Probleempje met Optimate III sp???

BerryV

MF'er
20 jul 2007
55
0
Emmeloord
Ik heb mijn fietsje de gehele winter aan de optimate druppelaar gehad en de gehele winter heeft het oranje lampje bij "test" gebrand. Ik dacht dat zal wel zo horen...... Accu is echter leeg. :( Heb de accu verder goed aangesloten. Accu is een Yuasa YT12A-BS. Wat kan hier het probleem zijn. Accu is een jaar oud en de optimate is ook vorig jaar nieuw gekocht....... Wie o wie kan me helpen? :?
 
Ik heb ook ff een vraag.

Mijn optimate blijft ook een oranje lampje weergeven, terwijl de accu gewoon vol is als ik hem afkoppel (na ruim een dag laden, getest bij meerdere accu's). Hoe kan dit? Iemand een idee?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn fietsje de gehele winter aan de optimate druppelaar gehad en de gehele winter heeft het oranje lampje bij "test" gebrand. Ik dacht dat zal wel zo horen...... Accu is echter leeg. :( Heb de accu verder goed aangesloten. Accu is een Yuasa YT12A-BS. Wat kan hier het probleem zijn. Accu is een jaar oud en de optimate is ook vorig jaar nieuw gekocht....... Wie o wie kan me helpen? :?


Ik heb sinds vorige week woensdag een YT12B-BS aan de optimate III SP hangen en het lampje blijft idd alleen op oranje staan. Moet wel erbij zeggen, dat de accu zó leeg was, dat de optimate hem in eerste instantie helemaal niet als accu herkende en dus gewoon niets deed.
Dat heb ik "opgelost" door de accu een uurtje met een volle accu te verbinden, teneinde een beetje startspanning erin te laten "lekken". Hierna begon de optimate met het normale laadprogramma, maar een week later is hij nog steeds niet vol. Na doormeten met een accutester bleek de laadspanning 9,27 Volt te zijn en het vermogen 4Ah. Deze accu is dus gewoon dood...denk ik...of toch niet? :?
 
Ik heb sinds vorige week woensdag een YT12B-BS aan de optimate III SP hangen en het lampje blijft idd alleen op oranje staan. Moet wel erbij zeggen, dat de accu zó leeg was, dat de optimate hem in eerste instantie helemaal niet als accu herkende en dus gewoon niets deed.
Dat heb ik "opgelost" door de accu een uurtje met een volle accu te verbinden, teneinde een beetje startspanning erin te laten "lekken". Hierna begon de optimate met het normale laadprogramma, maar een week later is hij nog steeds niet vol. Na doormeten met een accutester bleek de laadspanning 9,27 Volt te zijn en het vermogen 4Ah. Deze accu is dus gewoon dood...denk ik...of toch niet? :?


Die kan wel naar het inzamelpunt in de milieustraat..
van mij mag ie ook wel in de kliko :+
 
Laatst bewerkt:
Nog ff een nagekomen bericht...... :z

Nu heb ik het volgende. Mijn optimate blijft vaak op een oranje lampje staan ipv het groene lampje. Als ik vervolgens de motor een keer start en vervolgens gelijk weer uitzet, dan komen de twee groene lampjes na verloop van tijd. Toch raar. Als ik de motor de garage induw en hem aan de optimate hang, dan krijg ik zonder de motor nogmaals te starten geen twee groene lampjes. De motor start overigens ook goed als het lampje oranje blijft. Weet iemand hier iets op????
 
Heb precies hetzelfde gehad , na 2 dagen dacht ik duurt wel erg lang voordat de bijna volle akku het lampje groen geeft.
Even meten 15 volt op de akku polen , stond die optimate III gewoon de akku te koken.
Had de optimate gekocht via MP en hij deed het altijd prima.
Ding maar open geschroeft volle akku erop gezet en met de potmeter geregeld totdat deze 13,8 volt gaf . Maar de betrouwbaarheid is weg :Y

Nu ik jouw verhaal lees heb je dus een optimateIII die je akku heeft droog gekookt.
Weet niet hoelang de garantie is maar terug met dat ding en een nieuwe akku claimen?

Heb al meer verhalen gehoord met dit euvel.

hmm is wel een oud bericht _O-
 
Laatst bewerkt:
Tis misschien een oud topic, maar heb het eens aandachtig doorgelezen.

Zelf jaren vanaf augustus 2004 met goed gevolg een V*rt* 30 Amp accu van mijn Guzzi aan de optimateIII gehad.
Om de 6 tot 7 weken vloeistof controleren en eventueel op peil brengen.

Net voor de kerst 2009 de optimate er afgekoppeld, omdat de buurman zijn accu van de Shadow leeg bleek.

Die accu heeft tot vorige week aan de optimate gestaan, en werd netjes geladen en ontladen.

Gisteren om circa 10.00 uur de Yuasa van de shadow afgekoppeld en de uitgenomen accu van mijn Guzzi er aan gezet.
Met tussenpozen gekeken, en alleen het oranje lampje zien branden.

Vanochtend rond 10.30 uur brandde oranje lampje nog steeds.

Multimeter er aan gezet, en een spanning van 13.49 op de accu met aangesloten optimate.

Zonder aangekoppelde optimate zakte de spanning heel langzaam naar 13.27
.
Heb er een stroomverbruiker aangehangen in de vorm van een waterpomp van de caravan, en de spanning van de accu laten zakken naar 12.47.
Pompje er af, en in tijd van circa 5 minuten stabiliseerde de spanning zich op 12.51.

Optimate er weer aan, samen met multimeter.

Bij inschakelen van Optimate, groen lampje ingeschakelde optimate, even een flikkering van het rode lampje voor gesulfateerde accu, en dan oranje lampje.....
Spanning op de polen / klemmen snel oplopend naar 13. 52, en daarna heel langzaam naar 13.76, 13.77.

Nu gedurende een uur komt de gemeten spanning op de polen klemmen niet hoger dan 13.77.

Hoe lang kan het duren voor ik een spanning zou kunnen aflezen van 14.30 zoals in de beschrijving van de optimate wordt aangegeven, waarna hij moet overschakelen naar een onderhoudspanning van 13.60?
 
@Hakar

Komt me allemaal erg bekend voor. Ik vermoed dat dit een bezoekje aan de motorzaak wordt om je optimate te vergelijken met een nieuwe optimate. Ik haal hem tegenwoordig gewoon van de lader af zodra de accu bijgeladen is. Een aantal weken later zet ik hem er weer een paar uur aan. Hoop dat ik nu eindelijk eens niet een nieuwe accu hoef te halen als de lente weer zijn intrede doet..... :?
 
Een VOLLE accu heeft in RUST dus zonder het alarm aangesloten.
100% is 12,79V
75% is 12,4 V
50% is 12,2 V
25% is 12,0 V
Da's ff (KOUD) gemeten dus Géén Verbruikers aangesloten
Dan de pennen van de MultiMeter er direct op ! ! !

14 AMP accu met dezefde maat als org.
Motoronderdelen en motorfiets onderdelen van topkwaliteit

Bestel DEZE Accu : YTZ14S is dezelfde Maat als Standaard=YT12A-BS

batteriesYTZ14SvsYT12A-BS.jpg


Bericht van een HCH Lid,Heb vandaag accu opgehaald, was 86,44 euro valt mee hoor!
Adres: MotoStoreBarendrecht Vraag naar MikeyMike.
Zeg maar dat jij het hebt van Vanishing Point (Kees)

Groeten van Flakkee(s)8-)
 
Update.

Gisteren rond 10.00 uur de 30 Amp accu aan een zwaardere druppellader gehangen, geschikt tot 70 Amp.
In eerste instantie liep de laadspanning op naar 14.5V, daarna terug naar gemiddeld 13.77V.

De optimate gelijk aan de accu Yuasa YB16B-A van de buurman gehangen, en er bij gebleven.
Wandelen tussen twee accu's is een leuke hobby ;)

Voor de accu van de buurman was de optimate een half uur tot drie kwartier nodig om hem goed te vinden, laadspanning eerst 14.3 V, later na de test van de optimate of de spanning werd behouden op 13.57.
Die 13.57 stond ie vanochtend nog op.

De 30 Amp accu nog steeds verbonden aan de zwardere lader, gaf nog steeds een laadspanning van 13.77, 13.78.
Deze maar eens afgekoppeld en aan een standaard lader gekoppeld, die er gelijk rond de 15V inpompte.
Dit proces na een minuut of 2 maar gestopt.

De optimate maar weer aan de 30 Amp gehangen,.
Eerst gedurende een minuut of 5 rond de 14.2, 14.3 V er in, daarna rustig teruglopend naar een waarde nu (na 3 kwartier) van 13.25.

Ben in afwachting of de gewenste gele LED gaat branden.

Naar mijn idee is de optimate wel goed, gezien de waarden op de accu van de buurman.


P.S

Had bericht om circa 11.45 getikt, maar zat te neuzen op een andere site.
Nu, 12.25 uur brandt de gele LED van de optimate, en geeft een laadspanning af van 13.57. :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan