Probleem TL1000R '99

Bear

MF veteraan
27 apr 2004
1.104
0
Aidelaide , South Australia
Hello
Vandaag op weg naar de dyno dag bij motoxtra. Lekker aan het gas gejengeld :] . Merk ik ineens iets raars :? Als ik in z'n 6 met zo'n gangetje van 130-140 5000rpm rij en ik draai het gas in 1 beweging helemaal open dan hoor je de motor eerst flink toeren maken en dan word je ineens gelanceerd. Zat gelijk te denken aan koppeling defect :? Maar ja dan vraag ik me weer af waarom doet ie het dan niet altijd en alleen in zijn zesde versnelling. Misschien dat het wiel eerst eventjes een paar slagen spint :? :? het was toch vrij nat en koud.. Vanochtend was het ongeveer 1 a 2 graden. Toen deed de motor het echt elke keer maar vanmiddag kreeg ik het nog maar een paar keer voor elkaar. Nog steeds vochtig wegdek graad of 5?

Tijdens de dynorun is er niks raars naar voren gekomen. (De motor staat iets te arm ingesteld).
Misschien door de kou dat de injectie beetje van slag was. De injectie moet zo in zo harder werken heb namelijk open dempers en er is nog niks af geregeld. Ik weet het niet............ wie wel
 
Zo te horen slipt de koppeling door, dat gebeurt wel vaker bij de TL. Heeft te maken met de btl (backtorcklimiter). Als je hem effe goed op zijn donder geeft gaat het weer weg. Meer permanente oplossing is het boren van een paar gaatjes in de btl zodat er olie door kan. Ik ken alleen het verhaal maar als je de vraag onder sport in het topic TL1000 rijders plaatst zijn er waarschijnlijk wel een paar ervarings deskundigen die het je exact kunnen vertellen.
 
Zo te horen idd een slippende koppeling, TL1000 probleem.

Het gebeurt in je 6e omdat je dan het meeste vermogen erop zet...

Het kan ook aan je olie liggen die in je blok zit...
Bijvoorbeeld Shell olie die in BMW's gebruikt wordt heeft dit als kwaaltje.
Maar bij bmw is dat geen probleem aangezien die met droge koppeling werkt...
 
Zo te horen idd een slippende koppeling, TL1000 probleem.

Het gebeurt in je 6e omdat je dan het meeste vermogen erop zet...

Het kan ook aan je olie liggen die in je blok zit...
Bijvoorbeeld Shell olie die in BMW's gebruikt wordt heeft dit als kwaaltje.
Maar bij bmw is dat geen probleem aangezien die met droge koppeling werkt...


olie is idd pas vervangen. Zal is vragen welke olie er in zit..

edit: Zo ja, welke olie kan ik dan het besten er in doen en moet de filter dan ook weer vervangen worden :?
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Je had me al ,,prive gemaild'' geen probleem hoor....
Het handigste is om 4 gaatjes te boren zodat er meer olie bij de back torque limiter kan komen. De kosten zij een nieuwe koppelings bout ongeveer 3 kobalt boortje omdat ze nog wel eens breken en effe werk. Ik heb het zelf ook gehad dus ik weet wat je bedoeld. Het komt meer voor.

Groeten olaf

Voor vragen bel 0653-314236
 
Hoi,

Je had me al ,,prive gemaild'' geen probleem hoor....
Het handigste is om 4 gaatjes te boren zodat er meer olie bij de back torque limiter kan komen. De kosten zij een nieuwe koppelings bout ongeveer 3 kobalt boortje omdat ze nog wel eens breken en effe werk. Ik heb het zelf ook gehad dus ik weet wat je bedoeld. Het komt meer voor.

Groeten olaf

Voor vragen bel 0653-314236

:^


klinkt idd bekend.
 
Hoi,
Je had me al ,,privé gemaild'' geen probleem hoor....
Het handigste is om 4 gaatjes te boren zodat er meer olie bij de back torque limiter kan komen. De kosten zij een nieuwe koppelings bout ongeveer 3 kobalt boortje omdat ze nog wel eens breken en effen werk. Ik heb het zelf ook gehad dus ik weet wat je bedoeld. Het komt meer voor.
Groeten olaf
Voor vragen bel 0653-314236

Kijk daar heb ik wat aan :} Bedankt.
Zal eventjes in mijn digitale service manual duiken om eens te kijken waar die BTL precies zit en hoe ie er uit ziet. Kan zelf wel aardig wat sleutelen maar mijn ervaring rijkt tot nu toe alleen tot brommertjes en oude pekel bakken op vier wielen. Heb het nog niet aangedurfd om een schroeven draaier in mijn alle liefste TLR-etje te zetten B|
Maar goed.... bedankt als ik er niet uit kom dan hoor je het wel.. :)

Uhmm Uhmm Nijmegen ...dat is voor mij niet zo ver rijden vanaf Vlijmen :o :X

edit: Net de exploded view van de clutch zitten bekijken je schrikt je kapot. Die ga ik als beginner dan ook echt niet uit elkaar zitten halen :? en waar die btl nou zit? Misschien iemand die op een saaie zondag kan helpen. Hoeft niet voor niets natuurlijk :)
 
Laatst bewerkt:
Hoi ‘Bear’,

Je koppelingsprobleem is misschien inmiddels al verholpen, maar ik heb nog een simpele tip.
Ik heb een TL-S gehad die bij zo’n 9000 km koppelingslip begon te vertonen.
Mijn dealer heeft toen onder iedere koppelingsveer een aluminium ringetje van +/- 2mm dik gedaan. Resultaat was een weer prima werkende koppeling. Een simpele maar doeltreffende oplossing. Met een boormachine aan de slag kan altijd nog lijkt me.
Helaas heb ik de TL enige tijd later door een onvoorstelbare tankslapper bij 200 km/u plat gereden, |( dus ik weet niet of dat met die ringetjes een definitieve oplossing is.
Misschien hebben jij of ander TL-rijders hier wat aan.
De mazzel.
 
Bedankt voor je tip...

Toch eventjes langs m’n vaste motor zaak gegaan. Gelijk eventjes kleppen gesteld en K&N filter ingezet. Was wel nodig de dode kevers en muggen kwamen uit mijn oude lucht filter vallen :) Wat een verschil zeg de motor loopt nu veel beter. Ook even staan praten met de monteur. Blijkt die vent een paar jaar bij een Suzuki dealer gewerkt te hebben. Precies in de tijd toen de TLs en TLR uit kwamen. Dus hij weet er wel wat vanaf. Gelijk eventjes getest door over de BTL te beginnen en de gaatjes boren. Nou hij kon heel het verhaal fijn loos uitleggen… dus ik heb zo’n vermoeden dat we er wel uit komen..
Omdat het bij mij vooral met temperatuur verschillen temaken heeft dacht hij gelijk aan de olie. Hij heeft er namelijk half synthetisch in gegooid en de vorige eigenaar waarschijnlijk Mineraal olie of vol synthetische. Dat is waarschijnlijk gaan werken. We hebben er nu mineraal in zitten en heb tot nu toe niks meer gemerkt. Maar door het k*t weer heb ik nog niet echt veel kunnen knallen dus we zien het wel :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan