Probleem met rijstijl of probleem met banden?

daydreamer

MF veteraan
16 mei 2004
2.276
0
Rotterdam
Nee, geen verkapte poging tot: "kijk mij schuin gaan" :+

Hieronder ter beoordeling, mijn voorband (BT020). Ik heb zelf het idee dat ik hem tot op / over de rand van de band rijd voor. (let op de beschadigde streep tussen profiel en wang van de band..) Deze beschadiging in combi met af en toe wat zoeken van de voorkant onder hellingshoek, stapjes opzij.. etc. hebben mij doen afvragen of ik nu:

- deze band ontgroeid ben en toe ben aan iets sportievers. (lees, hij gaat tot de rand op, er moet een spitsere band op)
- of word deze beschadiging veroorzaakt door een onjuiste bochtentechniek?

full


de band in kwestie is een BT020 die er nu 14000 km onder ligt.

Dus, als mensen dit schade/slijtage probleem herkennen, soortgelijke of andere ervaringen met BT020 hebben --> graag even reageren..

Er gaat zoiezo volgende week voor een nieuwe Pilot Power om, ook ervaringen hiermee lees ik graag. (ik ga dan ook even bij bandenman vragen wat hij over de beschadiging op mijn band kan zeggen.)

edit: misch nog even detail erbij: de achterband rijd ik niet helemaal op, heb 1 a 2 mm over..

-------
In de volgende post nog even een BT020 in normale staat onder een Mille, de rijder zegt hiermee kneedowns te maken.. (enige hellingshoek vereist)
 
Laatst bewerkt:
14000 met een bt20 is best wel veel, en kan idd aan je bochten techniek liggen.

Heb zelf bt45's en die zijn nu(na meer dan 16000km) links 3 keer zo veel versleten als rechts _O-
 
Heb zelf ook een band redelijk opgereden (was redelijk vlak!),
en heb er nu een nieuwe MPP opzitten en wereld van verschil.
In sturen etc is heel anders. Kan best zijn dat hij bij jou
ook te vlak wordt en lastig wordt met het in de bochten gooien
van je fiets...

Heanig an
 
Heb zelf een 99'er SV650S gehad met BT20 voor en achter, en kwam hetzelfde probleem tegen. Heb er een set BT14 onder gelegd, en ben naar een hogere voorband gegaan, van 60 naar 70.
Eventueel kan je dan de motor wat verder door de kroonplaat laten zakken voor een iets stabielere wegligging, maar dit was bij mij niet nodig.
Past trouwens ook onder je spatbord.
 
Heb zelf een 99'er SV650S gehad met BT20 voor en achter, en kwam hetzelfde probleem tegen. Heb er een set BT14 onder gelegd, en ben naar een hogere voorband gegaan, van 60 naar 70.
Eventueel kan je dan de motor wat verder door de kroonplaat laten zakken voor een iets stabielere wegligging, maar dit was bij mij niet nodig.
Past trouwens ook onder je spatbord.
 
ik heb een vermoeden dat je band wat te zacht is opgepompt. hierdoor druk je het midden naar binnen en gaat hij slijten aan de zijkant. ziedaar de groef zonder profiel.
 
Wow, kijk jou es schuingaan :+

Op mijn motor sleet de 020 ook onregelmatig af aan de voorkant, de midden-richel (die ik op jouw foto net niet kan zien) stond als een soort smalle heuvelrug temidden van dichtgegumde zij-flanken na gemiddeld 8000 km. Ik heb 3 paartjes gehad op een Buell Cyclone die wel es voor trackdagen wordt gebruikt maar op zich niet bepaald de meest sportieve motor is op deze wereld. Dit ging ongeveer tegelijk op met de slijtage achter. De bandenspanning test ik met regelmaat dus dat moet wel ok geweest zijn.
Met Metzeler Roadtecs (ook nu op 3e paar) heb ik dat nog niet meegemaakt.
De 020s zijn zeker niet slecht, maar ik heb nooit helemaal de jubel begrepen die deze banden bij velen schijnt los te maken.
 
toen ik me sv nog had heb ik ook altijd op bt020 gereden, ging altijd prima,
stuurde lekker door de bochten enzo..

maar op jou foto lijkt het wel of jij echt op de zijkant van je band rijd :+ ..
heel anders dan de tweede foto in dit topic..

ik heb nu een tl1000s en daar komen MPP's onder.. ben benieuwd, schijnen erg goed te zijn, misschien die eens proberen??


:W
 
Heb je een foto van de voorkant van de band want het lijkt wel of die voorband van jou alleen aan de linkerkant slijt :?
 
Heb MPP's onder mijn TL1000S zitten en die bevallen super. Koud genoeg grip voor kneedown.... *O* En warm plakken ze helemaal. :]
 
@ 2-stroker: merk je veel verschil in de stap van 60 -> 70, en word hij hier spitser van..?

@ too: bandenspanning, hele goede.. heb hem ooit eens op 2,3 voor gezet en 2,5 achter.. toen iets met wannabe circuit-spanning (beetje ertussen in :+ ) en zogenaamd beter gevoel.. heb laatst de bandentest van freaks gelezen en had al geconcludeerd dat mijn theorie complete bullshit was.. O-) (heb hem echter nog niet teruggezet) verklaart voor een deel mijn slijtage patroon, maar nog niet de beschadigde rand. (wel bedankt voor de tip.. *O* )

@zoekzoekie: zijkant van mn band.. dat idee heb ik dus ook.. :X ..er komt bij mij binnen 2 weken een MPP voor om (stond ook in mn startpost) ik ben ook benieuwd..

@ R(emco)1: Ik heb geen foto, maar de rechterkant (vanuit de rijder gezien) is idd meer versleten dan links.. dat heeft verder niets te maken met de band zelf, meer met het feit dat ik voornamelijk gave rechterbochten tegenkom op mijn ritjes.. (ik noem: op/afritten snelweg, het stuk dijk wat ik vaak rijd en incidenteel een klaverblaadje) beetje vervelend aangezien ik zelf een voorkeur heb voor bochten naar links.. :+

thnx voor alle comments al tot zover.. !
 
Loopt je spatbord niet gewoon aan?

damn, aan zoiets had ik eigenlijk nog niet gedacht.. :+

het lijkt me onwaarschijnlijk want:
- standaard maat, geen gekke dingen gedaan..
- de beschadiging is niet op iedere plaats even groot / gelijkmatig.. dit zou je weer terug kunnen leiden naar onbalans in voorwiel, maar lijkt me onwaarschijnlijk..
- Ik heb niets horen of voelen aanlopen..

Ik ga het binnenkort wel even controleren.. ;) (je weet maar nooit.. moto staat btw in stalling op stukje fietsen, vandaar dat ik niet meteen even ga kijken..)

edit: vergeten te vermelden, ik heb dezelfde rand ook aan de andere kant, alleen daar iets minder groot.. zoals al gezegd, ik ken meer mooie rechterbochten.. ;)
 
dit ziet er uit alsof je veel met een te lage bandenspannig hebt gereden.

met remmen word het midden-loopvlak dan naar binnen gedrukt en slijt

de buitenkant alleen maar. als dat alleen maar van het bochten nemen is

ben ik een paard , je wilt toch niet zeggen dat er bij jou in de buurt

alleen maar bochten zijn zonder rechte stukken.
 
dit ziet er uit alsof je veel met een te lage bandenspannig hebt gereden.

met remmen word het midden-loopvlak dan naar binnen gedrukt en slijt

de buitenkant alleen maar. als dat alleen maar van het bochten nemen is

ben ik een paard , je wilt toch niet zeggen dat er bij jou in de buurt

alleen maar bochten zijn zonder rechte stukken.

hmmz, zoals ik net gezegd heb.. te lage bandenspanning kan idd voor een deel de oorzaak zijn.. er zit wel verschil in slijtage tussen links en rechts dus het is niet voor 100% de oorzaak.. (het verschil schrijf ik toe aan bochten) loopvlak van BT020 is volgens mij harder dan zijkant en tot nu toe heb ik al mn banden spits afgesleten, dat verbaast me verder niet (mag ook wel bij deze km-stand)

wat me zorgen baart is het feit dat ik mijn voorband tot "over" de rand/grens leg (zie foto met zwarte streep) en mn achterband daarbij niet helemaal op rijd.. mensen die daar iets uit kunnen concluderen..?
 
hmmz, zoals ik net gezegd heb.. te lage bandenspanning kan idd voor een deel de oorzaak zijn.. er zit wel verschil in slijtage tussen links en rechts dus het is niet voor 100% de oorzaak.. (het verschil schrijf ik toe aan bochten) loopvlak van BT020 is volgens mij harder dan zijkant en tot nu toe heb ik al mn banden spits afgesleten, dat verbaast me verder niet (mag ook wel bij deze km-stand)

wat me zorgen baart is het feit dat ik mijn voorband tot "over" de rand/grens leg (zie foto met zwarte streep) en mn achterband daarbij niet helemaal op rijd.. mensen die daar iets uit kunnen concluderen..?
De 020 is op het rijvlak iets slijtvaster (geen echte dual compound met afzonderlijke rubbersoorten maar een naar Bridgestone eigen zeggen "andere rangschikking van rubber-moleculen"(!)) maar dat is geloof ik alleen op de achterband.

"Over de rand rijden" is inderdaad wel apart: Ik had op mijn 020 voorbanden (gewone 120/70) altijd wel een rand rubbber over op de flanken en achter vrijwel niets (170 maat op 5" velg, de 020 ligt daar redelijk "vlak" op). Dit was ook het geval met andere merken / types die ik gehad heb op deze- en andere motoren.
Het is een "long shot" maar weet je zeker dat je wel de juiste bandenmaat gemonteerd hebt (voor maar ook achter)?
 
De 020 is op het rijvlak iets slijtvaster (geen echte dual compound met afzonderlijke rubbersoorten maar een naar Bridgestone eigen zeggen "andere rangschikking van rubber-moleculen"(!)) maar dat is geloof ik alleen op de achterband.

"Over de rand rijden" is inderdaad wel apart: Ik had op mijn 020 voorbanden (gewone 120/70) altijd wel een rand rubbber over op de flanken en achter vrijwel niets (170 maat op 5" velg, de 020 ligt daar redelijk "vlak" op). Dit was ook het geval met andere merken / types die ik gehad heb op deze- en andere motoren.
Het is een "long shot" maar weet je zeker dat je wel de juiste bandenmaat gemonteerd hebt (voor maar ook achter)?

voor 120/60/ZR17 achter 160/60/ZR17..? (ff uit t blote bolletje)

volgends mij gewoon de standaard bandenmaten?

edit: gecontroleerd in werkplaatshandboek, is de standaardmaat..
 
Laatst bewerkt:
De 020 is op het rijvlak iets slijtvaster (geen echte dual compound met afzonderlijke rubbersoorten maar een naar Bridgestone eigen zeggen "andere rangschikking van rubber-moleculen"(!)) maar dat is geloof ik alleen op de achterband.

"Over de rand rijden" is inderdaad wel apart: Ik had op mijn 020 voorbanden (gewone 120/70) altijd wel een rand rubbber over op de flanken en achter vrijwel niets (170 maat op 5" velg, de 020 ligt daar redelijk "vlak" op). Dit was ook het geval met andere merken / types die ik gehad heb op deze- en andere motoren.
Het is een "long shot" maar weet je zeker dat je wel de juiste bandenmaat gemonteerd hebt (voor maar ook achter)?

Ik denk dat het "over de rand rijden" hier ook aan de orde is: vergelijk ik een bt020 band met een bt014 of een bt045 band, dan zie je idd dat de 020 veel vlakker op de velg ligt.
Heb een 020 achterband en stapjes opzij zijn meer regelmaat dan uitzondering. Daarom heb ik een setje 014'ers klaarliggen :9
 
zo te zien heb je een sportieve rijstijl
heb zelf slechte ervaring met 020 aan de voorkant (te hard voor sportief gebruik)
heb daarom achter een 020 en voor een 014
stuurt stukken beter en slijt gelijkmatiger :]
 
zo te zien heb je een sportieve rijstijl
heb zelf slechte ervaring met 020 aan de voorkant (te hard voor sportief gebruik)
heb daarom achter een 020 en voor een 014
stuurt stukken beter en slijt gelijkmatiger :]
Doe maar liever een 014 achteraan ook, mixen geeft zelden een beter "overall" resultaat dan een paartje van het ene of andere type 8-)
 
Dit is nu een klassiek geval van CUPPING... Bridgestones zijn daar soms erg gevoelig voor. Mijn BT014's waren na 7000 km voor en achter aan de zijkanten compleet versleten terwijl er middenop nog genoeg zat.
 
Cupping/schubben kan ik niet ontdekken op het plaatje? Had het zelf ook met de 020 op mn bandit. Reed daar redelijke hellingshoeken mee maar nu heb ik mpp's erop en voor mij geen 020s meer! Zeker als je zo rijd zijn sportievere banden erg fijn.. blokkeer je je voorwiel ook niet meer als het goed is.

Dat tussen profiel en wang is volgens mij iets van een beugel ofzo? ik kan me niet voorstellen dat je daar fatsoenlijk de bocht mee door komt, zeker gezien de manier van verslijten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan