Probleempje bij vervangen remblokken GSX750F

Geesxje

Die hard MF'er
7 mei 2004
568
0
Alkmaar
't Motortje begon wat te piepen bij remmen en bij nadere inspectie door broerlief kwam naar voren: nieuwe remblokken achter zijn geen overbodige luxe.

Broer én vriend én papa hebben zich gebogen over het volgende probleem, maar tot nu toe nog geen oplossing gevonden, misschien dat jullie een tip hebben?

De borgpennen die de remblokken op zijn plaats houden zitten muurvast, ze draaien niet, schuiven niet, geen beweging what so ever. WD40, remreiniger en allerlei andere glijmiddelen die wij in het keuken dan wel badkamerkastje vonden mochten niet baten. Er zitten wel twee gaatjes in de borgpennen, maar pogingen om die met behulp van een klein boortje o.i.d. in beweging te krijgen faalden ook jammerlijk.

Wie oh wie helpt ons, want vanwege een trots die bij mij in de familie heerst mag ik nog niet naar de dealer, maar intussen staat mijn motor al 2 dagen met losse remklauw in de schuur '( .
 
achter de borgpen zit ook een heel klein slitpennetje,heb je die eruit...
als ze echt vast zitten inspuiten met kruipolie en dan een harde pen of boor(van de zelfde maat als de borgpen) er uit tikken... ;)

dit moet lukken,ook al zit het vast
succes

gr Ron.
 
achter de borgpen zit ook een heel klein slitpennetje,heb je die eruit...
als ze echt vast zitten inspuiten met kruipolie en dan een harde pen of boor(van de zelfde maat als de borgpen) er uit tikken... ;)

dit moet lukken,ook al zit het vast
succes

gr Ron.
:^

kruipolie eventueel een nachtje laten intrekken, remblokken eruit, alles goed reinigen met remmenreiniger en dan de nieuwe blokjes erin doen.
Bij montage achter op de remblokjes (dus tussen de zuigers en de blokken) een likje kopervet tegen het piepen.
 
't Motortje begon wat te piepen bij remmen en bij nadere inspectie door broerlief kwam naar voren: nieuwe remblokken achter zijn geen overbodige luxe.

Broer én vriend én papa hebben zich gebogen over het volgende probleem, maar tot nu toe nog geen oplossing gevonden, misschien dat jullie een tip hebben?

De borgpennen die de remblokken op zijn plaats houden zitten muurvast, ze draaien niet, schuiven niet, geen beweging what so ever. WD40, remreiniger en allerlei andere glijmiddelen die wij in het keuken dan wel badkamerkastje vonden mochten niet baten. Er zitten wel twee gaatjes in de borgpennen, maar pogingen om die met behulp van een klein boortje o.i.d. in beweging te krijgen faalden ook jammerlijk.

Wie oh wie helpt ons, want vanwege een trots die bij mij in de familie heerst mag ik nog niet naar de dealer, maar intussen staat mijn motor al 2 dagen met losse remklauw in de schuur '( .


Wat je in dit geval het beste kan doen is de remklauw in z,n geheel demonteren en met een doorslagpen aan de kant waar jullie dat gaatje zien zitten (voor splitpennetje) laten schrikken met een paar klappen wedden dat ie los komt.
door remstof en vuil willen die borgpennen weleens flink vast gaan zitten.
Maar spuit eerst maar een beetje kruipolie erop en laat het een nachtje rusten voor je hier aan begint.
voor montage smeer dan ook een klein beetje kopervet op de borgpennen.
Veel succes en laat maar horoen of dit lukt.

groetjes Xeneos :]
 
inderdaad pas bovengenoemde tips toe.
staallen borgpennen,die in de aluminium remklauwen gezet worden,
kunnen na een lange tijd behoorlijk vast zitten.

dus lekker inspuiten die hap; nachtje slapen,en dan met een koper drefel moet het lukken.
gr toontje hifi.
 
over welke klauwen hebben jullie het? :?

was redelijk zeker maar voor de zekerheid zojuist bekeken bij de mijne en die pennen steken helemaal niet door!
 
:^ Bij die van mij ook niet. Denk dat inspuiten met WD40 en een tijdje laten staan de enige oplossing is. Als dat écht niets uithaalt zal je de asjes door moeten slijpen en met een griptang er uit moeten trekken. Wel grappig dat je die 'trots' van de familie noemt; heerscht hier ook zeer! ;)
 
over deze van de gsx-f modellen,en dit pennetje zit vast ;)
(Afbeelding)


heb een paar weken geleden hetzelfde probleem met de voorremmen gehad. wat een rotkarwei is dat. ik heb de klauwen idd uit elkaar gesloopt, en met heel veel brute kracht heb ik de meesten er wel uit gekregen.

1 heb ik uitgeboord |(
heb de pennen van mijn zx-9 gebruikt om ze te vervangen. blijken dezelfde te zijn.
 
zie net dat ik de achterklauw gepost had |( ,deze gaat het dus om...
full
 
:^ Bij die van mij ook niet. Denk dat inspuiten met WD40 en een tijdje laten staan de enige oplossing is. Als dat écht niets uithaalt zal je de asjes door moeten slijpen en met een griptang er uit moeten trekken. Wel grappig dat je die 'trots' van de familie noemt; heerscht hier ook zeer! ;)
kruipolie werkt beter dan wd40
 
Je kan nog proberen de remklauw met een verstripper goed heet te maken, dan griptang erop en wrikken maar...
Eerst kruipolie erop, goed in laten weken, de klauw aan de achterkant heet maken (daar waar de pennen tegen de "achterkant" zitten), laatste optie, aan de achterkant 2 kleine gaatjes boren en daardoor met een doorslag de pennen eruit tikken.
 
Mensen, erg bedankt voor alle tips!!

Ik heb de 4e man in mijn leven er ook bij gesleept en van mijn opa een bus kruipolie geleend, vanmorgen de pennetjes flink in de olie gezet en nu maar even kijken wat er vanavond gebeurt... Ik hoop van harte dat we niet die hele remklauw uit elkaar hoeven te halen, maar we zien het wel.
 
Even een berichtje om te vertellen dat het gelukt is!!!

Uiteindelijk dus een gaatje moeten boren in de klauw en daardoor konden we de pennen eruit duwen. Heel gedoetje dus uiteindelijk, maar de nieuwe blokjes zitten erop!

Nogmaals bedankt voor alle tips :} .
 
bij de bandits ook het zelfde euvel. :r :r :r
ooit de klauw netjes de pennen eruit laten scheuren.
daarna alles netjes in het kopervet gezet.
eerst volgende keer, pennen weer muurvast in de klauw.
nu ga ik niet meer zitten prutsen. direct de klauw geheel demonteren en zo de blokjes wisselen. daarna ontluchten, natuurlijk. :P

mocht je wel de pennen eruit hebben.........boor die gaatjes door in de binnenste klauwdeel.
 
mocht je wel de pennen eruit hebben.........boor die gaatjes door in de binnenste klauwdeel.

Doe ik inderdaad tegenwoordig ook als ik zo'n klauw los heb.

Heb al eerder eens een heel verhaal over die remklauwen getyped:


Ja dat is inderdaad ellende, die pennen rotten heel vaak vast omdat ze in blinde gaten zitten. Die zelfde klauwen zitten overigs ook op gsx-r srad, tl1000, gsx-f etc (alle suzuki achterremklauwen die aan de onderkant van de schijf hangen). De enige makkelijke manier waarbij je de pennetjes weer kunt gebruiken is om de klauw gewoon helemaal te splitsen. Dan trek je de 2 helften van elkaar af en dan pak je de pennen er zo uit met een combinatietang (beetje heen en weer wrikken).

Wat ik dan meestal even doe, is de blinde gaten even doorboren met een boortje die wat dunner is als de pen zelf. Weet de maten zo ff niet uit mijn hoofd, maar zeg als de pen 5mm doorsnee is een boortje 3 mm pakken. Dat kan prima omdat er niet of nauwlijks axiale krachten op de pennetjes komen. Bij het monteren alles goed in het kopervet smeren en vooral de gaten eerst even volsmeren met kopervet. Dan zou je er voortaan geen last meer van moeten hebben, en als ze wel weer iets vast gaan zitten tik je ze er zo uit met een dunne doorslag, door de geboorde gaatjes.
 
ik heb geluk gehad denk ik, met een tangetje kreeg ik ze dr vrij gemakkelijk uitgeschoven, beetje wrikken en draaien, en zodra die aan de zijkant uitsteekt daar pakken.
daarna goed schoongemaakt en ingevet met wat kopervet, en ze gleden er bijna als vanzelf in *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan