Probleem na kleppen stellen

Mit46

MF veteraan
12 mei 2008
11.734
1.072
Ik heb voor het eerst zelf de kleppen gesteld nadat ik meermaals heb meegekeken. Nu is dit nogal een stressvol avontuur geworden en niet vlekkeloos verlopen. Meteen ook weer afgeleerd dit helemaal zelf te doen.
De klepspeling heb ik kunnen stellen en volgens mij heb ik het met het op tijd zetten allemaal goed gedaan. Het betreft een GSXR 750 uit 2008.

Opsomming van de onkunde:
Eerst grotere shims besteld ipv kleinere.
Vergeten 1 shim uit een hoedje te halen van een uitlaatklep met als gevolg 2 shims gemonteerd (kwam er achter doordat bij de nacontrole er geen speling was).
Pair valves verkeerd om gemonteerd??

Nadat ik de nokkenassen voor de 10e keer gemonteerd had en de speling goed was heb ik de pair valve plaatjes weer gemonteerd op de nokkenassenhouders. Vervolgens de motor gestart (met kleppendeksel erop uiteraard).
Deze klonk prima. Liep normaal zonder rare geluiden.

Na het monteren van de airbox loopt de motor slecht, nog geen 1000 rpm en valt dan ook uit. Zonder airbox loopt die weer prima en viel mij op dat de slang van de pair valve naar de airbox geen lucht aanzuigt, maar blaast. Deze blaast dus vuile lucht de airbox in waardoor de motor als het ware "stikt". Met de bovenkant van de airbox er af loopt die prima en met de airbox dicht niet.

Kan het zijn dat ik de plaatjes bovenop de nokkenassenhouders verkeerd om heb geplaatst?

Ik heb de afbeelding uit het werkplaatshandboek gevolgd. Aan 1 kant heb je de rubberen pakking door het midden lopen (het metalen plaatje ligt daar als het ware in) en aan de andere kant zit een boutje. Op de afbeelding zie je wel duidelijk geen pakking lopen door het midden en als je goed kijkt zie je de boutjes bij beide plaatjes zitten. Hier maak ik van op dat de rubbere pakking op de nokkenashouder moet liggenen het boutje naar boven richting de kleppendeksel.
Toch heb ik deze vreemde situatie.

Iemand die dit kan verklaren?

Omdat ik pas zojuist heb gelezen dat de pair valve moet aanzuigen en dat vanmiddag niet wist dacht ik het op te lossen door de pair mod toe te passen (wilde ik sowieso al eens doen ivm afstellen).
Ik heb de 2 ingangen op de kleppendeksel met een slang met elkaar verbonden en de uitgang op de airbox dicht gemaakt. De 2 ingangen (welke nu lucht blazen) blazen nu naar elkaar toe.

Kan dit kwaad aangezien het systeem schijnbaar verkeerd om functioneert bij mijn motor? Deze zuigen niet aan, maar blazen schijnbaar?!

Ik heb er een kilometer of 3 \ 4 mee gereden in de plenzende regen en de motor reageerde normaal zoals ik gewend ben, maar nu ik net gezien heb hoe een pair valve systeem hoort te werken ben ik wat onrustig.

Ook heb ik bij beide testritjes 2 keer een vaag zoemend geluid gehoord. Bij beide ritjes 1 keer. Ik kan het niet anders verwoorden als een soort supercharger geluid welke je bij een auto hoort die zo'n ding heeft. Het gebeurde 2 keer bij gas los en liep niet synchroon met het toerental. Ik kon het ook niet reproduceren.

Onderstaande geeft een indicatie. Het is bij mijn motor niet continu. Het is mij 2 keer opgevallen. Heel kort deed het zich voor. Op het moment dat ik dacht, "wat is dat?" was het weer weg en kwam het niet terug.

Ik rij normaal altijd met schuimpjes in, maar deze 2 testritjes niet waardoor het geluid van de motor voor mij sowieso anders klonk, maar ik kan mij niet voorstellen dat ik dit ooit gemist heb.
In het filmpje wordt verwezen naar de dynamo. Zou het?
 
Laatst bewerkt:
Krukas
 

Bijlagen

  • 20180925_153915.jpg
    20180925_153915.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 54
Tja al doende leert men,zo ben ik ook begonnen,koste in mijn geval wel een paar brommerblokken maar
op een gegeven moment gaat het vanzelf.Als je timing niet goed staat was je niet ver gekomen dus
dat zal wel goed staan.
 
Net even gesproken met mijn maat en hij zegt dat ik eerst nu moet controleren of de timing wel klopt. Dus dat ga ik maar doen.

Daarna moet ik de kleppendekselpakking op de kop monteren en dan de deksel er op. Ik heb dit andersom gedaan.

Is er alsnog iets mis komt hij het morgen bekijken.

Enerzijds een beetje opluchting maar anderzijds een gedeukt ego als dat nodig is.
Het zij zo.

maar het lekken kwam dus van de klepdekselpakking ? , dat kan ik niet opmaken uit het verhaal.
 
Het lekken komt van de naks.

Ik heb de boel nu weer in elkaar gezet en de bouten van de naks gecontroleerd. De bovenste, waar je enkel bij komt met een verlengde schroevendraaier met opzetstukje dat 90 graden kan draaien, kon ik nog een paar keer vaster draaien. Dit heb ik dan ook gedaan, maar weer niet genoeg.

Weer een testritje gemaakt en na 1.5 km weer het zoemende \ resonerende geluid. Ik ben gestopt en zag weer wat olie bij de onderkant van de naks zitten terwijl ik alles schoon had gespoten met remreiniger voor ik ging rijden.

Ik heb ook 1 bout van de klemmen van het gasklephuis afgebroken omdat ik de lange bussen er niet tussen had gezet. Dit kan enkel als het gasklephuis er af is en ik dacht dit te voorkomen door deze gewoon super vast te draaien, maar zo werkt dat niet.|(

Het trillende geluid welke ik elke keer hoor na ongeveer een kilometer rijden is denk ik of de naks (of boutje ofzo) die niet goed vast zit. Of die klemmen van het gasklephuis, omdat ook die niet goed vast zitten.

Ik ga nu nieuwe klemmen met bouten voor het gasklephuis bestellen en dan haal ik het gasklephuis er af om goed te monteren. De klemmen en lange bouten moet je op het gasklephuis monteren als deze nog niet in de motor zit (anders kan je er niet bij).
Als deze er dan af is dan kan ik ook beter bij die bout van de naks via de bovenkant. Voor de zekerheid maar weer een nieuwe pakking voor naks bestellen ook.

Wat betreft de timing denk ik nu wel dat deze goed staat. Ik heb geen enkel testritje tot nu toe iets gemerkt wat er op moet duiden dat dit niet zo is. De motor klinkt en loopt goed. Los van de eerste testrit waarbij ik het pair systeem niet goed had gemonteerd dan.

Ik moet zeggen;
fucking hell wat een gedoe!!!

Morgen Motoport bellen om de onderdelen te bestellen en dan t.z.t. verder. Mijn maat komt dit keer helpen aangezien ik nu wel genoeg heb lopen kloten. Ik ga er van uit dat die daarna weer goed is.
Ik zal uiteraard delen hoe het verloopt.

Nogmaals dank voor het meedenken allemaal. Soms loop je zo vast en zit je met je gedachten ook vast dat je het overzicht kwijt raakt en in dezelfde "loop" blijft zitten.
Inzicht van andere zorgt dan weer voor een frisse blik door een bevestiging of richting waarmee je verder kan. :t
 
Laatst bewerkt:
Onder de naks kan je wat olie zien zitten.

Gisteren heb ik 20 km gereden en zat de bout eigenlijk helemaal los. Vandaar dat er zoveel olie uit heeft kunnen lekken is mijn conclusie.

Dit keer was ik na 2 km weer thuis nadat ik het gezien had.
 

Bijlagen

  • 20180925_193136.jpg
    20180925_193136.jpg
    808 KB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:
De timing lijkt zo in orde.

Hoe had je de kleppendekselpakking gemonteerd? Klein beetje vloeibaar aan de maantjes?

Ik heb geen vloeibare pakking gebruikt. Enkel de rubberen OEM pakking.

Rondom de deksel heb ik gelukkig geen olie gezien. Ik heb vandaag bij het monteren extra goed opgelet of de pakking overal goed zat. Bij de maandjes, maar ook gewoon rondom.
 
Laatst bewerkt:
Het gedeelte waar de halve maantjes zitten voorzie je tussen cilinderkop en pakking van hoek tot hoek van vloeibare pakking. Eventueel kunnen wat strategisch geplaatste druppels vloeibare pakking tussen deksel en pakking helpen om de pakking op zijn plek te houden tijdens het monteren.

Het zoemende geluid durf ik niet te zeggen. Ik zou de spanner een slag los draaien (via het stelschroefje) zodat ie direct weer op eigen kracht de ketting op spanning houdt. Een zoemende distributieketting betekent meestal dat ie (veel) te strak staat. Dat stelschroefje heb je niet aangedraaid na het verwijderen van het blokkeerplaatje hoop ik. En je hebt de spanner pas op spanning gezet (blokkeerplaatje eruit) nadat de lagerbrug op moment vast zat, toch?

De lekkage van de spanner is waarschijnlijk een dolgedraaide bout. Dat eerst oplossen natuurlijk.
 
Het gedeelte waar de halve maantjes zitten voorzie je tussen cilinderkop en pakking van hoek tot hoek van vloeibare pakking. Eventueel kunnen wat strategisch geplaatste druppels vloeibare pakking tussen deksel en pakking helpen om de pakking op zijn plek te houden tijdens het monteren.

Het zoemende geluid durf ik niet te zeggen. Ik zou de spanner een slag los draaien (via het stelschroefje) zodat ie direct weer op eigen kracht de ketting op spanning houdt. Een zoemende distributieketting betekent meestal dat ie (veel) te strak staat. Dat stelschroefje heb je niet aangedraaid na het verwijderen van het blokkeerplaatje hoop ik. En je hebt de spanner pas op spanning gezet (blokkeerplaatje eruit) nadat de lagerbrug op moment vast zat, toch?

De lekkage van de spanner is waarschijnlijk een dolgedraaide bout. Dat eerst oplossen natuurlijk.

Daar zat ik ook aan te denken
 
Het gedeelte waar de halve maantjes zitten voorzie je tussen cilinderkop en pakking van hoek tot hoek van vloeibare pakking. Eventueel kunnen wat strategisch geplaatste druppels vloeibare pakking tussen deksel en pakking helpen om de pakking op zijn plek te houden tijdens het monteren.

Het zoemende geluid durf ik niet te zeggen. Ik zou de spanner een slag los draaien (via het stelschroefje) zodat ie direct weer op eigen kracht de ketting op spanning houdt. Een zoemende distributieketting betekent meestal dat ie (veel) te strak staat. Dat stelschroefje heb je niet aangedraaid na het verwijderen van het blokkeerplaatje hoop ik. En je hebt de spanner pas op spanning gezet (blokkeerplaatje eruit) nadat de lagerbrug op moment vast zat, toch?

De lekkage van de spanner is waarschijnlijk een dolgedraaide bout. Dat eerst oplossen natuurlijk.

Ok!
Zo staat het het niet in het wphb en ik mis de ervaring dat zelf te bedenken :)
Ik heb geen vloeibare pakking hoeven verwijderen van de kop. Er zat enkel de rubberen pakking. Bij de naks heeft de pakking wel een soort vloeibaar laagje, maar dat zit gesmeerd op de (nieuwe) pakking zelf. Deze pakking was ook moeilijker te verwijderen. Ik denk dat ik hier ook maar wat vloeibare pakking toevoeg dan.

Ik heb net gekeken op Partzilla en ik zie dat Suzuki OEM vloeibare pakking verkoopt. Deze bestel ik dan maar meteen mee en doe het er alsnog op voor de zekerheid.

Wat betreft het dolgedraaide boutje. Ik mag hopen van niet!
Die bout draai je het blok in dus dat zou wel heel erg klote zijn. Zo vast heb ik deze volgens mij niet kunnen draaien vanwege de moeilijke positie waar de bout zit. Ik denk dat die daarom ook los trilt. Dat hoop ik nu tenminste. :X

Ik ben het wphb weer ingedoken, omdat jij aangeeft de spanner te stellen, maar dit kan volgens mij niet. Deze spanner heeft geen stelschroef zoals bijvoorbeeld een Ape spanner.


En wat bedoel je precies met "lagerbrug" ?

Ik heb de spanner gemonteerd (vastgedraaid voor zover ik dat dacht) en daarna pas het borgringetje losgehaald zodat die die op spanning kwam. Daarna ben ik pas aan de krukas gaan draaien om de speling weer opnieuw na te meten.

Ik heb alles op moment aangedraaid in het blok (de nummers van de boutjes gevolgd zoals beschreven) en ook de kleppendeksel op moment aangedraaid. Enkel de spanner boutjes zelf niet, omdat ik daar niet bij kan met mijn momentsleutel.
 
Ok!
Zo staat het het niet in het wphb en ik mis de ervaring dat zelf te bedenken :)
Ik heb geen vloeibare pakking hoeven verwijderen van de kop. Er zat enkel de rubberen pakking. Bij de naks heeft de pakking wel een soort vloeibaar laagje, maar dat zit gesmeerd op de (nieuwe) pakking zelf. Deze pakking was ook moeilijker te verwijderen. Ik denk dat ik hier ook maar wat vloeibare pakking toevoeg dan.

Ik heb net gekeken op Partzilla en ik zie dat Suzuki OEM vloeibare pakking verkoopt. Deze bestel ik dan maar meteen mee en doe het er alsnog op voor de zekerheid.

Wat betreft het dolgedraaide boutje. Ik mag hopen van niet!
Die bout draai je het blok in dus dat zou wel heel erg klote zijn. Zo vast heb ik deze volgens mij niet kunnen draaien vanwege de moeilijke positie waar de bout zit. Ik denk dat die daarom ook los trilt. Dat hoop ik nu tenminste. :X

Ik ben het wphb weer ingedoken, omdat jij aangeeft de spanner te stellen, maar dit kan volgens mij niet. Deze spanner heeft geen stelschroef zoals bijvoorbeeld een Ape spanner.


En wat bedoel je precies met "lagerbrug" ?

Ik heb de spanner gemonteerd (vastgedraaid voor zover ik dat dacht) en daarna pas het borgringetje losgehaald zodat die die op spanning kwam. Daarna ben ik pas aan de krukas gaan draaien om de speling weer opnieuw na te meten.

Ik heb alles op moment aangedraaid in het blok (de nummers van de boutjes gevolgd zoals beschreven) en ook de kleppendeksel op moment aangedraaid. Enkel de spanner boutjes zelf niet, omdat ik daar niet bij kan met mijn momentsleutel.

Master Tommy bedoel de kapjes die over de nokkenassen gemonteerd zitten,
Als je eerst de ketting spanner opspant en daarna de kapjes monteerde hanteer je de verkeerde volgorde.
 
Oh zo!
Dat heb ik niet gedaan. Ik heb het wphb gevolgd en de volgorde van daar aangehouden.

Shims verwisseld

Nokkenassen teruggeplaatst

Nokkenassenhouders teruggeplaatst (en de genummerde volgorde van de bouten aangehouden en op moment aangedraaid!) Alle 100 keren dat ik dit overnieuw heb moeten doen is de volgorde opeenvolgend, of juist andersom bij het loshalen, aangehouden en elke keer op moment aangedraaid.

Naks teruggeplaatst en daarna pas aan de krukas gedraaid om de speling opnieuw te meten.

Kleppendeksel teruggeplaatst


Daarna de rest van de onderdelen weer gemonteerd.


Zojuist alles bij Motoport besteld. Met een beetje geluk kan ik alles morgen ophalen en met een beetje pech pas volgende week.
 
Wat betreft timing even mijn toegave...

“Een mannetje” heeft van mijn 750 k4 de zooi eens opengehaald kop geflowd en terug gebouwd...
Liep gewoon netjes maar op circuit behoorlijke vlammen en naar later bleek op de testbank slechts 115pk, spul weer open, goed gelegd en toen 145pk.
Nu zeg ik niet dat ze bij jou verkeerd liggen maar als ervaring voor je iets uitsluit.

Succes
 
Ik zal het in de gaten houden. Ik heb tijdens de test ritjes de motor niet open getrokken. Juist steeds vlug doorgeschakeld.

Ik kan straks de onderdelen ophalen bij Motoport en morgen de boel weer uit elkaar en hopelijk voor de laatste keer in elkaar zetten.

Daarna hopelijk een lang stukje rijden met ook eens in z'n vermogen jagen eenmaal warm en mits ik niets geks opmerk.
 
Gisteren en vandaag weer bezig geweest en volgens mij is het nu goed! *O*

Vandaag weer 20 kilometer gereden en een keer of 5 gestopt om te kijken of ik olie zag lekken ergens en ik heb niets kunnen zien.
Bij de deksel en naks had ik het schoongespoten met remreiniger zodat ik het goed zou kunnen zien, maar niets. Ook niets geroken zoals de vorige keren wel het geval was eenmaal terug thuis.

Ook geen raar resonerend geluid meer! Ik vermoed dat dit dus de naks was of de klemmen van het gasklephuis. De naks (en de kleppendeksel) heb ik voorzien van vloeibare pakking. De kleppendeksel maar helemaal rondom gedaan (ik wilde het zekere voor het onzekere nemen) en de naks weer van een nieuwe OEM pakking voorzien en deze rondom de gaten van bouten heel licht ingesmeerd met vloeibare pakking.

Deze keer ook het gasklephuis losgehaald zodat ik de naks beter vast kon draaien en ik denk dat alles bij elkaar geholpen heeft.

Wel weer een gigantische blunder gemaakt door te vergeten de bouten van de injectoren er op te zetten. Op een gegeven moment wanneer ik uren bezig ben dan ben ik te lang bezig en ga ik fouten maken. Dat is ook iets wat ik wel geleerd heb in de afgelopen maand, want het is niet de eerste blunder.

De motor gestart , begon raar te lopen na 1 seconde en vervolgens een waterval van benzine aan de voorkant. Man man man.... -O-_O-
De boel schoongespoten met remreiniger en de motor staat op een mat dus alles op de mat gelukkig. Vandaag rook het gek genoeg niet meer in de schuur (die toch nogal) dus dat scheelde.

Morgen de grote test naar het werk. Dat is 40 km heen en 40 km terug. Fingers crossed, maar vooralsnog heb ik er een goed gevoel bij.
Ik heb de motor ook 2 keer in z'n 1 bij het optrekken vol open getrokken en ik kon niets bijzonders merken. Gewoon vermogen zoals het hoort en geen rare geluiden.

Iedereen enorm bedankt voor zijn input! Ik ben er veel mee geholpen tijdens mijn gestress!! :}:}:}:} :t

De pruts award 2018 neem ik dankbaar in ontvangst nu. :+
 
Ja wie weet! Met MF kom je een heel eind! :)

Vandaag in totaal 80 km gereden en daarmee in de afgelopen 2 dagen 100 km.

Niet bijzonders kunnen merken wat betreft het rijgedrag. Nu heb ik vanochtend wel als een natte krant (letterlijk) door de regen gereden. De terugrit naar huis was voor een deel door de file, maar toch een klein stukje 130 km\h gereden.

Op het gehoor kon ik vandaag niets waarnemen, want ik had mijn oordoppen in en ik rijd met schuimpjes die ook het motorgeluid dempen.

Al met al is die wat mij betreft goedgekeurd.

Mission accomplished *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan