probleem, van 1e naar 2e versnelling

Mat Wijlaars

Rookie
8 apr 2002
4
0
Someren
Hallo, ik heb een Suzuki VX 800 met cardan-aandrijving uit 1995. Ik heb deze motor in december gekocht van 1e eigenaar met 19.000km op de klok en een kompleet onderhoudsoverzicht (op 18.000km heeft deze motor een grote beurt gehad incl. nieuw balhoofdlager en voorvorkkeeringen). De motor is als nieuw ik heb echter een groot probleem met het schakelen.
Als ik van de 1e naar de 2e versnelling schakel dan gaat dit bijna altijd (zeker 8 van de 10) gepaart met gerattel van de versnellingsbak. Het lijkt net of dat ik schakel zonder te koppelen, het voelt ook alsof je door de tandwielen trapt. Wat kan dit zijn???
 
Probeer eens een lichte druk tegen het pedaal (omhoog) en knijp dan je koppeling in, dan valt hij vanzelf in 2.

Heb een intruder gehad = zelfde blok, werkte altijd goed.

Suc6
 
Alvast bedankt voor de eerste twee reactie echter hierop het volgende:
Ik heb geprobeerd te schakelen op allerlei verschillende toerentallen maar dit maakt niets uit.
Het is overigens niet zo dat ik hem niet in z'n 2 krijg maar het kost gewoon veel moeite en het klinkt beroerd door het gerattel. Als het blok koud schakeld hij overigens gemakkelijker in z'n 2.
Nog meer suggesties??

alvast bedankt
 
Bij de overige versnellingen geen probleem blijkbaar (tenzij hij maar twee versnellingen heeft .. :) :) :) ), dus geen koppeling-probleem. Curieux...zou je toch bijna aan slechte/versleten tandwielen gaan denken.

Edit: vraag eens na bij de vorige eigenaar of hij dit ook had.
 
Ralfie, het is cardan-aandrijving dus tandwielen is nicht in frage. Inderdaad hij heeft meer dan 2 versnellingen en bij het schakelen naar de overige versnellingen heb ik geen probleem.

Zal inderdaad ook eens bij de oude eigenaar informeren. Nog meer suggesties

groet,
 
Mat, je versnellingsbak heeft ook tandwielen. Mijn motor heef took een cardan, schijnt wel iets luidruchtiger te zijn bij het schakelen dan kettingaandrijving.
Is het echt kraken/ratelen of een hard maar kort "KLAK" geluid?
 
Iets druk onder het koppelingspedaal, en net voordat je wilt ontkoppelen heel kort iets gas terug om de landwielen te ontlasten, dan moet het een stuk geruislozer gaan. Wel het pedaal een volledige slag laten maken anders hangt 'ie ergens tussen de vrij en z'n 2. Van 1 naar 2 gaat meestal met wat meer herrie dan de overige versnellingen. Vooral chopper-achtige modelletjes hebben daar veel last van.
 
Ralfie,
Sorry, ben geen expert het is niet een klak maar inderdaad een rattelende geluid en het voelt ook alsof je als het ware door je tandwielen trapt (echt een rot geluid en gevoel). Ik ga morgen proberen om op de voorgestelde wijze op het forum te schakelen. Ik weet dat cardan meer geluid maakt dan ketting echter mijn probleem voelt niet goed aan en wellicht moet ie gewoon naar mijn monteur zodat hij de versnellingsbak kan nakijken.
 
Ralfie,
Sorry, ben geen expert het is niet een klak maar inderdaad een rattelende geluid en het voelt ook alsof je als het ware door je tandwielen trapt (echt een rot geluid en gevoel). Ik ga morgen proberen om op de voorgestelde wijze op het forum te schakelen. Ik weet dat cardan meer geluid maakt dan ketting echter mijn probleem voelt niet goed aan en wellicht moet ie gewoon naar mijn monteur zodat hij de versnellingsbak kan nakijken.

Jep, een goeie monteur moet er wat meer van kunnen zeggen. Succes ermee in ieder geval!
 
Terug
Bovenaan Onderaan