Probleemdiagnose Kawasaki KLE 500 - één cilinder hapert

Yamarco

MF'er
8 aug 2010
31
0
Maarssen
Hallo! Ik ben al een tijdje bezig met een probleem op te lossen van mijn Kawasaki KLE 500 (2004, oud type). Ik ben benieuwd of iemand nog een goed idee om dit probleem te lokaliseren/oplossen.

Mogelijke oorzaak:
Ik heb onlangs een all-road workshop gedaan met mijn motor, waaronder uiteraard een hoop kilometers door het zand. Na deze workshop hebben we de motoren volgetankt en de modder er afgespoten bij een tankstation. Toen ik wegreed bij het tankstation merkte ik meteen dat er iets niet goed was. In eerste instantie leek hij op 1 cilinder te lopen en de tweede cilinder kwam er soms ineens bij en viel dan weer weg. Ik kon ongeveer 110km/h rijden en ben 120 kilometer over de snelweg naar huis gereden. Nét voordat ik thuis was probeerde ik nog even de choke er op te zetten en hij leek dan iets netter te lopen.

Wat heb ik al geprobeerd:
Wat: 120km over de snelweg naar huis gereden
Conclusie: Het schoonspuiten (met water) kan ergens storing/kortsluiting veroorzaken, maar na 120km is het water echt wel verdampt. Dan zou er dus iets elektronisch permanent kapot zijn gegaan.

Wat: Toen ik de tank ontkoppelde viel het me op dat er geen brandstof uit de tank liep bij ON stand. Wel loopt er benzine uit op PRI en Reserve (misschien dat er gewoon niet genoeg benzine meer in zat, maar het zou ook kunnen dat hij verstopt zit bij ON). Ik heb de tank van de KLE 500 van een vriend van mij er op gezet om te testen. De motor rijdt nog steeds niet goed.
Conclusie: Misschien loopt de tank niet goed door - maar dit is niet de (enige) oorzaak van het probleem. Momenteel zit de goede tank van die vriend van mij er op, zodat ik verder kan met de fout opsporen.

Wat: De bougiedop van de linker cilinder er af gehaald en een klein stukje gereden. Starten ging makkelijk, loopt prima stationair. Met rijden merkbaar minder vermogen dan normaal (uiteraard) maar het reed best soepel.
Conclusie: Rechter cilinder lijkt niet het probleem

Wat: De bougiedop van de rechter cilinder er af gehaald en een klein stukje gereden. Starten ging makkelijk, loopt prima stationair. Met gas geven is direct duidelijk dat er iets niet goed is. Met rijden hapert de motor.
Conclusie: Linker cilinder lijkt het probleem te zijn. Nu nog achterhalen of het een brandstof- of elektronicaprobleem is. Bougies zijn nieuw (200km oud) dus daar verwacht ik geen problemen.

Wat: De rechter bobine aangesloten voor de linker cilinder (bedrading van linker bobine losgekoppeld en aangesloten op rechter bobine, vervolgens bougiedop van rechter bobine op de linker cilinder gezet). Het probleem leek onveranderd, hapert nog steeds.
Conclusie: Het ligt niet aan de bobine, bougiekabel of bougiedop.

Update: Wat: Vlotterbak van de linker carburateur afgetapt
Conclusie: Mocht niet baten, benzine zag er ook schoon uit.

Wat nu?
Onze aanname is dat de sproeier van de linker carburateur misschien (half) verstopt zit. Stationair draait die prima, dat zou verklaard kunnen worden omdat er een aparte stationair sproeier is. Het feit dat de motor iets netter leek te lopen met choke er op zou ook verklaard kunnen worden - te weinig benzine door verstopte sproeier, door choke minder lucht dus betere verhouding. Wat we niet begrijpen is hoe dit veroorzaakt kan zijn door schoonspuiten van de motor na het off-road rijden, maar misschien is dat ook niet de directe oorzaak geweest.

Heeft er iemand nog ideeën over mogelijke andere problemen, of hoe deze uit te sluiten? Is het eenvoudig om de sproeier er uit te draaien en deze schoon te maken? Heb ik verkeerde conclusies getrokken in mijn verhaal, of dingen over het hoofd gezien?
 
Laatst bewerkt:
Wat: Toen ik de tank ontkoppelde viel het me op dat er geen brandstof uit de tank liep bij ON stand. Wel loopt er benzine uit op PRI en Reserve (misschien dat er gewoon niet genoeg benzine meer in zat, maar het zou ook kunnen dat hij verstopt zit bij ON). Ik heb de tank van de KLE 500 van een vriend van mij er op gezet om te testen. De motor rijdt nog steeds niet goed.
Conclusie: Misschien loopt de tank niet goed door - maar dit is niet de (enige) oorzaak van het probleem. Momenteel zit de goede tank van die vriend van mij er op, zodat ik verder kan met de fout opsporen.

aan je benzinekraan komt ook een onderdruk-darmpje toe. is er geen onderdruk (tijdens starten of als de motor draait), sluit de kraan vanzelf de toevoer af. perfekt normaal dus wat je schrijft.

Wat: De rechter bobine aangesloten voor de linker cilinder (bedrading van linker bobine losgekoppeld en aangesloten op rechter bobine, vervolgens bougiedop van rechter bobine op de linker cilinder gezet). Het probleem leek onveranderd, hapert nog steeds.
Conclusie: Het ligt niet aan de bobine, bougiekabel of bougiedop.

op basis van wat je hier schrijft kan je die konklusie niet trekken. dat kan je alleen als je kontroleert of het probleem dan verschuift naar de andere cylinder, war je niets over zegt, dus ga ik er vanuit dat je dat niet gekontroleerd hebt ?

Heeft er iemand nog ideeën over mogelijke andere problemen, of hoe deze uit te sluiten? Is het eenvoudig om de sproeier er uit te draaien en deze schoon te maken? Heb ik verkeerde conclusies getrokken in mijn verhaal, of dingen over het hoofd gezien?

Bougies zijn nieuw (200km oud) dus daar verwacht ik geen problemen

domste aanname die je kan maken en die je nog veel tijd en geld kunnen kosten.
bougies kosten (meestal) niet veel en zouden eigenlijk steeds 1 van de eerste dingen zijn die je moet proberen. al is het gewoon beide omwisselen.
door het afspuiten stroomlekage aan de linker bougie, toch verder gereden = veel te rijk mengsel en cylinder verzuipt -> bougie gaat kapot.
 
Bedankt voor je hulp Janbros.
aan je benzinekraan komt ook een onderdruk-darmpje toe. is er geen onderdruk (tijdens starten of als de motor draait), sluit de kraan vanzelf de toevoer af. perfekt normaal dus wat je schrijft.
Ah top dat wist ik niet - bedankt!
Wat: De rechter bobine aangesloten voor de linker cilinder (bedrading van linker bobine losgekoppeld en aangesloten op rechter bobine, vervolgens bougiedop van rechter bobine op de linker cilinder gezet). Het probleem leek onveranderd, hapert nog steeds.
Conclusie: Het ligt niet aan de bobine, bougiekabel of bougiedop.

op basis van wat je hier schrijft kan je die konklusie niet trekken. dat kan je alleen als je kontroleert of het probleem dan verschuift naar de andere cylinder, war je niets over zegt, dus ga ik er vanuit dat je dat niet gekontroleerd hebt ?
Je hebt gelijk dat ik daarmee met meer zekerheid zou kunnen zeggen dat het niet aan de bobine ligt. We hebben dit inderdaad niet gecontroleerd (een bout waar de linker bobine mee vast zit, zit echt op een onmogelijke plaats :X ). Dat gezegd hebbende - het zou wel heel toevallig zijn als de bobine tóch kapot is, maar dat met een goed functionerende bobine (van de rechter cilinder) de symptomen exact hetzelfde zijn... Desondanks zou ik het nog kunnen testen.
Bougies zijn nieuw (200km oud) dus daar verwacht ik geen problemen

domste aanname die je kan maken en die je nog veel tijd en geld kunnen kosten.
bougies kosten (meestal) niet veel en zouden eigenlijk steeds 1 van de eerste dingen zijn die je moet proberen. al is het gewoon beide omwisselen.
door het afspuiten stroomlekage aan de linker bougie, toch verder gereden = veel te rijk mengsel en cylinder verzuipt -> bougie gaat kapot.
Ik zou niet verwacht hebben dat een bougie zo makkelijk kapot kan gaan, maar dat is inderdaad goed om te weten. Ga ik komend weekend gelijk proberen!
 
Laatst bewerkt:
Ook al zag je geen viezigheid toen je de carb aftapte, kan het alsnog wel zijn dat de hoofdsproeier verstopt zit.
Als de stationair sproeier open is, KAN dat een reden zijn, dat hij stationair op 2 cilinders loopt, en bij gas geven wegvalt..
 
Dat klinkt inderdaad logisch Murvie. Is het eenvoudig om de hoofdsproeier schoon te maken? Kan ik daarvoor de vlotterbak los halen of moet ik de hele carburateurs van de motor af halen?
Bedankt!
 
Dat klinkt inderdaad logisch Murvie. Is het eenvoudig om de hoofdsproeier schoon te maken? Kan ik daarvoor de vlotterbak los halen of moet ik de hele carburateurs van de motor af halen?
Bedankt!
JE kunt er niet lekker bij.

Ik zou het er af halen, al is het maar om dan meteen alles in de carb na te kunnen lopen.

Liever in één keer alles goed doen, dan telkens maar een klein beetje verder komen.

Als je tenminste duidelijke reden hebt om de carburatie te verdenken. Heb niet alles doorgelezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor degene die met dezelfde symptomen op dit topic uitkomt...
Het was inderdaad de hoofdsproeier die verstopt zat. Met de hogedrukspuit is er zand langs de vlotterbakpakking naar binnen gespoten :+ . Dat verklaarde ook waarom de linker carburateur wel verstopt zat en de rechter niet.

Bedankt voor de tips :).
 
Lijkt me sterk zand met de hogedrukspuit langs de vlotterbak pakking gespoten is, in dat geval zul je namelijk ook benzine lekkage hebben constant. Benzine is dunner dan water, sijpelt nog door het dunste haarscheurtje, waar water niet doorheen kan komen.

Ik zou even de tank goed nakijken/spoelen, eventueel een brandstof filter tussen de tank en carbs plaatsen.

Als je de hele carbs achter de motor weg hebt gehad, is het ook slim om ze even opnieuw te synchroniseren..
 
Lijkt me sterk zand met de hogedrukspuit langs de vlotterbak pakking gespoten is, in dat geval zul je namelijk ook benzine lekkage hebben constant. Benzine is dunner dan water, sijpelt nog door het dunste haarscheurtje, waar water niet doorheen kan komen.
Dat lijkt me niet, als de vlotter z'n werk doet dan komt de benzine helemaal niet zo hoog als de pakking.

Ik zou even de tank goed nakijken/spoelen, eventueel een brandstof filter tussen de tank en carbs plaatsen.
De rechter carburateur zag er helemaal schoon uit van binnen. Maar ik heb inderdaad alsnog voor de zekerheid een extra brandstof filter tussen de tank en de carbs geplaatst :Y .

Hierbij nog een foto van de vlotterbak, is ook te zien dat er vanuit 1 kant zand naar binnen is gespoten. Ik heb uiteraard de pakking ook maar gelijk vervangen.

2hqt5w7.jpg
 
Dat lijkt me niet, als de vlotter z'n werk doet dan komt de benzine helemaal niet zo hoog als de pakking.De rechter carburateur zag er helemaal schoon uit van binnen. Maar ik heb inderdaad alsnog voor de zekerheid een extra brandstof filter tussen de tank en de carbs geplaatst :Y .

Hierbij nog een foto van de vlotterbak, is ook te zien dat er vanuit 1 kant zand naar binnen is gespoten. Ik heb uiteraard de pakking ook maar gelijk vervangen.

[afbeelding]
Ik kan het niet heel precies zien op de foto.

Ik vind wel dat het spul lijkt op hele fijne 'roestgruis', zoals wel eens vaker uit oudere benzinetanks komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan