Problemen HOnda Nighthawk CB 650 SC (cardan) 1984

Titi03

Rookie
22 aug 2008
23
0
Weesp
Goededag ,

het leek me slim om hier toch even een topic te openen wie weet wat voor oplossingen ik aangereikt krijg.

het gaat om een Honda Nighthawk CB 650 sc (cardan uitvoering) Bouwjaar 1984 toelating in nederland 30-06-1984, als het goed is al het nieuwere model van wat ik nu op internet ben tegengekomen.

ik heb deze motor zo goed als mogelijk opgeknapt. Het motor blok ben ik eigelijk zo goed als afgebleven omdat mijn kennis daar nul is net zoals bij mijn vader.Wel hebben we de bobine er afgehaald en de caberateurs er afgehad en geheel gereinigd. Hij heeft ongeveer 2 jaar stil gestaan in een garage en had daardoor wel wat geoxideerde delen maar het meeste goed schoongekregen.
De achterbrug (waar de cardan door loopt) vervangen voor een nieuwe tweedehands, omdat de mijne op de dwars balk doorgeroest was. En ook een nieuwe tweedehands achtervelg omdat hier de kogellager was ingesleten.


Het volgende is er aan de hand
toen ik mijn hawk in mekaar had gezet heb ik hem naar de garage gebracht die hem vervolgens nogmaals na gekeken heeft en alles gechecked heeft. (kosten €300,- )

Toen heb ik hem uiterraard rustig getest. Eerst wat in bebouwdekom toen provinciaal en toen klein stukje snelweg, deed het prima. Toen ik hem even stationair draaiend neer zette om even te kijken of al me verlichting nog goed werkte was er nog niets aan de hand, (het achterlicht scheen wat te haperen) maar voor alsnog deed dat het prima. Toen ik weer rustig wou weg rijden gebeurde het, hij trok even op en daarna viel hij helemaal stil. Ik dacht nou misschien iets in de benzine toevoer maar helemaal niets.Of foute versnelling ofzo maar hij sloeg helemaal niet meer aan. Terug naar huis gelopen met de hawk. Toen maar weer terug gebracht naar de garage. Deze heeft uitvoerig getest en gaf mij als reden dat het waarschijnlijk in het blok zelf zit iets met een verschoven nokkenas maar dat was meer een gok,het kon ook goed mogelijk zijn dat er nog meer aan de hand zijn. Het vonk gedeelte schijnt naar behoren te werken. Alleen blijven de bougies ook helemaal droog. Nou hoorde ik van vrienden dat het misschien een vacuum probleem is.

Nou is mijn vraag kan iemand mij helpen om me een beetje in de goede richting te zetten of misschien is er iemand met een hawk die dit zelfde probleem heeft ervaren ?

honda001zz3.jpg


honda002ss9.jpg


honda003mk6.jpg


De afdekkappen zijn er af en het deel onder de koplamp zit los omdat hij in deze staat terug kwam van de garage omdat ik zelf nog verder wou kijken...


Alvast bedankt,

Tim
 
Laatst bewerkt:
misschien zit je tankontluchtingsgaatje verstopt. trouwens, bobines kunnen je ook voor de gek houden. heb ik ook gehad met m'n GSXR. alle bougies vonkte en toch liep ie maar op 3 cylinders. toch maar de bobines omgewisseld en bleek dus toch aan 1 bobine te liggen. andere goeie (2dehands) erop gezet en het probleem was over.
 
Laatst bewerkt:
Toen maar weer terug gebracht naar de garage. Deze heeft uitvoerig getest en gaf mij als reden dat het waarschijnlijk in het blok zelf zit iets met een verschoven nokkenas maar dat was meer een gok,het kon ook goed mogelijk zijn dat er nog meer aan de hand zijn. Het vonk gedeelte schijnt naar behoren te werken. Alleen blijven de bougies ook helemaal droog. Nou hoorde ik van vrienden dat het misschien een vacuum probleem is.

Nou is mijn vraag kan iemand mij helpen om me een beetje in de goede richting te zetten of misschien is er iemand met een hawk die dit zelfde probleem heeft ervaren ?

(foto's volgen snel)

Alvast bedankt,

Tim

Hebben je cillinders nog compressie?? Als je geen meter hebt ff je vinger in het bougiegat en starten.

Als je de kleppen krom hebt nadat de timing (nokkenassen) verschoven is, zuigt hij waarschijnlijk minder/geen mengsel aan. Hierdoor blijven de bougies ook droog.
 
Ckeck even of er wel brandstof in de carbs zit. Het zit in ieder geval niet in het blok, want je bougies zijn droog.

Zo even teruglopen richting tank. Slangetjes, filter enz....

Wel raar dat hij na stationair draaien en goed opgewarmd te zijn, bij rustig wegrijden opeens stilvalt....

Als het niet elektrisch is, dan brandstof. En dat ga ik er gemakshalve vanuit dat je nokkenasketting er nog gewoon op ligt, niks verschoven is, kleppen niet krom of weg zijn..... Daar klinkt je verhaal niet echt naar, maar het blijft een MF analyse, net zo goed als voetbal analyses op tv. Zelf niet meevoetballen, maar wel precies weten hoe en wat ;)
 
Ckeck even of er wel brandstof in de carbs zit. Het zit in ieder geval niet in het blok, want je bougies zijn droog.

Crabs zijn toch die dingen onder je caberateurs ? :$ Ben (nog) niet erg technische aangelegd , maar wel een garage handboek voor de motor dus dat komt goed
 
Hebben je cillinders nog compressie?? Als je geen meter hebt ff je vinger in het bougiegat en starten.

Als je de kleppen krom hebt nadat de timing (nokkenassen) verschoven is, zuigt hij waarschijnlijk minder/geen mengsel aan. Hierdoor blijven de bougies ook droog.

Als ik dan start wat moet ik dan voelen ?
 
Als ik dan start wat moet ik dan voelen ?

Je vinger moet door de druk worden weggedrukt.
Heb je toevallig een vacuumbenzinekraan?
Benzineslag even van de tank afhalen en cortoleren of er benzine uitkomt.
Wat al eerder is aangegeven; even de aftapschroeven onder in de vlotterbak lossen om er in iedergeval zeker van te zijn dat er benzine in de vlotterbak zit.
 
Je vinger moet door de druk worden weggedrukt.
Heb je toevallig een vacuumbenzinekraan?
Benzineslag even van de tank afhalen en cortoleren of er benzine uitkomt.
Wat al eerder is aangegeven; even de aftapschroeven onder in de vlotterbak lossen om er in iedergeval zeker van te zijn dat er benzine in de vlotterbak zit.

okeej dat eerste snap ik en dat van die vlotterbak die lopen inderdaad gewoon vol.
dat van die benzinekraan moet ik even nakijken dan.

alvast bedankt...
 
KLinkt nog steeds als een benzinetoevoerprobleem.

De benzinekraan is er een die werkt op vacuüm. Via het kleine slangetje aan de 2e carburateur links wordt een klepje in de kraan geopend als er onderdruk op komt.

Test het klepje in de kraan door er een ander slangetje op te schuiven en erop te zuigen. Je krijgt geen benzine in je mond, maar via de dikkere slang moet nu de benzine uit de tank stromen.

Test het aanzuigen via het slangetje door je duim er op te houden als je hem start. het slangetje moet zich aan je duim willen vastzuigen.

Als dit niets oplost en de bougies goed vonken, ben ik bang dat er idd meer aan de hand is.

Ik ben zelf ook in het bezit van de CB650CS (+ extra onderdelen) maar dit probleem ken ik niet. Als je van plan bent het blok om te ruilen heb je misschien hier iets aan: klik

succes!
 
Plexat Geplaatst op donderdag 28 augustus 2008 22:43
KLinkt nog steeds als een benzinetoevoerprobleem.

De benzinekraan is er een die werkt op vacuüm. Via het kleine slangetje aan de 2e carburateur links wordt een klepje in de kraan geopend als er onderdruk op komt.

Test het klepje in de kraan door er een ander slangetje op te schuiven en erop te zuigen. Je krijgt geen benzine in je mond, maar via de dikkere slang moet nu de benzine uit de tank stromen.

Test het aanzuigen via het slangetje door je duim er op te houden als je hem start. het slangetje moet zich aan je duim willen vastzuigen.

Als dit niets oplost en de bougies goed vonken, ben ik bang dat er idd meer aan de hand is.

Ik ben zelf ook in het bezit van de CB650CS (+ extra onderdelen) maar dit probleem ken ik niet. Als je van plan bent het blok om te ruilen heb je misschien hier iets aan: klik

succes!

Ok nou ik ga eens kijken of dat wil werken (hoop ut wel) , naja iig bedankt.
 
Hier een update , net begonnen met het probleem opzoeken, het vacuüm in de benzinekraan werkt zoals het moet werken , dus dat is in iedergeval uitgesloten. nu nog de rest gaan testen...
 
Heb nu de kop eraf en de ketting ligt er nog gewoon op nu weet ik helaas alleen niet wat het nog meer kan zijn.

Dat is niet de kop, je bedoeld het kleppendeksel. Je kijkt nu waarschijnlijk tegen de nokkenassen aan die de kleppen op het juiste moment omlaag (open) duwen. Is de nokkenasketting makkelijk op en neer te bewegen (dus niet gespannen?)

Heb je de compressie al getest? Dus vinger in het bougiegat en dan de motor een keer rond laten draaien. Als het goed zorgt de compressie (samengedrukte lucht) ervoor dat er lucht langs je vinger naar buiten ontsnapt.

Ik vermoed namelijk dat je kleppen krom zijn.
 
Ow okeej ehm , de compressie nog niet getest maar de hele motor geeft geen kick alleen de start motor kan die dan wel compressie opbouwen ?

En als in het ergste geval me kleppen krom zijn dan betekent dat ben ik bang dat dat een duur probleem is of niet ?
 
Goededag ,

Het volgende is er aan de hand
toen ik mijn hawk in mekaar had gezet heb ik hem naar de garage gebracht die hem vervolgens nogmaals na gekeken heeft en alles gechecked heeft. (kosten €300,- )

Toen heb ik hem uiterraard rustig getest. Eerst wat in bebouwdekom toen provinciaal en toen klein stukje snelweg, deed het prima. Toen ik hem even stationair draaiend neer zette om even te kijken of al me verlichting nog goed werkte was er nog niets aan de hand, (het achterlicht scheen wat te haperen) maar voor alsnog deed dat het prima. Toen ik weer rustig wou weg rijden gebeurde het, hij trok even op en daarna viel hij helemaal stil. Ik dacht nou misschien iets in de benzine toevoer maar helemaal niets.Of foute versnelling ofzo maar hij sloeg helemaal niet meer aan. Terug naar huis gelopen met de hawk. Toen maar weer terug gebracht naar de garage. Deze heeft uitvoerig getest en gaf mij als reden dat het waarschijnlijk in het blok zelf zit iets met een verschoven nokkenas maar dat was meer een gok,het kon ook goed mogelijk zijn dat er nog meer aan de hand zijn.


[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

De afdekkappen zijn er af en het deel onder de koplamp zit los omdat hij in deze staat terug kwam van de garage omdat ik zelf nog verder wou kijken...


Alvast bedankt,

Tim

Hallo Tim en allemaal,

Ik heb even in je verhaal wat geknipt om duidelijk te maken waar ik op reageer:
Je hebt op je motor gereden en door de dealer is ie uitvoerig gecheck, dan kun je die kromme klep oid denk ik wel uitsluiten. Als hij goed liep blijft er niet plots een klep hangen waardoor die kromgelsagen zou zijn. Daarbij komt dat je het ook bij het starten zou moeten kunnen horen. Hij loopt dan niet meer regelmatig rond

Je zegt ook dat hij er in eens mee gekapt is en dan denk ik ook meer aan de ontsteking. Draai er eens een bougie uit (moet je toch al doen voor die compressietest), hou de dop er op en houd die bougie tegen het blok aan en probeer te starten. Je moet dan de vonk zie overspringen. Hou de bougie met een tang vast...

Als je vonk hebt, draai die bougie er weer in, doe een wat langere startpoging, bougie er weer uit en kijk of ie nat of droog is. Als ie niet vonkt hoef je hem er niet weer in te draaien, hij moet eerst vonken anders gaat ie het echt niet doen. Als ie wel vonkt maar droog blijft krijgt ie geen benzine.... Als ie wel vonkt maar nat wordt moet je eens checken of ie nat is van olie of van benzine. Als het benzine is, komt je vonk op het verkeerde tijdstip of is ie gewoon te zwak. Zitten je pickup spoelen wel goed vast, of zijn die perongeluk losgetrild?

Stom vraagje misschien, check of dodemansknop wel goed staat en goed funktioneert...

succes
Albert
 
misschien zit je tankontluchtingsgaatje verstopt. trouwens, bobines kunnen je ook voor de gek houden. heb ik ook gehad met m'n GSXR. alle bougies vonkte en toch liep ie maar op 3 cylinders. toch maar de bobines omgewisseld en bleek dus toch aan 1 bobine te liggen. andere goeie (2dehands) erop gezet en het probleem was over.


ik heb ook zo een probleem loopt op 3 cil bij lage toeren en bij 3a4000 toeren loopt hij op 4 cil weet niet of die gsxr dat ook had ben er nog mee bezig moet de compressie nog een keer meten p.s gaat ook om een nighthawk 700
gr mathmax
 
Bol d'or Albert :

Het klinkt allemaal logisch , die dodemans knop werkte in het begin niet naar behoren, ik denk dat ik die dan inderdaad maar nogmaals ga na kijken. En de bougies waren al wel na gekeken maar ga ik voor de zekerheid toch nogmaals eens checken.
Maar kan het ook aan de bobine zelf liggen zolas mij eerder al verteld werd dat die gewoon helemaal niets doorgeeft zeg maar. En zoja hoe kom ik daar achter of deze wel of niet naar behoren werkt. En als de ontsteking op het verkeerde moment komt hoe kan ik die goed laten lopen dan ?

Heel erg bedankt voor het mee denken in iedergeval dan kan ik in iedergeval gericht zoeken naar een oplossing .

groeten,
Tim
 
Ik heb even in je verhaal wat geknipt om duidelijk te maken waar ik op reageer:
Je hebt op je motor gereden en door de dealer is ie uitvoerig gecheck, dan kun je die kromme klep oid denk ik wel uitsluiten. Als hij goed liep blijft er niet plots een klep hangen waardoor die kromgelsagen zou zijn. Daarbij komt dat je het ook bij het starten zou moeten kunnen horen. Hij loopt dan niet meer regelmatig rond

succes
Albert

Nou albert, ik lees in de eerste post toch echt heel duidelijk:

Toen maar weer terug gebracht naar de garage. Deze heeft uitvoerig getest en gaf mij als reden dat het waarschijnlijk in het blok zelf zit iets met een verschoven nokkenas (= versprongen nokkenas?) maar dat was meer een gok,het kon ook goed mogelijk zijn dat er nog meer aan de hand zijn. Het vonk gedeelte schijnt naar behoren te werken.
 
Goedeavond een ieder ,

vanavond even wat dingen getest. De crompessie is getest en die is aanwezig, de bougies vonken prima.

Ik zit nu met het volgende:

aan de pluskabel van de accu zit een apparaatje met een zekering erop, hier aan zit de kabel die naar de startmotor gaat. Tijdens het starten tikt hier iets in, klopt dat of is dat niet normaal?

En voordat ik hem naar de garage bracht heb ik hem zelf met mijn vader in elkaar gezet na wat gerommel met de noodstop knop, starte hij spontaan.

Nou hebben wij geconstateerd dat deze knop helemaal niet werkt. Als die namelijk op "off" staat werkt het start meganisme nog steeds . En naar mijn weten moet toch het gehele electrische gedeelte lam gelegt worden door deze knop ?

Hopelijk heeft hier iemand en antwoord op mijn vragen ...

Vriendelijke groet , Tim
 
Laatst bewerkt:
Ook al staat je dodemansknop in de OFF-positie, bij Honda kun je de startmotor dan nog gewoon z'n werk laten doen.
Het enige wat er niet gebeurt is dat de ontsteking dan werkt, m.a.w. de motor zal niet starten.
Bij een niet goed functionerende dodemansknop bestaat dus de kans dat het lijkt of er een startprobleem is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan