probleem pekelrijden

Elders hier is dat spul van Scottoiler aangehaald, dat schijnt te reageren met pekel waardoor het nog pekelbestendiger wordt. Zelf heb ik een bus s100 op mijn fiets losgelaten, lijkt goed te houden (ik werk het regelmatig bij met WD40 voor het metaal en Siliconen voor plastic/rubber en Vaseline voor als ik weer eens een ander luchtje wil ruiken - als het maar vet is).

Enne, als je zeker wilt zijn dat je fiets als nieuw de winter overleeft, Tectyl erop (wel een weekendje uittrekken om het er weer af te poetsen in het voorjaar) :P
 
Koop een brikkie, zodat je zeer weinig hoeft te poetsen. Ik doe alles op de XT, die dingen rulen gewoon KEIHARD!
 
Ik heb m'n blok ingespoten met siliconenspray :) maar wel siliconenspray om fietskettingen meet te smeren :X
Stond op de verpakking "corosie beschermend" dacht wel dat het goed was, blok ingespoten en blijft al 4 ritten goed zitten (motor is wel bagger vet) *D
Ruikt lekker en rookt de eerste keer als de ziekte :o
 
Ik gebruik elk jaar S100 total bike protector.

Fiets ff goed schoonmaken, helemaal inspuiten, klaar. NIET meer wassen, de bagger gewoon laten zitten. Gaat er vies uitzien maar wat boeit dat?

Na de winter de fiets schoonmaken met S100 bike cleaner , toppie! Geen bloemkolen, geen roest.
 
Hoe krijg die silliconenspray er weer fatsoenlijk af.
Gewoon inspuiten met siliconenspray. Ook de uitlaat kun je hiermee doen, want siliconenspray brand niet in en geeft geen kleurverandering. Regelmatig weer afsoppen en opnieuw inspuiten. Ik gebruik het al jaren en bevalt prima.
 
wat is dat met pekel en motoren ken iemand dat uitleggen...
Je zou anders ook even de andere berichten boven je kunnen lezen maar blijkbaar heb je er geen last van, want anders had je deze vraag vast niet gesteld.
 
Laatst bewerkt:
Of aangebrande broodjes uit de oven, aaaarcccchhh.......
Heb van het weekend van die afbak croissants aan laten branden - een paar minuutjes te lang in de oven en de hele keuken stond vol met een ongelofelijk vette bijtende rook.

Doe mij dan maar WD40 walm, anytime :)
 
Kan het zijn dat mijn rvs uitlaat ook aangetast is door de pekel? Heb vandaag mn motor eens schoongemaakt (na 2 maanden vuil te zijn geweest) en kwam erachter dat mn demper onder de witte spikkels zat, welke ik er niet vanaf kreeg B|
 
Kan het zijn dat mijn rvs uitlaat ook aangetast is door de pekel? Heb vandaag mn motor eens schoongemaakt (na 2 maanden vuil te zijn geweest) en kwam erachter dat mn demper onder de witte spikkels zat, welke ik er niet vanaf kreeg B|

RVS staat dan ook voor Roest Vast Staal en niet voor Roest Vrij Staal... Pekel is zout en met water erbij ontstaat een zuur en dat gaat inbijten op metaal en afhankelijk van de soort gaat dat sneller of langzamer. Daarnaast, om het proces te versnellen, wordt een uitlaat ook nog heet.

Maar probeer eens een poetsmiddel zoals b.v. braso. Wel eerst goed schoonmaken en met een schone doek opbrengen en uitpoetsen, anders krijg je krassen B|
 
Hoe krijg die silliconenspray er weer fatsoenlijk af.

Als je de motor schoonmaakt met water en zeep is het weer weg. Ik gebruik het zelfs in de zomer. Al het vuil gaat er dan gemakkelijk af. Als de motor droog is weer opnieuw inspuiten en ze kan er weer tegen. Ik zou geen vasalinespray gebruken, dat wordt een vies geklodder. Zuurvrije vasaline is goed voor stekkerverbindingen.
 
RVS staat dan ook voor Roest Vast Staal en niet voor Roest Vrij Staal... Pekel is zout en met water erbij ontstaat een zuur en dat gaat inbijten op metaal en afhankelijk van de soort gaat dat sneller of langzamer. Daarnaast, om het proces te versnellen, wordt een uitlaat ook nog heet.

Maar probeer eens een poetsmiddel zoals b.v. braso. Wel eerst goed schoonmaken en met een schone doek opbrengen en uitpoetsen, anders krijg je krassen B|
Tnx, maar wat is braso? Nog nooit van gehoord!
 
Tnx, maar wat is braso? Nog nooit van gehoord!
Koperpoets/zilverpoets? uit de mand van je mama/oma/buurvrouw/vrouw/vriendin. Is het niet Brasso trouwens? Je kan ook Commandant (polijstpasta) gebruiken, zorg dan wel dat je niet de groffe versie neemt.
 
Het enige middel dat echt langdurig beschermt is tectyl. Nadeel: het is een heidens karwei om het er in de lente weer vanaf te krijgen.

Voorlopig hou ik het bij siliconenspray. Ook niet ideaal, want na een afspuitbeurt of een fikse regenbui moet er een nieuwe laag opgespoten worden. Twee winters verder kunnen we in ieder geval stellen dat het spul werkt, maar het blijft een hoop gedoe.
 
Ik heb mijn motor, in overleg met de dealer, ingespoten met vaseline spray. Wel eerst schoongemaakt. De spray bleef in klodders zitten, maar heb ik met een doek uitgesmeerd. De rest van de motor, kuip ed, heb ik de was gezet. Volgens de dealer moet ik er nu niets meer aan doen, dus ook niet afspuiten na een ritje in de pekel. We zullen zien.
 
Hoe lossen jullie het probleem pekel op, behalve niet rijden.
Ze zijn namelijk al een hele tijd aan het pekelen, niet zo erg als de laatste 2 weken maar toch.
Tot aan 2 weken terug kon je nog lekker rijden qua temperatuur, maar er bleek toch al
gepekeld te zijn, dit kon ik duidelijk zien aan de aangetaste boutjes van mijn motor.
Aangezien ik een naked bike heb zie je daar sowieso alles veel eerder aan dan een fiets met een kuip.
De oplossing van mijn probleem zou volgens de ene dealer siliconenspray zijn en
volgens de ander vaselinespray.
Ik heb gekozen voor de siliconenspray van Motip, ik weet niet of deze zuurvrij is.
Je zou hiermee de hele motor, met uitzondering van de uitlaat, kunnen inspuiten.
Je moet dit dan wel vaker herhalen omdat de spray er naar verloop van tijd afgaat door het weer.
Dat herhalen vindt ik geen probleem, want ook in de winter heb je nog lekkere dagen om te rijden, alleen als de pekel dik op de weg ligt ga ik niet rijden.
Alleen weet iemand of die spray er in gaat bijten na het rijden als je motor er mee ingespoten hebt.

Andere oplossingen zijn natuurlijk welkom, liefst zo goedkoop mogelijk en met zo min mogelijke inspanning
Meer op de Solex rije .Doe ik ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan