Probleem stationair lopen Suzuki bandit 600

StanSegers

Rookie
18 sep 2020
12
0
Beste mede Motorfreaks.

Ik heb reeds 3 jaar mijn Suzuki bandit 600 van het bouwjaar 2000. Sinds korte tijd heb ik een probleem met het stationair lopen van de motor. Ineens plots tijdens het rijden toen ik aan een rood licht kwam viel de motor uit. Ik had dan maar de stationair schroef wat hoger gezet om dit even te voorkomen. Eenmaal thuis allereerst nieuwe bougies geprobeerd, maar dat hielp niet. Hierna heb ik ook de carburateurs eronder uit gehad. De vlotterbakken gedemonteerd en alle sproeiers zuiver gemaakt. Ook dit leverde geen resultaat op. Valse lucht heb ik ook al gecontroleert, maar hier ook geen problemen te bespeuren. Tijdens het rijden merk ik er verder ook niet van, het is alleen vanaf het moment dat die stationair moet lopen dat de toeren beginnen te springen. Hij loopt gewoon niet meer mooi stationair. Ik heb ook een link toegevoegd met een video. Zodat jullie kunnen horen hoe het klinkt.

Ik hoor het wel of iemand nog ideeën heeft.
Alvast bedankt
Groeten Stan
 
Loopt hij stationair wel op 4 cilinders? Zagen de 4 oude bougies qua kleur er hetzelfde uit?

Als dit klopt zou ik denken richting synchroon stellen of luchtmengschroef. Maar dat dit 'opeens' optreed is dan wel een beetje onverklaarbaar maargoed.
 
Loopt hij stationair wel op 4 cilinders? Zagen de 4 oude bougies qua kleur er hetzelfde uit?

Als dit klopt zou ik denken richting synchroon stellen of luchtmengschroef. Maar dat dit 'opeens' optreed is dan wel een beetje onverklaarbaar maargoed.
Jaa, loopt op 4 cilinders, daar ben ik zeker van. Bougies waren allemaal mooi bruin. Jaa idd, vreemd dat dit dan plots voorvalt.
 
Synchroonstellen zou de eerste stap zijn. Staat hij synchroon en is het probleem niet weg, dan zou ik even je bobines en bougiekabels doormeten, dit kan best een bobine zijn die het begint te begeven.
 
Jaa klopt. Alleen raar, want tijdens het rijden merk ik helemaal niets, enkel op stationair toerental.
 
Meestal doet een bobine het niet of wel. Of met vocht o.i.d. maar goede suggestie. Ik heb er nog 2 liggen, die mogen weg voor weinig. Als je die nodig hebt hoor ik het wel.

Controleer ook even of alle luchtmengschroeven nog goed staan, miss is er wel 1 uitgetrild😅
 
Meestal doet een bobine het niet of wel. Of met vocht o.i.d. maar goede suggestie. Ik heb er nog 2 liggen, die mogen weg voor weinig. Als je die nodig hebt hoor ik het wel.

Controleer ook even of alle luchtmengschroeven nog goed staan, miss is er wel 1 uitgetrild😅

Ze beginnen op een gegeven moment te overlijden, dan wordt de weerstand hoger en begint hij kwalen te krijgen. Als hij het helemaal niet meer doet ben je 3 stations verder :+
Je merkt dit met name helemaal onderin (stationair) en bovenin de toeren. Negeer je dat een tijdje dan brandt hij helemaal door.

De weerstand over je bobine moet tussen 2.5Ω en 3.8Ω liggen (gemeten op de pinnen van de bobine zelf), de weerstand over de bobines inclusief bougiekabels en -doppen tussen 30kΩ - 50kΩ (gemeten van bougiedop tot bougiedop).
 
Terug
Bovenaan Onderaan