Probleem na kleppen stellen

Mit46

MF veteraan
12 mei 2008
11.734
1.072
Ik heb voor het eerst zelf de kleppen gesteld nadat ik meermaals heb meegekeken. Nu is dit nogal een stressvol avontuur geworden en niet vlekkeloos verlopen. Meteen ook weer afgeleerd dit helemaal zelf te doen.
De klepspeling heb ik kunnen stellen en volgens mij heb ik het met het op tijd zetten allemaal goed gedaan. Het betreft een GSXR 750 uit 2008.

Opsomming van de onkunde:
Eerst grotere shims besteld ipv kleinere.
Vergeten 1 shim uit een hoedje te halen van een uitlaatklep met als gevolg 2 shims gemonteerd (kwam er achter doordat bij de nacontrole er geen speling was).
Pair valves verkeerd om gemonteerd??

Nadat ik de nokkenassen voor de 10e keer gemonteerd had en de speling goed was heb ik de pair valve plaatjes weer gemonteerd op de nokkenassenhouders. Vervolgens de motor gestart (met kleppendeksel erop uiteraard).
Deze klonk prima. Liep normaal zonder rare geluiden.

Na het monteren van de airbox loopt de motor slecht, nog geen 1000 rpm en valt dan ook uit. Zonder airbox loopt die weer prima en viel mij op dat de slang van de pair valve naar de airbox geen lucht aanzuigt, maar blaast. Deze blaast dus vuile lucht de airbox in waardoor de motor als het ware "stikt". Met de bovenkant van de airbox er af loopt die prima en met de airbox dicht niet.

Kan het zijn dat ik de plaatjes bovenop de nokkenassenhouders verkeerd om heb geplaatst?

Ik heb de afbeelding uit het werkplaatshandboek gevolgd. Aan 1 kant heb je de rubberen pakking door het midden lopen (het metalen plaatje ligt daar als het ware in) en aan de andere kant zit een boutje. Op de afbeelding zie je wel duidelijk geen pakking lopen door het midden en als je goed kijkt zie je de boutjes bij beide plaatjes zitten. Hier maak ik van op dat de rubbere pakking op de nokkenashouder moet liggenen het boutje naar boven richting de kleppendeksel.
Toch heb ik deze vreemde situatie.

Iemand die dit kan verklaren?

Omdat ik pas zojuist heb gelezen dat de pair valve moet aanzuigen en dat vanmiddag niet wist dacht ik het op te lossen door de pair mod toe te passen (wilde ik sowieso al eens doen ivm afstellen).
Ik heb de 2 ingangen op de kleppendeksel met een slang met elkaar verbonden en de uitgang op de airbox dicht gemaakt. De 2 ingangen (welke nu lucht blazen) blazen nu naar elkaar toe.

Kan dit kwaad aangezien het systeem schijnbaar verkeerd om functioneert bij mijn motor? Deze zuigen niet aan, maar blazen schijnbaar?!

Ik heb er een kilometer of 3 \ 4 mee gereden in de plenzende regen en de motor reageerde normaal zoals ik gewend ben, maar nu ik net gezien heb hoe een pair valve systeem hoort te werken ben ik wat onrustig.

Ook heb ik bij beide testritjes 2 keer een vaag zoemend geluid gehoord. Bij beide ritjes 1 keer. Ik kan het niet anders verwoorden als een soort supercharger geluid welke je bij een auto hoort die zo'n ding heeft. Het gebeurde 2 keer bij gas los en liep niet synchroon met het toerental. Ik kon het ook niet reproduceren.

Onderstaande geeft een indicatie. Het is bij mijn motor niet continu. Het is mij 2 keer opgevallen. Heel kort deed het zich voor. Op het moment dat ik dacht, "wat is dat?" was het weer weg en kwam het niet terug.

Ik rij normaal altijd met schuimpjes in, maar deze 2 testritjes niet waardoor het geluid van de motor voor mij sowieso anders klonk, maar ik kan mij niet voorstellen dat ik dit ooit gemist heb.
In het filmpje wordt verwezen naar de dynamo. Zou het?
 
Laatst bewerkt:
Plaatje uit het wphb van de pair valve plaatjes.

De rubberen pakking loopt aan de achterkant van de plaatjes door het midden waardoor ik mij niet voor kan stellen dat ik ze om moet draaien, want dan zou ik de pakking zichtbaar op de afbeelding moeten zien.
 

Bijlagen

  • pair valve.JPG
    pair valve.JPG
    221,4 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt:
Er word verse lucht aangezogen wat richting uitlaat gaat. Als je de slang van de airbox lostrekt en er staat druk op: you fucked up. Afdoppen kan best, maar als je dat op de goedkope manier doet met een slang moet je alsnog de boel loshalen, want die slang is niet berekend op dergelijke hitte. Had je de hele meuk eraf gehaald en de openingen in het klepdeksel afgedicht met plaatjes, dan was er weinig aan de hand (maar dan heb je ook geen membranen er meer tussen zitten).
 
Als die slang blaast kun je de boel wel afdoppen, maar volgens mij heb je dan iets veel fundamentelers verkeerd gedaan. Vooral als ie ook zo kut loopt, dan zou ik gewoon alles weer even lostrekken, uithuilen en opnieuw beginnen. Stap voor stap, met het WPH erbij. Dan maar langzaam, maar wel elke stap 3x controleren. Zo ingewikkeld is het allemaal niet, je heb gewoon iets fout gedaan. Als het ding niet boven de 1000tpm uit wil komen (maar dus wel loopt) zou ik gokken dat de timing totaal niet strookt, maar dat is maar een eerste ingeving.
 
De motor loopt wel goed, maar dus niet met die blazende pair valve aangesloten op de airbox. Het werkt zeg maar als een soort 2e uitlaat.

Ik vermoed nu zelf dat ik die membranen (die term die ik zocht) toch verkeerd om heb aangesloten. Waarschijnlijk de eerste keer dat ik de boel in elkaar heb gezet was het goed.
Toen heb ik er heel erg op gelet, maar omdat de ketting er de ene keer niet goed op zat en daarna weer een paar keer een tandje versprongen was heb ik het meermaals opnieuw moeten doen en op een gegeven moment werd het inderdaad een gehaast werkje omdat ik het allemaal een beetje zat werd.

Nu denk ik dat ik het de laatste keer waarschijnlijk toch verkeerd om heb gedaan. Een membraan kan maar 1 kant op dus ik kan niets anders bedenken.

Bedankt voor jullie berichten, want anders had ik vanmorgen de motor gepakt, omdat die wel goed loopt nu. Ik was misschien het bokje geweest halverwege naar mijn werk wanneer die goed warm was geworden.

Ik laat weten wat ik ervan heb kunnen maken.
 
De motor loopt wel goed, maar dus niet met die blazende pair valve aangesloten op de airbox. Het werkt zeg maar als een soort 2e uitlaat.

Ik vermoed nu zelf dat ik die membranen (die term die ik zocht) toch verkeerd om heb aangesloten. Waarschijnlijk de eerste keer dat ik de boel in elkaar heb gezet was het goed.
Toen heb ik er heel erg op gelet, maar omdat de ketting er de ene keer niet goed op zat en daarna weer een paar keer een tandje versprongen was heb ik het meermaals opnieuw moeten doen en op een gegeven moment werd het inderdaad een gehaast werkje omdat ik het allemaal een beetje zat werd.

Nu denk ik dat ik het de laatste keer waarschijnlijk toch verkeerd om heb gedaan. Een membraan kan maar 1 kant op dus ik kan niets anders bedenken.

Bedankt voor jullie berichten, want anders had ik vanmorgen de motor gepakt, omdat die wel goed loopt nu. Ik was misschien het bokje geweest halverwege naar mijn werk wanneer die goed warm was geworden.

Ik laat weten wat ik ervan heb kunnen maken.

Ojee.
Heeft ie gelopen toen?
 
Alleen voor de maten en aanhaalmomenten lijkt mij.. meer zou niet hoeven.

Mwa, het kan nooit kwaad om even snel door het boek te bladeren als je voor het eerst aan een bepaald type sleutelt. Soms ga je flink op je bek danwel sla je bepaalde handelingen/afstelwerkzaamheden over (en dan had ik collega's die het dan ook na het ontdekken in een adem door tot 'wat een onzin' verklaarden) of kost het een stuk meer tijd.

Je wordt er niet minder van als je goed voorbereid aan de slag gaat, ook al doe je het al tig jaar.
 
En dat allemaal om een paar euro,s te besparen,ik ben er niet tegen dat mensen
zelf willen sleutelen,maar zelf kleppen stellen en dan ook nog eens bij een gsx-r
als je geen ervaring heb is vragen om moeilijkheden.Dat kan je beter aan pro,s
overlaten,dan maar een paar centen uitgeven.Met een beetje pech gaat het nu
nog veel meer kosten.
 
De meeste mensen kunnen meer dan ze zelf denken en het is nou ook weer geen rocketscience.

Maar een verkeerde nokkenastiming is best gevaarlijk, kromme kleppen is geen feest.
 
En dat allemaal om een paar euro,s te besparen,ik ben er niet tegen dat mensen
zelf willen sleutelen,maar zelf kleppen stellen en dan ook nog eens bij een gsx-r
als je geen ervaring heb is vragen om moeilijkheden.Dat kan je beter aan pro,s
overlaten,dan maar een paar centen uitgeven.Met een beetje pech gaat het nu
nog veel meer kosten.

Kleppen stellen is geen rocket science. Begrijpend lezen en logisch redeneren zijn de enige twee dingen waar je persoon aan moet voldoen. Helaas ontbreekt een van de twee vaak (maar lang niet zo vaak als mensen denken).
 
Hamvraag is..zit het in verkeerde timing..of iets met je pair.
Mij lijkt het (met een hoge compressiemotor en vrijwel altijd weinig ruimte voor een timing issue=vaak klep krom) dat de kleppen niet krom zijn gezien zn normale loop stationair. Bij een klep krom is het een 3 pitter geworden...
 
Kleppen stellen is geen rocket science. Begrijpend lezen en logisch redeneren zijn de enige twee dingen waar je persoon aan moet voldoen. Helaas ontbreekt een van de twee vaak (maar lang niet zo vaak als mensen denken).

Tja voor sommige mensen blijkbaar wel,als ik dit verhaal leest denk ik
dat de TS het beter had kunnen uitbesteden,nokkenassen een tandje verkeerd zetten
kan al motorschade opleveren en de rest van het verhaal word je ook niet
vrolijk van.
 
Ojee.
Heeft ie gelopen toen?

Nee, dat gebeurde een paar keer met het monteren van de houders. Eenmaal alle "48" bouten vast controleerde ik de timing weer en zag ik dit. Dus weer los en opnieuw.
De motor heeft niet gelopen en ik heb niet aan de krukas gedraaid.

Ik had met een markeerstift de tandwielen en ketting gemarkeerd zodat ik wist waar de ketting op de tandwielen van de nokkenassen moest zitten. Dit i.c.m. de standaard markeringen.

Hierom denk ik dat de timing goed staat.
 
Laatst bewerkt:
En dat allemaal om een paar euro,s te besparen,ik ben er niet tegen dat mensen
zelf willen sleutelen,maar zelf kleppen stellen en dan ook nog eens bij een gsx-r
als je geen ervaring heb is vragen om moeilijkheden.Dat kan je beter aan pro,s
overlaten,dan maar een paar centen uitgeven.Met een beetje pech gaat het nu
nog veel meer kosten.
Niet mee eens, als je het leuk vindt en een beetje technisch onderlegd bent, gewoon proberen. Maar niet zonder werkplaatshandboek, de spullen die die zegt dat je nodig hebt en echt goed lezen. Geen moment om eigenwijs te zijn, maar wel gewoon proberen. En in het geval van shims, heel voorzichtig zijn met je kleppentiming natuurlijk. Maar ook dat, zorgvuldig werken en het gaat niet zomaar mis.
 
Ik heb gisteren de kleppendeksel er weer afgehaald en ik had toch de membranen verkeerd om gemonteerd. |(

Na heel goed kijken naar die slechte afbeelding (wat ongetwijfeld komt doordat ik een PDF wphb heb) zag ik aan slecht zichtbare details dat ze toch verkeerd om zaten.

Ik heb deze omgedraaid en de motor zuigt weer aan via de pair ingangen op de kleppendeksel. Ik heb de pair mod wel laten zitten.
Bedankt voor de tips \ bevestiging! Heeft enorm geholpen voor wat betreft de juiste richting op te gaan :t:t


Ik heb daarna 20 kilometers gereden, maar het rare zoemende \ trillende geluidje was er toch nog wel helaas. Tot nu toe 3 keer testritjes gedaan en bij elk testritje 1 keer gehoord en ook elke keer bij terugschakelen naar z'n 2. Echter elke ritje 1 keer en heb toch wel tig keer terug moeten schakelen naar z'n 2. Geprobeerd te reproduceren, maar dat lukt niet. Het gebeurde ook steeds na ongeveer 1 kilometer.

Los daarvan leek de motor prima te rijden. Klinkt goed en ik kon niets raars ontdekken tijdens het rijden. Ik heb idee dat die wat luider is, maar dit kan net zo goed zijn omdat ik zonder oordoppen reed (wat ik normaliter nooit doe).

Echter eenmaal thuis en weer binnen wilde ik mijn laarzen uitdoen en zie ik dat mijn rechter laars volledig onder de olie zit. -O-
Terug de schuur in gegaan en de led lamp er bij gepakt zag ik dat de rechterkant (kuip, dynamodeksel, achterband!!!) onder de verse olie zat.

Voor zover ik tussen de kuip en radiator door kon schijnen heb ik het lek niet kunnen zien. Rondom de kleppendeksel kon ik niets zien.
Ik heb nu alles schoon gespoten met remreiniger en vandaag maar weer een halve dag opnemen om te kijken of ik het kan vinden. Ik verdenk zelf de naks, want die zit aan de rechterkant. Rondom de naks kon ik alleen ook niets zien.

De naks is het enige welke ik niet op moment heb aangedraaid, omdat dit onmogelijk is. Deze zit achter het frame en ik kan 1 boutje enkel met een inbussleutel vast en losdraaien.
Opzetstukje voor een ratel of iets past er niet tussen. Ook niet verlengd van bovenaf. Het andere boutje kan ik moeilijk bij met een verlengde schroevendraaien met bewegende kop (die in een hoek kan staan zeg maar) van bovenaf.

Bleh :r
 
Wat betreft het wel of niet zelf proberen. Dit is natuurlijk enorm klote en stressvol.

Ik heb inmiddels een stuk of 5 keer meegekeken met het stellen van de klepspeling bij mijn andere motoren (allemaal 600RR'en) en bij die van een maat (Kawasaki's) die geschoold monteur is al een jaar of 15 ofzo.

Om het zelf nu eens te kunnen heb ik gezegd dat ik het dit keer helemaal zelf wilde doen. Van het begin tot het einde.
Elke keer meekijken is leuk, maar daar leer je het niet van. Om deze reden heb ik hem enkel ingeschakeld op de momenten dat ik het ff niet meer wist.
Hij wilt nu graag komen helpen (lees: het voor mij komen doen), maar ik wil het graag "zelf" oplossen (dan wel met behulp van het internet). Ik ben al z'n eind gekomen.

Hier leer ik van. Kostte het mij de eerste keer 3 dagen om bij deze motor (die ik nog geen jaar heb, ik ben bekend met CBR'tjes) enkel bij de nokkenassen te komen, is het mij gisteren gelukt om in 4 uur de boel open te maken en weer tot en met het laatste kuipboutje in elkaar te zetten. Ik heb dus zeker het één en ander al geleerd in de afgelopen maand.

Het gaat niet zonder slag of stoot dat is wel duidelijk.

Wegbrengen kan altijd nog. Hier heb ik allang over na zitten denken en is natuurlijk een optie.
In het allerslechtste geval is mijn blok stuk en moet ik een ander blok. Dat zou enorm klote zijn, maar dan nog is het enkel materiaal. De wereld staat niet in brand.

Dit is waarom ik het zelf ben gaan proberen. :t

Als ik weet waar de olie vandaan lekte zal ik dit uiteraard delen!
 
Laatst bewerkt:
Maar als daarbij toch een of beide nokkenassen tov de krukas verdraaid zijn heb je een probleem.
Zoek een goed wphb en controleer de timing.
Op het web is er vast wel wat te vinden voor deze fiets.

Stel dat dit het geval zou zijn dan breng ik de fiets denk ik weg.

Dit gaat mij dan weer de pet te boven. Ik heb vooralsnog goede hoop dat dit niet het geval is.
 
Na het terugplaatsen van de nokkenassenhouders.

De spanner had ik ingedraaid / ingedrukt en geborgd met het borgringetje welke er op zit.

Deze met een kleine schroevendraaier losgemaakt via de opening in de zijkant van het blok.

Daarna aan de krukas gedraaid om de speling opnieuw te meten.

Voor de spanner overigens een nieuwe OEM pakking gebruikt evenals voor de kleppendeksel en de bouten van de kleppendeksel.
 
Net even gesproken met mijn maat en hij zegt dat ik eerst nu moet controleren of de timing wel klopt. Dus dat ga ik maar doen.

Daarna moet ik de kleppendekselpakking op de kop monteren en dan de deksel er op. Ik heb dit andersom gedaan.

Is er alsnog iets mis komt hij het morgen bekijken.

Enerzijds een beetje opluchting maar anderzijds een gedeukt ego als dat nodig is.
Het zij zo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan