Probleem: start zeer slecht, loopt zeer goed?

zzz

MF veteraan
22 mrt 2007
1.877
13
Velp
Gisteren nog een flinke rit van 60km gemaakt naar Zutphen en op de terugweg getankt.
Vanochtend ga ik naar de stad en hij start al moeilijk maar toen 'ie eenmaal liep leek het wel of er ether in zat: als een raket spoot 'ie steeds weg.
Op de terugweg nog even boodschappen gedaan en toen kreeg ik 'm bijna niet meer aan de praat; uiteindelijk m'n voet blauw van het kickstarten en toen 'íe uiteindelijk liep liep 'ie weer bijzonder mooi en fel :?

Herkent iemand dit en/of wat kan er aan de hand zijn?
Oja, het gaat om een Hexagon 2takt.
 
In ieder geval aan warmGEREDEN motor (na flinke rit) een keer je stationairgang opnieuw instellen.

Veel motoren hebben cilindrische gasschuif met draadgangetje voor de bout die de gasschuif een beetje optilt voor stationairgas; veilige aanpak: met gashandel OPENGETROKKEN de stationairschroef een stukje "vaster" draaien, dan gas loslaten. Motor zal nu te hard stationair lopen dus draai heel voorzichtig/langzaam iets losser maar niet te ver, moet juist nog vrolijk blijven tikken zonder zuchtjes niet-eng-zuinig.

Ga je te ver en moet de schroef 'vaster" dan wéér alleen met opengetrokken gas en hele verhaal opnieuw.

Zonder deze voorzorg heb ik door "happen" van hardstalen wormschroef in lichtmetaal de schroefdraad zien verpesten waardoor voortaan aan die carb stationairgas niet meer regelbaar.

Nog:
KOUDE start, choke gebruiken en GEEN gas geven.
WARME herstart, GEEN choke en eerst proberen zonder gasgeven; lukt dit niet meteen dan voorzichtig wat gas bijspelen.

En dit vergat ik nog, hoewel bij electronische ontsteking zelden belangrijk: als de electroden van een bougie iets te wijd staan (er zijn voelertjes voor de juiste afstand) dan start vooral een tweetakt rottig. Naar mijn ervaring is 0,6 mm een goede vuistregel-waarde, hoewel met ouderwetse puntjes-ontsteking iets nauwer soms nodig maar nooit kleiner dan 0,4 want dan geheid smeltparels bij stevig doorjagen. Bij electronische ontsteking vaak liever 0,7.
 
Laatst bewerkt:
Veel motoren brommers hebben cilindrische gasschuif met draadgangetje voor de bout die de gasschuif een beetje optilt voor stationairgas; veilige aanpak: met gashandel OPENGETROKKEN de stationairschroef een stukje "vaster" draaien, dan gas loslaten. Motor zal nu te hard stationair lopen dus draai heel voorzichtig/langzaam iets losser maar niet te ver, moet juist nog vrolijk blijven tikken zonder zuchtjes niet-eng-zuinig.
 
Ha, ik zag diezelfde gasschuiven ook wel, iets ruimer bemeten, op redelijk dikke motoren hoor.
Edit: met moeite uitgevonden op Net, dat Hexagon van Piaggio (Vespa) zou kunnen zijn en dan verwacht ik een Dell'Orto carb met vermoedelijk vlakschuif zoals ook op veel (nauwelijks lichtere) brommers/scooters 2-takt.

Edit 2: op voor 2T bestemde Dell'Orto carburateurs ben ik gewend dat een klein stelschroefje dicht bij de grotere stationairschroef, het "luchtschroefje" of "CO-schroefje" vaak genoemd, niet alléén op sttionairgang extra invloed heeft maar in werkelijkheid functioneert als een verstelbare sproeier maar dan andersom reagerend: ietsje vaster is rijker mengsel en losser = armer; richtwaarde als ik mij goed herinner: 3 halve uren losser dan vast. dit is ijselijk belangrijk bij een 2T, want zelfs bij gescheiden smeertankje invloed op de smeringverhouding.

Tankte ik vroeger de goedkopere Duitse 91-er benzine dan moest ik dat schroefje ongeveer 5 minuten vaster draaien, anders te arm mengsel maar verder liep dat goed.

Heb je aan dat schroefje gezeten, dan altijd tevens aan warmGEREDEN motor ook weer opnieuw stationairgang inregelen.

Vooral aan 2-takt heeft stationairgas "koud" inregelen waardeloos effect.

NB: dat-ie sinds die iets forsere rit lekkerder trekt kan heel goed komen doordat-ie zich mooi heeft schoongespuugd; de moderne 2T-mengsmering is veel beter dan het spul van vroeger en met 2 of meer keren per maand minstens zo'n ritje (liefst iets langer) ertussendoor hoef je ook nooit meer uitlaat of motortje te ontkolen.
 
Laatst bewerkt:
Zo, wat een snelle respons, dank daarvoor!
Het is inderdaad een Vespa/Piaggio [met CDI en smeerautomaat, ik tank dus geen mengsmering maar heb gisteren wel super getankt].

Ik ga met de diverse tips aan de slag; ik moet het zoeken in de carburateur denk ik, de ontsteking is elektronisch dus daar zal het niet aan liggen.
8-)
 
Gisteren nog een flinke rit van 60km gemaakt naar Zutphen en op de terugweg getankt.
Vanochtend ga ik naar de stad en hij start al moeilijk maar toen 'ie eenmaal liep leek het wel of er ether in zat: als een raket spoot 'ie steeds weg.
Op de terugweg nog even boodschappen gedaan en toen kreeg ik 'm bijna niet meer aan de praat; uiteindelijk m'n voet blauw van het kickstarten en toen 'íe uiteindelijk liep liep 'ie weer bijzonder mooi en fel :?

Herkent iemand dit en/of wat kan er aan de hand zijn?
Oja, het gaat om een Hexagon 2takt.

2-takt.. en hij liep ineens veel sneller e.d.?

ik zou je olie toevoer maar eens nakijken of deze nog wel optimaal is. Dit kan nl een reden zijn voor feller gedrag. Echter te weinig smering is uiteraard niet goed voor je cilinder en verhoogd de kans op een vastloper..
 
Zo, wat een snelle respons, dank daarvoor!
Het is inderdaad een Vespa/Piaggio [met CDI en smeerautomaat, ik tank dus geen mengsmering maar heb gisteren wel super getankt].

Ik ga met de diverse tips aan de slag; ik moet het zoeken in de carburateur denk ik, de ontsteking is elektronisch dus daar zal het niet aan liggen.
8-)
Bedoel je 98-er of nog erger getankt? Vooral bij tweetakt niet anders in de tank dan je instructieboekje aangeeft.
 
Al bij meerdere tuning bedrijven gekeken maar stationaire luchtsproeier is uitdraaien rijker indraaien armer


Voor het synchroniseren eerst: De kleppen afstellen,de ontsteking controleren en afstellen ,eventueel contactpunten vernieuwen, de carburateurs reinigen contro-


leren op slijtage van sproeiers membramen en pakkingen ,de vlotterniveaus en afstelling van de hoofd sproeiernaalden controleren en eventueel afstellen, en een


schoon luchtfilter monteren.

1. Rij de motor warm minimaal 15 minuten.

2. Zet je motorfiets op de middenstandaard ,stel beide gas kabels los +/- 2 mm speling.

3. Laat de motor stationair lopen op het juiste toerental eventueel afstellen.

4. Sluit de pvc slangetjes aan en stel met de gasklep aanslag schroeven zo nauwkeurig mogelijk beide gaskleppen synchroon ,het juiste stationair toerental hierbij aanhouden.

5. Stel nu van iedere carburateur het mengsel af, door of op het gehoor, of met een goede toerenteller nauwkeurig bij iedere carburateur met de


mengselschroef het hoogs motor toerental in te stellen. (in is armer ,uit is rijker)

De motor moet mooi rond blijven lopen, ga aan de rijke kant van het stelgebied zitten i.v.m. ploffen in de uitlaat bij gas loslaten.


Andere methoden om het mengsel af te stellen zijn o.a.: Om en om los nemen van de bougiekabels en controleren of de motor op de ene cilinder even snel loopt


als op de andere cilinder. Dit is slecht voor de eventuele elektronische ontsteking en je bobines kunnen er stuk van gaan, bovendien kan bij moderne elektronische


ontstekingen een levens gevaarlijke elektrische schok oplopen, kies je voor deze methode dan is het beter om een hulpstuk te construeren, waarmee om en om de


ene bougie ,en dan de andere tegen de cilinder kortgesloten kan worden. Je kan het mengsel ook heel nauwkeurig afstellen met ,,Colortunes" dit zijn speciale


bougies met een doorzichtig kwartsvenster waarmee aan de hand van de kleur van het verbrandende mengsel dit kan worden afgesteld.(dit is een mooi stuk ge


reedschap waarmee ook andere diagnoses gesteld kunnen worden.Ook een CO- meter is een (dure) optie.


6. Tijdens het mengsel afstellen, moet je het stationair toerental voortdurend bijregelen, hierbij moet je de gas kleppen synchroon houden.

7. Geef nu een paar keer gas ,het motortoerental moet steeds weer terug komen op het ingestelde toerental,en het vloeistofniveau in de slange tjes moet weer op

gelijk niveau komen.Is dit niet het geval controleer dan het gasklep mechaniek de gaskabels en, of het gasklep veertje strak genoeg is om de aanslag steeds opnieuw tegen de schroef aan te trekken.

8. Stel nu een van beide gas kabels af zodat hij nog 1-1,5 mm speling heeft, en zet hem vast.

9. Stel de andere kabel ongeveer gelijk en draai aan het gashandel.

Op het moment dat het motortoerental toeneemt controleer je de vloeistofniveaus in het slangetje, stel nu de kabel zo af dat de vloeistof niveaus op dat moment

gelijk blijven, en zet ook deze kabel vast.

Let op !! het afstellen, mag zonder koelventilator niet langer duren dan een minuut of 10,Rij anders even een blokje om.

10.Controleer ook bij andere motortoerentallen of de vloeistof niveaus in de slangetjes gelijk zijn.

Zijn ze ongelijk probeer dan de mogelijke oorzaak op te sporen, van gas handvat tot gas kabels.

Het kan dat niet over het hele toerengebied de gas kleppen synchroon worden geopend, zonder dat daar voor een oorzaak te vinden is.

Voor de motor is het belangrijks dat beide cilinders synchroon lopen in het gebied waarin het meest word gereden c.q.waarin het meeste vermogen moet worden
geleverd.

Voor je rij comfort kan dat een ander gebied zijn, zoek een verstandig compromis tussen beide.
 
Laatst bewerkt:
Voor het synchroniseren eerst: De kleppen afstellen,de ontsteking controleren en afstellen ,eventueel contactpunten vernieuwen, de carburateurs reinigen contro-


leren op slijtage van sproeiers membramen en pakkingen ,de vlotterniveaus en afstelling van de hoofd sproeiernaalden controleren en eventueel afstellen, en een


schoon luchtfilter monteren.

1. Rij de motor warm minimaal 15 minuten.

2. Zet je motorfiets op de middenstandaard ,stel beide gas kabels los +/- 2 mm speling.

3. Laat de motor stationair lopen op het juiste toerental eventueel afstellen.

4. Sluit de pvc slangetjes aan en stel met de gasklep aanslag schroeven zo nauwkeurig mogelijk beide gaskleppen synchroon ,het juiste stationair toerental hierbij aanhouden.

5. Stel nu van iedere carburateur het mengsel af, door of op het gehoor, of met een goede toerenteller nauwkeurig bij iedere carburateur met de


mengselschroef het hoogs motor toerental in te stellen. (in is armer ,uit is rijker)

De motor moet mooi rond blijven lopen, ga aan de rijke kant van het stelgebied zitten i.v.m. ploffen in de uitlaat bij gas loslaten.


Andere methoden om het mengsel af te stellen zijn o.a.: Om en om los nemen van de bougiekabels en controleren of de motor op de ene cilinder even snel loopt


als op de andere cilinder. Dit is slecht voor de eventuele elektronische ontsteking en je bobines kunnen er stuk van gaan, bovendien kan bij moderne elektronische


ontstekingen een levens gevaarlijke elektrische schok oplopen, kies je voor deze methode dan is het beter om een hulpstuk te construeren, waarmee om en om de


ene bougie ,en dan de andere tegen de cilinder kortgesloten kan worden. Je kan het mengsel ook heel nauwkeurig afstellen met ,,Colortunes" dit zijn speciale


bougies met een doorzichtig kwartsvenster waarmee aan de hand van de kleur van het verbrandende mengsel dit kan worden afgesteld.(dit is een mooi stuk ge


reedschap waarmee ook andere diagnoses gesteld kunnen worden.Ook een CO- meter is een (dure) optie.


6. Tijdens het mengsel afstellen, moet je het stationair toerental voortdurend bijregelen, hierbij moet je de gas kleppen synchroon houden.

7. Geef nu een paar keer gas ,het motortoerental moet steeds weer terug komen op het ingestelde toerental,en het vloeistofniveau in de slange tjes moet weer op

gelijk niveau komen.Is dit niet het geval controleer dan het gasklep mechaniek de gaskabels en, of het gasklep veertje strak genoeg is om de aanslag steeds opnieuw tegen de schroef aan te trekken.

8. Stel nu een van beide gas kabels af zodat hij nog 1-1,5 mm speling heeft, en zet hem vast.

9. Stel de andere kabel ongeveer gelijk en draai aan het gashandel.

Op het moment dat het motortoerental toeneemt controleer je de vloeistofniveaus in het slangetje, stel nu de kabel zo af dat de vloeistof niveaus op dat moment

gelijk blijven, en zet ook deze kabel vast.

Let op !! het afstellen, mag zonder koelventilator niet langer duren dan een minuut of 10,Rij anders even een blokje om.

10.Controleer ook bij andere motortoerentallen of de vloeistof niveaus in de slangetjes gelijk zijn.

Zijn ze ongelijk probeer dan de mogelijke oorzaak op te sporen, van gas handvat tot gas kabels.

Het kan dat niet over het hele toerengebied de gas kleppen synchroon worden geopend, zonder dat daar voor een oorzaak te vinden is.

Voor de motor is het belangrijks dat beide cilinders synchroon lopen in het gebied waarin het meest word gereden c.q.waarin het meeste vermogen moet worden
geleverd.

Voor je rij comfort kan dat een ander gebied zijn, zoek een verstandig compromis tussen beide.
gaat om een eenpitter tweetakt
 
Al bij meerdere tuning bedrijven gekeken maar stationaire luchtsproeier is uitdraaien rijker indraaien armer

heel verhaal

Voor je rij comfort kan dat een ander gebied zijn, zoek een verstandig compromis tussen beide.


Het is dus een eencilinder motorscooter.

zoiets als deze.

Hexagon.JPG
 
Laatst bewerkt:
zoiets als deze.

Ja, dat klopt!
Heb jaren sportKawa's gereden ,toen een jaar niets qua motor en sinds een jaar deze motorscooter omdat dat in- en rondom de stad verdomd handig [en goedkoop] is.

Ik denk dat ik Siezenis in Nijmegen maar 'ns bel want er staat nu 16000km op de teller dus de riem en rollen moeten ook vervangen worden.
Sleutelvriendelijk vind ik deze scooter niet; je moet het vanaf bovenaf doen en verstuikte gisteravond bijna m'n pols om bij de carburateur te komen.
Bougie was ook mooi droog en in orde;verder heb ik niks raars kunnen ontdekken.

Een startmotor of wiel vervangen gaat nog wel, maar voor meer ingewikkelde operaties [olietoevoerregeling bijv.] breng ik 'm liever even weg; heb wel zo'n Haynesboek maar daar behandelen ze meerdere modellen wat het superonoverzichtelijk maakt.
full
 
Ja, dat klopt!
Heb jaren sportKawa's gereden ,toen een jaar niets qua motor en sinds een jaar deze motorscooter omdat dat in- en rondom de stad verdomd handig [en goedkoop] is.

Ik denk dat ik Siezenis in Nijmegen maar 'ns bel want er staat nu 16000km op de teller dus de riem en rollen moeten ook vervangen worden.
Sleutelvriendelijk vind ik deze scooter niet; je moet het vanaf bovenaf doen en verstuikte gisteravond bijna m'n pols om bij de carburateur te komen.
Bougie was ook mooi droog en in orde;verder heb ik niks raars kunnen ontdekken.

Een startmotor of wiel vervangen gaat nog wel, maar voor meer ingewikkelde operaties [olietoevoerregeling bijv.] breng ik 'm liever even weg; heb wel zo'n Haynesboek maar daar behandelen ze meerdere modellen wat het superonoverzichtelijk maakt.[afbeelding]

Als je de bougie eruit haalt, welke kleur geeft de kop?

Als die beetje bruinig is dan is de benzine/lucht verhouding prima in orde. Dan kun je dat gedeelte afsluiten.

Is de bougie zwart is met droge aanslag erop (zwarte aanslag) dan krijgt ie te veel brandstof (te rijke afstelling).

Is de bougie witte aanslag dan kan het zijn dat ie te arm afgesteld staat. Dus te weinig benzine / teveel lucht.
 
Bougie was inderdaad een beetje bruinig en ook niet vettig dus daar zal het dan niet aan liggen.
Ik denk zelf dat de carburateur een keer grondig gereinigd en afgesteld moet worden; als ik de tips hierboven zo eens lees moet het dat wel zijn.
 
Je schreef,
Ik heb super getankt.
Als je voorheen Normaal tankt, hou het dan maar op oorzaak van de super benzine.

Super getankt, moet je de mengsmering iets verhogen...
Als die mengverhouding Niet goed is, gaat hij sneller of langzamer stationair lopen
en ook feller of slomer op het gas reageren.

Bij te veel mengolie, gaat erg veel roken en ook stinken (zie je erg veel tegenwoordig).
Een goed afgestelde 2 takt rookt of stinkt niet zo erg.

Nog even,
een 2 takt heeft altijd mengsmering om het even of het via de ingebouwde menger gaat of gemengde tweetakt benzine ;).
Als je mengolie op is, kan je er ook 2 takt benzine in doen.

De bougie test, zoals hierboven is goede indicatie.

Ik rij al jaren diverse oldtimer(s) 2 takt 50/80/125cc motorfietsjes ;)
(geen jawa)
 
Al bij meerdere tuning bedrijven gekeken maar stationaire luchtsproeier is uitdraaien rijker indraaien armer
................
Ik denk dat wij het niet over eenzelfde type carb hebben.

Het dell'Orto vlakschuif-ding speciaal voor 2T dat op mijn scootertje Vespa Piaggio PK50E zat regelde met een madenschroefje extra luchttoevoer in een/de sproeier en draaide je dat schroefje "vast" dan kwam die extra lucht er niet meer en liep het brommertje over het hele toerengebied (te) rijk.

Een vergelijkbaar schroefje met identieke werking zat op de Japanse (rondschuif-)carb van mijn Honda Scoopy en ook op die van de Peugeot Speedfight (Honda-van-binnen) en vooral bij deze laatste was dat kritisch want gaf (geeft aan mijn kleinzoon) zoveel regelmogelijkheid dat-ie bij verrijking (=vaster) niet meer in de powerband van het mooie uitlaatje raakt en meteen terugvalt tot een top van ongeveer 60.

Ik heb al vaak gelezen dat een hierop voor het oog gelijkend systeempje (en misschien wel andersom effect makend) bij voor 4-takt bestemde carbs voornamelijk of uitsluitend de stationair-afstelling beïnvloedt maar die dingen ken ik niet van nabij.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan