V dan is er niets aan de hand
Volgens mij zoek je problemen die er niet zijn.
 
En wat is het probleem nu?
Wil de motor uiteindelijk niet meer starten?
Als de spanning met licht aan verder stabiel blijft op 13,2V dan is er niets aan de hand
Volgens mij zoek je problemen die er niet zijn.
Het probleem is dat je accu niet geladen word met zo'n lage spanning.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt me een beetje onhandig dat je minstens een uur moet blijven rijden omdat je anders je accu door het starten meer ontlaad dan dat hij weer bij laad.
 
Jullie beweren dus dat alle koekblikken lang moeten rijden omdat anders de accu niet opgeladen wordt?
De meeste koekblikken komen niet boven de 13,5V uit tydens het rijden. Als het dit ook maar blijft met alle gebruikers aan dan is dat geen enkel probleem.
De laadspanning moet hoger zijn als de accuspanning maar verder bepaalt de laadstroom of de accu wel vol genoeg wordt.
Oftewel V boven de 13 en voldoende amps en je accu wordt gewoon geladen.
 
Jullie beweren dus dat alle koekblikken lang moeten rijden omdat anders de accu niet opgeladen wordt?
De meeste koekblikken komen niet boven de 13,5V uit tydens het rijden. Als het dit ook maar blijft met alle gebruikers aan dan is dat geen enkel probleem.
De laadspanning moet hoger zijn als de accuspanning maar verder bepaalt de laadstroom of de accu wel vol genoeg wordt.
Oftewel V boven de 13 en voldoende amps en je accu wordt gewoon geladen.


nope,


het laadsyteem van een koekblik en motorfiets zijn niet hetzelfde. [vdv ;) ]


als je bij een auto 14,7 volt op je accu laadspanning meet is je dynamo naar de vaantjes, bij een motor moet dit zo zijn.
ook omdat de capaciteit/vermogen van de accu van een auto veel groter is [verhouding van overcapaciteit] hoeft die lang niet met zo'n hoog ampérage te worden geladen als bij een motorfiets.

immers trekt het electronica en ontstekingssysteem van een motor de accu veel sneller leeg als dat ie hem zou kunnen laden [bijvullen] als de laadspanning te laag zou zijn.

13,2 volt is dan echt te laag, het hangt er dus vanaf hoe zwaar je accu is en hoeveel verbruikers eraan hangen.


daarnaast was het ook nog zo wat ik begrepen heb, dat het laadsyteem van een auto alleen laadt wat de accu vraagt, op het moment dat de accu vol is zal ie stoppen met laden.

de accu van een motorfiets wordt continu geladen door de SR en die weer van spanning voorzien door de dynamo, de SR spert het maximale voltage naar de accu vanwege kokende accu bij te hoge laadspanning.
maar de dynamo wordt volledig belast en geeft maximale stroomafgifte, de rest wordt verbrand in de dynamo zelf van de energie die niet meer nodig is.

[Suzuki]


dus bij een auto levert de dynamo alleen maar wat de accu vraagt. ;)
 
Laatst bewerkt:
Mijn bmw K100 en mijn Fzr1000 hebben anders alle 2 gewoon een "normale" gewone dynamo net zoals er op koekblikkers zit. Enne alle 2 totaal geen last van als ik korte ritjes rijd dat ze niet starten willen.
Zijn alle 2 wisselstroom dynamo's gewoon met koolborstels en spannings regelaar en gelijkrichter
 
Mijn bmw K100 en mijn Fzr1000 hebben anders alle 2 gewoon een "normale" gewone dynamo net zoals er op koekblikkers zit. Enne alle 2 totaal geen last van als ik korte ritjes rijd dat ze niet starten willen.
Zijn alle 2 wisselstroom dynamo's gewoon met koolborstels en spannings regelaar en gelijkrichter


voorbeeld;

ik kon het merken aan topsnelheid te rijden met mij Suzuki.
boven de 200kp/h [met een gezonde accu/laadsysteem] wilde de knippers niet meer, evenals de claxon.

alles werd dan gebruikt aan beschikbare stroom voor het ontstekingssyteem.


misschien dat je er inderdaad met lagere snelheden minder last van hebt met een lagere laadspanning. ;)

voorbeeld 2;


ga met de auto continu met lichtaan/airco/achterruitverwarming rijden en kijk naar je verbruik op de langere duur.
die zal omhoog gaan.

bij meer stroomafname bij de dynamo zal de dynamo zwaarder gaan lopen en daardoor de motor meer belasten waardoor je meer energie nodig hebt voor dezelfde idle/rpm's te draaien.


met een dynamo op een motorfiets heb je hier geen last van omdat deze altijd maximaal belast wordt. ;)
[alleen niet bij idle] dan zakken de rpm's wel in bij meer verbruikers zoals licht aan te zetten.
 
Laatst bewerkt:
FZR1000 lagere snelheid? _O- _O- _O-
Uhh 146pk en ene top van 270km/u plus? _O- _O-
Mooie onzin reacties zeg _O-


ik heb het niet over jouw motor, gewoon in het algemeen.

heb je ff verkeerd geinterpreteerd.
daarbij zeg ik dat dan misschien lagere snelheden wel te doen zijn met een laadspanning op de accu van 13,2.

ik zat niet jouw motor te dissen vriend. 8-) ;)


ook rijdt ik geen 270kp/h, heb ik ook niet beweerd.
240 haalt ie wel. :9


[263 op de teller] 8-) :]
 
Laatst bewerkt:
Mijn bmw K100 en mijn Fzr1000 hebben anders alle 2 gewoon een "normale" gewone dynamo net zoals er op koekblikkers zit. Enne alle 2 totaal geen last van als ik korte ritjes rijd dat ze niet starten willen.
Zijn alle 2 wisselstroom dynamo's gewoon met koolborstels en spannings regelaar en gelijkrichter
Dus hetzelfde systeem als bij een auto.
Ook een auto zal niet goed laden bij 13,2 volt.
Een goed geladen accu geeft meer dan 13,2 dus zal hij nooit laden als die spanning niet hoger is.
Door de hogere capaciteit van een autoaccu mag de spanning wat lager zijn om toch te laden.
De laadstroom is afhankelijk van de verschilspanning tussen laad en accuspanning en de inwendige weerstand van de accu (die bij een auto veel lager is)
Bijkomend nadeel van zo'n lage laadspanning is dat je verlichting op 13 volt aanzienlijk minder is dan bij 14,5 volt.
 
modern koekblik zeker?
die zitten vol met electronica en computers en hebben idd hogere spanning nodig
Wel alle gebruikers aan gezet?
 
Laatst bewerkt:
motor vrienden
ik heb iets raars met mijn oude cbr600 uit 89
mijn laadstroom bij stationair is 13,8-14,2v en komt op toeren boven de 3500 of hoger niet boven de 14,9 v
als ik mijn licht aanzet lijkt het wel of de accu leeg getrokken wordt met draaiende motor het loopt dan langzaam terug van 14,9 tot 13,2

heb de dynamo al gemeten zoals voorgesteld in het forum hierin geen afwijkingen gevonden met warme en koude motor,ook de regelaar heb ik al gewisseld voor een verse

enige wat niet standaard is aan de moto is dat er xenon is ingebouwd vorig jaar,na de inbouw heb ik hier geen problemen mee gehad

ook de accu is goed deze is doorgemeten door een accu specialist(volle accu 13,4),ook mijn optimate geeft aan dat de accu in goede conditie is
wie heeft er nog optie wat het kan zijn ?? :Z ;( :X

En wat is dan precies het probleem eigenlijk :?
 
modern koekblik zeker?
die zitten vol met electronica en computers en hebben idd hogere spanning nodig
Wel alle gebruikers aan gezet?
Passat tdi van 2000.
Bij meer toeren blijft de spanning gelijk.
Met licht aan veranderd er ook niks, alleen meteen bij aanzetten zakt hij iets terug
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoeveel vermogen heeft de xenon unit nodig ? Die oude cbr's zijn niet gebouwd voor xenon en de capaciteit van de dynamo is afgestemd op de verbruikers die op de motor zitten. Met een beetje pech vraag je met het licht aan meer, dan de dynamo kan regelen.

Overigens is de reflector van jouw koplamp totaal niet gebouwd voor xenon en zien al jouw tegen,liggers een mooi stralende verblindende lichtbron, vooral in het donker.
 
Hoeveel vermogen heeft de xenon unit nodig ? Die oude cbr's zijn niet gebouwd voor xenon en de capaciteit van de dynamo is afgestemd op de verbruikers die op de motor zitten. Met een beetje pech vraag je met het licht aan meer, dan de dynamo kan regelen.

Overigens is de reflector van jouw koplamp totaal niet gebouwd voor xenon en zien al jouw tegen,liggers een mooi stralende verblindende lichtbron, vooral in het donker.

Doorgaans minder Watts dan halogeen.
 
ik kon het merken aan topsnelheid te rijden met mij Suzuki.
boven de 200kp/h [met een gezonde accu/laadsysteem] wilde de knippers niet meer, evenals de claxon.
_O- _O- Hing je als een vlag aan het stuur zeker waardoor je niet meer bij de knopjes kon om ze te bedienen _O- _O- :+
FF serieus als bij die snelheden het allemaal al niet meer werkt dan is er ech well wat aan de hand.
Moet je dus zeker niet op de deutsche autobahn komen want dan wordt het levensgevaarlijk voor je zonder knipperlichten.
Blij dat ik Yammie rij _O- *O*
Claxon is bij die snelheden niet zo belangrijk _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan