Probleem met mijn Yamaha Maxim

5 mrt 2016
6
0
Beste allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en ben hier gekomen omdat ik aan het zoeken ben naar mogelijk de gouden tip om mijn motor draaiende te krijgen. Dus ik hoop dat iemand hier dit herkent en kan helpen.

Een tijd geleden heb ik een Yamaha Maxim, XJ 750 XN uit 1985 gekocht. Op dat moment deed die het niet. De vorige eigenaar zei hierover dat het ding inmiddels bijna een jaar stil had gestaan omdat hij steeds minder tijd had. De laatste keer dat hij hem gestart had kwam er benzine uit de slangetjes wat hem deed vermoeden dat de carburateur verstopt zat en daardoor overliep.

Nou ben ik niet alleen gegaan, ik heb een vriend meegenomen die monteur is, hij had deze motor gevonden en zou hem voor me opknappen. Gebaseerd op het verhaal van de vorige eigenaar zou het ook niet zo'n enorm probleem moeten zijn om hem gemaakt te krijgen maar helaas zijn we inmiddels een half jaar verder en hij doet het nog steeds niet.

Inmiddels zit er een andere carburateur op, omdat er aan de oude geprutst leek te zijn.. de vorige eigenaar is dus niet helemaal eerlijk tegen me geweest blijkbaar. Heel jammer. Maar goed, hopelijk krijgen we het nog opgelost. Het probleem:

Hij start wel maar slaat daarna onmiddelijk weer af. Soms loopt ie heel even stationair, zonder choke, maar om het minste of geringste slaat ie weer af. Loopt dus af en toe, maar ploft en knalt. Zonder choke doet ie het beter dan met.

Het rare is dat alles gewoon lijkt te kloppen. Die vriend van me snapt er dus ook echt de ballen meer van, want alles lijkt te kloppen en toch doet ie het niet. Ik quote even wat hij allemaal gedaan heeft: De carb is schoongemaakt en gespoeld, hij lekt niet, de bewegende delen zijn goed, nieuwe benzine, slang ook vervangen, Kraan schoongemaakt, choke werkt, bediening aan stuur gerepareerd, Ontsteking gecontroleerd, vonk als een dolle, bougies nieuw, Luchtfilter schoon en open. Ook heeft ie er al een nieuwe accu in gezet want de oude was hartstikke overleden.

Wie heeft enig idee of de gouden tip?
 
Ik ben nieuw op dit forum ....

... Yamaha Maxim, XJ 750 XN uit 1985 gekocht.
Welkom op M-F :W

Da's toch met het twintigkleps blok van de FZ 750 en Fazer 750 (en de 700 cc USA versies)? Waarbij de Fazer dezelfde of vergelijkbare carburateurs heeft, die van de FZ zitten heel anders.

Wat weet je van de carbs die er nu op zitten? Je zegt dat ze zijn schoongemaakt, hoe? In welke staat zijn de vlotternaalden enz. Alles aan zo'n motor is 30 jaar oud dus zal geen verrassing zijn dat het wat TLC nodig heeft. Succes!
 
Bedankt :)

Ja dat snap ik uiteraard, ik krijg het volgende door over de carbs:

Alles is gangbaar,vlotternaalden sluiten in de zittingen en zijn getest. Is vaak n probleem bij die dingen....
Benzine komt in de kamers
 
Laatst bewerkt:
Spuit er eens wat remmenreiniger op, op je inlaattraject.
kan zo maar eens een gevalletje valse lucht zijn.
En van de usa modellen zijn de stationere sproeiers afgestopt, dus vrijmaken en goed instellen.
 
Bedankt :)

Ja dat snap ik uiteraard, ik krijg het volgende door over de carbs:

Alles is gangbaar,vlotternaalden sluiten in de zittingen en zijn getest. Is vaak n probleem bij die dingen....
Benzine komt in de kamers
Gangbaar? wat moet er bijten de vlotters gangbaar zijn? Dat zegt niet veel, zijn ze ook SCHOON gemaakt? is de compressie gemeten? klopt de klepspeling? wat voor monteur, motor of auto?
 
Ik ga het allemaal even bij hem neerleggen. Ik weet dat hij normaal vooral auto's doet.. maar zei dit ook te kunnen. Misschien heeft ie zich wel gewoon enorm verkeken. Om eerlijk te zijn begint de moed mij een beetje in de schoenen te zakken en heb ik de neiging om maar gewoon voor iets anders te gaan kijken..
 
Terug
Bovenaan Onderaan