Problemen acceleratie membraam Cabreteur SV650 1999

Harvey

Rookie
30 okt 2019
4
2
Ik rij een Suzuki SV650 uit 1999 met z'n 50 k op de teller.
Motor start en loopt goed enkel bij belasting zijn er wat trillingen uit het blok.

De oorzaak van de trillingen zou in onderstaand probleem kunnen liggen, de trillingen kunnen ook een andere oorzaak hebben maar dan zou ik toch graag onderstaand probleem oplossen.
Als ik met draaiende motor en zonder luchtfilter op de membramen kijk zie je dat een van de twee mebramen vertraagd reageert op het gas, te zien in het filmpje.
Met de motor uit is de tegendruk van de membramen niet gelijk, een van de twee membramen lijk geen tegen druk te hebben. Op het filmpje wat lastig te zien, dit is ook het membraam wat vertraagd reageert op het gas.
Voor de duidelijkheid twee filmpjes toegevoegd.

Ik heb zelf de volgende dingen al gedaan of gecontroleerd:
Voor de zekerheid de membramenen en de bijbehorende veren vervangen, de vervangen onderdelen hadden op het oog geen defecten.
De 2 cilinders gesynchroniseerd, verwaarloosbaar verschil in vacuum tussen de twee cilinders.
Carburateur is een tijdje geleden ultrasoon gereinigd, geen idee of het probleem daarvoor ook al aanwezig was.

Iemand tips of nog beter de oplossing?

Alvast bedankt.


 
Controleer je montage grondig, of je niks net fout hebt zitten.

En controleer die zwarte dekseltjes bovenop de carburateurs heel grondig op scheuren/barstjes en dergelijke. (Zijn deze niet perongeluk beschadigd bij het monteren na ultrasoon)
Begin daar maar mee
 
Ik rij een Suzuki SV650 uit 1999 met z'n 50 k op de teller.
Motor start en loopt goed enkel bij belasting zijn er wat trillingen uit het blok.

De oorzaak van de trillingen zou in onderstaand probleem kunnen liggen, de trillingen kunnen ook een andere oorzaak hebben maar dan zou ik toch graag onderstaand probleem oplossen.
Als ik met draaiende motor en zonder luchtfilter op de membramen kijk zie je dat een van de twee mebramen vertraagd reageert op het gas, te zien in het filmpje.
Met de motor uit is de tegendruk van de membramen niet gelijk, een van de twee membramen lijk geen tegen druk te hebben. Op het filmpje wat lastig te zien, dit is ook het membraam wat vertraagd reageert op het gas.
Voor de duidelijkheid twee filmpjes toegevoegd.

Ik heb zelf de volgende dingen al gedaan of gecontroleerd:
Voor de zekerheid de membramenen en de bijbehorende veren vervangen, de vervangen onderdelen hadden op het oog geen defecten.
De 2 cilinders gesynchroniseerd, verwaarloosbaar verschil in vacuum tussen de twee cilinders.
Carburateur is een tijdje geleden ultrasoon gereinigd, geen idee of het probleem daarvoor ook al aanwezig was.

Iemand tips of nog beter de oplossing?

Alvast bedankt.


Gezien de werkzaamheden die je al hebt uitgevoerd zou ook ik adviseren op lekkage van het zwarte deksel bovenop de carb te controleren.
 
Zit het probleem niet in de beluchting van de membranen?
Trek de slangen daarvan er eens af en sluit hem af met je vinger als je de schuif omhoog doet?
Zakken ze dan even snel of blijven ze omhoog?
Neem aan dat je de membranen zelf op scheuren bekeken hebt?
 
Ik rij een Suzuki SV650 uit 1999 met z'n 50 k op de teller.
Motor start en loopt goed enkel bij belasting zijn er wat trillingen uit het blok.

De oorzaak van de trillingen zou in onderstaand probleem kunnen liggen, de trillingen kunnen ook een andere oorzaak hebben maar dan zou ik toch graag onderstaand probleem oplossen.
Als ik met draaiende motor en zonder luchtfilter op de membramen kijk zie je dat een van de twee mebramen vertraagd reageert op het gas, te zien in het filmpje.
Met de motor uit is de tegendruk van de membramen niet gelijk, een van de twee membramen lijk geen tegen druk te hebben. Op het filmpje wat lastig te zien, dit is ook het membraam wat vertraagd reageert op het gas.
Voor de duidelijkheid twee filmpjes toegevoegd.

Ik heb zelf de volgende dingen al gedaan of gecontroleerd:
Voor de zekerheid de membramenen en de bijbehorende veren vervangen, de vervangen onderdelen hadden op het oog geen defecten.
De 2 cilinders gesynchroniseerd, verwaarloosbaar verschil in vacuum tussen de twee cilinders.
Carburateur is een tijdje geleden ultrasoon gereinigd, geen idee of het probleem daarvoor ook al aanwezig was.

Iemand tips of nog beter de oplossing?

Alvast bedankt.


Bij het 2e filmpje vind ik de (in het beeld) onderste gasschuif niet gedempt. De bovenste gasschuif wel.
Er is daarom naar mijn mening een probleem met het membraan van de onderste carb.

Waarom denk ik dat? Ik heb zelf ook een SV650, uit 2000. En bij die motor gaan beide gasschuiven gedempt naar beneden als je ze met een vinger omhoog doet en vervolgens los laat. En ja, mijn motor loopt gewoon erg netjes 😁 .
 
ik zou de montage van de onderste carburateur controleren, membraan niet lek, membraan sluit goed aan in de groef, deksel goed gemonteerd, veer zit goed, etc. Veel meer kan er niet aan de hand zijn.
 
In eerste instantie kon ik niks geks vinden aan de membramen, de veer en het zwarte deksel.
Uiteindelijk de 2e zwarte deksel geopend en toen ik de tweede schuif in de hand had zag ik het. Een van de schuiven heeft een gat wat ervoor zorgt dat het vacuüm ontsnapt, het verbaasd mezelf een beetje dat ik dit niet eerder heb gezien.

Op internet vond ik al snel dat deze schuif hoort bij een 25 of 35 kw begrensings set. De motor zou dus een groot deel van het vermogen missen en de twee cilinders zijn ongelijk belast. Ik heb geen historie van de motor maar ik denk dat de motor vroeger begrensd is geweest en dat dit niet goed is teruggebouwd.

Schuiven bestel ik zo en dan ben ik benieuwd naar het extra vermogen wat ik zou moeten hebben. :)

Bedankt voor jullie tips, hierdoor ben ik nogmaals de schuiven gaan controleren en heb ik het gevonden.

WhatsApp Image 2020-10-18 at 19.09.11.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: MSW
In eerste instantie kon ik niks geks vinden aan de membramen, de veer en het zwarte deksel.
Uiteindelijk de 2e zwarte deksel geopend en toen ik de tweede schuif in de hand had zag ik het. Een van de schuiven heeft een gat wat ervoor zorgt dat het vacuüm ontsnapt, het verbaasd mezelf een beetje dat ik dit niet eerder heb gezien.

Op internet vond ik al snel dat deze schuif hoort bij een 25 of 35 kw begrensings set. De motor zou dus een groot deel van het vermogen missen en de twee cilinders zijn ongelijk belast. Ik heb geen historie van de motor maar ik denk dat de motor vroeger begrensd is geweest en dat dit niet goed is teruggebouwd.

Schuiven bestel ik zo en dan ben ik benieuwd naar het extra vermogen wat ik zou moeten hebben. :)

Bedankt voor jullie tips, hierdoor ben ik nogmaals de schuiven gaan controleren en heb ik het gevonden.

Bekijk bijlage 1555031
Lekker dat je het euvel gevonden hebt! Dat wordt smullen van het extra vermogen na het plaatsen van de (tweede) full power gasschuif.

Was er, achteraf, ook niet iets met verschillen in vacuum bij het synchroniseren op een hoger dan stationair toerental?
 
Achteraf zat er wel een verschil maar erg groot was deze niet, uit mijn hoofd was het 2 streepjes op de carbtune rond de 5k toeren.

De afstelling moet op stationair daarom heb ik daar destijds verder geen aandacht aan besteed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan