Problemen Africa twin

Robinvfr

Rookie
16 mei 2010
24
0
Flevoland
Hoi,

Het is alweer een behoorlijk lange tijd geleden dat ik wat heb geplaatst op mf.
Ik heb afgelopen week een africa twin gekocht van 1993 met 63000km, alleen op de terugweg ging het al mis.

Na ongeveer 40km op de snelweg hikte de motor een keer maar ik dacht dat het aan mezelf lag, totdat even later bij het inhalen het vermogen weg viel en ik strandde op de vluchtstrook. Even 5-10min gewacht en toen kon ik weer verder ik dacht dat de brandstof kraan verkeerd stond maar dat was oke.
Al met al ben ik op de rit van 120km 5-6 keer gestrand.

Nu weet ik dat de brandstofpomp van een AT waardeloos is en ook op deze zit de originele Mitsubishi pomp nog. Waarschijnlijk is deze dus onderweg gestorven en kon ik nog 40km rijden omdat de tank redelijk vol was.
Nu heb ik gelijk een pierburg pomp besteld via ebay dus daar moet ik nog even op wachten.

Ik heb vandaag nog even de pomp opengemaakt en deze klikt af en toe als de motor loopt alleen als ik de multimeter aansluit op de pomp krijg ik zodra de pomp klikt niet echt een duidelijke waarde. ook als ik op de stekker meet niet. Als ik met de stekker rommel gaat de pomp af en toe snel klikken.
Ik heb de pomp ook gewoon rechtstreeks aangesloten op een losse accu en dan loopt deze wel gewoon continu.

Zou het misschien aan het relais kunnen liggen die af en toe plakt?

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
 
Gezien de kilometerstand, verdenk ook ik de brandstofpomp. Echter...

Denk twee keer na voordat je gaat kloten met andere pompen: De originele pomp van de twin is nml niet waardeloos. Hij zit op heel, héél veel machines gemonteerd, van ZX-6R, tot NTV, tot R6.

Het probleem: Jouw Twin heeft geen brandstoflampje: Jouw pomp loopt elke 300 kilometer, een kilometer of vijf lang, droog te pompen, voordat je vlotterbakken leeg zijn en jij het pas merkt. Stom van Honda, en een slijtageslag op de contactpunten in de pomp!

Na geëxperimenteerd te hebben met andere pompen (waaronder een Facet pomp zonder contactpunten en Mikuni vacuumpomp) ben ik van mening, dat je beter elke 50 000 kilometer (elke 5e beurt), even de originele brandstofpomp kunt reviseren (half uur werk)

Is dat te veel werk? Dan soldeer je de eerste keer ook een blusdiode in het systeem, dan zul je er waarschijnlijk nooit meer last van hebben.

Bewijs: De pomp van mijn 1991 Africa Twin (<--- met brandstoflampjes) is nog origineel, en daar staat nu 98800 kilometer op. Ik ben benieuwd wat ik over drie tankbeurten tegenkom, maar meer dan €22.90 zal het niet kosten ;) .
 
Laatst bewerkt:
maar het klopt toch dat ik op de stekker ban de brandstofpomp 12v moet meten?
Als dat zo is en ik meet niks op de stekker dan zal er dus ergens een draadbreuk kunnen zitten of het aanstuur relais is defect.
Als ik het goed heb natuurlijk :p
 
Je hebt het niet goed ;) .

Er staat niet continue 12V op het systeem. De voeding loopt door de CDI heen, en die geeft pulsjes. Waarom voeden door de CDI? Nou, mocht deze worden onderbroken door bijv. een omval schakelaar (die een Twin dan niet heeft, maar veel andere modellen weer wel), dan stopt deze met pompen.

Daarnaast bouwt de pomp druk op (c.a. 3 PSI), en stopt dan met pompen tot dit is afgebouwd (seconde of 5 stationair). Het is doodeenvoudig als je de boel in werking ziet, maar een beetje lastig uit te leggen.

Maar ik wijs je er nogmaals op: Honda, Yamaha en Kawasaki hebben legio motoren voorzien van die pomp. Dat hadden ze niet gedaan als het rotzooi was geweest.
 
Laatst bewerkt:
Oke ik begrijp je punt wat betreft de originele pomp. maar je moet ook toegeven dat er meer slechte dan goede verhalen zijn over de originele pompen ;)
Maar kom ik er dan achter of de pomp wel aangestuurd wordt?

Als de motor loopt zal de pomp toch ook gewoon bediend moeten worden? en niet zoals nu af en toe een tikje?

En klopt het dat de cdi die aan de zijkant zit een ratelend geluid maakt als de motor loopt?

Het is voor mij een totaal nieuwe motor dus ik heb (nog) niet helemaal een idee hoe alles hoort te lopen en klinken
 
De pomp gaat stuk door slijtage: Bij elke slag springt er een vonkje tussen de contactpunten over, die heel langzaam de contactpunten wegslijt.

Hoe langzaam? Mijn Twin heeft de originele pomp die nooit droog pompt (omdat ik een waarschuwingslampje heb). Hij heeft er 98800 kilometer op zitten, en verbruikte (tot voor kort) 1:15

Een vlug rekensommetje leert dan dat die pomp bijna 66000 liter benzine heeft verpompt, en nog niet versleten is. Bij de volgende beurt inspecteer en/of vervang ik de puntjes, en soldeer ik er een "blusdiode" bij, die de vonkvorming tussen de contactpunten tegengaat.

Daarna zal ik nooit-meer omkijken naar die pomp ;).

hier is een filmpje van hoe zo'n pomp wordt gereviseerd
hier en hier is een filmpje van hoe de pomp tekeer gaat als hij lucht verpompt.
hier zie je een filmpje van een drooglopende pomp met blusdiode.
 
Laatst bewerkt:
Aan de hand van de filmpjes kan ik dus concluderen dat de pomp het nog wel lijkt te doen alleen dat ie niet of nauwlijks wordt aangestuurd. Door slechte bedrading en/of aanstuur relais.
Maar het is dus eigenlijk niet te doen om een spanning naar de pomp te willen meten?
En klopt het dat de cdi dat ratelende geluid maakt?
 
Die pompen op de filmpjes hebben geen tegendruk. Als hij aangesloten is dan zorgt de tegendruk van de carbs er voor dat hij nauwelijks pompt.

Aangezien je er toch niet meer mee op vakantie gaat: Kun je de pomp open halen en een foto maken van de contactpunten? Ik zal even kijken of ik een filmpje kan maken van mijn pomp.
 
Gezien de kilometerstand, verdenk ook ik de brandstofpomp. Echter...

Denk twee keer na voordat je gaat kloten met andere pompen: De originele pomp van de twin is nml niet waardeloos. Hij zit op heel, héél veel machines gemonteerd, van ZX-6R, tot NTV, tot R6.

Het probleem: Jouw Twin heeft geen brandstoflampje: Jouw pomp loopt elke 300 kilometer, een kilometer of twintig lang, droog te pompen, voordat je vlotterbakken leeg zijn en jij het pas merkt. Stom van Honda, en een slijtageslag op de contactpunten in de pomp!

Na geëxperimenteerd te hebben met andere pompen (waaronder een Facet pomp zonder contactpunten en Mikuni vacuumpomp) ben ik van mening, dat je beter elke 50 000 kilometer (elke 5e beurt), even de originele brandstofpomp kunt reviseren (half uur werk)

Is dat te veel werk? Dan soldeer je de eerste keer ook een blusdiode in het systeem, dan zul je er waarschijnlijk nooit meer last van hebben.

Bewijs: De pomp van mijn 1991 Africa Twin (<--- met brandstoflampjes) is nog origineel, en daar staat nu 98800 kilometer op. Ik ben benieuwd wat ik over drie tankbeurten tegenkom, maar meer dan €22.90 zal het niet kosten ;) .
20 kilometer rijden op de inhoud van je vlotterbakken? Dat lijkt me wat veel :+
Verder ben ik het geheel met je relaas eens. Ik heb een VF750C gereden met dezelfde pomp en deze is probleemloos tot de 200K kilometers gekomen.
Ik denk dat de TS zich veel teveel fixeert op de pomp ipv wat nog meer de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik rijd met m'n huidige NX250 regelmatig "m'n tank leeg", omdat ik slechts een 9 liter tankje heb en bij 6.5 liter de reserve open moet draaien. Dit voelt toch anders als de eefecten die TS beschrijft.
Ik heb overigens geen idee wat het WEL is.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga kijken of ik vanmiddag even een foto kan maken en plaatsen van de pomp.
Je zou haast denken dat het beter is om de benzine kraan standaard op res. Te laten staan en de kilometers in de gaten te houden. Om droogpompen tegen te gaan.
 
20 kilometer rijden op de inhoud van je vlotterbakken? Dat lijkt me wat veel :+

Aangepast :+ . Vaak klotst er nog wat benzine in het aanzuigmondje, waardoor de eerste "dip", en het punt van daadwerkelijk uitvallen soms erg lang uit elkaar licht.

Verder ben ik het geheel met je relaas eens. Ik heb een VF750C gereden met dezelfde pomp en deze is probleemloos tot de 200K kilometers gekomen.
Ik denk dat de TS zich veel teveel fixeert op de pomp ipv wat nog meer de oorzaak zou kunnen zijn.
Ik rijd met m'n huidige NX250 regelmatig "m'n tank leeg", omdat ik slechts een 9 liter tankje heb en bij 6.5 liter de reserve open moet draaien. Dit voelt toch anders als de eefecten die TS beschrijft.
Ik heb overigens geen idee wat het WEL is.

Ik herken het wel: Als de punten scheef afslijten dan kun je van die rare acties krijgen.

In mijn geval begaf de pomp het op een reis van Amsterdam naar Hongarije. Voor Utrecht stond ik stil.

Na de pomp een flinke tik te hebben gegeven met een stuk boordgereedschap heeft hij het weer gedaan tot halverwege de terugweg, en met een tweede tik stond ik weer in Amsterdam *D .

Daarna kwam een lange soap met dure plug&play pompen (die niet plug&play waren), en elektraloze pompen die slecht werken in de stad. Lang verhaal kort: Alles op Marktplaats gezet, originele pomp gehaald en deze gereviseerd.

Ik heb trouwens een filmpje gevonden van hoe de pomp aangesloten op de carburateurs pompt: hier.

Je ziet dat hij stationair 1 keer tikt per 6-7 seconden, en bij flink gassen c.a. 1X per seconde. nu kun je je een voorstelling maken over de slijtageslag die droog pompen met zich mee brengt.
 
Laatst bewerkt:
Aha nou zie ik het inderdaad. Mijn pomp doer dit ook alleen af en toe ook niet en als ik dan tik op de pomp veranders er niks. Als ik dan met de stekker rommel gaat ie even snel om een inhaalslag te maken lijkt wel.
Of het is toeval hoor als ik aan de stekker zit en hij gaat ff snel pompen.
 
Ik zal van de week aan de hand van het schema uit het haynes manual even de bedrading van de pomp meten naar het relais. en van het relais naar de cdi en killswitch. en de massa even controleren. En een tweepolige stekker is zeker het probleem niet :)
 
Zo daar was ik weer met een at update. heb alle bedrading gechecked van de brandstofpomp en dat lijkt goed te werken. Heb de tweepolige stekker er tussen uitgehaald en de draad verlengd zodat mn nieuwe stekker te bereiken is zonder de halve motor te hoeven slopen.
Motor even test gedraaid en dat leek wel goed vond wel dat de uitlaat nog veel knalde dus vermoedde dat het blok iets te arm liep.
Heb de bougies bekeken en die zagen er goed uit. Tijdens het testdraaien kruipolie (ik had niks anders) op de inlaatrubbers gespoten, en hup het toerental steeg met 300/500 tpm.
Dus carburateurs eraf gehaald en nieuwe rubbers en een brandstoffilter besteld.
Omdat de halve motor toch al uit elkaar lag even de klepspeling gecontroleerd en daar hoefde op 1 inlaatklep na niks gesteld te worden.
Dus nu is het wachten op de rubbers en het filter en dan zal ik als de boel in elkaar zit eens gaan testrijden.
Ik houd jullie op de hoogte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan