Probleempjes CB550k3

Laurus

MF veteraan
1 sep 2006
1.066
0
Ik heb wat probleempjes met het weer aan de gang krijgen van mijn cb550k3. Deze heeft namelijk 15 jaar stil gestaan met een kapotte derde versnelling. Nu is laatst de derde versnelling gemaakt en nu heb ik volgens mij wat probleempjes. Waar ik me zorgen om maak is de kickstart. Het lijkt of deze ergens aanloopt in het blok oid? Er komt namelijk een ratel/ruis vanaf. Het lijkt een beetje op het getik van kleppen maar dan bij de kickstart vandaan? Ook vind ik het vreemd dat ik met ingeknepen koppeling in een versnelling niet achteruit kan?

Wat zit er verkeerd? Of is dit allemaal normaal? De koppeling slipt trouwens wel af en toe.

Alvast bedankt.

Laurens
 
het lijkt me dat het kickstart mechanisme niet helemaal werkt zoals het hoort, en hij niet loskoppelt zodra de kickstarter weer boven is, dat zou kunnen verklaren waarom je niet achteruit kunt rijden.

de koppeling heeft er in dit verhaal ook niks mee te maken, die komt later pas, na de bak, dus zit het probleem echt in de bak. dus ik vrees dat de bak open moet en je het mechanisme opnieuw moet monteren. :X
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wat probleempjes met het weer aan de gang krijgen van mijn cb550k3. Deze heeft namelijk 15 jaar stil gestaan met een kapotte derde versnelling. Nu is laatst de derde versnelling gemaakt en nu heb ik volgens mij wat probleempjes. Waar ik me zorgen om maak is de kickstart. Het lijkt of deze ergens aanloopt in het blok oid? Er komt namelijk een ratel/ruis vanaf. Het lijkt een beetje op het getik van kleppen maar dan bij de kickstart vandaan? Ook vind ik het vreemd dat ik met ingeknepen koppeling in een versnelling niet achteruit kan?

Wat zit er verkeerd? Of is dit allemaal normaal? De koppeling slipt trouwens wel af en toe.

Alvast bedankt.

Laurens

mmh...je beschrijft een aantal dingen die misschien niet alles met elkaar te maken, maar toch ook weer wel...

Het kan je starterkoppeling zijn, maar ook idd de veer of het tandwiel van de overbrenging. Het feit dat je niet achteruit kan zou kunnen wijzen op de starterkoppeling, of simpelweg bijvoorbeeld het niet goed gemonteerd hebben van iets in de koppeling (er zijn ringen die je daar niet zo maar even kunt omdraaien)...

Kortom ; gewoon weer ff losmaken, alles even checken en opnieuw monteren...dat slippen kan ermee samenhangen, maar ook met het feit dat je nieuwe olie gebruikt....

;)
 
Weet je zeker dat je het schakelmechanisme (aan de buitenkant dus) helemaal goed hebt teruggemonteerd? De goed heaakjes op de goed plek dus? Die bak zit iig goed, dat weet ik eigenlijk zeker. Startkoppeling is niet los geweest, dus daar ligt het niet aan. Kickstartermechanisme heb ik niet naar gekeken, maar kan ook nog verkeerd zitten (het zijn en soort getande ringen met een veer d'r tussen) Overigens: als het blok loopt en je kickstarter zit naar beneden getrapt, dan ratelt ie ook he?

Koppeling goed gemonteerd? goede olie?
 
Weet je zeker dat je het schakelmechanisme (aan de buitenkant dus) helemaal goed hebt teruggemonteerd? De goed heaakjes op de goed plek dus? Die bak zit iig goed, dat weet ik eigenlijk zeker. Startkoppeling is niet los geweest, dus daar ligt het niet aan. Kickstartermechanisme heb ik niet naar gekeken, maar kan ook nog verkeerd zitten (het zijn en soort getande ringen met een veer d'r tussen) Overigens: als het blok loopt en je kickstarter zit naar beneden getrapt, dan ratelt ie ook he?

Koppeling goed gemonteerd? goede olie?

Olie is nieuw van rene. Maar ik vermoed dat de platen gewoon gaar zijn doordat hij 15 jaar niet heeft gelopen en er daarvoor waarschijnlijk andere olie in zat oid?

Maar ik ga van het weekend of binnenkort wel even het koppelingsdeksel er af halen en de boel nog eens goed bestuderen. Ik kan nu niet kijken en heb het momenteel helaas ook erg druk. Maar waar zit het kickstartermechanisme dan? Dat zit toch in het blok, bij de versnellingen? Want achter het koppelingsdeksel zit toch alleen de veer, met een ring en een borging? Wat er trouwens ook gebeurt is als ik hem met een beetje gas in zijn 1 zet dan doet de kickstart ook even gek...
 
Olie is nieuw van rene. Maar ik vermoed dat de platen gewoon gaar zijn doordat hij 15 jaar niet heeft gelopen en er daarvoor waarschijnlijk andere olie in zat oid?

Maar ik ga van het weekend of binnenkort wel even het koppelingsdeksel er af halen en de boel nog eens goed bestuderen. Ik kan nu niet kijken en heb het momenteel helaas ook erg druk. Maar waar zit het kickstartermechanisme dan? Dat zit toch in het blok, bij de versnellingen? Want achter het koppelingsdeksel zit toch alleen de veer, met een ring en een borging? Wat er trouwens ook gebeurt is als ik hem met een beetje gas in zijn 1 zet dan doet de kickstart ook even gek...

Kickstart zit idd in je carter ja. kan me alleen nauwelijks voorstellen dat die ineens kapot is als het blok niet eerder open is geweest en 'ie niet gedemonteerd is geweest (de kickstarter dus)
 
Laatst bewerkt:
Huhm, ik heb zojuist even gekeken. Het lijkt er op dat ik de veer en de kickstart niet goed heb gemonteerd waardoor de kickstart niet helemaal terug kwam en hij dus bleef ratelen? Verder lijkt dit ook het probleem te zijn van het niet achteruit kunnen in een versnelling?

Ik heb nu voor het `gemak`maar even de kickstarter verwijderd. Hij start toch wel goed. Alleen dient daar wel het volgende probleem aan. Ik vermoed dat mijn stationairsproeiers van de linker twee carburateurs verstopt zijn. Het lijkt er op dat hij namelijk onderin op twee cilinders loopt. Maar welke gevallen zijn de stationairsproeiers? Dit zit namelijk anders dan bij bijv een cb350f.
 
Update: zojuist even getest en het probleem wordt alleen maar gekker.... Hij wil nu niet meer in zn twee maar ik krijg em wel achteruit in zn één. Wat ik het gekst vind is dat de kickstart gewoon blijft ratelen... En soms draait hij ook even mee... Terwijl hij bij de koppeling nooit mee kan draaien toch? Ik bedoel ik kan toch niks verkeert gemonteerd hebben zodat de kickstarter mee gaat draaien als ik gas geef in zn vrij oid....?
 
Jiehoe eindelijk uitgevonden hoe de veer gemonteerd moest worden en nu zit het kickstarter gedeelte goed *O*

Alleen dient het volgende probleem zich aan... Hij gaat soms niet goed in zn 1 vooral niet vanaf hogere versnellingen. Ik krijg hem dan gewoon niet in zn 1 vanuit zn 2 en ook niet in zijn vrij? Misschien moet het nog wat inslijten oid?
 
Iemand nog tips/ideeen voor het slecht gaan in eerste versnelling? Ik moet nu namelijk meestal eerst terug naar zn drie dan weer terug naar zn twee en dan met wat heen en weer gepiel gaat hij wel in zn 1... Wat kan er bijvoorbeeld mis met het schakelmechanisme zijn? Mijn versnellingsbak kan het niet zijn die is namelijk vervangen. Koppeling doet ook niet moeilijk meer..
 
Misschien staat de koppelingskabel nog niet goed afgesteld zodat-ie niet volledig ontkoppelt als je de handle wel volledig hebt ingeknepen. Dat bemoeilijkt het schakelen.
Controleer ook de juiste afstelling van de stelschroef op het koppelingshuis:
- kabel eerst maximale vrije slag geven m.b.v. de kabelafstellers (op het stuur en blok)
- borgmoertje los van de stelschroef op het koppelingshuis
- stelschroef een paar slagen naar rechts draaien
- stelschroef daarna terug naar links draaien totdat je weerstand voelt.
- borgmoertje vast
- kabel afstellen
 
Iemand nog tips/ideeen voor het slecht gaan in eerste versnelling? Ik moet nu namelijk meestal eerst terug naar zn drie dan weer terug naar zn twee en dan met wat heen en weer gepiel gaat hij wel in zn 1... Wat kan er bijvoorbeeld mis met het schakelmechanisme zijn? Mijn versnellingsbak kan het niet zijn die is namelijk vervangen. Koppeling doet ook niet moeilijk meer..
Doe je dat minstens met de fiets "rollend" en/of de motor draaiend? Aan een "zwijgend" voertuig graag niet schakelen.
 
Ja, het is gewoon rijdend... Ik heb zojuist de koppeling even afgesteld, heb alleen niet kunnen testen omdat mn gaskabel was geknapt -O- Opstartprobleempjes...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het probleem nog eens goed bekeken en het is dus als volgt: als ik bij voorbeeld vanuit zijn drie terug ga naar zijn 2 dan lijkt het alsof het schakelmechanisme iets te ver terug gaat. Want als ik in zijn de schakelpook iets omhoog tik dan klikt hij anders in zijn 2 en dan gaat hij wel goed terug naar zijn 1... Er zit dus iets fout in het schakelmechanisme of er is iets versleten oid... Ik snap alleen niet wat er fout kan zitten aangezien het volgens mij maar op een manier in elkaar kan :?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan