Probleem met Optimate 3..

Jack be quick!!!

MF veteraan
10 nov 2003
2.425
1
Den Haag
Lieve forumgenoten,

vandaag een lege accu, en dat snap ik niet zo goed...
Maar okay ik heb een Optimate 3 lader dus nou ja dat moet toch lukken lijkt me.
Lees ik nog eens op mijn gemak de bruksanwisung door en dan zie ik dat hij niet gebruikt moet worden bij droge accuus.
Voor zover ik weet heeft mijn FJR1300 een droge accu, in dit geval zelfs een vrij nieuwe.
De afgelopen jaren heb ik de O3 af en toe gebruikt om hem wat bij te laden verder niet.

Kan dit nou kwaad? Accuschade? Of zelfs brandgevaar?
 
Wat is dan precies een droge accu? Ik ken alleen natte (al dan niet onderhoudsvrije) accus. Zovr ik weet is een droge accu gewoon een accu waar nog geen zuur in zit?
Dat dan een optimate (of om het even welke lader) niet bij een droge accu gebruitk moet worden lijkt mij dan weer vrij logisch?
 
Ik denk inderdaad dat in de gebruiksaanwijzing hier droge accu verwijst naar een accu die nog niet gevuld is. Ok, dat ligt voor de hand dat je die niet moet gaan opladen maar er zijn een hoop sukkels dus better safe than sorry zal Optimate hebben gedacht.

De meeste onderhoudsvrije accu's zijn inderdaad ook vloeistofaccu's. De accu is na vullen vloeistof en gasdicht zodat je er geen omkijken meer naar hebt.

Daarnaast heb je ook gelaccu's en AGMaccu's. Daar zit geen vloeistof in maar gel dan wel in zuur gedrenkt glasvezel. Dat zou je ook droge accu's kunnen noemen maar die kun je beiden gewoon met een Optimate opladen dus dat wordt niet bedoeld in de handleiding.
 
Ik heb volgens mij een keer gelezen in een boekje van een accu lader, dat je de 'droge' accu's met een constante laadspanning moet laden. Dus niet gaan 'druppel'-laden als die vol zit. Ik weet niet precies hoe jouw optimate het doet, of die stopt of overschakelt op druppelladen?
 
Volgens mij kan je een droge accu niet laden, er zit geen vloeistof (of gel) in dan is er du ook geen contact tussen de platen. Ik kan mij niet zo goed indenken dat je ee drog accu zou kunnen opladen.

Ik heb volgens mij een keer gelezen in een boekje van een accu lader, dat je de 'droge' accu's met een constante laadspanning moet laden. Dus niet gaan 'druppel'-laden als die vol zit. Ik weet niet precies hoe jouw optimate het doet, of die stopt of overschakelt op druppelladen?
 
Je hebt nogal wat uitlegmogelijkheden voor droge accu's.
Sommigen noemen ongevulde accu's droge accu's, andere noemen onderhoudsvrije gelaccu's droge accu's en weer andere spreekt over bijv. een LiPo of NiCd als ze een droge accu bedoelen.
Ik bedoelde idd ook geen lege accu die nog gevuld moet worden. Maar de onderhoudsvrije. Vandaar ook droge tussen aanhalingstekens.
 
Met een droge accu wordt een bv NiMH of een NiCad accu bedoelt, zoals oplaadbare batterijen of accu's in boormachines, e.d.
Met een Optimate 3SP kun je zelfs portofoonaccu's weer tot leven wekken.....tenminste die van mij.....en laat dat nou een "droge" lithium-ion accu zijn....

PB-42L.jpg



http://www.google.nl/imgres?imgurl=...qsYEK&esq=1&page=1&ndsp=49&ved=1t:429,r:0,s:0
 
Terug
Bovenaan Onderaan