Problemen koppeling

ParaMaxim

Rookie
7 aug 2018
3
0
Ik rijd een Yamaha Maxim Xj700X '86.

Na wat geratel te horen in de versnellingsbak heb ik een lager vervangen en daarna de versnellingsbak weer in elkaar gezet.
Heb alle interne platen in de olie laten weken e.d. zagen er allemaal nog goed uit.
Alles leek goed te zijn en motor startte zonder problemen en liep als een zonnetje.

Maar als ik de koppelingshendel in knijp om te schakelen gebeurt er niets.
Motor draaiende van neutraal naar 1 met de koppelingshendel maximaal ingeknepen geeft een schok/klap door de motor waardoor deze direct uitvalt.
Motor starten in z'n 1 met koppelingshendel 100% ingeknepen zorgt voor hetzelfde effect.
Hierdoor het vermoeden dat de koppeling zijn werk niet doet.

Als ik de motor uitzet en in de 1 of 2 zet en de koppeling maximaal inknijp blijft het wiel blokkeren.
Schakelen terwijl de motor uit staat tussen 1 neutraal en 2 gaat prima.

Ik had het vermoeden dat het de kabel was maar dit lijkt ook niet het probleem te zijn.
Ik heb (denk ik) tijdens het in elkaar zetten van de versnellingsbak ergens een fout gemaakt waardoor dit is ontstaan.
De bak nu al paar keer uit elkaar gehaald maar kan niet vinden waar ik nu de fout in ga.

Lang verhaal kort:

Ik heb ergens tijdens het proces van in elkaar zitten een fout gemaakt en heb nu geen flauw idee in welke richting ik moet zoeken.

Alvast bedankt , alle hulp is welkom.
 
yamaha-xj700x-maxim-1985-f-usa-clutch_bigyau1210c-6_f391.gif


No 19 wel weer op de goede plek op de spline gezet?

db
 
Ja hier heb ik ook aan gedacht. De inkeping van dit hendeltje zit gelijk aan het streepje.

Als het blok niet schakelt betekent dit dat nummer 12 niet van zijn plek komt (schakelen met motor uit kan meestal wel zonder koppeling). Ik heb afgelopen weekend de koppelingsplaten van mijn TDM uit '91 vervangen, ik heb een tijd nodig gehad voor het werkte. Ik had vooral moeite met nummer 19 goed op zijn plek te krijgen, als die verkeerd zit kan aan de buitenkant de hendel wel op het streepje zitten maar doet de koppeling vrij weinig.

Als je het koppelingsdeksel verwijderd hebt merk je overigens wel of de platen los kunnen draaien of niet door nummer 14 te proberen aan te draaien. Als de motor in zijn vrij staat moet de koppeling dan meedraaien. Als dit mogelijk is zou ik het vanaf 19 tot de koppelingshendel zoeken, als de koppeling in zijn vrij ook niet draait zou ik verder in de koppeling zoeken.

Succes!
 
Even uit het doosje denken, want als het hendel ‘normaal’ voelt, dat móét er aan de andere kant iets normaals gebeuren, anders merk je dat. Ellende met dit systeem is dat je dat niet kan checken omdat je de koppeling niet kan bedienen zonder deksel erop.

Hoe dan ook, op de één of andere manier heb je de binnen- en buitenkorf ramvast aan elkaar gezet. Dan mag de koppeling normaal voelen, maar als nummer 1 en 6 tegen elkaar aan geschroefd zitten, bijvoorbeeld... Naja. Of de platen komen niet los, of die korven zitten vast. Met de platen eruit, bewegen ze dan (makkelijk!) los van elkaar?
 
Terug
Bovenaan Onderaan