Probleempje met achterremklauw Bandit 600

Rockel83

MF veteraan
14 apr 2008
3.419
39
Wilde zojuist even mijn remblokken achter vernieuwen (wat dringend nodig is). En loop tegen het volgende probleempje aan.
Ik krijg de pennen (nr. 9) waar de blokken mee vast zitten op geen enkele manier los. Zitten gewoon muurvast die dingen. Krijg ze zelfs geeneens gedraaid. Iemand enig idee hoe dit los te krijgen?

full
 
Heb je de remklauw al gedemonteerd?
/ haalt de druk van je remblokken op de schijf

Dan de pen eruit proberen te duwen en ondertussen de druk eraf door je remblokken omhoog te drukken
/ remblokken ook een beetje heen en weer halen, met name naar de opening

Ik pak nog wel eens voorzichtig een platbek tangetje, en doe die in het midden van het staafje.
Dan eruit bewegen, klein stukje is genoeg om het geheel na het gat vast te pakken met tang. :)

Let er dan wel op dat je geen groeven maakt / grip verliest.

Met het vervangen van de remblokken is het aan te raden de remzuiger ook schoon te poetsen. ;)

DSC_0237.jpg


DSC_02114.jpg


Onderhoud zonder de klauw te splitsen is eigenlijk maar half werk. :+
 
Laatst bewerkt:
Wilde zojuist even mijn remblokken achter vernieuwen (wat dringend nodig is). En loop tegen het volgende probleempje aan.
Ik krijg de pennen (nr. 9) waar de blokken mee vast zitten op geen enkele manier los. Zitten gewoon muurvast die dingen. Krijg ze zelfs geeneens gedraaid. Iemand enig idee hoe dit los te krijgen?

[afbeelding]


standaard probleem met de bandit.
enige oplossingen is het letterlijk te delen/los bouten van de klauw zelf.

daarna als nog de pennen met de nodige geduld en vakmanschap de pennen eruit halen.dan de gaten in de binnenste klauwdeel door boren. kan je misschien later de pennen van achteruit eruit meppen.
of geen pennen verwijderen en gewoon vast gerot laten zitten. en bij elke remblok vervanging de klauw splitsen.

denk niet dat je met schoon maken en het netjes behandelen met kopervet het de volgende keer wel makkelijk los komt. het zit dan weer net zo vast gerot.
 
Laatst bewerkt:
Heb je de remklauw al gedemonteerd?
/ haalt de druk van je remblokken op de schijf

Dan de pen eruit proberen te duwen en ondertussen de druk eraf door je remblokken omhoog te drukken
/ remblokken ook een beetje heen en weer halen, met name naar de opening

Ik pak nog wel eens voorzichtig een platbek tangetje, en doe die in het midden van het staafje.
Dan eruit bewegen, klein stukje is genoeg om het geheel na het gat vast te pakken met tang. :)

Let er dan wel op dat je geen groeven maakt / grip verliest.

Met het vervangen van de remblokken is het aan te raden de remzuiger ook schoon te poetsen. ;)

[afbeelding]

[afbeelding]

Onderhoud zonder de klauw te splitsen is eigenlijk maar half werk. :+

Heb ik al geprobeerd ja om de pen eruit te krijgen met een platbektang e.d. maar die penentjes zitten gewoon ramvast. Zelfs draaien zit er niet in.

Misschien dat het nog geeneens zo'n slecht idee is om hem maar helemaal te gaan ontkoppelen, splitsen en meteen alles goed schoon te maken inderdaad...

standaard probleem met de bandit.
enige oplossingen is het letterlijk te delen/los bouten van de klauw zelf.

daarna als nog de pennen met de nodige geduld en vakmanschap de pennen eruit halen.dan de gaten in de binnenste klauwdeel door boren. kan je misschien later de pennen van achteruit eruit meppen.
of geen pennen verwijderen en gewoon vast gerot laten zitten. en bij elke remblok vervanging de klauw splitsen.

denk niet dat je met schoon maken en het netjes behandelen met kopervet het de volgende keer wel makkelijk los komt. het zit dan weer net zo vast gerot.

De tip om er inderdaad een gat doorheen te boren aan de achterzijde heb ik in het Bandittopic ook al van iemand gekregen. Is zowiezo wel practisch bij een volgende vervanging ja :)

Maar denk dat ik het nu maar toch beter even goed kan doen en alles uit elkaar gaan halen zodat ik alles ook eens goed schoon kan gaan maken. En dan meteen maar gaatjes boren.
 
Het kan nog op een andere manier, maar dat is even passen en meten. Aan de andere kant een klein gaatje boren en dan de pinnetjes eruit tikken. Wel goed meten waar dat gat moet komen. Remklauw splitsen is éénvoudiger :)

thnks! :)
Maar dan zit ik natuurlijk wel weer met de rotzooi rondom de cylinders wat ik never schoon geveegd krijg. Dus pers ik die smurrie door de rubbers heen.
Dus misschien is ontkoppelen en goed schoonmaken toch even beter. En dan meteen die gaatjes bren inderdaad. Scheelt dan ook weer passen en meten :)
 
Ik heb een paar jaar lang een GSXF gehad die hetzelfde probleem had. Elk jaar haalde ik even de pennetjes uit de klauwen, maakte ze schoon, smeerde ze weer in met kopervet en ze konden weer een jaartje mee. Niet al te moeilijk doen :)

Wat je nu moet doen is een busje remmenreiniger kopen, klauw uit elkaar halen, rotzooi weghalen, zuigertjes even mooi schoon maken, in elkaar zetten en de pennetjes in de kopervet zetten. Je kent je remmen niet meer terug 8-)
 
Ja klopt :)
Heb vorig jaar mijn remklauwen voor helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Maar heb wat probleempjes met mijn achterkappen die ik moet verwijderen om bij het resorvoirtje te komen (ook al zo mooi gemaakt). Dus wilde die graga nog even laten zitten. Maar dan maar meteen alles in 1 keer goed doen he.
 
En absoluut geen kopervet gebruiken bij het monteren, vanwege de spanning tussen de verschillende materialen (edele en niet-edele) ontstaat corrosie. Dit heet Galvanische corrosie.
Dus bij het monteren van de pennen kun je beter grafietvet gebruiken dan kopervet.

Kijk maar even op deze site, daar wordt het uitgelegd:

Sapa Ramen | Aluminium raam- deur- en gevelsystemen

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Ehmm... waarom denk je dat die pennen vastzitten? De klauw is van alu, onedel metaal, de pennen zijn van roestvast staal, edel metaal, het vreet van nature tegen elkaar in. Kopervet is vet met koper, een halfedel metaal. Nu ff minnen en plussen en je komt erachter dat kopervet de boel echt niet erger maakt.
 
Nu jullie het toch over vet hebben...
Vorig jaar heb ik dacht ik de zuigers ingevet met syliconenvet alvorens ze schoon terug te plaatsen. Maar dit was dacht ik vrij prijzig spul voor dat kleine beetje wat je mar nodig hebt (heb destijds dan ook gewoon een beetje meegekregen in een schaaltje :) )
Kun je deze zuigers ook insmeren met kopervet of grafietvet (ben met beiden eigenlijk niet zo bekend)? Of heeft dit dan anders weer een negatieve reactie op de remvloeistof o.i.d. ?
 
Nu jullie het toch over vet hebben...
Vorig jaar heb ik dacht ik de zuigers ingevet met syliconenvet alvorens ze schoon terug te plaatsen. Maar dit was dacht ik vrij prijzig spul voor dat kleine beetje wat je mar nodig hebt (heb destijds dan ook gewoon een beetje meegekregen in een schaaltje :) )
Kun je deze zuigers ook insmeren met kopervet of grafietvet (ben met beiden eigenlijk niet zo bekend)? Of heeft dit dan anders weer een negatieve reactie op de remvloeistof o.i.d. ?

:N

ABE remzuigervet :Y
 
Mijn SV had inderdaad ook van die klote remklauwen. Rot vast waar je bij staat. mooi geholpen door hangende montage ipf staand, dan blijft het vocht er tenminste ook beter in............

Blij dat ik nu Honda rij 8-)
 
Nu jullie het toch over vet hebben...
Vorig jaar heb ik dacht ik de zuigers ingevet met syliconenvet alvorens ze schoon terug te plaatsen. Maar dit was dacht ik vrij prijzig spul voor dat kleine beetje wat je mar nodig hebt (heb destijds dan ook gewoon een beetje meegekregen in een schaaltje :) )
Kun je deze zuigers ook insmeren met kopervet of grafietvet (ben met beiden eigenlijk niet zo bekend)? Of heeft dit dan anders weer een negatieve reactie op de remvloeistof o.i.d. ?
remzuigervet,remvloeistof of molykote hoog temp. vet. Kopervet in dit geval niet echt ideaal voor de dichtingen
 
Terug
Bovenaan Onderaan