Problemen accu / lekstroom

Phaedrus

MF veteraan
29 jun 2009
1.970
337
Laatst na 5 dagen niet rijden probeerde ik mijn motor te starten (Suzuki VL800), na een korte startpoging trok de startmotor de accu leeg.

Bij het laden van de accu (los van de motor) aan de optimate lader kon ik bij toeval 2 x ontdekken dat even kort er een geel lampje (laden 0.2A) ging branden tijdens de test fase. De handleiding zelf zegt hierover het volgende: Indien één van de LEDs #8/9/10 (8 is de 0,2A laden led) brandt en één van de LEDs # 5/6/7 (5 is het groene lampje van de testfase die normaal aangeeft dat de batterij nog goed is) brandt continu, dan is dit een absolute indicatie dat er in een accucel een kortsluiting plaatsvindt.

Nu weet ik niet zeker of het lampje continu brande of knipperde (dacht continu) maar kan niet vinden wat het zou betekenen indien het knipperde.

In eerste instantie dacht ik dus, tijd om de accu te vervangen, nieuwe accu ook besteld.

Wel kwam ik er tijdens het meten achter dat er een lekstroom tussen mijn oude accu en de hoofdconnector zat van 0.08A (80.5 ma) (de 2 ringetjes van accessoires die normaal ook op de accu aangesloten zitten op mijn motor gaven geen lekstroom)

Dit is volgens het WPH een te grote lekstroom, hoe kom ik er achter wat dit precies veroorzaakt? en zou dit kunnen betekenen dat mijn oude accu nog gewoon goed is en de lekstroom voor problemen zorgt, of zou de oude accu toch voor de problemen en de lekstroom zorgen? of wellicht het meest waarschijnlijk, is de oude accu aan vervanging toe en zit er ergens een lekstroom die ook nog voor problemen zorgt?

Alle hulp is welkom! alvast bedankt.
 
Met wat voor een type meter heb je dit gemeten ? Om er achter te komen kun je steeds 1 zekering lostrekken en dan meten of er nog steeds een lek is .Op het stroomkring schema kun je kijken welk deel van het schema die zekering betreft . heb je dit gevonden dan kun je zien welke onderdelen daar zitten en deze 1 voor 1 loskoppelen totdat je bij dat onderdeel komt waarbij de lek stroom wegvalt . Of je moet zelf accessoires geplaats hebben ?
 
Gebruikte een multimeter om dit te meten, eerst aangesloten met de COM poort op de min-pool van de accu en de 10A DC poort op de stekker (of connector, of hoe het stuk ijzer dat je op de accu schroeft ook mag heten) Daaruit kwam een waarde van 0.08. Toen op 200mA DC stand gemeten, en dan met de rode draad in de VOhmmA aansluiting van de multimeter. Toen was 80.5 zichtbaar.

Accessoires waarvan ik weet dat ze geplaatst zijn:
Aansluiting voor druppellader (direct op accu met van die oogjes, geen lekstroom hierop gemeten.)
Nog een set oogjes, wellicht van de running lights die erop zitten maar dit weet ik niet zeker, hierop ook geen lekstroom kunnen meten.
Aansluiting voor Garmin zumo 210, aangesloten op de accessoire aansluiting in de koplamp, deze staat naar mijn weten geschakeld via het contact slot (garmin gaat ook pas aan als je het contact aanzet, daarvoor niet.)

Zekeringen zal ik dan eens nakijken, maar eerst eens zien of ik dat stroomkring schema kan vinden in het wph. Bedankt in ieder geval voor de eerste adviezen.

edit: Schema gevonden in wph. goed vol haha
 
Laatst bewerkt:
:^

Van daaruit alle verbruikers onder die zekering 1 voor 1 uitsluiten door schakelaars uit te zetten en stekkertjes los te trekken.

Jij hebt wat te doen dit weekend ;)
 
Nou het verhaal wordt weer wat ingewikkelder.
Ik vol goede moet en met de locatie van de fusebox uit het WPH in mijn hoofd terug naar mijn motor.

Oude accu er in, plus pool aansluiten, multimeter weer op 200mA met COM op minpool van de accu en de rode draad vanuit VOhmmA op het ijzertje. 81.6.

Ok fusebox open, wil ik het eerste zekeringetje pakken, 0.8 op de meter. Ok zal wel een stekkertje niet meer helemaal goed zitten, beetje schuiven, geen resultaat. Even de meter er af gehaald, weer er terug op, en ja hoor daar was weer de 80+, buk weer naar de fusebox, heb een zekering vast, kijk op de meter. En verrek hij staat weer op 0.8. Meter er weer af, er weer op, nog niks. Meter er af, iets langer gewacht, er weer op, 80+. Nu eens blijven kijken, naar +- 5 seconden boem nog maar 0.8 dan stijgt het even naar 1.6 om vervolgens op 0.8 te blijven.

Mijn gedachte: Accu is te ver leeg om dit stroompje te leveren, wel vreemd gister nog gereden en eind van de dag pas terug, dus ongeveer 24uur, waarvan enkele uren niet aangesloten en wat testjes.

Accu hangt nu in ieder geval aan de optimate, maar hij hoefde maar kort bij te laden en ging vrij snel richting de verify stage.

Weet nu niet wat ik hiervan moet denken, kan de "lekstroom" komen door puur een gare accu en zou alles opgelost zijn met een nieuwe accu? Of is er toch iets anders aan de hand?
 
Het kan natuurlijk best zijn dat de accu teveel ontladen is geweest waardoor hij de geest heeft gegeven, of simpelweg door ouderdom.

Ik zou zelf meten over de plus ipv de min. De min zit overal aan je frame en blok vast. De meter kan zich dan raar gaan gedragen als de blok op een andere manier aarde maakt (via jou bijv.). Ook zou ik even met een andere meter vergelijken indien mogelijk.

EDIT:
Je kunt de accukabels ook gewoon aangesloten houden, en je multimeter in de zekeringhouder steken. Zekering eruit, multimeter erin.
 
Laatst bewerkt:
Vooral de ouderdom zou goed kunnen, maar teveel ontladen zou vreemd zijn, dan verwacht je dat hij langer moet laden aan de acculader, en dat was echt een minuutje of zo.

Ik dacht altijd dat je lekstroom over de min moest meten, dit kan dus ook over de plus. Dat zal ik dan morgenochtend eerst eens proberen als ik de accu weer een hele nacht aan de optimate heb gehad.
Helaas heb ik niet direct een andere meter voorhanden, mocht ik die tegenkomen zal ik dat ook proberen, zou wel erg zijn als de meter niet fatsoenlijk werkt, die is een paar weken oud haha.

Over het meten in de zekeringen, maakt het dan nog uit waar je de + en de - doet? zo ja zie je dat op het zekeringetje zelf staan of hoe weet je welke waar zit?
 
Vooral de ouderdom zou goed kunnen, maar teveel ontladen zou vreemd zijn, dan verwacht je dat hij langer moet laden aan de acculader, en dat was echt een minuutje of zo.

Ik dacht altijd dat je lekstroom over de min moest meten, dit kan dus ook over de plus. Dat zal ik dan morgenochtend eerst eens proberen als ik de accu weer een hele nacht aan de optimate heb gehad.
Helaas heb ik niet direct een andere meter voorhanden, mocht ik die tegenkomen zal ik dat ook proberen, zou wel erg zijn als de meter niet fatsoenlijk werkt, die is een paar weken oud haha.

Over het meten in de zekeringen, maakt het dan nog uit waar je de + en de - doet? zo ja zie je dat op het zekeringetje zelf staan of hoe weet je welke waar zit?
De stroom die door de min loopt is hetzelfde als door de plus.
Je kan ook de stroom meten door de zekeringen er 1 voor 1 uit te halen en dan de stroom te meten over de zekeringhouder.
Je meter geeft aan of je de plus op de plus hebt.
Bij een digitale meter komt er een min voor staan, een meter met een naald gaat de verkeerde kant op.
 
Volgens mij moet je het overal in de stroomkring kunnen meten, dus ook bij de plus.

Als je wilt weten welk voetje van de zekeringhouder de plus is, kun je natuurlijk even het voltage meten op de voetjes.
 
Laatst bewerkt:
Zo inmiddels weer wat wijzer: Zowel over de + als over de - krijg ik hetzelfde resultaat (enkele seconden hoog daarna laag). Tevens blijkt dat als je de meter er kort afhaalt en snel er weer op, hij wel even omhoog springt maar minder hoog en direct terug naar beneden om weer rond de 0.8mA te blijven hangen.

Meten over de zekeringen, behalve de reserve zekeringen bleken de zekeringen nog best lastig eruit te halen. Uiteindelijk die van groot licht eruit gehaald en doorgemeten, geen stroom of spanning op te vinden (zoals verwacht met contact uit).

Toen bedacht ik me dat in plaats van te klooien met al die zekeringen, het wellicht handig was om te kijken of de daling na een aantal seconden er inderdaad aan lag dat de accu leegraakt. Dus multimeter weer tussen accu en circuit, en wederom eerst even de hoge waarde (80+mA) en na enkele seconden weer terug naar 0.8mA met nog even een schommelingetje rond de 1.2mA om uiteindelijk stabiel te blijven op 0.8mA. Die stabiele waarde is prima als ik mijn WPH mag geloven.

Dus meter eraf, snoertje weer aan accu vast gemaakt, en de motor gestart, dit ging zonder problemen. Als ik dit alles goed interpreteer lijkt het mij dat de lekstroom 0.8mA bedraagt, de accu was immers niet leeggetrokken want hij kon nog genoeg leveren om de motor te starten. Zou de kortsluiting in een accucel er voor zorgen dat na verloop van tijd er kort een hogere stroom uitgegooid wordt? Ik denk het haast wel. anders zou de lekstroom toch continu hoog moeten zijn zolang de accu het zou kunnen leveren?

Inmiddels gechecked of de nieuwe accu zou passen, dat doet ie, dus ik denk dat ik die maar eens ga vullen en laden. Kijken wat er met de nieuwe accu zou gebeuren.

Of kan ik toch beter eerst alle zekeringen en connecties afgaan voor ik de nieuwe accu er in zet?
 
Als je oude lege accu op een lader binnen no time full aangeeft dan kun je aannemen dat deze gaar is .

Nee dat doet hij niet, wel gaf de lader aan dat er een kortsluiting in een accucel zou zitten. (ook reden tot vervanging uiteraard)

Het enige wat ik nog vreemd vind is de lekstroom op die oude "gare" accu, eerst 80mA dan naar paar seconden stabiel op 0.8mA. Eerst dacht ik dat dit misschien kwam doordat de accu de stroom niet meer kon leveren, maar vandaag bleek dus dat ik daarna met die accu de motor nog prima kon starten. Dus geen tekort aan stroom, vandaar mijn idee dat er dus geen serieuze lekstroom is, maar dat de accu zorgt voor dat rare sprongetje de eerste seconden.

Klinkt dit plausibel ?
 
...

Of kan ik toch beter eerst alle zekeringen en connecties afgaan voor ik de nieuwe accu er in zet?


Die 80mA kan komen doordat er misschien ergens electronica voor het contactslot zit, en dat er dus een opstartstroompje gaat lopen.

Die nieuwe accu zou ik er sowieso inzetten. Daarna nog een keer nameten kan geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Top nieuwe accu staat inmiddels vloeistof te slurpen, daarna zet ik die nog even aan de optimate om af te laden, en dan maar eens kijken wat er gemeten wordt.
 
kan me nog herinneren dat de accu van m`n toenmalige FZ750 kuren had .
Ik kon de motor gewoon starten en wegrijden maar bij de eerst volgende stoplicht kapte de motor ermee. Opnieuw starten , en niks enkel klik klik van het startrelais . ging de motor schudden en de motor startte weer ? Naar huis gereden en de accu verwijdert. Daarop de voltmeter gezet gaf 12,5 volt aan , maar ging schudden met de accu en de meter zakte naar 9,5 volt ? Deze accu was dus verrot Het accu zuur was ook vervuild en maakte blijkbaar daardoor sluiting . Waarschijnlijk is dat ook bij jouw aan de hand en door die sluiting kan er een lekstroom ontstaan die jij meet .
 
Ow dat klinkt inderdaad ook vreemd ja. Hier inmiddels de nieuwe accu met zuur gevuld en nu aan de optimate om op te laden. Ook niet vreemd dat accu vervangen moet worden, ik heb de motor al 5 jaar zonder de accu vervangen te hebben. De oude accu is ook nog precies dezelfde als er origineel door suzuki in wordt gedaan dus het zou me niet eens verbazen als de accu al stukken ouder is. (misschien zelfs al wel van 2001)

Benieuwd wat ik ga meten straks :)
 
Als één cel van een accu inwendig kortsluiting heeft dan is in rust de spanning op de klemmen ca. 10 V.

Een gare cel kan ontstaan doordat er loodslib van de platen omlaag zakt en dan de onderkant van de platen raakt waardoor deze cel eigenlijk kortgesloten is.
 
Als één cel van een accu inwendig kortsluiting heeft dan is in rust de spanning op de klemmen ca. 10 V.

Een gare cel kan ontstaan doordat er loodslib van de platen omlaag zakt en dan de onderkant van de platen raakt waardoor deze cel eigenlijk kortgesloten is.

Is dat zo? dat is vreemd, want bij nameten van de accu's zie ik dat niet terug.

Overigens nieuwe accu aan de optimate gelegd naar afvullen. gingen ook weer de charge lampjes branden tijdens de maintain fase, het vreemde is in de quick guide van de optimate staat: During the 30 minute maintenance charege periods, whichever LEDs # 5,6,7 was/were flashing at the end of the TEST now indicate steadily. The battery can draw current as required to support small loads and counter selfdischarge.

Maar iets verderop staat: If any of the charge current LEDs # 8,9,10 are on, and any of LEDs # 5,6,7 are also on steadily, this is a definite indication that either the battery has a short circuited cell etc. (de etc is dat verhaal over als hij nog in de motor zit maar hier voor mij nu niet van toepassing)

Overigens nu ik de nieuwe accu een tijdje los van de optimate heb en nameet met de multimeter geeft hij nog gewoon 13 volt aan, ook de oude accu geeft nog 12.6 volt aan terwijl die er toch zeker een dag niet meer aan hangt.
 
Oeps lees net dat mijn eerste zin van vorige post wellicht heel sarcastisch overkomt, dat is niet zo bedoeld. vraag me alleen af of wellicht mijn acculader kapot is, of dat er iets anders mis gaat :P
 
Oeps lees net dat mijn eerste zin van vorige post wellicht heel sarcastisch overkomt, dat is niet zo bedoeld. vraag me alleen af of wellicht mijn acculader kapot is, of dat er iets anders mis gaat :P


optimate 3 deed bij mij hetzelfde, gaf binnen korte tijd aan dat de accu goed geladen was.
maar de startmotor wilde niet eens ronddraaien, zo weinig pit zat er nog in de accu.
nieuwe accu aangeschaft en probleem was over.

Optimate ?????????????????????????????, krijg ik steeds meer vraagtekens bij.
 
Laatst bewerkt:
optimate 3 deed bij mij hetzelfde, gaf binnen korte tijd aan dat de accu goed geladen was.
maar de startmotor wilde niet eens ronddraaien, zo weinig pit zat er nog in de accu.
nieuwe accu aangeschaft en probleem was over.

Optimate ?????????????????????????????, krijg ik steeds meer vraagtekens bij.

Dat zijn een hoop vraagtekens inderdaad.
Mijn optimate laad nog wel prima naar mijn idee, ook de oude accu krijgt na laden genoeg pit om weer te starten, alleen loopt die oude accu iets te snel leeg (na +-5 dagen start de motor niet meer) nieuwe accu nog niet geprobeerd ivm foutmelding van de Optimate, maar het voltage blijft mooi op 12.9volt zelfs na de nacht, als er echt kortsluiting in een accucel zou zitten dan lijkt het me logisch dat dit voltage ook daalt.
 
Wat een lang topic over een probleem wat er niet is :+

Je hebt geen lekstroom, die piek net na het aansluiten is volkomen normaal. 0,8 mA is volkomen verwaarloosbaar. Je oude accu is gewoon stuk.
Overigs, een nieuwe accu moet je met een gewone lader opladen. De laadstroom van een optimate is te laag voor de initiële lading.
 
Ik denk ik doe ook een duit in het zakje, door even te Googelen.
IMG_9289-595x446.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan