Probleem Oberon koppelingscilinder.

demifort

MF veteraan
Donateur
20 jun 2007
10.834
10.445
Hallo allen,

Ik heb voor mijn 2003 Aprilia Tuono een Oberon koppeling cilinder gekocht, de originele slave cilinder was versleten en ik had goede verhalen gelezen over de Oberon.

Echter, ik heb al een keer of 10 geprobeerd de boel goed te ontluchten, zonder resultaat.
Met koppeling in en in versnelling komt de koppeling niet goed vrij en achterwiel " blokkeert ". Ik kan hem hier wel doorheen duwen.

Ik heb het systeem zowel via de bovenkant gevuld met vacuüm pompje, als met een flinke injectiespuit via de onderkant, allemaal met hetzelfde resultaat.

Ik heb vaker remmen ontlucht en dat ging altijd prima.
Vraag me af wat ik fout doe.

Ontluchten doe ik door of de hendel steeds in te knijpen en dan nippel een slag draaien tot er remvloeistof uit komt, of met vacuüm en dan idem met nippel draaien .

Diameter van het slangetje is echter zodanig dat ik niet goed kan zien of er enkel vloeistof uitkomt of ook luchtbelletjes..

Als ik het probleem Google dan lees ik er niets over, maar de Oberon cilinder heeft een groter oppervlak dan de standaard, kan dit er toch iets mee te maken hebben?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Hallo allen,

Ik heb voor mijn 2003 Aprilia Tuono een Oberon koppeling cilinder gekocht, de originele slave cilinder was versleten en ik had goede verhalen gelezen over de Oberon.

Echter, ik heb al een keer of 10 geprobeerd de boel goed te ontluchten, zonder resultaat.
Met koppeling in en in versnelling komt de koppeling niet goed vrij en achterwiel " blokkeert ". Ik kan hem hier wel doorheen duwen.

Ik heb het systeem zowel via de bovenkant gevuld met vacuüm pompje, als met een flinke injectiespuit via de onderkant, allemaal met hetzelfde resultaat.

Ik heb vaker remmen ontlucht en dat ging altijd prima.
Vraag me af wat ik fout doe.

Ontluchten doe ik door of de hendel steeds in te knijpen en dan nippel een slag draaien tot er remvloeistof uit komt, of met vacuüm en dan idem met nippel draaien .

Diameter van het slangetje is echter zodanig dat ik niet goed kan zien of er enkel vloeistof uitkomt of ook luchtbelletjes..

Als ik het probleem Google dan lees ik er niets over, maar de Oberon cilinder heeft een groter oppervlak dan de standaard, kan dit er toch iets mee te maken hebben?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Als de master cilinder niet veranderd is, maakt een grotere slave cilinder een kleinere slag (maar wel met minder krachtsinspanning!).
 
Het probleem zit hem waarschijnlijk in de ontluchting van de banjo-bout op de slave-unit. Als je het op
de normale manier vult en ontlucht kan er toch lucht in de slave-unit blijven zitten. Het wat verder opendraaien
van de ontluchtingsnippel helpt. Ik ga er overigens vanuit dat je een Oberon hebt speciaal voor je Tuono.
Op de Oberon site staan aanwijzingen hoe je het systeem kunt vullen. Succes. :t
 
Laatst bewerkt:
Het probleem zit hem waarschijnlijk in de ontluchting van de banjo-bout op de slave-unit. Als je het op
de normale manier vult en ontlucht kan er toch lucht in de slave-unit blijven zitten. Het wat verder opdraaien
van de ontluchtingsnippel helpt. Ik ga er overigens vanuit dat je een Oberon hebt speciaal voor je Tuono.
Op de Oberon site staan aanwijzingen hoe je het systeem kunt vullen. Succes. :t

Heb die tips ook al gelezen, en zoals daar beschreven eerst de Oberon met.vloeistof gevuld en daarna alles aangesloten.👍

Maarr, was er gisteren wel even klaar mee, heb het zaakje afgevuld en motor weer binnen gezet, hendel flink wat keren in en uit gehaald maar bleef " slapjes ", onder het mom, baat het niet dan schaadt het niet een tie wrap eromheen.

Ga ik net even kijken, tie wrap eraf en langzaam koppeling op laten komen, ik zag enkele kleine belletjes in het reservoir naar boven komen, intrekken van hendel ging al goed " zwaar " ,met een licht pompend geluid uit de Oberon.

Paar keer herhaald , geluid is nu weg en ik merk enorme verbetering.
Motor loopt nog niet vrij met koppeling in,aar stukken beter dan eerst ..

Wordt vervolgd..
 
Afgelopen dagen elke dag even de hendel wat heen en weer gehaald, en vandaag tijd gehad om even te rijden.
Trillingen van de 2 pitter hebben er waarschijnlijk voor gezorgd dat de laatste luchtbelletjes hun weg naar boven hebben gevonden.
Koppeling werkt nu goed, en een stuk lichter dan met de standaard cilinder.

Allen dank voor de input 🏍️
 
Terug
Bovenaan Onderaan