Probleempje met Optimate III sp???

BerryV

MF'er
20 jul 2007
55
0
Emmeloord
Ik heb mijn fietsje de gehele winter aan de optimate druppelaar gehad en de gehele winter heeft het oranje lampje bij "test" gebrand. Ik dacht dat zal wel zo horen...... Accu is echter leeg. :( Heb de accu verder goed aangesloten. Accu is een Yuasa YT12A-BS. Wat kan hier het probleem zijn. Accu is een jaar oud en de optimate is ook vorig jaar nieuw gekocht....... Wie o wie kan me helpen? :?
 
Als het goed is brandt in beginsel een groen lampje (wat aangeeft dat de Optimate voeding heeft), en het door jou genoemde oranje "test" lampje wanneer je de Optimate aansluit op je accu.
Na enige tijd zouden er twee groene lampjes moeten branden ten teken dat je accu in goede conditie is.
Wat er fout is weet ik zo niet, maar misschien heb je het boekje van de Optimate nog bewaard?

Zo niet, dan kan ik het voor je opzoeken, heb hier de gebruiksaanwijzing nog ergens liggen als het goed is.

Succes.
 
Rood = slechte verbinding/accu te ver ontladen of kapot
Oranje = laden
Groen = laden voltooid (periodiek, meende ieder uur, wordt evt. bijgeladen)

Kijk je aansluitingen na, misschien dat je per ongeluk de accu nog op contact hebt o.i.d. Haal de accu desnoods los en hang hem rechtstreeks aan de optimate.
 
Heb afgelopen zondag de accu uit de motor gehaald en volgens de gebruiksaanwijzing de zaak aangesloten. het oranje ledje gaat dan gelijk branden. Niets andere ledjes of knipperen. Gewoon de gehele tijd het oranje ledje en de groene (als teken dat je hem juist aangesloten hebt....).
 
Heb afgelopen zondag de accu uit de motor gehaald en volgens de gebruiksaanwijzing de zaak aangesloten. het oranje ledje gaat dan gelijk branden. Niets andere ledjes of knipperen. Gewoon de gehele tijd het oranje ledje en de groene (als teken dat je hem juist aangesloten hebt....).

Heb je een multimeter in huis?
Anders ff langs een dealer/motorzaak gaan :Y
Weet je in no time of je accu in orde is.

En met een capaciteitsmeter, weet je het helemaal zeker.
Die heeft elke motorzaak wel :)
 
Probeer een andere Optimate (van vriend/ buurman/ schoonvader). Als die het wel doet, is je accu OK. Is de lader de boosdoener, kijk op http://www.tecmate-int.com/

De mijne bleef ook oranje. Na contact met Tecmate in België mocht ik hem opsturen en is hij kostenloos gerepareerd (gecalibreerd), ondanks dat hij al buiten de garantie viel.

Succes,
Remco
 
Hey Hanzzzz,
dat was het juiste antwoord. Kom net van de motorzaak. Accu was leeg en die optimate krijgt hem niet meer terug op spanning. Ze gaan morgen ff proberen hem weer op te laden. Een nieuwe accu van deze soort gaat heel rap over de EUR 100, dus het is te hopen dat ze hem weer aan de praat krijgen. Ik blijf het raar vinden dat die accu niet goed meer is. Hij is misschien vier weken niet gebruikt en toen ging hij aan de druppelaar. Daarvoor was het altijd starten-lopen!Mocht dit nou niet lukken, hebben jullie dan nog een mooi adresje voor dit type accu. Het is een Yuasa YT12A-BS.
 
Het is een onderhoudsvrije accu (MF), dus er valt helemaal niets van te zeggen of aan te zien. Ik ben het helemaal met je eens springbowtje! Zo'n accu kan toch bijna niet in vier weken zo leeg raken, dat die druppelaar hem zelfs niet meer aan kan vullen?
 
Hey Hanzzzz,
dat was het juiste antwoord. Kom net van de motorzaak. Accu was leeg en die optimate krijgt hem niet meer terug op spanning. Ze gaan morgen ff proberen hem weer op te laden. Een nieuwe accu van deze soort gaat heel rap over de EUR 100, dus het is te hopen dat ze hem weer aan de praat krijgen. Ik blijf het raar vinden dat die accu niet goed meer is. Hij is misschien vier weken niet gebruikt en toen ging hij aan de druppelaar. Daarvoor was het altijd starten-lopen!Mocht dit nou niet lukken, hebben jullie dan nog een mooi adresje voor dit type accu. Het is een Yuasa YT12A-BS.


neen joh, tientje of 5
 
mijn optimate bleef ook op het oranje lampje staan,maar na nameten bleek dat er geen uitgangs spanning meer uitkwam.stuk dus. :(
werd overigens na de garantieperiode gratis gerepareerd,dus goede service. :}
(trouwens gekocht bij motoport amsterdam en gefixt via motoport leek :Y )
 
Hey Hanzzzz,
dat was het juiste antwoord. Kom net van de motorzaak. Accu was leeg en die optimate krijgt hem niet meer terug op spanning. Ze gaan morgen ff proberen hem weer op te laden.


Wat ze daar waarschijnlijk zullen doen is ofwel je accu aan een lader hangen die meer vermogen kan leveren, of met een voeding erop zitten.

Beide methodes maken gebruik van "kortstondig" een grotere laadstroom en mogelijks een iets verhoogde spanning door te jagen.

Accu valt dan idd te redden maar als hij zo ver ontladen is zal hij nooit en te nimmer nog zijn volle 100% lading bevatten, voorkom dit dus best!

Dit komt trouwens door sulfide vorming op de accuplaten, deze laag is isolerend en moeilijk terug te verwijderen. ( tenzij zon optimate een speciaal laadproces aan boord heeft om dit gedeeltelijk weg te werken).

:]
 
Laatst bewerkt:
Wat ze daar waarschijnlijk zullen doen is ofwel je accu aan een lader hangen die meer vermogen kan leveren, of met een voeding erop zitten.

Beide methodes maken gebruik van "kortstondig" een grotere laadstroom en mogelijks een iets verhoogde spanning door te jagen.

Accu valt dan idd te redden maar als hij zo ver ontladen is zal hij nooit en te nimmer nog zijn volle 100% lading bevatten, voorkom dit dus best!

Dit komt trouwens door sulfide vorming op de accuplaten, deze laag is isolerend en moeilijk terug te verwijderen. ( tenzij zon optimate een speciaal laadproces aan boord heeft om dit gedeeltelijk weg te werken).

:]

Het kwam idd uit op een overleden accu. Blijf het wel erg snel vinden allemaal. Hij gaat in het vervolg gelijk aan de lader zodra hij netjes binnen staat. En het is ook zo'n lekkere gangbare accu weer.......NOT! Hij zit in 3 type motoren. Prijzig dus.
 
mijn optimate bleef ook op het oranje lampje staan,maar na nameten bleek dat er geen uitgangs spanning meer uitkwam.stuk dus. :(
werd overigens na de garantieperiode gratis gerepareerd,dus goede service. :}
(trouwens gekocht bij motoport amsterdam en gefixt via motoport leek :Y )


Ook hier maar de vraag :

Moet er op de stekker van de Optimate III spanning te meten zijn ( in onbelaste toestand) Lijkt mij wel , maar bij de mijne komt er weinig tot geen spanning op .
 
als je helemaal geen druppellader gebruikt kan een accu zo snel niet eens stuk gaan, dus lijkt mij toch een gevalletje dat je defecte druppellader je accu gemold heeft. Zou deze wel ff goed nakijken alsvoorens er een weer een nieuwe accu aan te hangen..... Accu kan trouwens ook een garantie periode hebben dus dat is ook de moeite van het nakijken waard...
 
Een Yuasa kost €.104 ex de btw en koop maar een yuasa die zijn gewoon goed, maar deze accu,s zijn gewoon erg duur helaas.




Hey Hanzzzz,
dat was het juiste antwoord. Kom net van de motorzaak. Accu was leeg en die optimate krijgt hem niet meer terug op spanning. Ze gaan morgen ff proberen hem weer op te laden. Een nieuwe accu van deze soort gaat heel rap over de EUR 100, dus het is te hopen dat ze hem weer aan de praat krijgen. Ik blijf het raar vinden dat die accu niet goed meer is. Hij is misschien vier weken niet gebruikt en toen ging hij aan de druppelaar. Daarvoor was het altijd starten-lopen!Mocht dit nou niet lukken, hebben jullie dan nog een mooi adresje voor dit type accu. Het is een Yuasa YT12A-BS.
 
ik heb zo een optimate lader. had dat ene stekkertje op de accu gebouwt. maar toen gaf ie een rood lampje aan. nieuwe accu dr in, nog steeds rood lampje. zekering er tussen uit gesloopt. en wel laden. t was waarsch gewoon een kabel breuk. wat mij opviel is dat de optimate niet onbelast kan door worden gemeten, dr moet een accu aan hangen. suc6
 
ff een laatste reactie op een aantal zaken die in dit item ter sprake zijn gekomen.
-De accu kost idd ongeveer 104 euris...... ;(
-Accu kon ik geen garantie op krijgen.....helaas pindakaas :(
-Optimate werkt prima. Nu de nieuwe accu erin ligt, test de optimate netjes de accu en na verloop van tijd geeft hij netjes twee groene lampjes aan. :)

Alles weer opgelost dus! thanks voor de adviezen en tips!

ik heb zo een optimate lader. had dat ene stekkertje op de accu gebouwt. maar toen gaf ie een rood lampje aan. nieuwe accu dr in, nog steeds rood lampje. zekering er tussen uit gesloopt. en wel laden. t was waarsch gewoon een kabel breuk. wat mij opviel is dat de optimate niet onbelast kan door worden gemeten, dr moet een accu aan hangen. suc6

Ik heb dat aparte stekkertje ook gemonteerd op mijn motor. Zo kun je hem gelijk aan de lader zetten op het moment dat je de motor wegzet. Lekker makkelijk en het werkt perfect! :]
 
als je helemaal geen druppellader gebruikt kan een accu zo snel niet eens stuk gaan, dus lijkt mij toch een gevalletje dat je defecte druppellader je accu gemold heeft. Zou deze wel ff goed nakijken alsvoorens er een weer een nieuwe accu aan te hangen..... Accu kan trouwens ook een garantie periode hebben dus dat is ook de moeite van het nakijken waard...
Accus hebben meestal een garantie-periode van 2, 3 of soms zelfs 4 jaar hoewel de voorwaarden vaak iedere oorzaak van een mogelijk defect uitsluiten _O-
Als een normaal gebruikte accu snel stukgaat is het bijna altijd een interne kortsluiting door een productie-fout, maar bij Yuasa komt dat zelden voor. De Yuasas in mijn motoren zijn resp 6, 6 en 7 jaar oud en werken nog goed (geen druppellader, motoren hebben geen alarm of andere permanente stroom-afnemer en staan zelden langer dan 2 maanden stil). Voor opladen en "diepladen" is een lichte automatische acculader (pakweg 6 - 8 Ampere maximaal) in mijn ervaring vele malen effectiever dan een Optimate, ondanks alle wonderen die de marketing blurb toedicht aan die dingen.
 
Laatst bewerkt:
iwat mij opviel is dat de optimate niet onbelast kan door worden gemeten, dr moet een accu aan hangen. suc6

Kijk, daar is mijn antwoord !!! dankuwel !

Ik heb dus een Yuasa gekocht voor mijn R1.
Onbelast 13.4 Volt uit de accu, tijdens starten 11.5 Volt ( start erg makkelijk).
Tijdens draaiende motor 14.2 Volt ...

Duss alles werkt weer en de lente kan beginnen.

Ik zal het KNMI eens bellen om te zeggen dat dat klote-weer nu weer mag stoppen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan