Probleem remmen ontluchten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Heavyr

MF veteraan
17 dec 2004
1.766
3
Limmen
Heb op mijn Kawa Zx6-R HEL stalenleidingen gemonteerd en een Brembo rempomp 19x20. Nu heb ik het systeem weer gevuld en ben gaan ontluchten aan de onder en bovenzijde. Heb het gewoon gedaan met pompen nippel open tot hendel tegen het handvat zit nipel dicht en weer pompen. Heb onder tussen 400ml vloeistof erdoor heen gepompt maar heb nog steeds niet echt veel druk en kan de hendel nog bijna tot het handvat in knijpen.

Heb de motor ook al een nachtje met een ingeknepen hendel laten staan maar nog steeds geen verbetering. Wat doe ik verkeerd of moet ik anders doen?
 
Heb je er al mee gereden? Ik heb ook een 19x20 pomp en met ontluchten blijft hij ook altijd een beetje zompig. Maar als ik dan ga rijden voelt ie snoeihard aan. (en remt ook snoeihard) Na het ontluchten rij ik altijd een kort stukje en als hij goed remt en het voorwiel netjes vrij loopt dan zit het gewoon goed.

Anders is het denk ik gewoon de pomp, zo te lezen heb je bijna alles al geprobeerd.
 
Alles leeg. Jampot en slangetjes. Stofzuiger en veel tape. Veel remvloeistof. Creativiteit. Even werken.?
Motorshop??
Ik snap niet veel van dit probleem. Er zit ergens iets fundamenteel mis, lijkt mij.
 
Wel grappig, iedereen vindt de "officiële" remontluchters altijd te duur en blijft beunen met jampotten, opgevoerde nilfisks en infuus-slangen... Soms tevergeefs.

Hoe complex de setup ook is, ik heb nooit lucht in de leidingen of rare problemen:
full10246904.jpg


Gewoon een pneumatische Rodac ontluchter voor motorfietsen, gaat op 2 nippels tegelijk, 3 minuten werk, klaar.

Just my 2 cents.. :+
 
Wel grappig, iedereen vindt de "officiële" remontluchters altijd te duur en blijft beunen met jampotten, opgevoerde nilfisks en infuus-slangen... Soms tevergeefs.

Hoe complex de setup ook is, ik heb nooit lucht in de leidingen of rare problemen:
[afbeelding]

Gewoon een pneumatische Rodac ontluchter voor motorfietsen, gaat op 2 nippels tegelijk, 3 minuten werk, klaar.

Just my 2 cents.. :+
Veel beter! In TS geval zou ik dat doen.
Ik doe het nog altijd zonder nilfisk of andere stofzuiger en zonder problemen.
Als je geld over hebt kun je het uitgeven aan onzin, als je geen geld over hebt niet. Dan doe je het dus gewoon zoals het kan. In Ts geval lijkt dat niet te kunnen,, dus Rodac kopen..
 
Wel grappig, iedereen vindt de "officiële" remontluchters altijd te duur en blijft beunen met jampotten, opgevoerde nilfisks en infuus-slangen... Soms tevergeefs.

Hoe complex de setup ook is, ik heb nooit lucht in de leidingen of rare problemen:
[afbeelding]

Gewoon een pneumatische Rodac ontluchter voor motorfietsen, gaat op 2 nippels tegelijk, 3 minuten werk, klaar.

Just my 2 cents.. :+
Ik kan het er niet mee worden..... De Mityvac zuigt veel harder (in de positieve betekenins van het woord :+ ) dan de Rodac. Als iemand er interesse in heeft is de mijne te koop (2 keer gebruikt).
 
Dat ben je het er (misschen onbewust) wel mee eens. De strekking van mijn verhaal is dat dit soort ontluchtingsproblemen altijd ontstaan als er handmatig gepompt wordt met de HRC òf er een of andere zelfbouwconstructie gebruikt wordt.

Ik heb nog nooit een motorbedrijf horen klagen dat er luchtbelletjes blijven zitten, gewoon de "tool for the job" gebruiken, of het nou Leitenberger (liever niet), Laser, Gunson, Rodac of Mityvak is.
 
Dat ben je het er (misschen onbewust) wel mee eens. De strekking van mijn verhaal is dat dit soort ontluchtingsproblemen altijd ontstaan als er handmatig gepompt wordt met de HRC òf er een of andere zelfbouwconstructie gebruikt wordt.

Ik heb nog nooit een motorbedrijf horen klagen dat er luchtbelletjes blijven zitten, gewoon de "tool for the job" gebruiken, of het nou Leitenberger (liever niet), Laser, Gunson, Rodac of Mityvak is.
Heb alleen de Mityfuck gebruikt en ik kwam er niet veel verder mee. Het kan zijn dat ik het niet goed heb gedaan maar vraag me dan wel erg hard af hoe het dan wel moet.

Kun jij dat misschien uitleggen. Ik zuig namelijk altijd lucht mee via de remnippel. Ben benieuwd, wellicht kan ik er dan toch meer mee dan een dieselfilter leegzuigen ;)

Verder is het ook alleen maar interessant bij het plaatsen van nieuwe leidingen of banjo bouten oid. Bij het vervangen van remvloeistof maak ik eerst de rempot leeg en vervolgens spoel ik de rest door via de ouderwetse 'knijp in de hendel' methode. Werkt altijd en nooit luchtbellen. Binnen 5 minuten is alles gepiept, behalve bij een VFR dan (DCBS '( )

En wat betreft de tool for the job dat is alleen interessant voor garages natuurlijk. Iedereen begrijpt dat hier wel, maar de meeste zaken kun je op 1000 manieren oplossen en meestal net zo netjes. Daarom is een Haynes handboek ook vele malen interessanter dan een Honda manual. Daar heb je voor 'ieder' schroefje een bepaalde tool nodig. Tja,...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Mityvac al meerdere keren gebruikt en die werkte perfect.

Nadeel is dat ie nu gescheurd is...... Heel degelijk is het spul ook weer niet.
 
Heb alleen de Mityfuck gebruikt en ik kwam er niet veel verder mee. Het kan zijn dat ik het niet goed heb gedaan maar vraag me dan wel erg hard af hoe het dan wel moet.

Kun jij dat misschien uitleggen. Ik zuig namelijk altijd lucht mee via de remnippel. Ben benieuwd, wellicht kan ik er dan toch meer mee dan een dieselfilter leegzuigen ;)

Verder is het ook alleen maar interessant bij het plaatsen van nieuwe leidingen of banjo bouten oid. Bij het vervangen van remvloeistof maak ik eerst de rempot leeg en vervolgens spoel ik de rest door via de ouderwetse 'knijp in de hendel' methode. Werkt altijd en nooit luchtbellen. Binnen 5 minuten is alles gepiept, behalve bij een VFR dan (DCBS '( )

En wat betreft de tool for the job dat is alleen interessant voor garages natuurlijk. Iedereen begrijpt dat hier wel, maar de meeste zaken kun je op 1000 manieren oplossen en meestal net zo netjes. Daarom is een Haynes handboek ook vele malen interessanter dan een Honda manual. Daar heb je voor 'ieder' schroefje een bepaalde tool nodig. Tja,...

Begrijp me niet verkeerd; Ik ben groots voorstander van slimme doe het zelf oplossingen!

Maar bij dit soort klussen.. Is een echte remontluchter gewoon beter. Mityvak werk ik niet mee/ verkopen we niet, dus daar kan ik weinig over zeggen. Remontluchters op perslucht werken in mijn ogen wat makkelijker/sneller.

Bedrijven werken eerder met dit kaliber remontluchters (automotive):
full10835034.jpg


Dus om als fanatiek hobbyist in een Rodac (of vergelijkbaar) setje te investeren, vindt ik wel kunnen. Net als een goede doppenset, het kàn met een setje uit de €5 euro bak, maar of het slim is??
 
Klein slangeklemmetje gebruiken. Maar dat er lucht meekomt maakt weinig tot niets uit. Zolang je blijft pompen heb je voldoende onderdruk.
Het is niet zo zeer de slang maar meer de schroefdraad waarlangs je lucht naar binnen zuigt. Opzich heb je gelijk. De lucht die daarlang stroomt is niet zo boeiend maar genoeg om de MV inefficient te maken. Wellicht zuigt die Rodac wat harder. Toch vind ik de colafles met stofzuiger ook wel geniaal.
 
een tip die ik net uitgeprobeerd had na hetzelfde probleem zoals jij omschreef is: Maak je handel aan de bovenzijde los en hou het bakje remvloeistof met de handel in je hand ( met 2 personen is dat het meest handige) dan pomepen en beneden dmv ventiel ontluchten, bakje steeds weer bijvullen. De reden waarom je de handel en bakje los moet maken is gelegen in het feit dat het bakje niet waterpas is op je stuur bij een intruder. Bij racers is het bakje recht op het stuur gemonteerd. De luchtbel zoekt altijd het hoogste punt op. Succes !!
 
Het is niet zo zeer de slang maar meer de schroefdraad waarlangs je lucht naar binnen zuigt. Opzich heb je gelijk. De lucht die daarlang stroomt is niet zo boeiend maar genoeg om de MV inefficient te maken. Wellicht zuigt die Rodac wat harder. Toch vind ik de colafles met stofzuiger ook wel geniaal.


wellicht zit er helemaal geen lucht meer in je systeem,maar zie je alleen de lucht die via het schroefdraad erbij komt
dat zou betekenen dat je rempomp niet werkt,klinkt stom maar zouden de rem"cupjes"wel goedom in de cilinder zitten ?
je hebt dat ding al 3 jaar? ongebruikt? ooit gereviseert geweest ? fabrikasefout?
je weet het niet he,mischien is er al eens iemand mee aan het knoeien geweest
 
Laatst bewerkt:
Nou vandaag eindelijk de originele remhendel geprobeerd en heb het zelfde effect B| Het kan niet anders dan dat ik wat verkeerd doe. Heb de leidingen helemaal door gepompt en ben geen luchtbelletje meer tegen gekomen. Nog was de rem niet goed op druk :( . Heb echt geen idee meer denk dat ik toch maar door een motorzaak ernaar laat kijken.
 
WTF!

ik dacht ik hoor niks meer die heeft m weg gebracht.... zoals jij alles beschrijft weet je wel waar je mee bezig ben... ik zou t ook niet meer weten..

en als je klauw los heb... en ff geen blokken er in doet zie je dan alle bussen naar buiten komen?
 
Heb niet alles gelezen... beetje veel posts.. maar begrijp dat je er nog niet uit bent. Duur apparaat gaan halen is een optie, maar ik heb het bij mijn FMX pas met mn eigen apparaat gedaan dat 2 euro kostte. Zoals het hier staat lijkt het 3 uur werk, maar dat komt door mijn probleem met concretiseren. Het is maar 10-20 minuten werk totaal.

Ontlucht eerst via de traditionele methode, met een slangetje aan de nippel eindigend in een potje/flesje.
Ik heb daar zelf een kek flesje met een gaatje in de dop voor gemaakt dat knoeien tegengaat, want remvloeistof is giftige bende die lak afbijt. <remhendel inknijpen, nippel los, nippel vast, hendel terug> waarbij je goed oplet dat er genoeg vloeistof in je rempotje zit, en je daar tussendoor ook op let, want anders ga je weer lucht je systeem in pompen en blijf je aan de gang.
Als je geen belletjes meer in het slangetje ziet, en er dus alleen nog vloeistof doorheen stroomt kun je door naar mijn truukje.
Het slangetje dat je gebruikt voor het ontluchten past precies over de nippel heen. Als het goed is sluit het nauw aan en trekt het dus geen valse lucht. Zo niet, dan moet je een stukje afsnijden want het lubbert uit na een paar keer gebruiken. Doe je ontluchtingstruukje zoals ik net beschreef, maar dan met een langer stuk slang. Ik heb zelf 2 meter gebruikt, want je moet het stuk slang omhoog kunnen houden. Ik draaide het om mijn spiegel heen, maar je zou het ook met een tie-wrap ff aan bv je frame kunnen binden.
De andere kant, die je niet omhoog hebt gehangen maar onderaan zit dus, druk je stevig op de nippel.
Na een poosje knijpen(en wel nippel open/dicht/open/dicht volgens de ontlucht methode anders kom je niet ver) zie je de remvloeistof stijgen in de slang.
Pas goed op, doe het rustig aan, je wilt niet dat de vloeistof de slang uit komt. Als je een 30cm lang vloeistof in de slang ziet is het wel voldoende, nippeltje dicht en hendel weer los. Nu even wachten, of een beetje tikken tegen de slang, tot de belletjes weg zijn doordat ze naar boven zijn gestegen in de slang.
Aan het einde van de slang dat je niet op je nippel doet, de andere kant dus, plaats je het binnenventieltje van een fietsband.
Zo'n binnenventieltje heeft een rubber ringetje en past precies in de slang zodat het perfect afdicht!
Je plaatst het zo dat je de kant met het schroefdraadje naar buiten hebt zitten zodat de fietspomp er op kan.
Nu zet je met een fietspomp een beetje druk op de slang. een BEETJE druk, want je wilt niet dat de slang losschiet en de remvloeistof in je haar zit, daar krijg je een Wilders kleurtje van.
de fietspomp kun je er weer afhalen, het ventieltje laat geen lucht terug, je hebt een lichte overdruk in het slangetje nu. Kijk of je potje niet te vol is, en plaats voor de zekerheid doeken om het potje heen. Bij mij werd het niet zo spannend allemaal, maar liever even een doek gebruiken dan vloeistof op je lak. Als je helemaal zeker wilt zijn kun je ook een plastic boterhamzakje over je potje trekken, om eventueel omhoog spatten te voorkomen terwijl je toch nog het niveau kunt zien in het potje.
Nu draai je de nippel zachtjes een beetje los. Je zit nu langzaam de vloeistof uit de slang weer de remklauw in lopen. Het niveau in de slang daalt dus, en het niveau in je potje stijgt. Nog voor de vloeistof uit je slang weg is draai je de nippel weer dicht, want anders pers je weer lucht in je systeem.
Nu heb je vloeistof van beneden naar boven geduwd, en de lucht is via de leidingen naar je rempotje gedrukt alwaar het kan ontsnappen. Mocht de vloeistof niet stromen dan heb je de nippel niet ver genoeg open of niet genoeg druk met de fietspomp opgebouwd. Dat is een beetje aanvoelen. Na deze methode een paar keer je remhendel inknijpen tot je druk hebt, even netjes afvullen en klaar.

Bij mij werkte dit geweldig! Ik ga dit dan ook zeker vaker inzetten. Doe er je voordeel mee.
Ik hou mijzelf niet aansprakelijk voor dingen die misgaan, bij mij ging het goed en ik schrijf het omdat het werkt.

De hele how-to:
http://www.bikepower.nl/forum/howto...uperstyle-lees-goed-en-voordelig-t9568.0.html
index.php

index.php


Een spuit gebruiken kan ook zoals al werd genoemd, maar een passende was hier in Nijkerk nergens te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik wist al dat iemand dat ging zeggen. Daarom staat onderaan dat ik niet zo'n spuit kon vinden en dus wat anders moest verzinnen.
1: Probeer alleen te helpen..
2: Onconventionele oplossing voor veel voorkomend probleem :)

BTW: probeer ook eens met ingeknepen hendel de banjobout voor je reservoir n stukkie los te draaien, kan ook lucht achter hangen. Bij mij siste ie ff en toen kwam de vloeistof (Wel doek er omheen ofcourse).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan