Problemen afstellen YDSL-carb XT350

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
270
0
Ik heb een probleem bij het afstellen van mijn xt350 YDSL (dubbele carb).

Bij vol gas stottert hij tussen de 6k en 8k (8k is het maximum).

In eerste instantie denk je teveel, of te weinig benzine, dus een andere sproeier, maar de kleur van de bougie is mooi koffiebruin.

De spruitstukken zijn goed en ik heb een koudere en warmere bougie dan standaard geprobeerd.

Als ik tijdens het stotteren de choke gebruik, merk weinig verschil, hij rijd ietsjes slechter.


Is de volgende stap, spelen met de hoogte van de gasnaalden, of moet ik het elders zoeken?


Alvast bedankt
 
Beste martell..

Ik lees vaker dat je ontzettende wijze antwoorden hebt op de vragen van members. Helaas gaat het zelden over een oplossing en vind jij het belangrijker om jou manier van doen op een bijdehante en synische manier duidelijk te maken.
Helaas is niet iedereen hier zo theoretisch ingesteld als jij.
 
Beste martell..

Ik lees vaker dat je ontzettende wijze antwoorden hebt op de vragen van members. Helaas gaat het zelden over een oplossing en vind jij het belangrijker om jou manier van doen op een bijdehante en synische manier duidelijk te maken.
Helaas is niet iedereen hier zo theoretisch ingesteld als jij.
Mijn bijdrage is 100% serieus bedoeld.


*knip*
nergens voor nodig, mijn hulp heb je kennelijk niet nodig
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sproeiers zegt op zich niet zoveel, als je de motor naar huis rijdt na een testrit is de kleur al weer veranderd.

Ik gok te weinig lucht, bijv. vies luchtfilter of te grote sproeier als de boel niet meer standaard is.
 
Hoe kom je achter de oorzaak van het probleem?

Is het de carb?
Is het de nokkenasketting? Lamme klepveren?
Ontsteking?
Lucht toevoer, uitlaat?

T`is waarschijnlijk een oud beessie dus ga maar eens zoeken.
 
Dank voor de reacties.

Carb is ultrasoon gereinigd.
Kleppen gecontroleerd .
Luchtfilter ook schoon.

De motor is niet standaard. Luchtfilterhuis uitgeboord.

Ik ga even rijdel zonder luchtfilter en met afgeplakte luchtfilter huis

De kleur van de bougie check ik door bij vol gas de noodstop in te drukken.

Ik zal ook de hoogte van de flotter controleren.
 
Pagina 30 vd Clymer:
Engine misses at high speed
a. fouled or improperly gapped spark plug
b. improper carburetor main jet selection
c. carburetor main jet and/or needle clogged
d. obstructed fuel line or fuel shutoff valve
e. ignition timing incorrect due to ignition system malfunction
 
Laatst bewerkt:
Misschien geeft dit wat extra info:
calchart.gif

61496d1425762185t-cv-carb-circuits-carb_circuits.jpg

tuningparts.jpg


Uiteraard gaat dit over de carbs.
Rest moet dan goed zijn, zoals timing en luchttoevoer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thx martell. Erg leerzaam.

Ik ga kijken of het aan de carb afstelling ligt of misschien toch iets anders. Het probleem speelt zich af bij 6k tot 8k. Volgens mij maakt het niet uit in welke versnelling het gebeurt. Want in zijn 2 bij half gas stottert hij ook bij 6k toeren.

Het lijkt dus meer een probleem wat ontstaat bij en bepaald aantal toeren en niet zozeer hoever het gas open staat. Misschien dit verklaard waarom de bougie wel een goede kleur heeft. ...
 
Probleem gevonden.

Hij liep te rijk doordat mijn stationair (en de hoofdsproeier) te groot is. De stationairsproeier heb ik van 42 naar 50 uitgeboord. Als ik hem helemaal dicht draai blijft de motor lopen. Zonder deksel op het luchtfilterhuis loopt hij goed.

Mijn volgende vraag is; ik ga van 130 naar 125. Kan ik de stationairsproeier zo laten, of moet deze toch kleiner? Voor deze carb. zijn geen sproeiers beschikbaar dus alles moet geboord worden :(

Heeft het verkleinen van de hoofdsproeier nog effect op de stationair stand?

Groet
 
Nou de xt350 is van oorsprong erg arm afgesteld. Na het uitboren van het luchtfilterhuis en een open uitlaat, moest ik 10x kicken voordat hij startten. Met een grotere ging het een stuk makkelijker =]

Ik heb nu de originele er weer in, maar het belangrijkste is dat hij nu op zijn top weer goed rijd =]

Wat mij betreft mag het toppic dicht!

Bedankt alleen voor het advies
 
Probleem gevonden.

Hij liep te rijk doordat mijn stationair (en de hoofdsproeier) te groot is. De stationairsproeier heb ik van 42 naar 50 uitgeboord. Als ik hem helemaal dicht draai blijft de motor lopen. Zonder deksel op het luchtfilterhuis loopt hij goed.

Mijn volgende vraag is; ik ga van 130 naar 125. Kan ik de stationairsproeier zo laten, of moet deze toch kleiner? Voor deze carb. zijn geen sproeiers beschikbaar dus alles moet geboord worden :(

Heeft het verkleinen van de hoofdsproeier nog effect op de stationair stand?

Groet
Hoe ga je het doen als er geen sproeiers beschikbaar zijn?

Ook jammer dat je direct had aangegeven zelf ingrijpende wijzigingen te hebben gedaan. Wellicht had je dan eerder een passend en concreet advies gekregen.

Sproeiers zijn trouwens nog gewoon leverbaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sproeiers van teikei worden niet meer gemaakt. Ze zijn nog wel te verkrijgen, vooral in het buitenland, maar zijn erg prijzig. De stationair sproeier heb ik nergens kunnen vinden.

Ik heb daarom enkele uitgeboord. Alleen waren de micro boortjes ook niet makkelijk te krijgen.

Ben blij dat alles het na behoren doet. Misschien nog een keertje fijne tunen in de toekomst, maar voorlopig ben ik tevreden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan