probleem pekelrijden

solex

MF veteraan
20 okt 2002
8.141
5.467
Zutphen
Hoe lossen jullie het probleem pekel op, behalve niet rijden.
Ze zijn namelijk al een hele tijd aan het pekelen, niet zo erg als de laatste 2 weken maar toch.
Tot aan 2 weken terug kon je nog lekker rijden qua temperatuur, maar er bleek toch al
gepekeld te zijn, dit kon ik duidelijk zien aan de aangetaste boutjes van mijn motor.
Aangezien ik een naked bike heb zie je daar sowieso alles veel eerder aan dan een fiets met een kuip.
De oplossing van mijn probleem zou volgens de ene dealer siliconenspray zijn en
volgens de ander vaselinespray.
Ik heb gekozen voor de siliconenspray van Motip, ik weet niet of deze zuurvrij is.
Je zou hiermee de hele motor, met uitzondering van de uitlaat, kunnen inspuiten.
Je moet dit dan wel vaker herhalen omdat de spray er naar verloop van tijd afgaat door het weer.
Dat herhalen vindt ik geen probleem, want ook in de winter heb je nog lekkere dagen om te rijden, alleen als de pekel dik op de weg ligt ga ik niet rijden.
Alleen weet iemand of die spray er in gaat bijten na het rijden als je motor er mee ingespoten hebt.

Andere oplossingen zijn natuurlijk welkom, liefst zo goedkoop mogelijk en met zo min mogelijke inspanning
 
maar dan gaat het toch ook tussen je remmen zitten, die kan je niet inspuiten.
wel eens gehoord dat je het met koud water af moet spoelen en geen warm.
 
WD40 lineaalt grote tijd.

En met ruim water afspoelen en niet met een hogedrukspuit....

En ook je helm, vizier, pak, laarzen, wantjes enz. goed afspoelen....Doe nu eens wel flauw. 8-)
 
dan brei ik wel nieuwe wantjes
sad2.gif
 
Ik pak een emmer water als ik thuis kom en was m gewoon even schoon, niet uitgebreid ofzo, maar gewoon ff de viezigheid eraf..

vind ik niet zoveel moeite..

[edit] men pak was vanmorgen zelfs plaatselijk bevroren :P haha.
 
Blok, frame, etc. af en toe even goed in de WD40 spuiten en, als je gereden hebt even de blanke delen zoals voorpoten, achterbrug en demper met koud water schoonmaken en daarna invetten met WD40.
 
Er lag idd al een beetje pekel. Bestwel klote, heb net een nieuwe fiets en ga deze winter doorrijden. je weet dat hij eronder gaat lijden.

Maar ach, ik heb een mooie garage met een mooie GARDENA katrol dus elke dag als ik thuiskom even laten afkoelen en dan 2 minuutjes de slang erop.

Zo gebeurd, we wonen nu eenmaal in Nederland.

(mistig vanochtend trouwens zeg!, visier beslaat daar echt heel erg door)
 
Dik inspuiten met zuurvrije vaseline en de hele winter niks meer aan doen, behalve rijden natuurlijk ;)
 
Waar haal je zuurvrije vaseline en hoe ziet dat eruit?
Ik heb wel wd40 maar dat vloeit wel heel erg!

En dat is toch om dingen los te maken enzo? (ruikt trouwens echt lekker)
 
die beschermende werking van wd40 valt mij enorm zwaar tegen.

1 keer pekel gereden onlangs maar liet al meteen sporen achter. hele motor ingespoten met wd40, het droop er zowat vanaf. was na afgelopen zondag er zo ziek van dat ik de motor enorm seccuur gewassen heb, afgedroogd, opgepoetst en vervolgens weer in de wd40 gezet. ding heeft tot gister stil gestaan in de garage, gister m eruit gehaald en ja hoor; sommige boutjes aangeslagen met wit, wat ingebeten plekken op de gepolijste velgen etc.

wd40 werkt prima met pekel; no way!
 
die beschermende werking van wd40 valt mij enorm zwaar tegen.

1 keer pekel gereden onlangs maar liet al meteen sporen achter. hele motor ingespoten met wd40, het droop er zowat vanaf. was na afgelopen zondag er zo ziek van dat ik de motor enorm seccuur gewassen heb, afgedroogd, opgepoetst en vervolgens weer in de wd40 gezet. ding heeft tot gister stil gestaan in de garage, gister m eruit gehaald en ja hoor; sommige boutjes aangeslagen met wit, wat ingebeten plekken op de gepolijste velgen etc.

wd40 werkt prima met pekel; no way!
Dan gebruik je zeker inferieure WD40. :+

Vorige winter hele winter doorgereden zoals hierboven beschreven en geen enkel probleem.
 
mag zo wezen maar baal er wel van. is niet dat de hele bike opeens wit ziet van de pekel maar op sommige plekjes dus al wel na 1 ritje. de witte plekken op de velgen kreeg ik er trouwens niet zo snel af niet met wasbenzine, wd40 dus hoop dat ik het met de polijstpasta weg krijg anders maar weer opnieuw schuren.
 
Gewoon inspuiten met siliconenspray. Ook de uitlaat kun je hiermee doen, want siliconenspray brand niet in en geeft geen kleurverandering. Regelmatig weer afsoppen en opnieuw inspuiten. Ik gebruik het al jaren en bevalt prima.
 
:^

Of WD40 op Schots-Zeeuwse wijze toegepast, ons ben zuunig kost in deze meer.

goed lezen; de wd40 droop er vanaf. *D

motor extreem gewassen daarna, gedroogd met multivezel, opgepoetst en wederom in de wd40 gezet. kon hiermee toch niet voorkomen dat de pekel iets achterliet.

zuinig ben ik wel maar dan op mn fiets!

verpakking wd40 met 25% extra maar die fles gaat héel hard dus zal er zeker niet te weinig op spuiten ;)

vorig jaar hele jaar doorgereden en motor niks minder van geworden, wel elke dag anderhalf uur mee bezig met wassen en poetsen. dit jaar gepolijste velgen enzo maar bedenk me nog wel een keer voor ik weer de pekel inga ' :)
 
Dan gebruik je zeker inferieure WD40. :+

Vorige winter hele winter doorgereden zoals hierboven beschreven en geen enkel probleem.
Overigens moet ik er wel bij zeggen dat ik niet van die enge gepolijste dingen op mijn motor heb. ;) Misschien dat het daar minder goed op werkt? :?
 
Waar haal je zuurvrije vaseline en hoe ziet dat eruit?
Ik heb wel wd40 maar dat vloeit wel heel erg!

En dat is toch om dingen los te maken enzo? (ruikt trouwens echt lekker)
In een spuitbus, te koop bij Halfords, Hema etc. Gewoon dik opspuiten (let op remschijven!) en daar heeft mijn motor het een hele winter goed op gedaan. Tijdens de eerste keer rijden stinkt het alleen een beetje ;)
 
In een spuitbus, te koop bij Halfords, Hema etc. Gewoon dik opspuiten (let op remschijven!) en daar heeft mijn motor het een hele winter goed op gedaan. Tijdens de eerste keer rijden stinkt het alleen een beetje ;)
Hoezo niet op je remschijven? :? Als er iets niet mag roesten, zijn het wel je remschijven. Dat ziet er niet uit. :X












Disclaimer: Dit is een grap. Vaseline op je remschijven is geen goed idee. :X
 
snap het allemaal niet hoor, rij iedere winter door, heb nog nooit enige maatregelen genomen als pekel bescherming en motor ziet er nog precies zo uit als een aantal jaren geleden??
*D

Nou moet ik ook toegeven dat ik nooit poets en door de dikke laag vuil en vet de pekel gewoon geen schijn van kans maakt....
Motortje heeft dik 2 ton weg en dat mag je best wel zien........

voor de poetsers onder ons: het blok e.d. moet je gewoon goed vet houden, daar kun je in principe alles voor gebruiken wat temperatuur bestendig is (WD40 is dat dus in principe niet lang.....)
het belangrijkste is dat je niet probeert om de motor in de winter glimmend te houden een lekkere (smerige) laag vet (en vuil) is de beste bescherming.
 
Terug
Bovenaan Onderaan