Probleem rempomp?

82dt

MF veteraan
26 apr 2004
1.305
2
Adegem, BELGIE
Hallo iedereen,

Ik heb iets raar voor met m’n rempomp. Sinds enkele weken heb ik met momenten geen remdruk meer in de rempomp van de voorrem.
Oorspronkelijk dacht ik aan lucht aan de leiding maar na herhaaldelijk ontluchten lijkt het aan de rempomp zelf te liggen.
Wanneer ik herhaaldelijk licht de remhendel intrek voel ik de druk op de pomp zo afnemen en heb na een keer of 3 pomp gewoon geen remdruk meer.
Dit is niet altijd het geval.
Als ik de remhendel stevig intrek heb ik echt goede druk. Maar soms valt de druk dus gewoon weg…
Het is een brembo rempomp van ktm Smc 690.
Wat zou dit kunnen zijn? Membraan van de pomp versleten?
 
zoek even een oem site voor onderdelen, dan zie je ook hoe je rempomp in elkaar zit.
revisie setje zal rond de 5 tientjes zijn.
Schermafbeelding 2022-11-26 om 23.18.05.png
 
De Cup zit door slijtage te ruim in de pomp en wordt door snel knijpen tegen de pompwand gedrukt, als je langzaam inknijpt reageert de rek te langzaam en lekt de remolie langs de cup...
 
zoek even een oem site voor onderdelen, dan zie je ook hoe je rempomp in elkaar zit.
revisie setje zal rond de 5 tientjes zijn.
Bekijk bijlage 1826050
ik heb nu net die site bekeken en daar spreken ze dus idd van afzonderlijke onderdelen. Ik heb al eens gekeken om dat uit elkaar te halen, vraag me alleen af hoe je dat rubber beschermkapje uit de rempomp loshaalt...
 
maak eens een foto van die rempomp, scherp, en kijk eens rondom het pompje of er ergens cijfers staan ingegoten of geslagen. Dat maakt het zoeken naar het type of vervanging een stuk makkelijker.
 
ik heb nu net die site bekeken en daar spreken ze dus idd van afzonderlijke onderdelen. Ik heb al eens gekeken om dat uit elkaar te halen, vraag me alleen af hoe je dat rubber beschermkapje uit de rempomp loshaalt...
Zoek maar eens op yt.
Dan zie je hoe dat gaat.
 
Dat ziet er voor mij uit als een brembo PS13 rempomp.
Daar zijn revisiesetjes voor te koop, maar ik weet niet of die automatisch geschikt zijn voor ABS fietsen.
 
Zit er veel verschil in de pompen bij wel of niet abs fietsen?

Ik kan het niet met zekerheid zeggen, alleen dat brembo bij sommige aftermarket spullen wel wil vermelden niet geschikt zijn voor ABS gebruik. (Een brembo rcs19 is bijvoorbeeld wel geschikt voor gebruik met abs, maar een CNC19x16 of CNC 16x16 niet).

Als KTM in de originele onderdelen tekeningen dan geen losse revisiesets aanbied, dan zou ik denken dat ze er misschien een eigen onderdeel in gebruiken wat ze wel ABS geschikt maakt, maar dat is giswerk.
 
Ik zou denken dat primaire pomp technisch gezien los staat vh abs.

Maar ja, wie ben ik.... :)

Gezien de fiches vd pomp van ts, denk ik dat er losse onderdelen voor te krijgen zijn. Dus revisie of reparatie mogelijk.
 
Ik zou denken dat primaire pomp technisch gezien los staat vh abs.

Maar ja, wie ben ik.... :)

Gezien de fiches vd pomp van ts, denk ik dat er losse onderdelen voor te krijgen zijn. Dus revisie of reparatie mogelijk.
Het is heel bizar maar als ik kijk op de onderdelen vind ik het nu toch niet meer terug voor mijn model. Ik heb ze ondertussen uit elkaar gehaald en ipv een circlip is er een plastic borgring gebruikt die direct kapot ging bij het proberen verwijderen.
Ik denk dat ik dus maar zekerheidshalve op zoek gaan naar een andere rempomp.
De motor gaat toch binnenkort in de verkoop en ik wil dat het goed is voor de nieuwe eigenaar. Hopelijk heeft de nieuwe motor wel een rempomp die te reviseren is
 
Die klemring zit als het goed nieuw bij het revisie set voor de pomp .
Bij de oudere pompen was dat een koperkleurige klem ring die de stofkap en zuiger borging vast zette er ook altijd nieuw bij .
Was ook nooit de bedoeling om deze her tegebruiken want dan was er minder klemkracht
1669635777143.png

Die zilvere ring op de stofkap links naast de witte ring is de klem ring
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan