Probleempje met de display VFR 800 FI (1998)

YeahBaby

Rookie
19 jul 2009
6
0
Oudegem
Goeiedag allen,

Reeds enkele weken is dit eigenaardig akkefietje aan de gang:
Soms als ik m'n fiets start reset z'n klok en dagteller spontaan, dit is intussen reeds een 6-7 keer gebeurd, echter is het ook niet elke keer...
Meestal gebeurd het als hij lang niet gedraaid heeft en ik met choke moet starten.

Kan dit te maken hebben met een slechte zekering oid, voor ik alles begin open te gooien?
 
In het geval van een VFR:

Ik weet voor 99% zeker dat je spanningsregelaar aan het kapot gaan is en/of je accu vrijwel niets meer doet. Kapotte dynamo is een goede derde, maar gaat niet vaak stuk bij jou model.
Het probleem is dat je systeem te weinig spanning heeft om de dagtellerstand en tijd te onthouden en daarom reset hij steeds.


Kun je het volgende doen (hoe moet je zelf maar uitzoeken):
-Check je laadspanning
-Laat je accu testen. Laad 'em eerst helemaal op.
-Test je lekstroom (zo ja, vrijwel zeker spanningsregelaar kapot)
-Test hierna je dynamo
Nu zou je wel een idee moeten krijgen van wat er kapot is ;)


Heb je hier allemaal geen zin in, koop dan meteen een nieuwe Yuasa accu (in geval huidige ouder dan 3 jaar oid) en een nieuwe spanningsregelaar. Rond de 160 euro ben je klaar als je het zelf doet. Ik garandeer 99% succes.
Doe je het niet zelf, ga je zo over de 300 euro bij een Honda dealer. Het is een zeer eenvoudig klusje, mits het de dynamo niet is.

SR origineel Honda is hier zeer goedkoop:
David Silver Spares
 
Laatst bewerkt:
Waar ik net aan dacht,
bij aankoop heeft de garage ene nieuwe accu geplaatst bij aankoop 4 maanden terug, echter hang ik deze nooit aan de druppellader in het weekend, terwijl ik voornamelijk in de week korte ritten van en naar het werk doe, kan dit het gedoe veroorzaken wegens een continue onderladen accu?
 
Laatst bewerkt:
Bijna 100 % zeker de spanningsregelaar, ik kan je alleen maar aanraden eens een bezoekje aan vfroc.nl/forumVFR/ Daar is heel veel te vinden over het onderwerp spanningsregelaar. Jouw symptomen klinken me zeer bekend in de oren.
 
Sorry, ben het er niet helemaal mee eens. Ja, de spanningsregelaar gaat wat vaker stuk dan bij andere fietsen maar dit is een overtrokken beeld omdat alleen niemand gaat posten dat de SR na 10 jaar nog steeds heel is.

M.i. is dus een accu eerder versleten dan de SR dus is de kans dat de accu het is groter.
Als de accu het niet is, si de SR een goede tweede.

Goed meten is weten dus accu opladen. Daarna fiest starten en spanning op de polen meten als de motro ca 5000 toeren/m draait. Dan zou de spanning ca 14,3 volt moeten zijn.
 
Dankje Hanzzzz, dit weekend ga ik er mee aan de slag.
Dan gaat ie eerst een nacht aan de druppellader en meet ik alles uit.
Ik heb ook al rondgekeken voor een SR moest die het toch zijn.

Thx allen!
 
Meet ook je spanning op de polen tijdens het starten, dit geeft nl je probleem!

Een zwakke accu kan de startstroom niet goed leveren en hierdoor zakt het voltage onder de critische grens van 9volt. Klokje krijgt geen (of te weinig) spanning, en hup.. je klok is gereset!
 
Sorry, ben het er niet helemaal mee eens. Ja, de spanningsregelaar gaat wat vaker stuk dan bij andere fietsen maar dit is een overtrokken beeld omdat alleen niemand gaat posten dat de SR na 10 jaar nog steeds heel is.
Bij dit type is toch wel wereldwijd bekend dat de SR per definitie kapot gaat. Dit oa.a vanwege de zeer slechte plaatsing, waardoor het apparaat nauwelijks goed gekoeld kan worden. Niet voor niets heeft Honda later een upgrade versie ingekocht, die daar blijkbaar wat beter tegenkan.

VFR fora staan er vol mee. Zelf heb ik er inmiddels ook alweer 2 versleten. '(

Verder gaat de thermostaat en balhoofdlager ook nog kapot, mits dit nog niet is gerepareerd en je er zelf lang genoeg op gaat rijden.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, ben het er niet helemaal mee eens. Ja, de spanningsregelaar gaat wat vaker stuk dan bij andere fietsen maar dit is een overtrokken beeld omdat alleen niemand gaat posten dat de SR na 10 jaar nog steeds heel is.

M.i. is dus een accu eerder versleten dan de SR dus is de kans dat de accu het is groter.
Als de accu het niet is, si de SR een goede tweede.

Goed meten is weten dus accu opladen. Daarna fiest starten en spanning op de polen meten als de motro ca 5000 toeren/m draait. Dan zou de spanning ca 14,3 volt moeten zijn.

Kom je überhaupt weleens op het VFR forum? :)
 
Sorry, ben het er niet helemaal mee eens. Ja, de spanningsregelaar gaat wat vaker stuk dan bij andere fietsen maar dit is een overtrokken beeld omdat alleen niemand gaat posten dat de SR na 10 jaar nog steeds heel is.

M.i. is dus een accu eerder versleten dan de SR dus is de kans dat de accu het is groter.
Als de accu het niet is, si de SR een goede tweede.

Goed meten is weten dus accu opladen. Daarna fiest starten en spanning op de polen meten als de motro ca 5000 toeren/m draait. Dan zou de spanning ca 14,3 volt moeten zijn.


De symptomen die TS beschrijft, worden bij een VFR 800 meestal gevolgd door een spanningsregelaar die definitief de geest geeft.

Verder hebben SR's de neiging om in koude toestand goed te functioneren en te gaan haperen zodra hij warm wordt, dus meten is helaas niet altijd weten.
 
Accu heeft het weekend door aan de druppellader gehangen, en hij start een stuk beter nu, het voorval van het klokje en dagteller reset heb ik niet meer voorgehad, ik doe de week uit en kijk wat het vrijdag geeft, maar ik heb er een goed oog in eigenlijk..
 
Bij dit type is toch wel wereldwijd bekend dat de SR per definitie kapot gaat. Dit oa.a vanwege de zeer slechte plaatsing, waardoor het apparaat nauwelijks goed gekoeld kan worden. Niet voor niets heeft Honda later een upgrade versie ingekocht, die daar blijkbaar wat beter tegenkan.

VFR fora staan er vol mee. Zelf heb ik er inmiddels ook alweer 2 versleten. '(

Verder gaat de thermostaat en balhoofdlager ook nog kapot, mits dit nog niet is gerepareerd en je er zelf lang genoeg op gaat rijden.

Ik schreef: " Ja, de spanningsregelaar gaat wat vaker stuk dan bij andere fietsen maar dit is een overtrokken beeld omdat alleen niemand gaat posten dat de SR na 10 jaar nog steeds heel is.

M.i. is dus een accu eerder versleten dan de SR dus is de kans dat de accu het is groter.
Als de accu het niet is, is de SR een goede tweede."

Nu gaat elke spanningregelaar van elke fiets per definitie stuk en ik schrijf ook dat die van de VFR vaker stuk gaat.

Gaat iemand op de fora mel;den dat die van hem het nog steeds doet? Nee, dus. Bij deze ik heb ik er in al die jaren dat ik VFR rijdt (ca 10 jaar 100.000km, een oude en nee nieuwe fiets) nog niet een versleten. En ja beide waren orginele SR modellen en ik rijd onder alle weers omstandigheden.

Ga eens in op dit argument: "M.i. is dus een accu eerder versleten dan de SR dus is de kans dat de accu het is groter. Als de accu het niet is, is de SR een goede tweede."
 
ik heb ook 80.000 km gereden zonder spanningsregelaar te vervangen, ook zonder accu te vervangen overigens


Dan heeft die zeker al die km. op de aanhanger meegereden.
Maar ff zonder dolle , ik ben al aan me 3de sp. regelaar bezig ,op
1 en dezelfde rc 46 :(
en net zoveel accu's , over totaal 40xxx km
 
Laatst bewerkt:
Dan heeft die zeker al die km. op de aanhanger meegereden.
Maar ff zonder dolle , ik ben al aan me 3de sp. regelaar bezig ,op
1 en dezelfde rc 46 :(
en net zoveel accu's , over totaal 40xxx km


Hier ook een ervarings deskundige :P 3 stuks opgefikt tijdens ongeveer 40 k

En op het VFR forum zoveel slachtoffers van het SR probleem tegengekomen, dat het echt opvalt.
 
Ga eens in op dit argument: "M.i. is dus een accu eerder versleten dan de SR dus is de kans dat de accu het is groter. Als de accu het niet is, is de SR een goede tweede."

Volgens mij is de accu van de TS nieuw (4 maanden) en dus lijkt het voor de hand te liggen dat de SR kapot is. Al helemaal omdat deze fiets er bekend om staat. Dat neemt niet weg dat je niet gelijk zou kunnen hebben. De toekomst zal het leren in dit geval.

Ik durf ook wel te beweren dat de TS nog niet van z'n probleem af is. Ik durf te wedden voor een virtuele taart.
 
ik heb de laatste 27k de accu en SR ook niet hoeven vervangen. Daarvoor weet ik het niet, omdat ik toe de motor nog niet had. Dus soms kun je geluk hebben met de SR :)


Ik heb voor de rc 46 --- de 36 -1 + 36-2 gehad!
ik denk door de radiatoren , die ze bij de 46 naar de zijkant hebben verhuist,
dat dat de koeling voor de sp.reg. niet bevorderd heeft [lees/ helemaal k&t]
Voor de rest 'n Giga fiets *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan