[probleem] Overhittende CBR1000f

Cyber--

Die hard MF'er
1 aug 2007
895
1
Alphen aan den Rijn
Goedenavond,

Ik heb een probleempje met mijn CBR1000f, SC21 (1988).

Als ik aan het rijden ben is er niets aan de hand, geeft eigenlijk wat te koud aan. Zodra ik binnen de bebouwde kom vertraagd wordt door stoplichten en andere vervelende weggebruikers warmt ie aardig op, maar sinds ik de ventilatorschakelaar vervangen heb (die dus in de radiateur zit en zorgt dat de ventilator bij de juiste temperatuur aanslaat) blijft ie nog binnen de perken. Echter, zodra ik wat meer dan normaal stilsta begint er ergens wat druk op te bouwen en begint mijn motor zich te ontdoen van het koelwater.

Daarnet heb ik in de tuin even mn motor laten draaien na een ritje, en had het ontluchtings/waterafvoer dopje van het vat open liggen. Het vat was al tot aan de kraag vol gelopen en op het gegeven moment begon het water hard te bubbelen, ook bij mijn radiateur vandaan kwam een hoop stoom.. dit bleef zo'n 60 seconden door gaan en brak toen abrubt af. Zodra het begon heb ik uiteraard meteen mn motor uitgezet...

Bij het nakijken/vervangen van onderdelen aan mn motor heb ik wel de slangen e.d. los gehad, dus het is mogelijk dat er ergens iets verkeerd zit... help? :/

bij voorbaat dank techneuten! Ik ga in ieder geval morgen sleutelen.. Hoop dat mn koppakking het niet geweest is.. dat zou hard zuigen, ben afhankelijk van mn motor als vervoer...
 
Bij het nakijken/vervangen van onderdelen aan mn motor heb ik wel de slangen e.d. los gehad, dus het is mogelijk dat er ergens iets verkeerd zit... help? :/

Na de restauratie van mijn yamaha heb ik iets vergelijkbaars gehad. Alles los gehad, weer netjes aangesloten maar toch het koelsysteem van slag. Ik had het koelsysteem na het vullen niet goed ontlucht....
 
dop zit goed dicht een voor zover ik kan zeggen is het goed ontlucht... systeem goede 5 minuten laten draaien met de dop open.. ben eerlijkgezegt niet zo bekend met het koelsysteem van een motor... bij een auto is het anders (werkt alleen onder druk) nog tips voor het ontluchten?
 
dop zit goed dicht een voor zover ik kan zeggen is het goed ontlucht... systeem goede 5 minuten laten draaien met de dop open.. ben eerlijkgezegt niet zo bekend met het koelsysteem van een motor... bij een auto is het anders (werkt alleen onder druk) nog tips voor het ontluchten?

Het enige wat er bij een auto anders aan is is de kachelradiateur, de rest is hetzelfde! :j

Enige problemen kunnen zijn:

Koppakking lek, thermostaat gaat niet goed open, schoepenrad waterpomp zit los, radiateur verstopt, of idd toch lucht in je systeem.
 
Laatst bewerkt:
Even sleutelen later..

Schoepenrad zat goed vast en werkt ook, ziet er allemaal nog nieuw uit daarbinnen
thermostaat gaat gewoon open, hoewel het goed kan zijn dat ik m los gekookt heb ( er uit gehaalt en in een pannetje kokend water gedaan)
De hele zooi weer afgevult en een stukje gereden totdat de thermostaat open was, toen weer de dop er af en knijpen, schudden en bijvullen totdat er niets meer bij kon. Radiateur en in het blok is niet verstopt (getest door gewoon water in de slang te gooien en toen kwam het er bij de pomp uit)

Ik ga zo weer een stukje touren, hopen dat ie het volhoud..
 
Voel even, of het systeem op druk komt. Ook bij motoren moet het systeem onder druk staan. Als de radiateurdop niet goed meer is (en die krengen van Honda zijn best gevoelig) komt het systeem niet meer onder druk. Het gevolg is dat de vloeistof eerder gaat koken als onder druk en dat gooit hij er dan via je overloop vat uit. IK heb dat ook meegemaakt. Vervangen van de radiateurdop was de oplossing. Daar zit een drukklepje in die de overloop van radiateur naar overloopvat regelt. Bij het warmworden van de vloeistof zet deze uit en op een gegeven moment loopt er wat koelvloeistof naar het expansievaatje. Bij het afkoelen krimpt de boel weer en wordt de keolvloeistof terug in de radiateur gezogen. (Tenminste zolang de radiateurdop goed werkt :P )
 
Dankje vroembert, dat had ik inderdaad ook net geconcludeert, heeft de Honda (PC800) van mn vader ook eens gehad, hij hield er een lekke koppakking aan over..

Ik zal bij gebrek aan een nieuwe radiateurdop eens kijken of ik m wat stroever kan maken met teflontape ofzo.. en dan dinsdag snel naar de onderdelenboer :) to be continued..
 
een beetje teflon tape, hielp een beetje





heel veel teflon tape, hielp beter. Komt nu wel op druk, als ik na een stukje warmrijden de raditateurdop er af schroef spuit er ook echt water uit :)

Reden dat ie "defect" is is denk ik de veer die er in zit die zwak is geworden. Hoop dat de teflontape net dat ene beetje weerstand extra geeft dat nodig is voor een goede werking, ga m natuurlijk wel vervangen, maar in de tussentijd moet het zo maar!
 
ik heb een vraag met betrekking tot hetzelfde probleem,ongeveer..een vriend van mij heeft een CBR1000F thuis staan,en heeft laatst zijn radiateur vervangen. alleen 2 problemen zijn nu:
De ventilator/koelfan slaat niet meer aan als hij te warm word, waardoor hij als hij stilstaat erg warm wordt.
Het andere probleem is dat hij onder het rijden ook direct erg warm wordt.
Verschillende mensen hebben al gezegd dat het koelsysteem onlucht moet, maar weet iemand of dit klopt en hoe dit gedaan moet worden? Wij dachten dat het ging door:
1. de vloeistof max vol te gooien.
2. motor starten.
3. vloeistoffen er weer uit laten komen via de overloopslang.
Helaas tot nu toe zonder resultaat, het werd er wel al beter op maar nog steeds niet het probleem verholpen..

of zit er ergens een ontluchtingsnippel van de radiateur?

hoop dat jullie me verder kunnen helpen. jullie kunnen ook evt via pb reageren hier op mijn vraag!
Bedankt alvast!
Gr Michael
 
Laatst bewerkt:
1e vraag: waarom heeft hij de radiator vervangen? Was die lek, of was hetzelfde probleem er al eerder?
Als je het koelsysteem gevuld hebt, en zorgt dat er in het overlooptankje genoeg-maar niet te veel- vloeistof zit, wordt hij tijdens het draaien vanzelf ontlucht.
2e : is bij het vervangen van die radiator de sensor van de ventilator overgezet naar de nieuwe? zoniet, doe dat dan, want die was blijkbaar beter.
En dan kan je ook nog de thermostaat (onder de tank) testen, die moet in een pannetje met heet>kokend water, opengaan vlak voordat het water gaat koken.
 
1e vraag: waarom heeft hij de radiator vervangen? Was die lek, of was hetzelfde probleem er al eerder?
Als je het koelsysteem gevuld hebt, en zorgt dat er in het overlooptankje genoeg-maar niet te veel- vloeistof zit, wordt hij tijdens het draaien vanzelf ontlucht.
2e : is bij het vervangen van die radiator de sensor van de ventilator overgezet naar de nieuwe? zoniet, doe dat dan, want die was blijkbaar beter.
En dan kan je ook nog de thermostaat (onder de tank) testen, die moet in een pannetje met heet>kokend water, opengaan vlak voordat het water gaat koken.

hij heeft ermee een schuiver gemaakt,waardoor die dus kapot was. daardoor heeft hij er een andere op moeten zetten.verder had hij er geen problemen mee. dat ontluchten was dus de manier die ik ook in mijn verhaal vertelde. dan zullen we die dus maar aanhouden.
ik weet niet of hij tijdens het vervangen de sensor van de ventilator overgezet is naar de nieuwe. dat zal ik hem dan doorgeven dat eens te doen. en met onder de tank bdoel je neem ik aan de koelvloeistoftank? dan laat ik hem die ook testen of dat werkt. in ieder geval alvast bedankt!

gr Michael!
 
CBR1000F:
koelsysteem aftappen, spoelen, vullen en ontluchten


Aftappen:
  1. Zorg er voor, dat de motor koud is;
  2. verwijder de kuipdelen linksonder en binnenzijde rechtsboven;
  3. Verwijder de radiatordop met een doek;
  4. Plaats een opvangbak onder de aftapplug (onderkant waterpomphuis);
  5. Draai de aftapplug open en laat de vloeistof uit het systeem lopen.

Eventueel kun je nu - als er erg veel viezigheid met de oude vloeistof mee naar buiten komt - besluiten om te spoelen met een reinigingsmiddel.

Doorspoelen met reinigingsmiddel:
  1. Draai de aftapplug weer dicht en vul het systeem met een geschikt (ivm aluminium!) koelsysteem-reinigingsmiddel (volg de aanwijzingen van de fabrikant op);
  2. Doe de vuldop weer op de radiator, start de motor en laat deze zo’n 10 min. lopen;
  3. Draai de aftapplug en de radiatorvuldop weer open;
  4. Laat het reinigingsmiddel weglopen;
  5. Herhaal deze procedure 2x.

Spoelen met leidingwater:
  1. Spoel het systeem door met behulp van een tuinslang (leidingwater);
  2. Laat het systeem volledig leeglopen;
  3. Draai de aftapplug (met een nieuwe pakkingring) met het juiste moment (gebruik een momentsleutel) weer dicht.

Vullen en ontluchten:
  1. Vul het systeem langzaam (om luchtbelvorming te voorkomen) met geschikte koelvloeistof (op ethyleen-glycolbasis; geschikt voor aluminium motordelen) De totale hoeveelheid is 3.0 liter;
  2. Dek de vulopening van de radiator af met een doek en start de motor. Laat hem even lopen en draai om het systeem te ontluchten een paar keer kort aan de gashendel (tot plm. 5000rpm) en zet de motor weer uit;
  3. Vul koelvloeistof bij tot de onderrand van de radiatorhals en plaats de dop terug op de radiator;
  4. Start de motor en controleer (met draaiende motor!) het vloeistofpeil in het koelvloeistofreservoir (achter rechter kuipdeel onder het zadel);
  5. Vul het koelvloeistofreservoir bij indien nodig.

Maar eh... een carburateur heeft niet zoveel met het koelsysteem te maken hoor! :? Dus ontluchten via je carbs gaat echt niet lukken...

Wist je trouwens dat er een CBR1000F-topic op dit forum is? Klik hier
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de informatie, wel handig om het te bewaren die info ;) :} I

k heb inderdaad gezien dat er een CBR1000F Forum is,maar zag dat dit topic al stond en er veel op leek,vandaar dat ik mijn vraag hier geplaatst heb.

Maar eh... een carburateur heeft niet zoveel met het koelsysteem te maken hoor! :? Dus ontluchten via je carbs gaat echt niet lukken...


Ow,nu lees ik het inderdaad. heb het verkeerd getypt. ik bedoelde natuurlijk ook de radiateur. heb het al aangepast
 
Terug
Bovenaan Onderaan