Probleempjes KTM 640 Adventure 2003

Bartacus

Rookie
13 sep 2009
3
0
Veenendaal
Hallo,

Dit is mijn eerste post op het motor forum. Ik zal me daarom ook maar eerst even voorstellen.

Mijn naam is Bart, woon in Veenendaal en rijdt sinds 2 weken weer motor. De laatste motoractiviteiten stammen uit begin dit jaar toen ik mijn BMW 1150 GS weer verkocht na er in 2 jaar ongeveer 200 km mee te hebben gereden.

Daarvoor heb ik 10 jaar niet gereden en daar weer voor heb ik van mijn 18e tot ca. mijn 33e juist ontzettend veel motor gereden. Maar ja, werk, een gezin en een eigen bedrijf....., er was gewoon geen tijd meer voor.

Vroeger reed ik op Yamaha 1-cilinders (XT/TT's), 2- en 4-cilinders (XS 650's, Diversion 600) heb wat Honda's gehad (CB 900 BD, CR 250's, Africa Twins), BMW's ook (K75, R1100 GS, R1150 GS), een Rotax KTM 600 GS, Guzzi's enzovoorts.
Ik kan een aardige lijst opstellen met een aardige mix van soorten motorfietsen.

Maar sinds kort dus een KTM 640 Adventure.

En deze heb ik puur uit emotie aangeschaft, er was geen spoortje ratio te herkennen toen ik mijn handtekening onder het koopcontract zette. Het is een hele mooie, alleen op de weg gebruikte, fiets met ca. 18.000 km op de teller.
Nu ik er echter een paar keer op gereden heb vallen me een paar dingen op:

- de voorrem maakt een vreselijk piepend geluid dat door de hele motor voelbaar is

- het stationair toerental is hoog (1700 toeren)

- bij gas los knalt 'ie behoorlijk in de uitlaat

- onder de 3500 toeren is er echt niemand thuis. Bij rotondes is dat erg lastig. Ik moet dan terugschakelen naar 2 of 1 en door de grote vrije slag in het gashandvat en het karakter van het blok moet ik of de koppeling erbij pakken of ik rijd met (voor mij) een veel te hoge snelheid de rotonde op en over.

Ook is het op dit moment zo dat de motor flink gaat bokken als ik in een te laag (< 2000-2500) toerental zit.

Graag zou ik willen weten wat ik aan de piepende voorrem kan doen en of er iets af te stellen is waardoor er bij een lager toerental makkelijker mee te rijden is.

Ik ben me ervan bewust dat een LC4 blok sportiever is dan een XT blok maar ik vind de LC4 Adventure gewoon te mooi om langs op te lopen. Ik hoop dat jullie misschien tips voor me hebben om de motor wat makkelijker rijdbaar te maken. Het is niet de bedoeling om er mee het bos in te gaan. Ik wil de Adventure eigenlijk alleen op de (snel)weg gebuiken.

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten,

Bart
 
Je Carb af(laten)stellen. zal punt 2, 3 & 4 kunnen oplossen.

Rem ff na laten kijken...kan weinig mee mis zijn.
Of je rempad of je schijf
 
Laatst bewerkt:
Het rem probleem is vrij simpel op te lossen denk ik. Ook het motor "probleem" is op te lossen. Als ik je verhaal lees dan denk ik dat de afstelling verre van optimaal is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
heb zelf een 640 gehad....en heb nou een 690..

met allebei moet ik bij een rotonde terugschakelen naar de 2... en dan nog soms met wat koppeling erbij...

ook met 2000-2500tpm rijden begint mijn 690 wel wat te bokken...en de 640 al helemaal :)

het is ook niet goed om met een 1-cilinder zo'n laag toerental te rijden...zeker in de hogere versnellingen...

dat ligt gewoon aan het motorkarakter...met mn xt600 kan ik veel ''relaxter'' rijden dan met de ktm...

mja..daar heb ik de ktm niet voor....om relaxed te rijden :)
 
Laatst bewerkt:
Je zit in de buurt en ik heb er verstand van.
 
ik kan alleen maar hetzelfde zeggen over het karakter van dit LC4 blok in de adventure

bokken bij lage toeren
flauwe bochtjes en ronde punten in 2de versnelling en idd af en toe koppeling
knallen doet de mijne ook heel veel, zit een Supermotard uitlaat van KTM onder. en die gaat
loeihard bij doortrekken.


ik zou die motor van jou verkopen als je er toch enkel (snel))weg mee gaat rijden.
Daarvoor is die te mooi.

HAVE FUN WITH IT,
 
- de voorrem maakt een vreselijk piepend geluid dat door de hele motor voelbaar is

Doet de mijne ook, al hoor ik het alleen en voel ik het niet. Als je 'm toch alleen op de weg gebruikt kan een beetje kopervet achter de remblokken geen kwaad. Bij wat harder remmen doet de mijne het trouwens niet.

- het stationair toerental is hoog (1700 toeren)

Bij mij idem. Kan wel wat lager trouwens; daarvoor zit gewoon een schroef aan je carburateur wara je met de hand makkelijk aan kunt draaien. Ik kan je zo niet vertellen waar die precies zit, want mijn Adv is voorzien van een andere carburateur.

- bij gas los knalt 'ie behoorlijk in de uitlaat

Kwestie van afstelling eens na laten kijken (Zot/Snelmotoren is een _errug_ goed adres daarvoor).

- onder de 3500 toeren is er echt niemand thuis.

Daar staat tegenover dat er boven de 5000 toeren nog wat extra paarden losgelaten worden en dat-ie dan vrolijk doorloopt naar 7500rpm voodat het af begint te zwakken.

Karakter van het blok dus. Ik moest er ook even aan wennen.

Ook is het op dit moment zo dat de motor flink gaat bokken als ik in een te laag (< 2000-2500) toerental zit.

Vind ik ook al normaal eigenlijk.

Ik wil de Adventure eigenlijk alleen op de (snel)weg gebuiken.

Zonde! ;)

Groeten,
Bart

Ha, een naamgenoot! :)
 
Toevallig een andere uitlaat eronder? In dat geval lijkt het erop dat er idd iets aan de carburatie moet veranderen..meld anders ff wat eronder hangt, misschien dat ik je dat een eind de goede richting in kan helpen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan