Bartacus
Rookie
Hallo,
Dit is mijn eerste post op het motor forum. Ik zal me daarom ook maar eerst even voorstellen.
Mijn naam is Bart, woon in Veenendaal en rijdt sinds 2 weken weer motor. De laatste motoractiviteiten stammen uit begin dit jaar toen ik mijn BMW 1150 GS weer verkocht na er in 2 jaar ongeveer 200 km mee te hebben gereden.
Daarvoor heb ik 10 jaar niet gereden en daar weer voor heb ik van mijn 18e tot ca. mijn 33e juist ontzettend veel motor gereden. Maar ja, werk, een gezin en een eigen bedrijf....., er was gewoon geen tijd meer voor.
Vroeger reed ik op Yamaha 1-cilinders (XT/TT's), 2- en 4-cilinders (XS 650's, Diversion 600) heb wat Honda's gehad (CB 900 BD, CR 250's, Africa Twins), BMW's ook (K75, R1100 GS, R1150 GS), een Rotax KTM 600 GS, Guzzi's enzovoorts.
Ik kan een aardige lijst opstellen met een aardige mix van soorten motorfietsen.
Maar sinds kort dus een KTM 640 Adventure.
En deze heb ik puur uit emotie aangeschaft, er was geen spoortje ratio te herkennen toen ik mijn handtekening onder het koopcontract zette. Het is een hele mooie, alleen op de weg gebruikte, fiets met ca. 18.000 km op de teller.
Nu ik er echter een paar keer op gereden heb vallen me een paar dingen op:
- de voorrem maakt een vreselijk piepend geluid dat door de hele motor voelbaar is
- het stationair toerental is hoog (1700 toeren)
- bij gas los knalt 'ie behoorlijk in de uitlaat
- onder de 3500 toeren is er echt niemand thuis. Bij rotondes is dat erg lastig. Ik moet dan terugschakelen naar 2 of 1 en door de grote vrije slag in het gashandvat en het karakter van het blok moet ik of de koppeling erbij pakken of ik rijd met (voor mij) een veel te hoge snelheid de rotonde op en over.
Ook is het op dit moment zo dat de motor flink gaat bokken als ik in een te laag (< 2000-2500) toerental zit.
Graag zou ik willen weten wat ik aan de piepende voorrem kan doen en of er iets af te stellen is waardoor er bij een lager toerental makkelijker mee te rijden is.
Ik ben me ervan bewust dat een LC4 blok sportiever is dan een XT blok maar ik vind de LC4 Adventure gewoon te mooi om langs op te lopen. Ik hoop dat jullie misschien tips voor me hebben om de motor wat makkelijker rijdbaar te maken. Het is niet de bedoeling om er mee het bos in te gaan. Ik wil de Adventure eigenlijk alleen op de (snel)weg gebuiken.
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten,
Bart
Dit is mijn eerste post op het motor forum. Ik zal me daarom ook maar eerst even voorstellen.
Mijn naam is Bart, woon in Veenendaal en rijdt sinds 2 weken weer motor. De laatste motoractiviteiten stammen uit begin dit jaar toen ik mijn BMW 1150 GS weer verkocht na er in 2 jaar ongeveer 200 km mee te hebben gereden.
Daarvoor heb ik 10 jaar niet gereden en daar weer voor heb ik van mijn 18e tot ca. mijn 33e juist ontzettend veel motor gereden. Maar ja, werk, een gezin en een eigen bedrijf....., er was gewoon geen tijd meer voor.
Vroeger reed ik op Yamaha 1-cilinders (XT/TT's), 2- en 4-cilinders (XS 650's, Diversion 600) heb wat Honda's gehad (CB 900 BD, CR 250's, Africa Twins), BMW's ook (K75, R1100 GS, R1150 GS), een Rotax KTM 600 GS, Guzzi's enzovoorts.
Ik kan een aardige lijst opstellen met een aardige mix van soorten motorfietsen.
Maar sinds kort dus een KTM 640 Adventure.
En deze heb ik puur uit emotie aangeschaft, er was geen spoortje ratio te herkennen toen ik mijn handtekening onder het koopcontract zette. Het is een hele mooie, alleen op de weg gebruikte, fiets met ca. 18.000 km op de teller.
Nu ik er echter een paar keer op gereden heb vallen me een paar dingen op:
- de voorrem maakt een vreselijk piepend geluid dat door de hele motor voelbaar is
- het stationair toerental is hoog (1700 toeren)
- bij gas los knalt 'ie behoorlijk in de uitlaat
- onder de 3500 toeren is er echt niemand thuis. Bij rotondes is dat erg lastig. Ik moet dan terugschakelen naar 2 of 1 en door de grote vrije slag in het gashandvat en het karakter van het blok moet ik of de koppeling erbij pakken of ik rijd met (voor mij) een veel te hoge snelheid de rotonde op en over.
Ook is het op dit moment zo dat de motor flink gaat bokken als ik in een te laag (< 2000-2500) toerental zit.
Graag zou ik willen weten wat ik aan de piepende voorrem kan doen en of er iets af te stellen is waardoor er bij een lager toerental makkelijker mee te rijden is.
Ik ben me ervan bewust dat een LC4 blok sportiever is dan een XT blok maar ik vind de LC4 Adventure gewoon te mooi om langs op te lopen. Ik hoop dat jullie misschien tips voor me hebben om de motor wat makkelijker rijdbaar te maken. Het is niet de bedoeling om er mee het bos in te gaan. Ik wil de Adventure eigenlijk alleen op de (snel)weg gebuiken.
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten,
Bart