Problemen bij kou / vocht

Ye Greate'96

MF'er
14 jul 2004
79
0
Heiloo
Ik heb 4 en een half jaar een Kawasaki Vulcan VN800 die elk jaar hetzelfde probleem heeft:

Zodra het kouder en natter wordt, begint hij slechter te rijden. Dat uit zich in het volgende:

- Na 2 kilometer rijden sta ik altijd voor een stoplicht en bij het wegrijden slaat hij bijna af, ik moet dan veel gas geven om ervoor te zorgen dat dat niet gebeurd.
- na dat stoplicht rij ik 4 kilometer over een randweg (max 70 km/h), wanneer ik dan constant blijf rijden is er niks aan de hand, maar zodra ik even het gas los moet laten om af te remmen en weer langzaam gas geef, dan geeft ie een stotter, net alsof hij een vonkje mist.
- Dit laatste gebeurd dus ook wel met het wegrijden bij een stoplicht, wanneer hij dan zo'n vonkje mist, slaat hij dus af. Dit afslaan is me ook een keer gebeurd in een bocht, waarbij ik bijna onderuit ging....


Het is dus hoofdzakelijk het zo nu en dan inhouden / stotteren wat er dan optreedt.


Wanneer de motor warm gereden is (8+ kilometer) is er niks meer aan de hand.
Ook in de periode eind maart tot eind oktober is er geen enkel probleem.

Wat ik inmiddels geprobeerd heb:
- Shell V-power tanken
- Euro 98 tanken
- Zo'n middeltje in m'n tank gegegooid tegen bevriezing van benzine. (tunap)
- De kleppen zijn vorig jaar gesteld.
- De bougies zijn vervangen.

Niks helpt.
Bevriezing van de benzine kan het niet zijn, aangezien het probleem ook optreedt bij het wegrijden uit stilstand.

Wat kan dit nou nog zijn? Bobines misschien, of een vochtprobleem elders?
 
Lijkt erop dat een bobine niet goed werkt door vocht problemen of een bougiekabel doorslaat tijdens de eerste paar km . Ik kan vanuit hier niet zien hoe de kabels zijn ?
maar na jaren trouwe dienst gaan bougiekabels slechter worden en doorslaan.
Kijk ook de steker verbindingen na op de bobines en onstekingsunit op corrosie .

Misschien nieuwe bougiekabels plaatsen als dit mogelijk is . En de bougiedoppen vervangen .
 
Laatst bewerkt:
Heb je het probleem ook bij koud weer (echter boven 0) en geen vocht in de vorm van een nat wegdek of regen? En hoe zit dat op een warme zomerdag met een pittige regenbui?
 
Laatst bewerkt:
Heb je het probleem ook bij koud weer (echter boven 0) en geen vocht in de vorm van een nat wegdek of regen? En hoe zit dat op een warme zomerdag met een pittige regenbui?

Het probleem treedt inderdaad ook op wanneer het totaal niet geregend heeft die dag, maar wel onder de 10 graden.
Ook bij vorst heb ik dezelfde klachten. (dan is toch weer alle vocht uit de lucht dacht ik)

Zodra de temperatuur boven de 10 graden is, heb ik nooit een probleem.




Lijkt erop dat een bobine niet goed werkt door vocht problemen of een bougiekabel doorslaat tijdens de eerste paar km . Ik kan vanuit hier niet zien hoe de kabels zijn ?
maar na jaren trouwe dienst gaan bougiekabels slechter worden en doorslaan.
Kijk ook de steker verbindingen na op de bobines en onstekingsunit op corrosie .

Misschien nieuwe bougiekabels plaatsen als dit mogelijk is . En de bougiedoppen vervangen .

Dat is misschien te proberen ja. Zal ik deze week eens naar kijken.
 
Wanneer de motor warm is gereden en je rijdt een flink stuk BBK of snelweg en je stopt vervolgens... doet het probleem zich dan weer voor? Stal je je motor op een droge plaats waar het ventileert?
 
Ik zou de bougiekabels nakijken waar die aan de bougiedop gedraaid zit.
Desnoods paar mm kabel afknippen van alle bougiekabels en opnieuw de bougiedoppen erop schroeven.
 
Wanneer de motor warm is gereden en je rijdt een flink stuk BBK of snelweg en je stopt vervolgens... doet het probleem zich dan weer voor? Stal je je motor op een droge plaats waar het ventileert?

Ja, hij staat altijd in de garage.
Probleem doet zich nooit meer voor na 8+ kilometer.

Ik ga de bougiekabels + doppen eens proberen in elk geval.

Kan het zijn dat het aan de bobines ligt?
 
kapotte bobines geven storing als ze warm worden, of ze doen het helemaal niet.
als de motor het ook doet onder droge omstandigheden en bij temperaturen onder nul, denk ik dat je langer op de choke moet blijven rijden.
het komt immers alleen voor tijdens het opwarmen.
 
Ik heb zojuist de bougiekabels en -doppen los gehaald.
Er zaten 2 kleine scheurtjes in het rubber van een van de doppen.

Het lijkt me een beetje onwaarschijnlijk, maar misschien dat nieuwe kabels & doppen wel de oplossing zijn.


Klopt het dat je zo'n bougiedop niet kan doormeten overigens?
 
Een bougiekabel (neem aan dat daar ook de dop aan vast zit) moet je kunnen doormeten op weerstand. Staat in het WPHB wat de bijbehorende weerstand moet zijn.

Maar ik vind dat Bananeman een goed punt heeft mbt de choke. Als ik de choke er te vroeg vanaf haal in de winter, bokt ie ook aardig bij wegrijden.
 
Laatst bewerkt:
Wat is het stationair toerental als de motor nog geen 8 km heeft gereden? en wat is hij na die 8 km? Kan zijn dat het toerental net te laag staat. Zoals eerder beschreven kan het ook zijn dat de motor iets te arm staat, de motor zal dan bijgesteld moeten worden, als dit mogelijk is.

Als je een rotte bougie kabel en of kap heb kun je deze doormeten op de ohm-stand, ook kan je er met een planten spuit water op nevelen tijdens stationair draaien koud en of warm. Zie je dan vonkjes overslaan of gaat de motor slechter lopen weet je dat het daarin zit.

Spuit ook even tijdens stationair lopen de inlaat rubbers stuk voor stuk in met WD40 merk je verschil tijdens het inspuiten van de stationair loop, kunnen je inlaat rubbers lek zijn, de pakking ertussen of de slangklem niet goed aangedraaid.

succes
 
Bedankt voor alle reacties!

Toerental kan ik niet zien, maar hij loopt duidelijk met minder toeren na bijv 3 kilometer dan na 8 kilometer. (in beide gevallen zonder choke uiteraard)

Wanneer ik de choke na bijv 500 meter al dicht doe, dan loopt hij met nog minder toeren en zal hij geheid afslaan.
 
Laatst bewerkt:
misschien dus even bougie's nakijken op kleur als de motor goed warm gereden is geweest. Als ie nog warm is verbrand je je vingers dus na een uurtje even bougies eruit draaien en kijken of ze mooi licht bruin zijn. zijn ze tegen wit aan staat ie te arm. Of je toerental iets omhoog schroeven.
 
misschien dus even bougie's nakijken op kleur als de motor goed warm gereden is geweest. Als ie nog warm is verbrand je je vingers dus na een uurtje even bougies eruit draaien en kijken of ze mooi licht bruin zijn. zijn ze tegen wit aan staat ie te arm. Of je toerental iets omhoog schroeven.

Hmmm, nou heb ik een werkplaatshandboek, maar ik kan nergens vinden waar je het mengsel rijker kan zetten.
Kan wel het toerental hoger zetten.

zie ook: Linkje naar werkplaatshandboek voor de geinteresseerden
 
Laatst bewerkt:
Het zou kunnen zijn dat je (bij koud weer) te vroeg van de choke afgaat en/of te vlug veel/vol gas geeft. Binnen 10km of liever 20, gas tam houden.

Hoe grote ritten maak je meestal? Bij steeds kleine ritten krijg je condenswater in de olie, zéér slecht.
 
Laatst bewerkt:
M'n VFR loopt 1200rpm stationair, maar wanneer hij koud is nog geeneens 800rpm en slaat dan ook bijna af.

Bougies op kleur controleren kan, maar blijft giswerk. Uit een co2 meting kun je veel nauwkeurigere gegevens halen.

Wat Bananeman al zei, hou langer die choke er op en kijk wat ie dan doet.
 
Laatst bewerkt:
Al een tijdje geleden, maar ditzelfde probleem stak weer de kop op zodra het kouder werd de laatste weken.

Maar het is helemaal opgelost!

Ten eerste de carburateur helemaal uit elkaar gehaald en alles gereinigd met benzine en een tandenborsteltje. Het mengselschroefje stond veels te ver uitgedraaid (slag of 7) die heb ik op 2,5 slag gezet. En de kleine sproeier vergroot van #48 naar #52

Hij loopt nu perfect, ook al is hij nog helemaal koud. Voor het eerst in 5 jaar!
 
Leuk, bijna een jaar verder en toch nog een update krijgen
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan