Mit46
MF veteraan
- 12 mei 2008
- 11.734
- 1.072
Ik heb voor het eerst zelf de kleppen gesteld nadat ik meermaals heb meegekeken. Nu is dit nogal een stressvol avontuur geworden en niet vlekkeloos verlopen. Meteen ook weer afgeleerd dit helemaal zelf te doen.
De klepspeling heb ik kunnen stellen en volgens mij heb ik het met het op tijd zetten allemaal goed gedaan. Het betreft een GSXR 750 uit 2008.
Opsomming van de onkunde:
Eerst grotere shims besteld ipv kleinere.
Vergeten 1 shim uit een hoedje te halen van een uitlaatklep met als gevolg 2 shims gemonteerd (kwam er achter doordat bij de nacontrole er geen speling was).
Pair valves verkeerd om gemonteerd??
Nadat ik de nokkenassen voor de 10e keer gemonteerd had en de speling goed was heb ik de pair valve plaatjes weer gemonteerd op de nokkenassenhouders. Vervolgens de motor gestart (met kleppendeksel erop uiteraard).
Deze klonk prima. Liep normaal zonder rare geluiden.
Na het monteren van de airbox loopt de motor slecht, nog geen 1000 rpm en valt dan ook uit. Zonder airbox loopt die weer prima en viel mij op dat de slang van de pair valve naar de airbox geen lucht aanzuigt, maar blaast. Deze blaast dus vuile lucht de airbox in waardoor de motor als het ware "stikt". Met de bovenkant van de airbox er af loopt die prima en met de airbox dicht niet.
Kan het zijn dat ik de plaatjes bovenop de nokkenassenhouders verkeerd om heb geplaatst?
Ik heb de afbeelding uit het werkplaatshandboek gevolgd. Aan 1 kant heb je de rubberen pakking door het midden lopen (het metalen plaatje ligt daar als het ware in) en aan de andere kant zit een boutje. Op de afbeelding zie je wel duidelijk geen pakking lopen door het midden en als je goed kijkt zie je de boutjes bij beide plaatjes zitten. Hier maak ik van op dat de rubbere pakking op de nokkenashouder moet liggenen het boutje naar boven richting de kleppendeksel.
Toch heb ik deze vreemde situatie.
Iemand die dit kan verklaren?
Omdat ik pas zojuist heb gelezen dat de pair valve moet aanzuigen en dat vanmiddag niet wist dacht ik het op te lossen door de pair mod toe te passen (wilde ik sowieso al eens doen ivm afstellen).
Ik heb de 2 ingangen op de kleppendeksel met een slang met elkaar verbonden en de uitgang op de airbox dicht gemaakt. De 2 ingangen (welke nu lucht blazen) blazen nu naar elkaar toe.
Kan dit kwaad aangezien het systeem schijnbaar verkeerd om functioneert bij mijn motor? Deze zuigen niet aan, maar blazen schijnbaar?!
Ik heb er een kilometer of 3 \ 4 mee gereden in de plenzende regen en de motor reageerde normaal zoals ik gewend ben, maar nu ik net gezien heb hoe een pair valve systeem hoort te werken ben ik wat onrustig.
Ook heb ik bij beide testritjes 2 keer een vaag zoemend geluid gehoord. Bij beide ritjes 1 keer. Ik kan het niet anders verwoorden als een soort supercharger geluid welke je bij een auto hoort die zo'n ding heeft. Het gebeurde 2 keer bij gas los en liep niet synchroon met het toerental. Ik kon het ook niet reproduceren.
Onderstaande geeft een indicatie. Het is bij mijn motor niet continu. Het is mij 2 keer opgevallen. Heel kort deed het zich voor. Op het moment dat ik dacht, "wat is dat?" was het weer weg en kwam het niet terug.
Ik rij normaal altijd met schuimpjes in, maar deze 2 testritjes niet waardoor het geluid van de motor voor mij sowieso anders klonk, maar ik kan mij niet voorstellen dat ik dit ooit gemist heb.
In het filmpje wordt verwezen naar de dynamo. Zou het?
De klepspeling heb ik kunnen stellen en volgens mij heb ik het met het op tijd zetten allemaal goed gedaan. Het betreft een GSXR 750 uit 2008.
Opsomming van de onkunde:
Eerst grotere shims besteld ipv kleinere.
Vergeten 1 shim uit een hoedje te halen van een uitlaatklep met als gevolg 2 shims gemonteerd (kwam er achter doordat bij de nacontrole er geen speling was).
Pair valves verkeerd om gemonteerd??
Nadat ik de nokkenassen voor de 10e keer gemonteerd had en de speling goed was heb ik de pair valve plaatjes weer gemonteerd op de nokkenassenhouders. Vervolgens de motor gestart (met kleppendeksel erop uiteraard).
Deze klonk prima. Liep normaal zonder rare geluiden.
Na het monteren van de airbox loopt de motor slecht, nog geen 1000 rpm en valt dan ook uit. Zonder airbox loopt die weer prima en viel mij op dat de slang van de pair valve naar de airbox geen lucht aanzuigt, maar blaast. Deze blaast dus vuile lucht de airbox in waardoor de motor als het ware "stikt". Met de bovenkant van de airbox er af loopt die prima en met de airbox dicht niet.
Kan het zijn dat ik de plaatjes bovenop de nokkenassenhouders verkeerd om heb geplaatst?
Ik heb de afbeelding uit het werkplaatshandboek gevolgd. Aan 1 kant heb je de rubberen pakking door het midden lopen (het metalen plaatje ligt daar als het ware in) en aan de andere kant zit een boutje. Op de afbeelding zie je wel duidelijk geen pakking lopen door het midden en als je goed kijkt zie je de boutjes bij beide plaatjes zitten. Hier maak ik van op dat de rubbere pakking op de nokkenashouder moet liggenen het boutje naar boven richting de kleppendeksel.
Toch heb ik deze vreemde situatie.
Iemand die dit kan verklaren?
Omdat ik pas zojuist heb gelezen dat de pair valve moet aanzuigen en dat vanmiddag niet wist dacht ik het op te lossen door de pair mod toe te passen (wilde ik sowieso al eens doen ivm afstellen).
Ik heb de 2 ingangen op de kleppendeksel met een slang met elkaar verbonden en de uitgang op de airbox dicht gemaakt. De 2 ingangen (welke nu lucht blazen) blazen nu naar elkaar toe.
Kan dit kwaad aangezien het systeem schijnbaar verkeerd om functioneert bij mijn motor? Deze zuigen niet aan, maar blazen schijnbaar?!
Ik heb er een kilometer of 3 \ 4 mee gereden in de plenzende regen en de motor reageerde normaal zoals ik gewend ben, maar nu ik net gezien heb hoe een pair valve systeem hoort te werken ben ik wat onrustig.
Ook heb ik bij beide testritjes 2 keer een vaag zoemend geluid gehoord. Bij beide ritjes 1 keer. Ik kan het niet anders verwoorden als een soort supercharger geluid welke je bij een auto hoort die zo'n ding heeft. Het gebeurde 2 keer bij gas los en liep niet synchroon met het toerental. Ik kon het ook niet reproduceren.
Onderstaande geeft een indicatie. Het is bij mijn motor niet continu. Het is mij 2 keer opgevallen. Heel kort deed het zich voor. Op het moment dat ik dacht, "wat is dat?" was het weer weg en kwam het niet terug.
Ik rij normaal altijd met schuimpjes in, maar deze 2 testritjes niet waardoor het geluid van de motor voor mij sowieso anders klonk, maar ik kan mij niet voorstellen dat ik dit ooit gemist heb.
In het filmpje wordt verwezen naar de dynamo. Zou het?
Laatst bewerkt: