Problemen Honda cb 550 four

Classic Bike

MF'er
29 okt 2010
55
4
Bij een langdurige restauratie van een Honda cb 550 four hebben de carburators +/- 2 jaar niet gebruikt geweest en werken niet meer naar behoren, ook na inwendig reinigen met carburator cleaner. Ik heb ze nog niet laten ultrasoon reinigen omdat ik nog een perfect werkend en gereinigd set carburators van een cb 500 four liggen heb. Ik heb de sproeiers uit de 550 carburators verbouwd naar de 500 carburators en ook de gasschuif naalden en de luchtregeling op de zelfde stand geplaatst. De vlotters heb ik niet verplaatst omdat die van een 500 en 550 hetzelfde zijn. De motorfiets zelf is op elk gebied hetzelfde gebleven. Het enige wat ik veranderd heb is een elektronische ontsteking geplaatst maar die werkt perfect. De motor rijd en draaid zeer mooi en goed en trekt op als een raket maar haalt geen snelheid. Ik haal er amper 110 km/uur uit. Ik weet dat ik er voorheen +/- 160 - 170 uithaalde. Ik heb al alles geprobeerd maar vind de oorzaak niet. Gasschuifnaalden op diverse standen gezet, lucht geregeld op verschillende standen, uitlaten nagekeken, doorstroming brandstofsysteem en carburators nagekeken, vlotter hoogte en afsluiting nagekeken, nieuwe bougies, kleppen staan goed geregeld. Ik weet echt niet meer wat het probleem zou kunnen zijn. Het carburator huis en de vlotters van een 500 en 550 zijn voor zover ik weet dezelfde en de elektronische ontsteking is nieuw en werkt perfect.
Wat kan het probleem zijn?
 
Heeft hij wel ooit goed (snel) gelopen met electronische ontsteking?
Komt hij goed en snel in de toeren in lagere versnellingen?
Is met de electronische ontsteking de centrifugaalvervroeger ook verdwenen? Zo niet, zit die niet vast?
 
Je zegt "doorstroming brandstofsysteem" gecontroleerd te hebben. Hoe?
Ik het daar namelijk in zoeken. Klinkt alsof je vlotters leegraken (bij hogere snelheid verbruik je nou eenmaal meer) en niet meer snel genoeg gevuld worden. Accelereren doe je meestal maar kortstondig, dus dat doet 'ie dan nog wel goed, zo snel is de vlotter nou ook weer niet leeg.

In principe zou de motor dus bij 110 behoorlijk arm moeten draaien, zet hem na een minuutje draaien bij max. snelheid eens met de killswitch uit en check bougiekleur.
 
Werkt je vervroeger wel goed,een maat van mij had dat met z,n oude Kawa 440,ding wou ook niet harder dan 110,
toen bleek zijn vervroeger niet goed te werken,na een andere gemonteerd te hebben haalde hij de 145.
 
Er is verder niets gedaan aan het motorblok behalve de ontsteking? en is er iets bekend over de staat van de distributie ketting,

Zelf wel eens iets dergelijks gehad met een 550F na het vervangen van toen nog de contactpuntjes, doordat het blok tegen de draairichting was ingedraaid was de niet geweldige ketting een tand verschoven en was de timing van slag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan